اورلب میلگرد چیست و چگونه محاسبه می شود؟

5/5 - (1 امتیاز)

اورلب میلگرد چیست و چگونه محاسبه می شود؟

یکی از مهمترین مصالح ساختمانی که در صنعت ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارد، میلگرد است. میلگردها را در شاخه‌های حداکثر 12 متری تولید می‌کنند، زیرا در غیر این صورت حمل و نقل آن‌ها سخت می‌شود. بنابراین در ساخت ساختمان باید از روشی به نام اورلب میلگرد بهره گرفت تا بتوان آن‌ها را در المان‌های مختلف سازه به هم متصل کرد.
ما در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه انجام اورلب میلگرد آشنا کنیم و راه محاسبه آن را توضیح دهیم؛ در ادامه با وبلاگ آیرومارت همراه باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اورلب میلگرد چیست

اورلب میلگرد چیست؟

برای اتصال میلگردهای دو المان مانند دو ستون، میزان مشخصی از میلگردهای آن‌ها را روی هم قرار داده و به هم متصل می‌کنند؛ این همپوشانی را اورلب میلگرد می‌نامند.
اورلب شامل کوپلینگ میلگرد به روش‌های مختلف است که با هدف اتصال دو میلگرد به هم صورت می‌گیرد.

مهمترین عاملی که در این فرآیند می‌بایست محاسبه شود، طول همپوشانی است. این طول برابر است با طول مورد نیاز برای همپوشانی دو میلگرد و برای انتقال بار از یک میلگرد به میلگرد دیگر. در تعیین طول اورلب میلگرد، دو عامل اندازه میلگرد و نوع کاربرد آن تاثیر بسزایی دارند.

به عنوان مثال، شما یک پروژه ساختمانی به ارتفاع ۴۰ متر دارید. بزرگترین طول میلگرد موجود در بازار ۱۲ متر است و شما نمی‌توانید ساختمان خود را با این اندازه بسازید. به همین دلیل، با اتصال چند میلگرد به یکدیگر می‌توانید به طول‌های بیش از ۱۲ متر دست یابید. اما اگر طول همپوشانی به درستی رعایت نشود، انتقال بار با مشکل مواجه شده و باعث ضعف ساختار سازه و احتمال آسیب به آن می‌شود. به همین دلیل نحوه محاسبه اورلب میلگرد بسیار مهم است.

انواع اورلب میلگرد چیست؟

به طور کلی دو نوع اورلب میلگرد وجود دارد:

۱. اورلب تماسی

در اورلب تماسی، میلگردها توسط سیم به یکدیگر متصل می‌شوند و این رایج‌ترین روش اورلب میلگرد است. در این نوع، مقاطع وصله شده در تماس با یکدیگر بوده و با مفتول آهنی به هم گره می‌خورند. اورلب تماسی عمدتا در میلگردهای افقی و در روش‌های ساخت و ساز معمولی استفاده می‌شود، زیرا مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از حرکت میلگرد، بخصوص در زمان بتن ریزی است.

۲. اورلب غیر تماسی

در اورلب غیر تماسی، در اتصال دو میلگرد، هیچ تماسی میان آن‌ها برقرار نمی‌شود. در این روش باید شرایطی فراهم آید که بتن به طور کامل بین میلگردها قرار گیرد؛ بنابراین، نظارت بر حداقل فاصله آزاد بین دو میلگرد باید طبق اصول انجام شود. دقت شود میلگردها نباید خیلی از هم فاصله داشته باشند تا ترک‌های زیگزاگی بین آن‌ها به وجود نیاید.

استفاده از اورلب غیر تماسی، نیاز به سیم‌پیچی را کاهش داده و مراحل کار را به حداقل می‌رساند. همچنین در اینجا، طول پوشش میلگرد بسته به محل قرارگیری، نوع و عملکرد آن، متغیر است.

اورلب میلگرد فونداسیون

نحوه محاسبه اورلب میلگرد چگونه است؟

برای اندازه‌گیری اندازه یا طول اورلب میلگرد، باید برخی نکات را رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • طول پوشش مورد نیاز برای وصله پوششی هر دو میلگرد‌، در قسمت‌های مختلف سازه متفاوت است.
  • در اعضای خمشی، فاصله محورهای دو میلگرد متصل به وصله پوششی نباید از یک پنجم طول پوشش بیشتر باشد. در ضمن، این فاصله نباید از ۱۵۰ میلی‌متر تجاوز کند. این فاصله بین سایر اعضا باید حداکثر ۵ برابر قطر میلگردِ کوچک‌تر باشد.
  • در زوج خاموت‌های U شکل که با استفاده از وصله پوششی یک خاموت بسته را تشکیل می‌دهند، طول پوشش باید حداقل Ld 1/3 باشد. در این خاموت‌ها اگر مقدار Abfy هر شاخه کمتر از ۴۰ کیلو نیوتن و ارتفاع مقطع عضو بیشتر از ۴۵۰ میلی‌متر باشد، طول پوشش را می‌توان کمتر از Ld 1/3 در نظر گرفت؛ البته به شرطی که هر شاخه از U تا وجه مقابل ادامه پیدا کند.
  • Ld، طول گیرایی میلگرد در کشش و بر حسب میلی‌متر است.
  • Ab، سطح مقطع میلگرد برای بتن حجیم است که بر حسب میلیمتر مربع اندازه‌گیری می‌شود.
  • fy، مقاومت مشخصه فولاد بر حسب MPa است.

