زیرسازی سقف کناف + مراحل اجرا

3/5 - (12 امتیاز)

زیرسازی سقف کناف + مراحل اجرا

سقف کناف به عنوان یکی از پرکاربردترین سقف‌های کاذب، در ساختمان‌های مختلفی استفاده می‌شود. در مراحل اجرای سقف کناف، زیرسازی یا شاسی‌کشی آن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا زیرسازی سقف کناف باعث می‌شود که این بخش از سازه، زیبا، بی‌نقص و ایمن باشد.
در این مقاله از وبلاگ آیرومارت با ما همراه باشید تا نحوه اجرای زیرسازی سقف کناف و نکات لازم برای ساخت آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

۳/۵ - (۱۲ امتیاز)

اهمیت زیرسازی سقف کناف چیست؟

همان‌گونه که اشاره شد سقف کناف یکی از انواع سقف کاذب است. ورق‌های گچی که بخش ظاهری و رویه آن محسوب می‌شوند، شکل زیبایی را در نمای سقف ایجاد کرده و می‌توان برای آن‌ها نورپردازی گذاشت. همچنین امکان استفاده از کناف به صورت تزئینی و با شکل‌های هندسی وجود دارد.

این ورق‌های گچی دارای وزن بوده و باید در فاصله صحیح از سقف سازه و به درستی نصب شوند. به همین دلیل اجرای زیرسازی و شاسی‌کشی‌هایی که بتواند وزن این ورق‌ها را با ایمنی مناسب تحمل کند، بسیار مهم است. بنابراین زیرسازی سقف کاذب کناف می‌بایست با دقت و بر اساس اصول مهندسی و ضوابط انجام شود.

سازه کناف که با استفاده از برخی مصالح ساختمانی ساخته می‌شود، باید بتواند امنیت و پایداری خود را در طول زمان حفظ کند. همچنین باید در برابر تنش‌های سازه‌ای مانند انبساط و انقباض و زلزله، از استحکام کافی برخوردار باشد. در ضمن، اجرای اصولی و دقیق زیرساخت سقف کناف، به طور مستقیم بر ظاهر و کیفیت نهایی کار تاثیر می‌گذارد.

اگر زیرسازی، اشتباه، نادرست و آسیب دیده باشد و ورق‌های گچبری به صورت یکپارچه و تراز نباشند، سقف، سطحی یکنواخت و با بیرون‌زدگی خواهد داشت. ما پیش‌تر درباره شاسی کشی نمای ساختمان صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید.

زیرسازی سقف کناف چیست

انواع سقف کناف

سقف کناف از آخرین مراحل ساخت ساختمان و یکی از بخش‌های نازک کاری سازه محسوب می‌شود که انواع مختلفی دارد. برای آنکه با اجرای زیرسازی سقف کناف آشنا شوید، ابتدا باید انواع آن را بشناسید. زیرا نحوه اجرای هر کدام متفاوت است.

۱. سقف کناف یکپارچه

سقف کناف یکپارچه نوعی سقف ثابت است که در آن عناصر سقف، قابل جابجایی نبوده، ابعادی بزرگی دارند و به صورت یک تکه ساخته می‌شوند. این مدل سقف از زیبایی بالایی برخوردار است. بر روی سقف کناف یکپارچه، دو سیستم اجرایی متفاوت به نام‌های تیپ A (اجرای دو طرفه) و تیپ B (اجرای یک طرفه) وجود دارد که در بخش بعدی این دو روش را به تفصیل شرح خواهیم داد.

۲. سقف کناف تایلی

اما سقف تایلی از یک سری صفحات کوچک و مجزا تشکیل شده است که حالت متحرک دارند و هر زمان می‌توانید آن‌ها را از زیرساخت خارج کرده و به پشت سقف دسترسی پیدا کنید. در ضمن، این سقف‌ها اغلب ظاهری ساده دارند.

مفاهیم مربوط به زیرسازی سقف کناف

برای زیرسازی سقف کناف در همه بخش‌های ساختمان، معمولا یک روند خاص دنبال می‌شود. اما قبل از شروع خوب است که برخی از اصطلاحات رایج را یاد بگیرید تا بهتر متوجه نحوه اجرای زیرسازی سقف کناف شوید.

