میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

4.4/5 - (8 امتیاز)

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد از جمله رایج‌ترین محصولات نهایی خط نورد گرم است که در ساختمان وظیفه مهمی را بر عهده دارد. ایمنی و استحکام سازه‌های بتنی بیش از همه به کاربرد انواع میلگرد در این حوزه مربوط می‌شود. چرا که مقاومت کششی پایین بتن بارها موجب فروپاشی ساختمان پس از وقوع حوادث مخربی چون زلزله شده است.

۴.۴/۵ - (۸ امتیاز)

در قرن ۱۸ میلادی استفاده از میلگرد در ساخت سازه‌های بتنی رواج پیدا کرد. پیش از این مواد مختلفی چون بتن، سنگ و آجر شاکله اصلی سازه را تشکیل می‌داد. میلگرد انواع مختلفی دارد که هر کدام در موارد به خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای آنکه بدانید میلگرد چیست، چگونه تولید می‌شود و چه کاربردی و چه انواعی دارد و برای چه صنایعی اهمیت دارد، مطالعه ادامه این مطلب از پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) را از دست ندهید.

نحوه تولید میلگرد

در بازار آهن با رنج گسترده‌ای از انواع میلگرد تولیدی کارخانه‌های داخلی و خارجی رو به رو هستید. برای آن که درک بهتری از میلگرد داشته باشید، می‌توان آن را به یک میله فولادی تشبیه کرد. میلگرد پس از آرماتوربندی در کنار بتن، استحکام سازه را تا میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تولید میلگرد با استفاده از نورد گرم انجام می‌شود. نورد یکی از مرسوم‌ترین و بهترین راه‌های تولید انواع مقاطع فولادی به حساب می‌آید. در این روش، شمش گداخته تحت نیروی فشار به یک استوانه باریک تبدیل می‌شود. نیروهای فشاری به واسطه غلتک‌های متعددی که در مسیر نورد تعبیه شده، اعمال می‌گردد.

به طور کلی برای تولید میلگرد باید مراحل زیر طی شود:

  • پیش گرم کردن ماده اولیه
  • نورد شمش
  • خنک سازی
  • برشکاری
  • بندیل بندی

لازم به ذکر است که پس از طی این مراحل محصول نهایی میلگرد ساده خواهد بود. برای تولید میلگرد آجدار، پس از نورد، با استفاده از دستگاه مخصوص آج‌ها بر روی بدنه کالا حک می‌شود. همین کار باعث تنوع در کاربرد میلگرد خواهد شد.

انواع میلگرد به دو صورت شاخه‌ای و آجدار توسط تولید کنندگان عرضه می‌شود. خودروسازی، فنر سازی، ساخت الکترود و ساختمان سازی از جمله محل‌های کاربرد میلگرد کلاف به حساب می‌آیند. میلگرد شاخه‌ای نیز معمولا پس از خرید با خمکاری به اشکال متنوعی تبدیل شده و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"<yoastmark

انواع میلگرد

همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد، میلگرد توسط کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود. این تنوع موجب کاربرد میلگرد در بخش‌های مختلف صنعت می‌گردد. به طور مثال در تولید انواع سیم خاردار می‌توان از این محصول استفاده کرد.

نواع میلگرد به دو گروه اصلی ساده و آجدار تقسیم می‌شود. میلگرد آجدار نیز بر اساس شکل آجی که بر روی بدنه حک می‌شود، انواع مختلفی دارد. به طور کلی میلگردها براساس استاندارد تولید به شرح زیر است:

  • میلگرد ساده یا A1
  • میلگرد آجدار مارپیچ یا A2
  • میلگرد آجدار جناغی یا A3
  • میلگرد آجدار مرکب یا A4

تنها تفاوت انواع مختلف میلگرد به شکل ظاهری محدود نمی‌شود. ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی این محصولات نیز یکسان نمی‌باشد. به طور کلی از میلگرد A1 تا A4 همزمان با افزایش مقدار کربن، سختی افزایش پیدا می‌کند.