اورلب میلگرد فونداسیون

فونداسیون که پایین‌ترین سطح ساختمان است و در تماس مستقیم با خاک قرار دارد، وزن کل سازه را به زمین منتقل می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این بخش از ساختمان است و باید تا حد امکان آن را مستحکم ساخت. به همین دلیل در مراحل ساخت ساختمان برای ایجاد فونداسیون، میلگرد را به صورت افقی می‌گذاریم. این امر به آرماتوربندی کمک می‌کند و باعث می‌شود آرماتورها فشار و نیروی بیشتری را در هنگام ریختن بتن تحمل کنند.

ساختمان‌های بزرگ با فونداسیون عظیم، به اورلب میلگردهای فونداسیون نیاز دارند. زیرا فونداسیون این سازه‌ها معمولا وسیع بوده و تقویت آن مستلزم اتصال افقی دو یا چند شاخه میلگرد است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که طبق قانون اورلب میلگرد در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، استفاده از اورلب فقط برای میلگردهای با قطر کمتر از ۳۶ میلی‌متر مجاز است. هنگام محاسبه میلگرد فونداسیون و بررسی طول اورلب میلگرد در فونداسیون، باید به نحوه اجرای آن هم دقت کنید که معمولا به شکل زیر صورت می‌گیرد:

  • اورلب میلگرد در شبکه بالا: در یک سوم دهانه
  • اورلب میلگرد در شبکه پایین: در یک دوم دهانه

اورلب میلگرد ستون

اورلب میلگرد ستون

یکی از مهمترین موارد استفاده از این روش، بررسی طول اورلب میلگرد ستون است. در این حالت میلگردهای انتظار در خارج از ستون‌ها قرار می‌گیرند و به روش اورلب به میلگردهای ستون سایر طبقات متصل می‌شوند. مقدار اورلب میلگرد ستون با توجه به سایز میلگرد و مقررات مندرج در مقررات ملی ساختمان قابل محاسبه است. هنگام اجرای آن باید به نکات زیر توجه کنید:

  • محل اورلب میلگرد ستون یا استفاده از وصله پوششی در میلگرد طولی فقط در طول میانه ستون مجاز است. طول پوشش این وصله باید برای وصله‌های کششی در نظر گرفته شود.
  • در هر نوار ستونی زیر دال باید حداقل دو میلگرد از هسته ستون‌ها عبور داده شود. این میلگردها را می‌توان به طور کامل در محل ستون‌ها به طور کامل مهار یا با میلگردهای دیگر وصله کرد. اگر وصله‌ای از این آرماتورها خارج از هسته ستون‌ها باشد، طول وصله را می‌بایست حداقل Ld2 در نظر گرفت.

اورلب میلگرد تیر

اورلب میلگرد در تیرها نیز مانند دیگر المان‌های ساختمان انجام می‌شود. فرمول‌ها و قوانین مربوط به اورلب میلگرد در تیرها در قوانین بتن ایران به طور کامل توضیح داده شده است و پیشنهاد می‌شود این قوانین را مطالعه کنید. اما به طور کلی تجربه نشان می‌دهد که بهترین محل اورلب میلگرد در تیرها، در میلگردهای بالایی، یک سوم میانی دهانه و برای میلگردهای پایینی، یک دوم میانی دهانه است.

اورلب میلگرد تیر

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

اگر به فکر خرید انواع میلگرد برای ساختمان خود هستید، می‌توانید پس از بررسی قیمت انواع میلگرد از برندها و سایزهای مختلف مانند قیمت میلگرد ۱۶ اصفهان و قیمت میلگرد ۱۴ محصول مورد نظرتان را به صورت آنلاین و یا تلفنی خریداری کنید. شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در بازار آهن دارد و عرضه‌کننده انواع مقاطع فولادی است.

این شرکت با داشتن انباری به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در شورآباد تهران، امکان ارسال سریع محصولات به سراسر کشور را فراهم آورده است. آیرومارت همچنین خدمات مختلفی مانند خم و برشکاری میلگرد، پالت سازی و گالوانیزه کردن را ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.