  • پروفیل / پنل: پروفیل‌هایی مانند MR، FM، RG و … که ضخامت‌های متفاوتی دارند، برای گچ‌کاری شاسی‌کشی سقف استفاده می‌شوند.
  • سازه نگهدارنده صفحات (A): از این سازه در یک یا دو طرف و در لایه‌های زیرین بهره می‌برند. یکی از معروف‌ترین سازه‌های مورد استفاده در اجرای سازه نگهدارنده، سازه F47 است.
  • سازه F47: F47 نوعی سازه باربر است که به صورت افقی به سقف گچبری متصل می‌شود.
  • سازه باربر C: این سازه معمولا با استفاده از سازه F47 اجرا می‌‌شود و ظرفیت تحمل وزن صفحات دیگر را دارد.
  • آویز (D): این نوع سازه معمولا با سازه C48 یا UH36 اجرا شده و سازه اصلی را به سقف متصل می‌کند.
  • سازه U36: سازه‌ای غیر باربر است که آن را از پروفیل F47 آویزان می‌کنند.
  • سازه تراز سقف (B): این سازه برای تراز کردن سقف و اتصال سقف ثانویه به دیوارهای کناف استفاده می‌شود. سازه تراز سقف همچنین می‌تواند از ایجاد درز و شکاف بین سقف اصلی و سقف کاذب جلوگیری کند. یکی از پرکاربردترین سازه‌های مورد استفاده در اجرای سازه تراز سقف، L25 است.
  • سازه L25: سازه‌ای غیر باربر که به شکل نبشی قرار می‌گیرد.
  • سازه استاد: این سازه با نام پروفیل C نیز شناخته می‌شود و به صورت عمودی بر روی اسکلت فولادی دیوار نصب می‌شود.
  • سازه رانر: سازه رانر که به پروفیل U نیز معروف است، به شکل افقی بر روی اسکلت فولادی دیوار نصب می‌شود.
  • قطعه اتصال سازه به سازه (E): از این قطعه برای اتصال سازه بالایی و سازه زیرین بهره می‌برند. این قسمت با تشکیل شبکه فلزی، سازه باربر را به سازه تکیه‌گاه صفحه متصل کرده و آن را محکم در جای خود نگه می‌دارد.
  • قطعه اتصال سقفی (F): این قطعه برای اتصال سازه آویز به سقف اصلی به کار می‌رود.
  • قسمت اتصال مستقیم (G): اگر ارتفاع سقف ثانویه کم باشد، برای اتصال سازه نگهدارنده سقف، به جای آویز از این قطعه استفاده می‌شود.

انواع سقف کناف

نحوه اجرای زیرسازی سقف کناف

هنگام آموزش کناف کاری سقف، باید سقف کناف نوع A و B را به طور جداگانه بررسی کرد:

۱. زیرسازی سقف کناف نوع A

قبل از اجرای شاسی کناف در هر نوع، ابتدا باید از استحکام سقف اصلی برای تحمل وزن زیرسازی کناف و آویزها اطمینان حاصل کرد. کناف نوعی مصالح کم وزن است که در این نوع سقف استفاده می‌شود. این روزها رابیتس نیز جایگزین خوبی برای کناف به شمار می‌رود و طرفداران زیادی دارد. این دو نوع سقف کاذب تفاوت‌هایی دارند که ما در مطلب تفاوت رابیتس و کناف اطلاعات لازم را عنوان کرده‌ایم. برای زیرسازی سقف کاذب کناف مراحل زیر را دنبال کنید:

گام اول

ابتدا سازه L25 در تراز صفحات گچی زیرین در ارتفاع استاندارد کناف اعمال می‌شود. دقت کنید که ارتفاع استاندارد کناف بسته به نوع پروژه متفاوت است. سپس سازه آویز UH36 که از یک طرف با میخ به سقف متصل شده است، از طرف دیگر به سازه F47 اتصال می‌یابد.

فاصله آویز کناف نیز با توجه به جدول بارگیری سقف انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، اگر از یک لایه پنل ۱۲.۵ میلی‌متری استفاده شود، فاصله آویز کناف ۶۵ سانتی‌متر خواهد بود. اما در صورت استفاده از دو لایه پنل، فاصله آویز در کناف ۵۵ سانتی‌متر است.

گام دوم

پس از آنکه آویزگیری سقف انجام شد، نوبت به نصب سازه F47 می‌رسد که از طریق آویزها مهار می‌شود. فاصله کناف از سقف برای این سازه، بسته به تعداد لایه‌های پنل یا ۱۲۰ سانتی‌متر (یک لایه) یا ۹۵ سانتی‌متر (دو لایه) است.

گام سوم

پس از اجرای سازه فوقانی، باید سازه تحتانی یا صفحات پنل‌خور اجرا شوند. از این صفحه‌ها در فواصل منظم و بسته به طول پنل بهره می‌برند. به کمک قطعه‌ای به نام کلیپس، سازه‌های بالا و پایین به یکدیگر متصل شده و شبکه فلزی به وجود می‌آید.

