لوله گوشتدار چیست و چه کاربردی دارد؟

5/5 - (7 امتیاز)

لوله گوشتدار چیست و چه کاربردی دارد؟

انتقال سیالات در صنایع مختلف، نمونه‌ای از کاربرد لوله گوشتدار است. این لوله‌های با ضخامت بالا، به دلیل نداشتن درز جوش در گروه لوله‌های بدون درز یا مانیسمان قرار می‌گیرند. لوله‌های مورد استفاده در صنایع مختلف به دو صورت درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. لوله گوشتدار به عنوان گونه‌ای از لوله‌های بدون درز، کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت لوله درزدار و بدون درز کلیک کنید و مقاله را مطالعه کنید. در ادامه به معرفی کامل لوله گوشتدار و کاربرد آن می‌پردازیم.

۵/۵ - (۷ امتیاز)

لوله گوشتدار چیست؟

مهم‌ترین دغدغه انسان‌های اولیه پس از یک جا نشینی، انتقال آب از منابع طبیعی به محل زندگی بود. تلاش‌های بشر در این زمینه به تولید لوله‌های سفالین منجر شد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و نیز دستیابی انسان به فلز و آلیاژهای مختلف، امروزه با انواع لوله روبه‌رو هستیم.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، لوله‌های مورد استفاده در صنایع مختلف به دو صورت درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. برای تولید لوله درزدار، ورق فولادی را ابتدا به روش‌های مختلف شکل دهی کرده و سپس جوش می‌دهند. از انواع روش‌های جوشکاری، مثل جوش مقاومتی و جوش زیرپودری برای تولید لوله درزدار استفاده می‌کنند.

از آنجا که امکان خمکاری و جوشکاری ورق‌های ضخیم فولادی وجود ندارد، برای تولید این دسته از لوله‌ها مشابه لوله مانیسمان عمل می‌کنند. به همین دلیل لوله گوشتدار را در گروه لوله‌های مانیسمان قرار می‌دهند. اگر برایتان سوال پیش آمده که لوله مانیسمان چیست باید بگوییم که این مقطع فولادی همان لوله بدون درز است که به نام کاشفان این نوع لوله شناخته شده‌اند. بنابراین، لوله گوشتدار دسته‌ای از لوله‌های بدون درز است که ضخامت بالایی دارند.

برای استعلام قیمت لوله مانیسمان روی لینک صفحه مربوطه کلیک کنید. در ادامه با روش تولید این محصول آشنا خواهید شد.

لوله گوشتدار

ضخامت لوله گوشتدار از سایر لوله‌ها بیشتر است.

روش تولید لوله گوشتدار

شمش فولادی به عنوان ماده اولیه برای تولید لوله گوشتدار استفاده می‌شود. این ماده اولیه اولین محصول فولادی حاصل از فرایند فولادسازی است. شمش سرد قابلیت شکل پذیری ندارد. به منظور شکل دهی شمش فولادی بایستی ابتدا آن را در کوره‌های پیشگرم حرارت داد. سپس به کمک یک سنبه نوک تیز داخل شمش گداخته سوراخ می‌شود. در حضور سنبه، غلتک‌ها با حرکت دورانی به همگن سازی و مسطح کردن لوله کمک می‌کنند. هم‌چنین در اثر حرکت پیوسته غلتک‌ها با سرعت ثابت، طول لوله افزایش یافته و ضخامت لوله نیز تنظیم می‌شود.

تمام فرایند تولید لوله گوشتدار، تحت اعمال یک نیروی کششی صورت می‌گیرد. این نیروی کششی پیوسته، مانع از ایجاد اعوجاج و خمیدگی لوله می‌شود. پس ازتنظیم شدن ضخامت لوله گوشتدار براساس استاندارد تولید، این مقطع فولادی از تونل پاشش آب عبور می‌کند. در نهایت پس از برش لوله به طول‌های موردنظر و بسته بندی، به انبار انتقال داده می‌شود.

تولید کنندگان لوله گوشتدار

بیشتر نیاز صنایع مختلف به لوله گوشتدار با واردات این مقطع فولادی تامین می‌شود. از جمله لوله‌های گوشتدار وارداتی می‌توان به لوله‌های چینی اشاره کرد. البته ذکر این نکته الزامی است که در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان داخل کشور با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات و ماشین آلات موفق به تولید لوله گوشتدار شده‌اند. در میان تولید کنندگان داخلی می‎توان به کارخانه‌های فولاد سمنان، پروفیل سپنتا و فولاد سازی اهواز اشاره کرد.

کاربرد لوله گوشتدار

کاربرد لوله گوشتدار در صنایع مختلف، بیشتر به منظور انتقال سیالات است. فاصله نسبتا زیاد دیواره داخلی و خارجی این لوله باعث شده تا احتمال نفوذ سیال، به حداقل برسد. در ادامه با کاربرد لوله گوشتدار بیشتر آشنا خواهید شد.

