وزن میلگرد آجدار و ساده + دانلود جدول اشتال میلگرد

3.8/5 - (38 امتیاز)

وزن میلگرد آجدار و ساده + دانلود جدول اشتال میلگرد

جدول وزن میلگرد

جدول اشتال، یک استاندارد ابعادی و وزنی برای مقاطع پرمصرف فولادی است. این جدول استاندارد برای اولین بار در صنعت آلمان تدوین شد و مورد استفاده قرار گرفت.
به همین دلیل نام اشتال که مترادف آلمانی کلمه فولاد یا steel است را با خود یدک می‌کشد. مقاطع مختلف فولادی مثل تیرآهن، هاش، انواع پروفیل و … جزئیات ابعادی زیادی دارند؛ در جدول اشتال مربوط به این مقاطع، جزئیاتی در اندازه شعاع خمیدگی‌های مقطع نیز بیان شده است.

۳.۸/۵ - (۳۸ امتیاز)

جدول وزن میلگرد یک ابزار مهم در صنعت ساخت و ساز است که به ما کمک می‌کند تا وزن میلگردها را به راحتی و با دقت به دست آوریم. این جدول اطلاعاتی شامل قطر میلگرد، وزن واحد و وزن کل میلگردها را در اختیار ما قرار می‌دهد. با استفاده از چنین جدولی می‌توانیم به محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز برای پروژه‌های ساختمانی بپردازیم. با استفاده از جدول وزن میلگرد، می‌توانیم بهبود کیفیت و دقت کارهای ساختمانی را افزایش داده و همچنین در مدیریت منابع و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.

وزن میلگرد از عوامل موثر بر قیمت میلگرد به شمار می‌رود. بنابراین اولین چیزی که پس از خرید این محصول باید توسط خریدار چک شود، وزن آن است. همچنین می‌توان گفت که وزن میلگرد، دارای نسبتی مستقیم با میزان نیرویی است که می‌تواند تحمل کند.

با توجه به این موضوع، اطلاع از وزن این مقطع در ساختمان‌سازی برای محاسبه وزن سازه و میزان مقاومت آن، توسط مهندسین عمران پروژه، امری حائز اهمیت است، به‌طوری‌که انجام محاسبات اشتباه و نیز فاصله زیاد از حالت استاندارد، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر، وزن انواع میلگرد راهی برای سوءاستفاده و دلالی برخی افراد در بازار آهن شده است. درصورتی‌که اطلاعات کافی در رابطه با نحوه محاسبه وزن میلگرد و بازرسی بار کالای خود نداشته باشید، ممکن است باری مغایر با نیازتان را خریداری نمایید. به همین خاطر در این مقاله از آیرومارت، به برخی از راحت‌ترین راه‎‌های محاسبه وزن این مقطع فولادی پرکاربرد پرداخته‌ایم تا بتوانید از آن به عنوان راهنمایی برای خرید دقیق و مطمئن خود بهره ببرید.

جدول وزن میلگرد در استاندارد اشتال

انواع میلگرد ساده و آجدار، جزء مقاطع ساده فولادی به حساب می‌آید. در جدول اشتال میلگرد آجدار و ساده، اطلاعاتی هم‌چون قطر میلگرد، سطح مقطع آن، حجم یک شاخه میلگرد و وزن هر متر میلگرد قابل رویت است.
در انتهای این مقاله، امکان دریافت جدول وزن میلگرد pdf برای شما فراهم آمده است.

جدول وزن میلگرد
سایز میلگرد    a(mm) وزن هر متر (kg/m) وزن شاخه ۱۲ متری (kg)
۸ ۸ ۰/۳۹۵ ۴/۷۴
۱۰ ۱۰ ۰/۶۱۷ ۷/۴۰۴
۱۲ ۱۲ ۰/۸۸۸ ۱۰/۶۵۶
۱۳ ۱۳ ۱/۰۴ ۱۲/۴۸
۱۴ ۱۴ ۱/۲۱ ۱۴/۵۲
۱۵ ۱۵ ۱/۳۹ ۱۶/۶۸
۱۶ ۱۶ ۱/۵۸ ۱۸/۹۶
۱۸ ۱۸ ۲ ۲۴
۱۹ ۱۹ ۲/۲۳ ۲۶/۷۶
۲۰ ۲۰ ۲/۴۷ ۲۹/۶۴
۲۲ ۲۲ ۲/۹۸ ۳۵/۷۶
۲۵ ۲۵ ۳/۸۵ ۴۶/۲
۲۸ ۲۸ ۴/۸۳ ۵۷/۹۶
۳۲ ۳۲ ۶/۳۱ ۷۵/۷۲
۳۶ ۳۶ ۷/۹۹ ۹۵/۸۸

