انواع روش های برش CNC و مزیت برش CNC

3.9/5 - (8 امتیاز)

انواع روش های برش CNC و مزیت برش CNC

برش CNC

برش CNC، به عنوان مدرن ترین روش برشکاری، صنایع مختلف به ویژه صنعت فولادسازی رادچارتغییر و تحول کرده است. CNC مختفف عبارت Computer Numerical Control به معنی کنترل عددی رایانه ای می باشد. دقت، سرعت و هزینه سه عامل موثر در بهبود شرایط تولید و آماده سازی محصول است. یکی از راه های افزایش دقت و سرعت، تعویض ماشین‌آلات مدرن با دستگاه های قدیمی است که دستگاه های برش CNC در جهت تحقق این هدف به کار گرفته شده‌اند.

۳.۹/۵ - (۸ امتیاز)

برای مشاهده برشکاری ورق فولاد توسط دستگاه CNC کلیک کنید. طی فرآیند تولید یک قطعه، عملیات های مختلفی مثل خمکاری، برشکاری و … بر روی فلزات انجام می‌گیرد تا محصول مورد نظر ما تولید شود. در گذشته برش ورق، لوله و سایر مقاطع فولادی با روش های مکانیکی و بیشتر به صورت دستی صورت می گرفت. گرچه با عرضه دستگاه برش CNC، تمایل به استفاده از روش های قدیمی کاهش یافت، اما همچنان در موارد خاص از همان روش های قدیمی استفاده می شود.

از روش های برشکاری که به سیستم CNC مجهز شده‌اند می توان به برش لیزر، هوابرش، پلاسما و واتر جت اشاره کرد. درادامه قصد داریم به معرفی روش های مختلف برش CNC و ذکر مزایا و معایب آن ها بپردازیم.

برش cnc لیزر

ساختمان دستگاه برش CNC

دستگاه های برش CNC در اصل همان ماشین های برش قدیمی هستند که به یک کنترلگر متصل شده‌اند. کنترلگر از یک میکروکامپیوتر تشکیل شده‌است که وظیفه ارسال برنامه های لازم جهت برش را برعهده دارد. نسل اول دستگاه های برش CNC فاقد کامپیوتر بودند و با نوار یا کارت های پانچ کار می‌کردند.

دستگاه های برش CNC توسط کنترلگرهایشان شناخته می‌شوند. مثل فانوک، هایدن هاین، زیمنس ، C15، C39، فاگور و میتسوبیشی. تمام مراحل برش CNC مثل طرح برش و ابعاد توسط کامپیوتر ارسال می‌شود. دستگاه برش CNC به کمک تعداد محورهای مختلف با چرخش در جهات مختلف برش های یک بعدی، دو بعدی و سه ‌بعدی انجام دهد.

برش CNC واترجت

در دستگاه واترجت برش توسط آب با فشار بالا صورت می‌گیرد. برای برش مواد سخت از ترکیب آب و مواد ساینده استفاده می‌شود. بسته به جنس ماده‌ای که قصد برش آن را داریم ازسیلیکون کارباید، سیلیس و یا لعل به عنوان ماده ساینده مورد استفاده قرار میگیرد.

جهت بریدن محصولات فولادی به روش واترجت با راندمان مناسب باید حجم آب و مواد شاینده نسبت متناسبی داشته باشند. در دستگاه های برش،اره ها به خاطر گرم شدن از کار می افتند ولی دستگاه واتر جت از این قاعده مستثنی است.
در ویدئوی زیر نحوه برشکاری با فشار آب نشان داده شده است:

دستگاه برش CNC واترجت بدون تولید آلاینده با مصرف آب کم میتواند تمام ورق های فولادی را بدون محدودیت ضخامت ببرد. واترجت برای برش قطعات حساس به حرارت بسیار مناسب است.

قیمت ورق

برش CNC لیزر

برش CNC لیزر یکی از پیشرفته ترین دستگاه های برش مدرن است. لیزر برای بریدن قطعات فلزی و غیرفلزی با ظرافت بالا کاربرد دارد. برای بریدن ورق سیاه، ورق آهن و فلزات آلیاژی از لیزر c و برای برش و حکاکی غیرفلزات ، فلزات و کامپوزیت ها از لیزر YAG استفاده می‌شود.

لیزر جزو روش های گران قیمت محسوب می‌شود و ضخامت های بیش تر از ۳۱ میلی متر را نمی توان با آن برش داد. برای برش ضخامت های بیش تر از ۲۵ میلی متر با کیفیت باید وضعیت نازل، خلوص گاز و کیفیت پرتو کنترل شود. عدم نیاز به ماشین کاری مجدد، دقت بالا در برش بدون پلیسه، ایجاد هر گونه شکل دلخواه و پیچیده، صافی سطح بالا، عدم وجود تمرکز تنش، عدم سوختگی ناشی از برش و ضایعات کم مجموعه‌ای از مزیت های برش با دستگاه برش CNCلیزر است. برای مشاهده قیمت ورق برشی کلیک کنید.

