آخرین پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ + تحلیل جامع روند قیمتی

4.4/5 - (26 امتیاز)

آخرین پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ + تحلیل جامع روند قیمتی

پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت آهن در ایران موضوعی پیچیده است و تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. از آنجایی که امروزه انواع مقاطع فولادی در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند و این محصولات از جمله مواد اساسی زندگی روزمره ما به حساب می‌آیند، پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده و ماه‌های آتی سال ۱۴۰۲ و پس از آن برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. برای مثال، میلگرد و تیرآهن در صنعت ساختمان، ورق در صنعت خودرو و لوازم خانگی و لوله در صنایع نفت و گاز بسیار پرکاربرد بوده و بخش جدایی‌ناپذیر آن‌ها محسوب می‌شوند.

۴.۴/۵ - (۲۶ امتیاز)

تاثیر مستقیم پیش بینی قیمت آهن ۱۴۰۲ بر پیش بینی قیمت مسکن، اهمیت این امر را بالاتر نیز می‌برد. همچنین قیمت انواع ورق فولادی، در بسیاری صنایع به ویژه صنعت خودروسازی و پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ موثر خواهد بود.

در این مطلب قصد داریم علاوه بر بررسی عوامل موثر بر قیمت آهن آلات، پیش بینی جامعی از آینده این بازار ارائه دهیم؛ با وبلاگ آیرومارت همراه باشید.

پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲

عوامل موثر بر قیمت آهن و پیش بینی آن

مهمترین عوامل موثر بر قیمت آهن آلات شامل میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز، تغییرات تورمی، سیاست‌های دولتی، عوامل اقتصادی جهانی، عوامل اقتصادی داخلی، برند تولیدکننده و هزینه باربری می‌شوند. در ادامه این موارد را به طور مشروح بیان می‌کنیم تا پیش بینی قیمت آهن را بهتر انجام دهید.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا بر روی قیمت آهن تاثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال، در صورت افزایش ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها، تقاضا برای آهن افزایش یافته و می‌تواند موجب بالا رفتن قیمت آن شود. اما در صورت کاهش ساخت و ساز و رکود اقتصادی، تقاضا کمتر شده و قیمت‌ها نیز کاهشی می‌شوند.

علل مختلفی در بازار، نوسان عرضه و تقاضا را به همراه دارند. به عنوان مثال، زمانی از سال که بارندگی کمتر است، در برخی نقاط کشور تقاضا برای خرید میلگرد بالا رفته و از این رو با کمبود عرضه، قیمت میلگرد آجدار نیز افزایش می‌یابد. علت این افزایش تقاضا، بالا رفتن ساخت و ساز است، چرا که در بسیاری مناطق در فصول سرد سال، ساختمان سازی به علت شرایط آب و هوایی با دشواری‌هایی مواجه است.

نرخ ارز

نرخ ارز در ایران با توجه به نوسانات بالایی که دارد، معمولا بیشترین تاثیر را بر قیمت آهن می‌گذارد و از این جهت سایر عوامل از جمله عرضه و تقاضا را نیز تا حدی تحت شعاع خود قرار می‌دهد. عموم مردم با توجه به نمودار قیمت دلار و تغییرات آن به پیش بینی قیمت آهن می‌پردازند.

برای مثال اگر شاهد روند کاهشی در نرخ دلار باشیم، احتمال کاهش قیمت آهن امروز وجود دارد. برای پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده نیز می‌توانید این عامل را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عومل در نظر بگیرید.

از اثرات روانی قیمت دلار نیز نباید غافل بود. با نوسان دلار، مردم واکنش‌های هیجانی نشان می‌دهند و خرید و فروش در بازار و همچنین پیش بینی قیمت آهن نیز می‌تواند تحت تاثیر این هیجانات قرار گیرد.

هر اتفاق مهم مثبتی که از شرایط سیاسی دریافت شود، می‌تواند عاملی برای ریزش ناگهانی دلار و در نتیجه کاهش شدید قیمت اهن الات باشد. صفحه تحلیل بازار فولاد در وبسایت آیرومارت به طور ماهانه اطلاعات مفیدی را درباره وضعیت کنونی این بازار در اختیار شما قرار می‌دهد.

سیاست‌ها و شرایط اقتصادی کشورهایی که تولید بخش اعظمی از بازارهای جهانی برعهده آن‌هاست، بازار فولاد را در سطح دنیا دچار نوسان می‌کند و تورم در این کشورها می‌تواند منجر به افزایش قیمت آهن آلات شود. مطلب نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ به منظور درک این اثرگذاری و پیش بینی قیمت آهن به طور موثر برای شما مفید خواهد بود.