برای دانلود جدول اشتال میلگرد pdf در سایزهای مختلف روی یکی از لینک های زیر کلیک کنید:

دانلود اکسل جدول اشتال میلگرد

دانلود PDF جدول اشتال میلگرد

وزن میلگرد کارخانه های مختلف در ایران

محصول میلگرد در کارخانه های متعددی در کشور تولید می‌شود. وزن میلگرد تولید شده توسط هرکدام از این برندها، اختلاف وزن جزئی با هم دارند. وزن میلگرد ذوب آهن، ظفر بناب، وزن میلگرد شاهین بناب و میلگرد امیرکبیر خزر در کنار دیگر برندها در جدولی جمع‌آوری شده است.
در جدول زیر تلاش شده تا وزن میلگرد برندهای مختلف ایرانی به شما عرضه شود:

جدول وزن میلگرد بر اساس برند
سایز

کارخانه

۸ ۱۰ ۱۲ ۱۴ ۱۶ ۱۸ ۲۰ ۲۲ ۲۵ ۲۸
ذوب‌اهن‌اصفهان ۴/۷۴ ۷/۳۹۲ ۱۰/۶۵۶ ۱۴/۵۲ ۱۸/۹۶ ۲۴ ۲۹/۶۴ ۳۵/۷۶ ۴۶/۲ ۵۷/۹۶
کویر کاشان ۷/۵ ۱۱ ۱۴/۸ ۱۹/۲ ۲۴/۶ ۳۰ ۳۶ ۴۶/۴ ۵۸/۵
اهواز ۴/۵ ۱۰/۵ ۱۵ ۲۰ ۲۵ ۳۰
نیشابور ۱۴/۲-۱۴/۶ ۱۸/۸-۱۹/۲ ۲۴ ۲۹-۲۹/۴ ۳۶-۳۶/۴ ۴۶/۸-۴۷/۲ ۵۷/۸-۵۸/۵
سیر‎جان ۱۰-۱۰/۵ ۱۳-۱۳/۴ ۱۷/۵ ۲۲/۵
شاهین بناب ۴/۴۴ ۷/۰۷-۷/۳۱ ۱۰/۱۹-۱۰/۵۴ ۱۳/۸۸-۱۴/۳۶ ۱۸/۲۹-۱۸/۷۷ ۲۳/۱۶-۲۳/۷۶ ۲۸/۶-۲۹/۳۵ ۳۴/۵-۳۵/۴۱ ۴۴/۷۵-۴۵/۵۷ ۵۵/۹۲-۵۷/۳۹
حسن رود ۴/۷ ۶/۹ ۱۰ ۱۳/۷ ۱۸ ۲۲/۹ ۲۹/۶
ظفر بناب ۴/۲ ۶/۲ ۱۰/۲ ۱۳/۶ ۱۷/۳ ۲۲/۱ ۲۸ ۳۵/۵ ۴۵/۹
آذر ‎فولاد امین ۴/۴۱ ۷ ۱۰/۱۳ ۱۳/۹ ۱۸/۱۳ ۲۳ ۲۸/۳ ۳۴/۲ ۴۴/۶ ۵۶
میانه ۱۴/۵ ۱۹ ۲۴ ۲۹/۵ ۳۶ ۴۶/۵
امیر‎کبیر خزر ۱۰/۷-۱۱/۱ ۱۳/۷-۱۴/۲ ۱۸-۱۸/۵ ۲۴ ۲۸-۲۹
آریان فولاد ۷ ۱۰ ۱۴ ۱۸ ۲۳ ۳۰
کاوه تیکمه داش ۴/۵۹۶ ۷/۲۸۴ ۱۰/۱۵۲ ۱۳/۸۶ ۱۸/۹۶ ۲۳-۲۸ ۲۸/۴ ۳۴/۴۱ ۴۴/۸۸ ۵۶/۸۸
شاهرود ۱۸-۱۹/۵ ۲۴-۲۵ ۲۹/۵-۳۱
ارک تبریز ۱۴/۵ ۱۸/۵-۱۹ ۲۳-۲۴ ۲۹/۵ ۳۵-۳۵/۵
شمس تهران ۹/۵-۱۰
دماوند ۱۵ ۱۷/۱۸
کرمان ۱۹
الیگودرز کلاف ۵۰۰کیلوئی کلاف ۵۰۰ کیلوئی کلاف ۵۰۰ کیلوئی
شیراز کلاف ۳۲۰ کیلوئی کلاف ۳۲۰کیلوئی کلاف ۳۲۰ کیلوئی کلاف ۳۲۰ کیلوئی
آناهیتا ۴.۲ ۶.۵ ۹.۸ ۱۳.۸ ۱۸ ۲۳ ۲۸ ۳۴.۵ ۴۵
بافق یزد ۷.۴ ۱۰.۷ ۱۴.۵ ۱۹ ۲۴ ۲۹.۶۴ ۳۵.۸ ۴۶.۲
راد همدان ۴.۳ ۶.۲ ۹.۵ ۱۳.۵ ۱۷.۵ ۲۱.۵ ۲۷ ۳۱ ۴۲ ۵۵