برش cnc لیزر

برش CNC هواگاز

هواگاز یا هوا برش روشی قدیمی برای بریدن ورق های فلزی است. دستگاه برش CNC هواگاز با قابلیت برش تمام فلزات، بیشتر برای بریدن ورق های با ضخامت نسبتا بالا به کار می رود. در این روش از یک مشعل پاشش گاز استیلن و جریان اکسیژن برای برش ورق فلزی استفاده می شود.

پاشش گاز استیلن باعث برافروخته شدن فلز می شود. جریان اکسیژن سبب اکسید شدن فلز برافروخته شده و با ایجاد حرارت عمل برش را تداوم می‌بخشد. پایین بودن سرعت برش در این روش باعث می‌شود تا لبه های ورق بریده شده دقیق و یکنواخت باشند. روش هواگاز در مقایسه با روش برشکاری پلاسما لبه های با کیفیت تری دارد اما سرعت برش کمتر است.

برش CNC پلاسما

برش CNC پلاسما به دلیل کیفیت، دقت، سرعت کار وانعطاف پذیری برای برش ورق های کمتر از ۳ میلیمتر به کار می رود. در این روش گاز نجیب دمیده شده با سرعت بالا در محل خروج گاز و سطح فلز قوس ایجاد کرده و گاز را وارد حالت پلاسما می کند.

از حرارت تولیدی در اثر این واکنش ها برای بریدن ورق فولادهای کم کربن استفاده می‌شود. برش ورق فولادی پلاسما با ایجاد امواج صوتی و تولید گازهای آلاینده همراه است که به انسان و محیط زیست آسیب می‌رساند.

به عنوان یکی از روش‌های پر دقت در برش آهن از روش برش لیزری می‌توان استفاده کرد. برای مطالعه بیشتر در مورد این روش و مزایای آن روی لینک کلیک کنید.

مزیت های استفاده از برش CNC

از مهم ترین مزایای برش CNC قابلیت برش مواد مختلف است. به گونه ای که صنایع غیر از فلزات مثل صنایع چوب و شیشه هم به استفاده از آن روی آوردند. ورود برشCNC به چرخه برش مقاطع آهنی علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه به تولید محصولات با کیفیت کمک کرده است.

با توجه به مکانیزم پیشرفته این روش، برش های مختلف را با سرعت عمل مطلوب انجام می دهد. حساسیت و دقت بالای این روش باعث می شود تا علاوه بر انجام کار بی نقص از عملیات های پرداخت بعد برش بی نیاز شویم.

دستگاه برش cnc

خطرات برشکاری

روش های برشکاری که در بالا ذکر شد هر کدام می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشند. اما در میان آن ها روش هواگاز به دلیل استفاده از مواد قابل اشتعال از همه خطرناک تر است و لازم است به هنگام استفاده از روش هواگاز به نکات زیر توجه کنیم:

۱- به هنگام برشکاری به روش هواگاز، کپسول ها را با زنجیر ببندید وبه دیوار متصل کنید.

۲-قبل از اتصال رگلاتور به کپسول تمامی اتصالات را تمیز کنید.

۳-کپسول اکسیژن را به آهستگی جابه جا کنید و به هنگام استفاده شیر آن رابا احتیاط و به آرامی باز کنید.

۳-شیلنگ ها را پیش از شروع فعالیت کاملا تخلیه کنید.

۴- برای شروع برش ابتدا شیر گاز استیلن را باز کنید و فندک بزنید سپس گاز اکسیژن را باز کنید.

۵-در هنگام کار با تجهیزات هواگاز شعله را از مخزن دور نگهدارید.

۶-از کپسول گاز اکسیژن برای تمیز کننده پرفشار استفاده نکنید. اکسیژن در تماس با روغن یا شعله منفجر می شود.

۷- برای روانکاری از کف به جای روغن استفاده کنید. روغن به شدت آتش زاست.

خدمات جانبی آیرومارت روی کالای شما

مجموعه بازرگانی آیرومارت به عنوان تامین کننده تمامی مقاطع فولادی و استیل در زمینه‌های مشاوره، خرید و خدمات جانبی روی تمامی مقاطع فولادی به شما کمک می‌کند. هدف مجموعه آیرومارت، جلب رضایت مشتری و تحویل بار سفارشی با مشخصات دقیق، سرتیفیکیت و فاکتور رسمی می‌باشد. بنا به درخواست مشتری، گاهی لازم است روی کالای سفارشی خدمات جانبی یا ثانویه انجام گیرد.

انواع برشکاری و سایز کردن روی مقاطع، خم‌کاری، رزوه‌کاری، اتصال‌دهی و… بنا به سفارش مشتری توسط مجموعه بازرگانی ما قابل انجام است. برش CNC با تمامی روش‌های ذکرشده چون پلاسما، هواگاز، لیزر و واترجت روی مقاطع انجام می‌شود. عموما روی ورق‌های استیل که گرانبها هستند و برای سایر عملیات ثانویه روی ورق به دقت ابعادی بالا نیاز دارند انجام می‌گیرد. سایز کردن ورق فولاد زنگ‌نزن با برش CNC بسیار متداول و خواسته مشتری‌های این مقطع است. برای استعلام قیمت روز هر مقطع مورد نیاز خود با مشاوران ما از طریق شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.9/5 - (8 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.