نرخ تورم سال 1401 + بررسی کامل دلایل و پیش بینی روند آن تا آخر سال

3.3/5 - (12 امتیاز)

نرخ تورم سال 1401 + بررسی کامل دلایل و پیش بینی روند آن تا آخر سال

نرخ تورم سال 1401

تورم بیانگر افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک کشور است و متغیر اقتصادی مهمی محسوب می‌شود. به طور کلی، نرخ تورم تحت تاثیر مکانیسم‌های اقتصادی و سیاسی قرار دارد. در ضمن، اطلاع از نرخ تورم در تصمیم‌های افراد تاثیر زیادی می‌گذارد.

۳.۳/۵ - (۱۲ امتیاز)

چه به دنبال این باشیم که خانه بخریم یا نه؟ یا به فکر خرید کالا باشیم، نرخ تورم در این تصمیم‌ها اثر گذار است. نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۱ تا آبان ماه، به روند صعودی خود ادامه داده است. اگرچه تغییرات جزئی هم در وضعیت نرخ تورم ماهانه وجود دارد.

از این‌رو، ما در این مقاله قصد داریم روند ماهانه تورم و وضعیت موجود آن در مناطق شهری و روستایی را بررسی کنیم. همچنین عوامل موثر بر تورم آبان ماه ۱۴۰۱ را نیز شرح داده و در نهایت با در نظر گرفتن همه این عوامل، به پیش بینی نرخ تورم سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

نرخ تورم سال ۱۴۰۱ در آبان ماه

در آبان ماه ۱۴۰۱، نرخ رشد ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به مهر ۱۴۰۱ کاهش یافت و به ۲.۱ درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه (افزایش شاخص کل قیمت نسبت به آبان ۱۴۰۰) برای چهارمین ماه متوالی در آبان ماه ۱۴۰۱ به ۴۸.۱ درصد کاهش یافت.

نرخ تورم سال 1401 در آبان ماه

با وجود کاهش تورم ماهانه و نقطه‌ای در آبان ۱۴۰۱، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به این ماه، به روند صعودی خود ادامه داد و به ۴۴ درصد رسید که حتی در دهک‌های اول تا ششم نیز بیشتر از این مقدار بود. برای دهک دهم با بیشترین هزینه، این نرخ حدود ۴۲ درصد بوده است.

نرخ تورم سال ۱۴۰۱ در مناطق شهری و روستایی

در آبان ماه ۱۴۰۱، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوار روستایی نسبت به مهر ماه ۱۴۰۱، به میزان ۲.۱ درصد افزایش یافته است که با رقم متناظر برای خانوارهای شهری شباهت دارد. اما این شاخص در مناطق روستایی نسبت به آبان ۱۴۰۰، معادل ۵۲.۳ درصد افزایش یافته و ۵ درصد بیشتر از نرخ تورمِ متناظر در مناطق شهری است.

مهم‌ترین عامل افزایش شاخص بهای مصرف کننده در مناطق شهری و روستایی در آبان ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی بوده است.

با این تفاوت که در مناطق روستایی، سهم این اقلام در افزایش قیمت، بیشتر از مناطق شهری است. یکی از دلایل آن، بالا بودن ضریب اهمیت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی ها در محاسبه تورم روستایی نسبت به شهری محسوب می‌شود.

عوامل موثر بر تورم سال ۱۴۰۱

ما در ادامه این عوامل را در دو بازه زمانی متفاوت بررسی می‌کنیم:

۱. رشد شاخص تورم نسبت به آبان سال ۱۴۰۰

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در آبان ماه ۱۴۰۱ به دلیل مشارکت ۳۳.۹ درصدی از گروه کالاها و ۱۴.۱ درصدی از گروه خدمات، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۸.۱ درصد افزایش یافت. لازم به ذکر است که کالاهای بی‌دوام با سهم ۲۸.۱ درصدی، از نظر ماندگاری بیشترین میزان افزایش تورم را در دوره مورد بررسی به خود اختصاص داده‌اند.

عوامل موثر بر تورم سال 1401

در بین گروه‌های مختلف کالایی، عامل اصلی بر افزایش ۴۸.۱ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در آبان ۱۴۰۱ در مقایسه با آبان ۱۴۰۰، خوراکی و آشامیدنی‌ها با سهم ۲۴.۳ واحد درصدی بوده است.

پس از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، مسکن (خدمات اجاره و تعمیر آن) و حمل و نقل با سهم ۸.۶ واحد درصد و ۳.۸ درصد، قرار دارند و مهم‌ترین فاکتورها در افزایش تورم به‌شمار می‌روند.

این موضوع برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در آهن آلات را دارند، عامل مهمی محسوب می‌شود. زیرا در ساخت مسکن و در حوزه حمل و نقل، انواع آهن آلات به کار می‌روند و قیمت‌ها و نرخ تورم با یکدیگر ارتباط دارند.

سه گروه کالایی عنوان شده به همراه پوشاک، کفش و بهداشت و درمان، ۴۱.۶ واحد درصد از افزایش ۴۸.۱ درصدی تورم در دوره مذکور را به خود اختصاص داده‌اند. در میان عوامل موثر در نرخ تورم در سال ۱۴۰۱، ارتباطات و انرژی (آب، برق و سوخت) کمترین سهم را دارند.