وزن میلگرد ذوب آهن اصفهان

وزن میلگرد ذوب آهن اصفهان، با توجه به آن‌چه در جدول بالا نیز آمده است، به وزن جدول اشتال بسیار نزدیک است. ازاین‌رو، می‌توان وزن میلگرد ذوب آهن به روز را استاندارد دانست و از آن در بسیاری از کاربردها به ویژه ساختمان‌سازی، استفاده کرد.

وزن میلگرد آناهیتا

وزن میلگرد آناهیتا، در سایزهای مختلف کمتر از وزن میلگرد ذوب آهن است. بنابراین، از وزن ملیگرد در جدول اشتال نیز کمتر است. این میلگرد چندان سنگین محسوب نمی‌شود. با بررسی جداول وزن این مقاله، می‌توانید تفاوت وزن میلگرد آناهیتا را با ذوب آهن و جدول اشتال متوجه شوید. بنابراین قیمت میلگرد آناهیتا در هر شاخه، از قیمت میلگرد اصفهان کمتر خواهد بود.

وزن میلگرد بافق یزد

با کمک جدول بالا، می‌توانید وزن میلگرد بافق یزد را با جدول اشتال مقایسه نمایید. از این مقایسه می‌توان دریافت که میلگرد بافق یزد از باکیفیت‌های بازار است و وزن آن به وزن جدول اشتال بسیار نزدیک است.

وزن میلگرد شاهین بناب

وزن میلگرد شاهین بناب، همانطور که از جدول نیز قابل برداشت است، تفاوت اندکی با وزن اشتال دارد. وزن میلگرد ۱۴ شاهین بناب و ۱۶، با تفاوت کمی با جدول اشتال میلگرد، از جمله میلگردهای پرطرفدار بازار به شمار می‌روند.

وزن میلگرد راد همدان

وزن میلگرد راد همدان در شاخه ۱۲ متری، مطابق با جدول اشتال نیست. میلگرد راد همدان در سایز ۸ و ۱۰ در گرید A2 و سایزهای بالاتر، در گرید A3 تولید می‌شود.

وزن میلگرد

فرمول محاسبه وزن میلگرد

با در دست داشتن ابعاد و محاسبه وزن، می‌توان قیمت میلگرد را محاسبه کرد چرا که قیمت، بر اساس وزن تعیین می‌شود.

نحوه محاسبه وزن میلگرد با فرمول برای تدوین جدول وزن میلگرد، به این‌صورت است که ابتدا مساحت سطح مقطع را در طول میلگرد ضرب می‌کنیم تا حجم آن بدست آید. پس از محاسبه حجم میلگرد بر حسب سانتی‌متر مکعب کافی است آن را در چگالی فولاد با همین واحد ضرب کنید.

چگالی فولاد ساده کربنی به دلیل درصد بالای آهن با چگالی آهن خالص یکی در نظر گرفته می‌شود. چگالی آهن برابر با ۷/۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. البته وزن میلگرد استیل نیز با فرمول‌هایی که در ادامه ذکر خواهند شد قابل محاسبه است. چگالی میلگرد استیل نیز برابر با چگالی آهن در نظر گرفته می‌شود.

