شناژ چیست؟ تعریف شناژ بندی و انواع شناژ

3.1/5 - (8 امتیاز)

شناژ چیست؟ تعریف شناژ بندی و انواع شناژ

شناژبندی

فونداسیون یکی از قسمت‌های اصلی ساختمان است و شناژ نیز یکی از بخش‌های اصلی پی محسوب می‌شود. شناژ، قسمت اصلی پیِ نواری سازه به حساب می‌آید و وظیفه دارد که فونداسیون‌های عمودی را به یکدیگر وصل کند. البته شناژ در مراحل ساخت ساختمان های خاصی به کار می‌رود و در هر سازه‌ای به آن نیاز نیست.
بنابریان در ادامه این مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا به شما بگوییم شناژ بندی چیست و چه انواعی دارد.

۳.۱/۵ - (۸ امتیاز)

شناژ بندی چیست

شناژ چه کاربردی دارد؟

اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت داشته باشید، می‌دانید که فونداسیون چیست و چه اهمیتی در ساختمان دارد. شناژ یکی از اجزای اصلی فونداسیون نواری ساختمان بوده و وظیفه آن اتصال فونداسیون‌های عمودی به یکدیگر است. در اکثر سازه‌ها جهت انتقال یکسان نیروی حاصل از وزن ساختمان به زمین، از پی‌های منفرد استفاده می‌کنند. این پی‌ها به صورت منفرد بوده، در تماس با یکدیگر نیستند و فاصله آن‌ها ۵ متر است.

حال برای چسباندن این فونداسیون منفرد از یک پی نواری یا افقی محکم استفاده می‌شود که به آن شناژ می‌گویند. شناژ پی ساختمان قادر است نیروی کششی و فشار ایجاد شده توسط فونداسیون‌های عمودی و افقی را تحمل کند. شناژ جزئی از کرسی چینی به حساب می‌آید و بر روی مواد آجر مانند قرار می‌گیرد.

انواع شناژ
شناژ سقف

۱. شناژ افقی

این شناژ اتصالی است که بین ستون‌های پی قرار می‌گیرد. با توجه به این اتصال، نیروی وارده به پی در تمام قسمت‌های پی توزیع می‌شود و فشار وارده به ستون‌ها نباید در یک ناحیه متمرکز شود. شناژ افقی می‌تواند در کاهش نیروهای اضافی وارد بر ساختمان مانند ارتعاشات زلزله موثر باشد.

شاید تا به حال نام ساختمان های مقاوم در برابر زلزله را شنیده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه چنین ساختمان‌هایی از زلزله در امان می‌مانند. در ساخت این گونه ساختمان‌ها، شناژهای افقی به صورت ضربدری در ستون‌های فونداسیون ساختمان و یا به صورت خرپا قرار می‌گیرند. این امر باعث کاهش ارتعاشات وارده به قسمت های اصلی فونداسیون شده و انرژی ورودی به ساختمان به زمین منتقل و دفع می‌شود.

در کل، شناژ افقی در یک ساختمان دارای دو وظیفه اصلی است. شناژ باید بتواند نیروی کششی ایجاد شده توسط وزن ساختمان و نیروی وارد شده از سمت ستون‌های عمودی را تحمل کند. نکته مهم در ساخت شناژ افقی، اندازه‌گیری دقیق مواد به کار رفته در ساخت آن است.

۲. شناژ قائم یا عمودی

این شناژ معمولا در ساخت ساختمان‌های چند طبقه به کار می‌رود. از شناژ عمودی برای اتصال شناژهای افقی استفاده می‌کنند. شناژ افقی از پایین به فونداسیون و از بالا به شناژ سقف وصل می‌شود. شاید شنیده باشید که ساختمان بدون شناژ هم وجود دارد، در واقع در صورت استفاده از شناژ افقی، از شناژ قائم استفاده می‌کنند. زیرا به تنهایی این شناژ عمودی اهمیتی ندارد و نیازی به آن نیست.

استفاده از شناژ بندی عمودی می‌تواند نقش مهمی در مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله داشته باشد. طبق استاندارد، حداقل عرض شناژ عمودی باید ۲۰ سانتی‌متر باشد. عرض شناژها نباید بیشتر از ۲۵ سانتی‌متر عبور کند.

شناژ بتنی

۳. شناژ مورب

استفاده از شناژ مورب در ساخت و ساز به اندازه شناژ افقی مهم است. زیرا از آنجایی که تحریکات زمین در برابر امواج زلزله عمل و عکس‌العمل دارد، بنابراین باید برای ایجاد کلاف بندی مضاعف در محور، دو پی زیرین و فوقانی را به وجود آورد.