نحوه اجرای زیرسازی سقف کناف

گام چهارم

در مرحله آخر زیرسازی سقف کناف، پس از نصب سازه و شاسی کشی سقف کاذب کناف، باید عملیات پنل‌زنی را انجام داد. این مرحله با استفاده از پیچ‌های مخصوص و در فاصله‌های استاندارد صورت می‌گیرد. به طور کلی رعایت فواصل، ارتفاع استاندارد و …، در زیرسازی سقف کناف اهمیت زیادی دارند.

گام پنجم

در مرحله قبل، زیرسازی سقف کناف به پایان رسید؛ پس از آن نوبت به درزگیری می‌رسد. برای جلوگیری از ترک‌خوردگی، فاصله بین دو ورق گچ با ضخامت کمتر را با بتونه درزبندی پر کنید. سپس در محل درز بتونه، نوار درزگیری به عرض ۵ سانتی‌متر قرار دهید و بتونه را مجددا در طول مسیر این نوارها اجرا کنید. با این عمل احتمال ترک‌خوردگی بین دو شکاف پنل کاهش می‌یابد. پس از اتمام بتونه‌کاری، کناف نصب‌شده را مطابق سلیقه نورپردازی کنید.

۲. زیرسازی سقف کناف نوع B

زیرسازی سقف کناف نوع B بسیار سریع است. این زیرسازی عمدتا برای سطوح کمتر از ۵۰ متر مربع، دهانه‌های کمتر از ۴ متر و ارتفاع کمتر از ۴۵ سانتی‌متر استفاده می‌شود. البته در مواردی که نیاز به هزینه نصب و زیرساخت کناف و سرعت اجرای آن دارید، ساخت کناف نوع B توصیه می‌شود.
بنابراین آویز UH36 از یک طرف به سقف و از طرف دیگر به سازه باربر F47 متصل می‌شود. فاصله کناف از سقف برای این سازه نیز بسته به ضخامت و تعداد پنل‌ها فرق دارد.

نکات لازم برای اجرای زیرسازی سقف کناف

اگر می‌خواهید سقف کاذب زیبا، استاندارد و بی‌عیب و نقصی را اجرا کنید، باید هنگام زیرسازی سقف کناف به برخی نکات دقت کنید. برخی از مهمترین نکات برای این منظور عبارتند از:

  • قبل از شروع به ساخت، از استحکام سقف اصلی برای تحمل وزن زیرسازی سقف کناف اطمینان حاصل کنید.
  • توجه داشته باشید خط تراز سقف را باید در دیوارهای جانبی که سقف کاذب کناف را در آنجا می‌سازید، مشخص کنید.
  • اگر روی دیواری که می‌خواهید زیرسازی کناف را انجام دهید نازک‌کاری وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم از شاسی کشی کناف روی آن خودداری کنید.
  • هنگام زیرسازی کناف، آویز را روی سقف کاذب قرار ندهید. در صورت نیاز به نصب سقف های کاذب، حتما آن‌ها را به سقف اصلی وصل کنید.
  • برای اتصال سازه در زیرسازی کناف، حتما از پیچ‌های مرغوب و مخصوص استفاده کنید.

نحوه اجرای زیرسازی سقف کناف

خرید تجهیزات لازم برای زیرسازی سقف کناف از آیرومارت

اگر به فکر زیرسازی سقف کناف هستید، می‌توانید مقاطع فولادی مثل میلگرد را از بازرگانی آیرومارت تهیه کنید. ما قیمت میلگرد اصفهان، قیمت نبشی و محصولات دیگر را به صورت روزانه آپدیت می‌کنیم و شما می‌توانید محصول مورد نظرتان را به طور آنلاین یا تلفنی تهیه کنید.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت دارای بیش از ۳۵ سال سابقه در بازار آهن آلات بوده و در این زمینه از کارشناسانی مجرب بهره‌مند است. این شرکت علاوه بر عرضه مقاطع فولادی مختلف از برندهای معتبر، خدمات متنوعی مانند خم، برش و رزوه‌زنی میلگرد، پالت سازی و گالوانیزه کردن را ارائه می‌دهد.

کارگروه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، تهویه مطبوع، لوازم خانگی و ساختمان سازی آیرومارت، جهت ارائه مشاوره‌های خرید و راهنمایی مشتریان همواره در خدمت شما هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای ما راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3/5 - (12 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.