وزن شاخه میلگرد به سایز میلگرد و طولی که برای هر شاخه، بستگی دارد. برای محاسبه وزن میلگرد، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

وزن میلگرد = ۱۰۰۰/(شعاع*شعاع* ۳.۱۴* طول*۷.۸)

در فرمول مذکور، شعاع و طول بر حسب میلی‌متر وارد شده و عدد ۷/۸ نشان‌دهنده چگالی فولاد است. اهمیت محاسبه وزن میلگرد با استفاده از فرمول یا با اشتال میلگرد، به این دلیل اهمیت دارد که برخی تولیدکنندگان میلگرد، دست به تولید میلگردهایی غیراستاندارد با تحمل وزن پایین می‌زنند. این میلگردها مطابق با جدول وزن میلگرد نبوده و خواص مکانیکی مغایر با نیاز مشتری خواهند داشت. چنین میلگردهایی، در صورت مصرف برای ساخت‌وساز یا فرایندهای صنعتی، توانایی تحمل بار لازم را ندارند و ضررهای مالی و جانی به دنبال خواهند داشت.

فرمول جدید محاسبه وزن هر شاخه میلگرد

فرمول محاسبه وزن هر شاخه میلگرد که در بالا ذکر شد، روش قدیمی محاسبه وزن است. امروزه با فرمولی ساده‌تر می‌توان وزن هر شاخه میلگرد را محاسبه کرد. برای این منظور باید سایز هر میلگرد را به توان دو رسانده و سپس بر عدد ۱۶۲ تقسیم کرد. بنابراین فرمول، وزن میلگرد ۸ برابر خواهد شد با:

کیلوگرم ۱.۵۸ = ۱۶۲/(۸*۸)

نتیجه این فرمول، وزن در واحد طول میلگرد است. برای محاسبه وزن هر شاخه میلگرد ۱۲ متری، عدد مذکور را باید در عدد ۱۲ ضرب کرد. برای محاسبه شاخه‌های ۶ متری نیز باید این طول را در عدد ۱.۵۸ ضرب کرد. این محاسبات برای هر سایز میلگرد متفاوت است. به عنوان مثال، وزن میلگرد ۱۶، با رقم بدست آمده در بالا متفاوت است.

البته شایان ذکر است، بر اساس اطلاعات ذکر شده در استاندارد ملی ۳۱۳۲، این فرمول برای محاسبه وزن میلگرد ساده است. وزن میلگرد آجدار با اندکی تغییر همراه خواهد بود.
با استفاده از هر یک از این فرمول‌ها می‌توان وزن میلگرد ۶ و … را نیز محاسبه کرد. البته، می‌توان از راهی ساده‌تر استفاده کرد و با کمک وزن میلگرد جدول اشتال، وزن میلگرد ۱۴ و دیگر سایزها را به راحتی بدست آورد.

جدول وزن میلگرد و اشتال میلگرد

وزن میلگرد ۸، میلگرد پرکاربرد در خاموت

میلگرد ۸ ازجمله سایزهای پرکاربرد در ساخت خاموت و انواع مش فولادی محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در خرید میلگرد ۸ مدنظر داشته باشید، پس از قیمت، وزن آن است. وزن میلگرد ۸ اصفهان درمیان سایر برندها بیشتر بوده و مقداری بسیار نزدیک به استاندارد اشتال دارد.

تفاوت وزن میلگرد ۱۴ کارخانه های مختلف

تقاضای بالای میلگرد ۱۴ در بازار و مصرف زیاد آن در ساختمان‌سازی موجب شده تا این کالا در سبد محصولات بسیاری از تولیدکنندگان میلگرد ایران قرار گیرد. بنابراین ممکن است در حین خرید، با تنوع بالایی از کیفیت و قیمت میلگرد ۱۴، مواجه باشید.
یکی از دلایل تنوع قیمت، وزن متفاوت میلگردهای تولیدی هر کارخانه است و جدول وزن میلگرد برندهای مختلف که در بالا آورده شده، تاییدی بر این ماجراست. وزن میلگرد ۱۴ را در جدول استاندارد می‌توانید مشاهده نمایید.

اهمیت وزن میلگرد ۱۶ در آرماتوربندی

میلگرد ۱۶ در بخش پی‌ریزی ساختمان پرکاربرد است. این سایز از میلگرد در بازار ایران اغلب در استاندارد A3 تولید شده و مصارف آرماتور بندی دارد.
به همین دلیل وزن میلگرد ۱۶ در محاسبات مهندسی آرماتوربندی و برآورد هزینه پروژه‌‌های ساخت و ساز، بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاع از قیمت میلگرد ۱۶ امروز کلیک کنید.