ساختار شناژ مورب به شکلی است که میلگرد در قسمت پشتی ساختمان قرار گرفته و تا قسمت پشت تحتانی امتداد می‌یابد. این باعث می‌شود تا مهارسازی کناف و اتصال، به شکلی اصولی صورت بگیرد.

۴. شناژ مخفی

شناژ مخفی که با نام تای بیم نیز شناخته می‌شود، در سقف تیرچه بلوک قرار می‌گیرد. این شناژ باید در فواصل ۲ متری و در دهانه‌های بیشتر از ۴ متر استفاده شود. شناژ مخفی سقف برای افزایش صلیب روی سقف سازه به کار می‌رود. این شناژ به گونه‌ای طراحی شده است که از دو میلگرد، یکی در بالا و دیگری در پایین مقطع استفاده می‌کند. خرپاهای سقف حداقل ۱۰ سانتی‌متر از هم فاصله دارند.

نکات مهم درباره اصول شناژ بندی ساختمان

اصول شناژبندی ساختمان

  •  بتن ریزی باید به گونه‌ای انجام شود که مواد بتن فضای داخل شناژ را کاملا پر کند.
  •  قبل از کلاف بندی، کلیه مراحل و مصالح استفاده شده باید با حضور مهندس ناظر بررسی و تایید شود.
  •  عبور لوله از شناژ، اشتباه و غیراستاندارد است. در صورت انجام این کارِ غیر اصولی، روند ساخت و ساز توسط نهادهای نظارتی متوقف خواهد شد.
  •  حداقل فاصله بین شناژهای عمودی ۵ متر و شناژهای افقی، ۴ متر است.
  •  پیش از آرماتوربندی شناژ، باید مهندس ناظر قالب آن را تایید کند و مقدار بتن مورد نیاز برای آرماتوربندی آن مشخص شود.

در ضمن، علاوه بر نکات بالا مواردی وجود دارند که باید آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، هنگام تهیه مصالح مورد نیاز ساختمان، باید به متریال شناژ هم دقت کنید. شناژ از مواد مختلفی مانند تیر آهن، میلگرد و تیر چوبی ساخته می‌شود. اما شناژ بتنی متداول، رایج‌ترین آن‌هاست که به ۳ قسمت قالب بندی، آرماتوربندی و بتن تقسیم می‌شود.

در ضمن، به دو دلیل باید قیر و گونی با لایه‌ای از ماسه و سیمان پوشانده شوند. اول اینکه سطحی صاف و مناسب برای قیر و گونی ایجاد می‌کند، زیرا اگر بخواهید بلافاصله بعد از کرسی‌چینی قیر بزنید، سطح آجری ‌کرسی‌چینی به دلیل ناهمواری، مناسب نیست. همچنین قیر و گونی به خاطر شکننده بودن از زیر و رو، باید بین دو پوشش محافظتی قرار بگیرند.

مورد دوم اینکه، اگر برای ساختمان از ملات ماسه آهک یا ماسه سیمان و آهک استفاده کنید، روی آجرها لایه‌ای از ماسه سیمان ایجاد می‌شود تا قیر و گونی از آهک دور بماند. در غیر این صورت، به دلیل مخلوط شدن قیر و آهک، پس از مدتی قیر و گونی فاسد شده و منافذی در آن به وجود می‌آید. این سوراخ‌ها می‌توانند باعث ایجاد رطوبت زیاد و از بین رفتن خاصیت قیر شوند.

اگر عایق بر روی دال بتنی اعمال شود و چنانچه سطح بالاییِ بتن به خوبی توسط یک بستر ماله بسته شده باشد، به قشرِ ماسه سیمان احتیاجی نیست. چنانچه در ملات ساختمان آهک وجود داشته باشد، باید روی قیرگونی با لایه‌ای از ملات پوشیده شود و قیرگونی به هیچ وجه با آهک تماس نداشته باشد.

خرید مصالح شناژبندی از آیرومارت

شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت میلگرد، تیرآهن و قطعات فولادی، وارد سایت آیرومارت شوید و به‌روزترین قیمت‌ها را مشاهده کنید. در ضمن، نموداری در سایت ارائه می‌شود تا قیمت‌ها را به طور روازنه مقایسه کنید و خرید به‌صرفه‌تری داشته باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب شما را راهنمایی کنند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.1/5 - (8 امتیاز)

  1. ساحل مجد
    اسفند ۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۳
    در مناطقی که خاک نرم و سستی داره از کدام پی استفاده میشه ؟
    1. آیرومارت
      اسفند ۳, ۱۴۰۱ ۱۵:۲۰
      سلام. وقت شما بخیر. در چنین شرایطی می‌توان از پی سطحی برای شناژ بندی استفاده کرد.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.