انواع سیم خاردار خطی و سیم خاردار حلقوی

5/5 - (3 امتیاز)

انواع سیم خاردار خطی و سیم خاردار حلقوی

کاربرد-سیم-خاردار

سیم خاردار، در اواخر قرن 19 میلادی به خانواده محصولات فلزی اضافه شد. اگرچه لوسین بی اسمیت و کنت اوهایو، با هدف ایجاد مانع در عبور و مرور حیوانات و حفاظت سیم خاردار را اختراع کردند، اما امروزه انواع و کاربرد های گسترده تری پیدا کرده‌اند. در لاتین با نام barbed wire از آن یاد می‌شود.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

سیم خاردار به دلیل سهولت ساخت و پایین بودن هزینه تمام شده تولید، به سرعت توجه مزرعه داران و دامداران را به خود جلب کرد. نصب و بازکردن سریع، دوام و استحکام بالا، قابلیت استفاده در شرایط اقلیمی مختلف و حمل و نقل آسان مصرف این دسته از سیم ها را از حفاظ های چوبی پیشی پیش انداخت.

ماده اولیه

سیم خاردار از سیم مفتول یا سیم خشک، که ماده اولیه بسیاری از محصولات آهنی است؛ ساخته می‌شود. مفتول ها از جنس های متفاوتی مثل مس، استیل، یا فولاد تولید می‌شوند. سیم‌های مفتولی که بیشتر در بازار استفاده می شوند، از فولاد st37 ساخته شده که در صورت نیاز گالوانیزه می‌شوند. فولاد st37 یا فولاد نرمه بین ۰.۱۵ تا ۰.۲۹ درصد کربن دارد. یکی از معروفترین محصولات با استاندارد st37 ورق سیاه است. برای آگاهی از قیمت ورق سیاه st37 کلیک کنید.

مفتول‌ها انواع مختلفی مثل مفتول سیاه، سفید، مفتول کم کربن کربن متوسط و الکترود جوش دارند. در ادامه به توضحیات بیشتر درمورد مفتول سیاه و مفتول سفید می‌پردازیم.

مفتول سیاه

برای تولید مفتول سیاه، ابتدا مفتول خام را طی فرآیند نورد سرد به ضخامت مورد نظر درمی‌آورند. پس از این مرحله، مفتول سخت و شکننده است و قابلیت پیچ دادن و گره زدن ندارد. برای تولید مفتول سیاه، بایستی مفتول حاصل از نورد سرد را در کوره های آنیلینگ، که شبیه چاه هستند، در دمای  ۹۰۰ درجه سانتی گراد تحت عملیات حراراتی قرار گیرند. به منظور انجام این کار، مفتول ها به صورت کلاف های به هم  پیچیده روی هم قرار میگیرند. مفتول های بهم پیچیده شده در کوره قرار می‌گیرند و درب کوره به منظور حرارت دهی بسته می‌شود. پس از رسیدن به دمای مد نظر مفتول ها ملتهب و  سرخ می شوند. در این حالت مفتول ها به خارج از کوره انتقال داده شده و در هوای آزاد خنک می شوند.

مفتول سفید

مفتول سفید، با پوشش دادن مفتول سیاه طی فرآیند گالوانیزاسیون تولید می شود. مفتول سفید از محبوب ترین انواع مفتول است که به عنوان ماده اولیه در صنایع مختلف  مورد استفاده قرار می گیرد. مفتول سفید معمولا با لایه ای از مس پوشش داده می شود. میزان نرمی و سختی این دسته از مفتول به مفتول سیاه مورد استفاده وابسته است. سیم های سفید با سایز های مختلف، کاربرد های گسترده‌ای دارند. در ادامه به معرفی برخی از انواع سیم مفتول سفید می‌پردازیم:

  • سیم گلخانه: مفتول با سایز ۰.۵ میلی متر
  • سیم قپان: مفتول با سایز ۰.۷۵ میلی متر
  • سییم رابیتس: مفتول با سایز ۱.۲ میلی متر
  • سیم اسکوپ بندی: مفتول با سایز ۱.۵ میلی متر
  • سیم توری فنس: مفتول با سایز ۲.۲ میلی متر
  • سیم خاردار: مفتول با سایز ۲.۸ میلی متر

 

انواع سیم خاردار

سیم خاردار ها در حالت کلی به دو دسته خطی و حلقوی تقسیم بندی می شوند. سیم خاردار های حلقوی همان سیم خاردارهای خطی هستند که با بست هایی به صورت حلقه به هم بسته شده‌اند.اگرچه هر کدام از این دو دسته محل های مصرف مختلفی دارند، اما بیشتر به جهت افزایش امنیت و حفاظت استفاده می‌شوند. هر کدام از دسته های سیم  خاردار در دو نوع سوزنی و تیغی در بازار موجود هستند.