سیستم هیدرولیک

برای تولید، کنترل و انتقال قدرت به کمک اجزای مکانیکی و مایعات، از سیستم هیدرولیک استفاده می‌شود. این سیستم، مجموعه‌ای از اجزای مختلف مثل شیر، پمپ، سیلندر و لوله می باشد. لوله گوشتدار به دلیل مقاوم بودن در برابر نیروهای فشاری، انتخاب مناسبی برای انتقال سیال در سیستم هیدرولیک است.

حفاری چاه نفت

لوله‌های حفاری که به منظور انتقال چرخش و عبور سیال برای خنک کردن مته مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمونه‌ای دیگر از کاربرد لوله گوشتدار است.

سیستم پنوماتیک

سیستم پنوماتیک، مشابه سیستم هیدرولیکی عمل می کند. در این نوع سیستم به جای سیال، هوای فشرده جریان دارد. استحکام و مقاومت در برابر تنش باعث شده تا شاهد کاربرد لوله گوشتدار در این سیستم باشیم.

علاوه بر دو نمونه کاربرد لوله گوشتدار ذکر شده، از این مقطع فولادی در موارد مختلف دیگری نیز استفاده می‌شود. انتقال سیالات حساس مثل بنزین و گاز، ساخت پل و اسکله، لوله های دیگ بخار و بسیاری از مثال‌های دیگر نمونه‌های ملموس کاربرد لوله گوشتدار هستند.

مزایا و معایب لوله گوشتدار

لوله‌های گوشتدار به دلیل داشتن ضخامت بالا، می‌توانند در شرایط آب وهوایی مختلف مورد استفاده قرار گیرند. به بیان دیگر قابلیت سازگاری با تمام شرایط اقلیمی را دارند.
البته دیواره خارجی در مجاورت با رطوبت و عوامل دیگر، خورده می‌شود. اما به دلیل بالا بودن ضخامت نفوذ محتویات داخل لوله به بیرون به کندی صورت می‌گیرد.
هم‌چنین این نوع لوله‌ها از مقاومت به خوردگی بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل اغلب عمر طولانی دارند. لوله‌های ضخیم مستحکم بوده و قابلیت تحمل فشارهای بالا را دارند.

در کنار مزایای ذکر شده، در اتصال لوله‌های گوشتدار به هم با مشکل مواجه هستیم. این لوله‌ها به دلیل ضخامت بالا، قابلیت جوشکاری با روش‌های متدوال را ندارند. برای جوشکاری لوله گوشتدار، از جوشکاری حرفه‌ای باید کمک گرفت. از سوی دیگر بالا بودن ضخامت، باعث افزایش وزن این مقطع می‌شود.

لوله گوشتدار

لوله گوشتدار به دلی ضخامت بالایی که دارد در شرایط مختلف قابل استفاده است.

عوامل موثر بر قیمت لوله گوشتدار

نرخ جهانی فولاد و نوسانات ارزی بر قیمت تمامی مقاطع فولادی به خصوص لوله گوشتدار اثر مستقیم دارد. اما این دو عامل با وجود اهمیت بالای خود، به تنهایی تعیین کننده قیمت نیستند. در کنار عوامل ذکر شده استاندارد ساخت لوله، وزن، ضخامت، برند تولید کننده و کیفیت نیز بر قیمت لوله گوشتدار تاثیر می‌گذارند. برای آگاهی از قیمت تمامی مقاطع فولادی مثل لوله گوشتدار با مشاوران ما در آیرومارت با شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (7 امتیاز)

  1. شهنام عظیمی
    شهریور ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲
    لوله های گوشتدار معمولا از چه جنسی هستند؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۱
      سلام وقت بخیر. با توجه به هزینه تولید و خواص مکانیکی مورد نظر، اغلب از انواع گریدهای مختلف فولادی برای تولید لوله گوشتدار استفاده می‌شود.
  2. نازنین محسنی
    آبان ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۸
    حتی لوله گوشت دار هم از یه ضخامتی بیشتر تولید نمیشه. هزینه های ساخت و مواد اولیه خیلی بالا میره با این قیمت فولاد هم که دیگه نمیشه معامله کرد.
    1. آیرومارت
      آبان ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳
      سلام روز بخیر. بله تولید لوله گوشتدار در ضخامت های خیلی بالا از نظر تولید و کاربرد توجیه اقتصادی ندارند.
  3. محمدزاده
    آذر ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۷
    مقاومت به فشار بالایی دارن درسته؟
    1. آیرومارت
      آذر ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۱
      سلام وقت بخیر. بله ضخامت بالای این نوع لوله موجب شده تا در برابر نیروهای فشاری کاملا مقاوم باشند.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.