تعریف میلگرد سبک و سنگین

شایان ذکر است، میلگردها در دو دسته میلگرد سبک و میلگرد سنگین تولید می‌شوند. میلگرد سبک از وزن کمتری نسبت به جدول وزن استاندارد میلگرد برخوردار است. البته کارخانه موظف است پیش از فروش این انواع، مصرف‌کننده را از نوع استاندارد و تناقضات وزنی مطلع سازد.

از وزن میلگرد تا خرید میلگرد در آیرومارت

در این مطلب سعی کردیم تا درباره روش‌های محاسبه وزن میلگرد که شامل دو فرمول ساده و استفاده از جدول اشتال میلگرد است، صحبت کنیم. هم‌چنین دریافتیم که وزن میلگرد همه برندها یکی نیست و در بسیاری مواقع، متفاوت با استاندارد اشتال و به صورت سبک و سنگین تولید می‌شود.

چنان‌چه پیش از خرید هر نوع آهن آلاتی ازجمله میلگرد، درباره وزن و قیمت آن سوالی داشتید و یا مایل به دریافت مشاوره فنی بودید، کافی‌ است از طریق چت آنلاین وبسایت آیرومارت و یا تماس با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ با کارشناسان ما ارتباط بگیرید. منتظر شنیدن صدای گرم شما هستیم.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.8/5 - (38 امتیاز)

  1. مسعود نجاتی
    شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۱
    جدول اشتال رو کجاها استفاده میکنن؟ کدوم کارخونه ها؟
    1. آیرومارت
      آبان ۹, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۶
      سلام وقت بخیر کارخانه ای تولیدکننده میلگرد ایران از جدول وزن اشتال تبعیت نمی‌کنند. اما میلگرد ذوب آهن بیشترین نزدیکی را به جدول وزن اشتال دارد.
  2. Aslani
    خرداد ۱۸, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۹
    سلام، ممنون از مطلب کاملتون. فقط یه سوال اینکه وزن میلگرد کدوم کارخانه کمترین مقدار رو داره؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۳
      سلام ممنون از لطف شما. برای سایزهای مختلف این مسئله متفاوت است. اما با توجه به جدول ظفر بناب تقریبا در مقایسه با سایر کارخانه‌ها سبک تر است.
  3. نوری
    تیر ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۹:۱۵
    وزن میلگرد با اشتال میلگرد چه تفاوتی داره؟ خیلی گیج کننده است.
    1. آیرومارت
      تیر ۱۳, ۱۴۰۱ ۰۹:۱۶
      سلام. وزن میلگرد با توجه به طول و سایز و چگالی فولاد به کمک فرمول ریاضی موجود در این صفحه محاسبه می‌شود. جدول اشتال، جدولی است که مشخصات و ویژگی‌های میلگرد تولید شده با استاندارد اشتال را ارائه می‌دهد. میلگردی که براساس استاندارد اشتال باشد، سایز، ابعاد و وزن مشخصی دارد. بنابراین به کمک این جدول بدون نیاز به محاسبه می‌توان به سادگی وزن میلگرد را پیدا کرد. به طور مثال اگر بدانید سایز میلگرد ۱۶ است، در این صورت به کمک اشتال متوجه خواهید شد که وزن میلگرد ۱۶ شاخه ۱۲ متری، حدود ۱۸.۹۶ کیلوگرم است.
  4. amin
    دی ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۳:۴۷
    قیمت میلگرد و از کجا میتونم ببینم؟
    1. آیرومارت
      دی ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۲:۵۴
      سلام. به صفحه قیمت میلگرد در سایت آیرومارت مراجعه بفرمایید.
  5. reza khalili
    دی ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۵:۴۵
    سلام وقت بخیر میلگرد شاهین بناب هم دارین؟ لطفا قیمت میدین؟ سپاسگزارم
    1. آیرومارت
      دی ۱۴, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۷
      سلام. وقت شما بخیر. بله. قیمت میلگرد شاهین بناب رو می‌تونین از صفحه این کالا مشاهده بفرمایید.
  6. سعید رضاقلی
    اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۹
    کاربردی و جامع. خیلی عالیه که جدول وزن میلگرد همه کارخونه ها رو هم قرار دادید
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۳
      سلام. وقت شما بخیر. خوشحالیم که مورد رضایت شما قرار گرفته.
  7. QOQNOOSTAK
    اسفند ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۱
    👍
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.