"<yoastmark

کاربرد میلگرد

خریداران میلگرد از این محصول در ساخت و سازهای مختلف استفاده می‌کنند. گرچه معمولا میلگرد به عنوان پای ثابت ساختمان سازی شناخته می‌شود، اما این صنعت تنها محل مصرف این کالا نیست.

در ساختمان سازی، وزن سازه از جمله مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. به همین خاطر در انتخاب نوع میلگرد باید وزن آن را نیز در نظر گرفت. جدول وزن میلگرد در این زمینه بسیار به شما کمک خواهد کرد. چرا که با دانستن مشخصات ظاهری میلگرد، به کمک این جدول به راحتی می‌توان به وزن آن پی برد. جدول وزن انواع سایز از جمله وزن میلگرد ۱۶ را در وبسایت آیرومارت می‌توانید بررسی نمایید.

در تولید قطعات و سازه‌های زیر میلگرد به عنوان ماده اولیه کاربرد دارد:

  • سیم خاردار
  • سیم بکسل
  • توری فلزی
  • زنجیر

کاربرد میلگرد A1

این نوع میلگرد اغلب به عنوان ماده اولیه در ساخت و سازهایی چون سیم بکسل و سیم خاردار کاربرد دارد. معمولا میلگرد ساده به صورت کلاف عرضه می‌شود.

چرا که این مقطع به دلیل کربنی کمی که در ساختار دارد، سختی چندان بالایی ندارد. در نتیجه به راحتی شکل پذیر است. این محصول به عنوان الکترود در جوشکاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد میلگرد A2

بیشترین کاربرد میلگرد به بخش ساختمان سازی مربوط می‌شود. آجی که بر روی بدنه این گروه از محصولات قرار می‌گیرد، اتصال محکم‌تری با بتن برقرار می‌کند.

میلگرد A2 عمدتا در ساخت انواع خاموت کاربرد دارد. خاموت‌ها اشکال خمکاری شده‌ای هستند که در برابر نیروهای برشی و خمشی از خود مقاومت نشان می‌دهد.

کاربرد میلگرد A3

همان طور که پیش از این بحث شد، با افزایش کربن سختی میلگرد افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه میلگرد A3 سختی بالاتری نسبت به A2 دارد. آرماتوربندی از نمونه کاربرد میلگرد A3 در ساختمان سازی است. تنها تفاوت این دو محصول به سختی محدود نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌ های میلگرد A2 و A3 بر روی لینک کلیک کنید.

کاربرد میلگرد A4

سختی فوق العاده بالای میلگرد A4 با خنک کاری به روش ترمکس به وجود می‌آید. یعنی پس از تولید میلگرد، با استفاده از پاشش آب فشار قوی آن را خنک می‌کنند.

چنین سختی باعث شده تا کاربرد میلگرد A4 با محدودیت‌هایی مواجه شود. چرا که احتمال شکست با افزایش سختی زیاد می‌گردد. بنابراین در ساخت دیوار برشی و یا قاب‌ها خمشی نباید از این نوع میلگرد استفاده کرد.

میلگرد آلیاژی

کاربرد میلگرد تنها به ساخت منازل مسکونی محدود نمی‌شود. ساخت و ساز در شرایط خاصی چون پالایشگاه‌ها، تولیدکنندگان را به سمت استفاده از میلگرد آلیاژی سوق می‌دهد. در نتیجه هر سازنده متناسب با خواصی که از فولاد انتظار دارد، آلیاژ میلگرد را انتخاب می‌کند.

از پرکاربردترین میلگردهای آلیاژی، به میلگرد استیل می‌توان اشاره کرد. استیل به دلیل برخورداری از درصد قابل توجهی از کروم و نیکل در ساختار خود، مقاومت به خوردگی فوق العاده مطلوبی دارد.

این ویژگی در مواردی که محیط با مواد خورنده در ارتباط است، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین کاربرد میلگرد استیل بیشتر به صنایعی چون غذایی، دارویی و بهداشتی معطوف می‌شود.

ترکیب شیمیایی استیل، ثابت نیست. در واقع با کمی تغییر در درصد ترکیب شیمیایی با رنج گسترده‌ای از آلیاژ استیل روبرو هستید. انتخاب نوع آلیاژ به محل کاربرد میلگرد استیل وابسته است. مثلا میلگرد استیل ۳۱۰ یا نسوز در مکان‌هایی که دما بالا است کاربرد دارد.