در گروه مواد غذایی و آشامیدنی، نان و غلات با سهم ۵.۵ واحد درصدی، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن با سهم ۴.۹ واحد درصدی، روغن‌ها و چربی‌ها با سهم ۳.۹، بیشترین تاثیر را در تورم آبان ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته داشته‌اند.

۲. رشد شاخص نرخ تورم نسبت به مهر ۱۴۰۱

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در آبان ماه ۱۴۰۱ به دلیل سهم ۳.۱ واحد درصدی گروه کالایی و ۰.۹ واحد درصدی گروه خدمات، نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد افزایش یافت. در دوره مورد بررسی، کالاهای بی‌دوام با ۰.۸ واحد درصدی، بیشترین افزایش تورم را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد شاخص نرخ تورم نسبت به مهر 1401

در بین گروه‌های مختلف کالایی، مسکن (خدمات اجاره و تعمیر) با سهم ۰.۷۵ درصدی، بیشترین سهم را در افزایش ۲.۱ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در آبان ماه ۱۴۰۱ نسبت به مهر ۱۴۰۱ داشته است. پس از این گروه، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و حمل و نقل با سهم ۰.۵۳ واحد درصد و ۰.۲۲ واحد درصد، مهم ترین عوامل تورم سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شوند.

از ۲.۱ درصد افزایش تورم در مدت مورد بررسی، ۱.۸۵واحد درصد مربوط به سه گروه عنوان شده و به همراه بهداشت، درمان و پوشاک و کفش بوده است. در میان عوامل موثر در افزایش نرخ تورم فوق، دخانیات و ارتباطات کمترین سهم را دارند.

در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، میوه و خشکبار، سبزیجات، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن، به ترتیب سهم ۰.۱۹ درصد، ۰.۱۰ درصد و ۰.۰۹ واحد درصدی از افزایش تورم را نسبت به آبان ۱۴۰۱ در ماه قبل به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی با بررسی قیمت دلار در ۱۰ سال گذشته، متوجه می‌شویم که بالا رفتن نرخ ارز نیز می‌تواند باعث افزایش نرخ تورم شود.

پیش بینی نرخ تورم سال ۱۴۰۱

در هشت ماهه اول سال ۱۴۰۱، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به طور متوسط ماهانه ۴.۱ درصد افزایش داشته است. در دوره مذکور، بیشترین تورم ماهانه (۱۲.۲ درصد) در خرداد ۱۴۰۱ و کمترین مقدار (۲ درصد) در مرداد ۱۴۰۱ بوده است.

در صورتی که روند صعودی تورم ماهانه با سه سناریوی رشد ۱%، ۲% و ۳% ادامه یابد، در پایان سال ۱۴۰۱ برای هر یک از این موارد تورم به ترتیب به ۴۶.۶ درصد، ۴۷.۹ درصد و ۴۹.۳ درصد خواهد رسید که همچنان بالاتر از نرخ تورم پیش بینی شده توسط صندوق بین‌المللی پول در اکتبر ۲۰۲۲ (۴۰ درصد) است.

پیش بینی نرخ تورم سال 1401

استعلام قیمت روز آهن آلات در آیرومارت

همانطور که عنوان شد، نرخ تورم می‌تواند در قیمت اکثر محصولات و خدمات تاثیر بگذارد. بنابراین اگر شما هم در حوزه آهن آلات مشغول هستید یا در کار خود از فولاد و آهن آلات استفاده می‌کنید، بهتر است به طور روزانه از قیمت‌ها مطلع باشید.

ما در آیرومارت، قیمت آهن روز، قیمت میلگرد امروز و قیمت اکثر محصولات فولادی را با شما به اشتراک می‌گذاریم. در ضمن شما می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها از روی نمودار، محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید.

 

منبع: iccima

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.3/5 - (12 امتیاز)

  1. منصور
    بهمن ۱۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۲
    متاسفانه کار از اعداد و ارقام گذشته به هیچ وجه چشم انداز روشنی پیش چشم نیست از آینده
    1. آیرومارت
      بهمن ۲۰, ۱۴۰۱ ۱۱:۱۷
      سلام. وقت شما بخیر. تنها چیزی که قابل پیش بینی هست این هستش که قیمت‌ها در طولانی مدت افزایشی خواهند بود. البته می‌تونید پیش بینی قیمت میلگرد، پیش بینی قیمت آهن و سایر پیش بینی‌ها از بازار رو در وبلاگ ما دنبال کنید.
    2. هاشمی
      بهمن ۲۱, ۱۴۰۱ ۲۰:۰۶
      علت تورم بالا در ایران چیست؟
      1. آیرومارت
        بهمن ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۵:۵۳
        سلام و وقت بخیر. ناترازی تجاری، افزایش پایه پولی و عدم رشد اقتصادی از دلایل مهم تورم بالای کشور ما هستند. نرخ تورم می‌تونه به شما در پیش بینی قیمت مسکن، خودرو و سایر بازارها کمک کنه.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.