سیم خاردار خطی سوزنی

کارگاه‌های تولیدی، سیم های خطی سوزنی را در دو حالت تک رشته و دو رشته تولید می‌کنند. در حالت اول یک رشته مفتول وارد دستگاه می‌شود و مفتول‌های دیگر در اندازه و فواصل مشخص به عنوان خار به این تک رشته گره زده می‌شوند. در حالت دوم دو رشته مفتول ابتدا به هم تابیده و سپس دو مفتول دیگر در ابعاد و فواصل مختلف به دو رشته تابیده شده، گره زده می‌شود.

سیم خاردار خطی تیغی (تبری)

نوع جدیدتر سیم خاردارهای خطی، مدل تیغی یا تبری است. نحوه تولید این نوع سیم نیز کاملا مشابه سیم خاردار سوزنی است با این تفاوت که مفتول‌هایی که برای خار به کار می‌رود از جنس ورق گالوانیزه هستند. برای آگاهی از قیمت ورق گالوانیزه کلیک کنید.

خارهای سیم خاردار تبری به شکل تبر هستند. این دسته از سیم خاردارها به صورت کلاف یا توپی در بازار عرضه می‌شود. بنا به نوع سيم خاردار، وزن کلاف و قیمت آن متفاوت خواهد بود.

این نوع سیم خاردار مطابق شکل زیر تولید می‌شود:

سیم خاردار حلقوی سوزنی

برای تولید این دسته از سیم‌ها دو رشته مفتول به هم تابیده شده و دو رشته مفتول کوتاه به عنوان خار در فواصل مشخص گره می‌زنیم. قطر رشته مفتول اصلی ۲، ۲.۵ و ۳ میلی متری است. مفتول‌های خار قطر  ۲ یا ۲.۵ میلی متری دارند. تفاوت عمده خطی با حلقوی در این مورد است که سیم خاردارهای تولیدی به صورت حلقه های با قطر ۶۰ یا ۹۰ سانتی متر تولید شده و با بست به هم وصل می‌شوند.

سیم خاردار حلقوی تیغی ( تبری)

این دسته از سیم خاردارهای حلقوی نیز مشابه حلقوی سوزنی قبل تولید می‌شود با این تفاوت که خارها به شکل تبر و از جنس ورق گالوانیزه‌اند. این دسته از سیم‌ها به دلیل اینکه توسط اسرائیلیان زیاد استفاده می‌شود، در بازار به سیم خاردار اسرائیلی معروف هستند.

در تصویر زیر شماتیکی از انواع سیم خاردار را مشاهده می‌کنید:

انواع-سیم-خاردار

انواع-سیم-خاردار

کاربرد

در گذشته حیوانات با ورود به حریم مزرعه‌ها و حتی منازل باعث آسیب رساندن به محصولات کشاورزی می‌شدند. انسان ابتدا به استفاده از حفاظ‌های چوبی اقدام کرد. پس از گذشت سال‌ها و مقاومت در برابر شرایط اقلیمی مختلف، امروزه سیم خاردار فلزی مورد توجه قرار گرفته است.

پس از استفاده در جدا سازی حیوانات از مزارع و منازل انسان‌ها، سیم خاردار در شرایط نظامی بیشترین کاربرد را دارد. برای افزایش مهارت سربازها به هنگام حمله دشمن از سیم خاردار استفاده می‌شود. در مرز بندی بین کشور ها استفاده از این سیم ها متداول است. استفاده از سیم خاردار راه مناسبی برای تقسیم اراضی محسوب می‌شود. نوع کاربرد مدنظر شما، محل نصب، مشخصات فنی و مقدار سیم خاردار مورد نیاز در نهایت به خرید محصول مناسب منجر خواهد شد.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. سیم خاردار در تبریز
    مهر ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۳
    ممنون از مقاله خوبتون
    1. آیرومارت
      مهر ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۱
      سلام بسیار خوشحالیم که این مقاله از آیرومارت برای شما مفید بوده
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.