میلگرد نرمال چیست؟

در بازار آهن و در میان آهن فروشان، اصطلاحات مختلفی برای میلگرد به‌کار می‌رود. میلگرد نرمال نیز اصلاحی بازاری است. میلگرد شاخه‌ای معمولا در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری تولید و به بازار عرضه می‌شود. منظور از میلگرد نرمال در بازار، میلگردهای با طول ۱۲ متر و کمتر از آن است.

میلگرد فشاری چیست؟

مسئله‌ای که منجر به بکارگیری میلگرد و فولاد در ساختمان‌سازی شد، ضعف بتن در برابر نیروهای کششی بود. گرچه بتن در برابر نیروهای فشاری از خود مقاومت نشان می‌دهد، اما گاهی اوقات این ماده به تنهایی نمی‌تواند فشار وارده را تحمل کند. بهترین راهکار در چنین شرایطی استفاده از میلگرد است.

مثلا در مناطقی که تیر کارگذاشته می‌شود، فشار زیادی به بتن وارد می‌شود. به میلگردهایی که برای افزایش مقاومت فشاری بتن بکار برده می‌شود، میلگرد فشاری می‌گویند.

میلگرد حرارتی چیست؟

به میلگردهای که برای جلوگیری از انبساط و انقباض بتن در اجرای سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگرد حرارتی گفته می‌شود. عدم استفاده از میلگرد یا آرماتور حرارتی باعث بروز ترک در سقف پس از خشک شدن بتن خواهد شد. بنابراین به کمک میلگرد فولادی به راحتی می‌توان از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کرد.

میلگرد حرارتی چیست؟

میلگرد ساده چیست؟

تا اینجای مقاله بارها به میلگرد ساده اشاره شد. میلگرد ساده مقطعی با ظاهر صاف، صیقلی و بدون آج است که به طور گسترده‌ در ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی کاربرد دارد.

میلگرد بدون آج بر اساس استاندارد GOST 2590 روسی، میلگرد A1 نیز نام دارد. میلگرد A1، طویل و سطح مقطع آن دایره‌ای شکل است. این مقطع برای کاهش تنش‌های کششی و جبران مقاومت پایین در برابر نیروها استفاده می‌شود.

اگرچه بسیاری افراد میلگرد را تنها یکی از مصالح ساختمانی می‌دانند، اما این مقطع به عنوان یکی از مقاطع پرکاربرد،‌ در مصارف غیر ساختمانی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد کششی چیست؟

میلگرد کششی در واقع همان ميلگرد فولادی است که بر روی آن عملیات ثانویه کشش انجام شده است. این کار به منظور کاهش قطر میلگرد، مطابق با نظر مشتری انجام می‌شود. یعنی در واقع سایز میلگرد را مطابق با نظر مشتری تغییر می‌دهند.

اما مسئله این است که برخی از واحدهای صنعتی برای تولید محصولات خود به میلگردهای با سایز غیر متعارف نیاز دارند. اینجاست که کاربرد میلگرد کششی اهمیت پیدا می‌کند. برخی از کاربرد های میلگرد کششی در صنایع مختلف عبارتند از:

  • سیستم استارت خودرو
  • تجهیزات سوراخکاری و خمکاری
  • تولید لولای در
  • ابزار و ماشین‌آلات کشاورزی
  • تولید انواع شفت، بلبرینگ و غلاف
  • تجهیزات براده‌برداری و رزوه‌کاری
  • تولید انواع پیچ و مهره
میلگرد کششی

تولید میلگرد کششی پس از نورد

راه‌های شناسایی میلگرد اصل و تقلبی

استحکام ساختمان‌ها به میلگردهای به‌کار برده شده در پی و اسکلت متکی است. بنابراین استفاده از میلگرد تقلبی به جای کالای اصل، باعث به خطر انداختن سلامت سازه و جان افراد خواهد شد. با آزمایش میلگرد در آزمایشگاه کنترل کیفی می‌توان به مشخصات مکانیکی و شیمیایی پی برد.

هنگام تحویل بار توجه کنید و موارد زیر را بررسی کنید تا کالای غیر اصل را دریافت نکنید:

علائم حک شده روی میلگرد

اغلب کارخانه‌ها نماد اختصاصی بر روی میلگرد حک می‌کنند که باعث تمایز آن از سایر برندها می‌شود. هم‌چنین علائم حک شده روی میلگرد، به استاندارد و روش تولید این محصول نیز اشاره دارد.

گواهینامه فنی میلگرد

همراه با بار تحویل داده شده، سرتیفیکیت یا گواهی‌نامه‌ای ارائه می‌شود که در آن آنالیز ترکیب شیمیایی و نتایج تست‌های مکانیکی بر روی آن ثبت شده و توسط آزمایشگاه تایید شده است.

ظاهر میلگرد

میلگردها را باید از نظر ظاهری بررسی کنید تا سالم باشند. میلگردها به رنگ سیاه و تیره تولید می‌شوند. در صورتیکه که تغییر رنگی بر روی بدنه مشاهده کردید، یعنی به رنگ قهوه‌ای، زرد یا قرمز رنگ بود، از تحویل بار خودداری نمایید. تغییر رنگ میلگرد به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب و خورنده اتفاق می‌افتد.

قیمت میلگرد از چه عواملی تاثیر می‌پذیرد؟

قیمت انواع مختلف میلگرد یکسان نیست. اولین دلیل در این تفاوت قیمت را می‌توان نوع کاربرد میلگرد دانست. مثلا میلگرد آجدار در مقایسه با میلگرد ساده مصرف به مراتب بالاتری دارد. کمبود تقاضا در بخش میلگرد ساده موجب می‌شود تا کارخانه‌ها کمتری نسبت به تولید این محصول اقدام کنند.

بنابراین اغلب قیمت میلگرد ساده برخلاف تصور چندان ارزان نیست. در واقع میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده وضعیت قیمت میلگرد است. علاوه براین موارد زیر بر محاسبه قیمت میلگرد دخالت دارند:

نرخ دلار

وزن میلگرد: به عنوان مثال قیمت میلگرد ۱۴ از میلگرد ۸ بیشتر است و علت این امر، وزن متفاوت آن‌هاست.

  • برند کالا
  • کیفیت
  • گرید آلیاژی
  • قیمت ماده اولیه

مطالعه مقاله عوامل تاثیرگذار بر محاسبه قیمت میلگرد اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهد.

استعلام قیمت میلگرد از آیرومارت

خرید میلگرد از برندهای معتبر با قیمت مناسب، دغدغه اصلی مشتریان این کالا است. قیمت میلگرد استیل و بقیه گریدهای آلیاژی، به صورت روزانه تغییر می‌کند.

چرا که عوامل مختلفی چون نرخ دلار و یا شرایط بازار مثل میزان عرضه و تقاضا، باعث نوسان قیمت این محصول می‌گردد. برای دسترسی به قیمت روز میلگرد می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

خرید میلگرد از بورس کالا و یا بازار، نیازمند مشورت و راهنمایی است. برای آنکه بتوانید از خرید میلگرد خود رضایت کافی داشته باشید، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان بازرگانی آیرومارت در تماس باشید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.4/5 - (8 امتیاز)

  1. احمد رضایی
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۰
    در تولید سیم خاردار از میلگرد استفاده میشه؟ چه عجیب!!!!!!!
    1. آیرومارت
      شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳
      سلام دوست عزیز وقت بخیر. بله میلگرد ساده در تولید سیم خاردار کاربرد دارد.
  2. شبنم قربانی
    شهریور ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۴
    همه انواع میلگرد در ایران تولید میشه؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۷
      سلام روز بخیر بله خوشبختانه در حال حاضر تمام انواع میلگرد ساده و آجدار در ایران تولید می‌شود.
  3. محمدحسین
    خرداد ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۰
    تولید سیم خاردار با کشش میلگرد انجام میشه؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۸
      برای تولید و ساخت سیم خاردار از مفتول‌های باریک استفاده می‌شود.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.