عوامل جهانی

تغییر قیمت آهن در بازار جهانی به طور مستقیم بر قیمت بازار تمامی کشورها از جمله بازار ایران تاثیرگذار است. مثلا اگر تقاضا در بازار جهانی افزایش یابد، قیمت آهن نیز می‌تواند روند افزایشی به خود بگیرد. ازسویی، سنگ آهن، ماده اولیه تولید مقاطع فولادی بوده و نوسانات قیمت جهانی سنگ آهن قیمت‌ها در بازار مقاطع فولادی را تغییر می‌دهد.

همچنین مواد اولیه پرکاربردی چون کک، نیکل، کروم و قراضه آهن نیز بر قیمت فولاد در بازار اثرگذارند. در زیر، نمودار قیمت سنگ آهن جهانی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ و تغییرات قیمت این ماده اولیه مهم را مشاهده می‌کنید.

نمودار قیمت سنگ آهن جهانی

نمودار قیمت سنگ آهن جهانی

سیاست‌های دولتی

دولت‌ها با تصمیمات مختلف خود مانند کنترل صادرات و واردات و یا اعمال محدودیت‌های قیمتی می‌توانند بر افزایش و کاهش قیمت آهن آلات تاثیر بگذارند. مسئولان امر با اتخاذ سیاست‌های صحیح قادر به اثرگذاری مثبت بر بازار، حداقل برای بازه‌های زمانی کوتاه مدت هستند.

برند تولیدکننده

برندهای تولیدکننده در سراسر کشور، هر یک با استفاده از تجهیزات مختلف اقدام به عرضه مقاطع فولادی می‌کنند. با در نظر گرفتن استانداردها و تجهیزات تولید، هر کدام از آن‌ها ممکن است کیفیتی متفاوت با دیگری داشته باشند، بنابراین نمی‌توان اثر کیفیت و دقت ساخت را بر قیمت نادیده گرفت. کیفیت را می‌توان مهم‌ترین عامل رقابتی در بازار مقاطع فولادی دانست و خریداران همواره به دنبال اجناس با کیفیت و البته با قیمت مناسب هستند.
به عنوان مثال، قیمت تیرآهن اصفهان و قیمت تیرآهن اهواز با هم متفاوتند که دلیل عمده آن به میزان کیفیت محصولات هر کارخانه برمی‌گردد.

هزینه باربری

هزینه‌های باربری از محل بارگیری تا تخلیه یکی از عوامل موثر در انتخاب کارخانه تولیدکننده محسوب می‌شود و بر قیمت نهایی سفارش اثر می‌گذارد. از طرفی، اگر قیمت سوخت تحت شرایط داخلی و خارجی تغییر کند، قیمت حمل و نقل را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و این امر بر قیمت نهایی محصول در محل مصرف موثر خواهد بود. برای آشنایی با پروسه حمل و نقل یا لجستیک می‌توانید به مطلب جامع ما در این باره مراجعه کنید.

تاثیر صنایع دیگر بر قیمت آهن

گاهی اختلال در صنایعی مانند صنعت گاز که تولید آهن آلات به آن‌ها وابسته است، موجب نوسان قیمت مقاطع فولادی می‌شود. برای مثال، با قطع شدن گاز در زمستان ۱۴۰۱، تولید آهن اسفنجی کاهش یافت. آهن اسفنجی ماده اولیه بسیار مهم در تولید شمش، بیلت و بلوم است که ۷۵ درصد از کل گاز کارخانه‌های فولادی صرف تولید آن می‌شود.

با کاهش تولید آهن اسفنجی به دلیل قطعی گاز و همزمان وجود تقاضا برای خرید آن، قیمت آهن اسفنجی افزایش یافت که موجب بالا رفتن قیمت شمش، بیلت، بلوم و سایر مقاطع فولادی شد. تا اینجا عوامل موثر بر بازار آهن را بررسی کردیم. در ادامه پیش از ورود به مبحث پیش بینی قیمت آهن در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، به تحلیل وضعیت این بازار در نیمه اول سال می‌پردازیم.

تحلیل قیمت آهن در نیمه اول سال ۱۴۰۲

اغلب فعالان بازار آهن انتظار بازاری تورمی و افزایش قیمت آهن را به دلیل احتمال قطع برق در نیمه اول سال جاری داشتند، از این رو در اسفند ۱۴۰۱ میزان زیادی از خریدهای خود را انجام داده و انبارهایشان را از انواع مقاطع فولادی مانند میلگرد و ورق پر کردند.

اما پر بودن انبارها بیش از حد نیاز، خلاف این امر را رقم زد و نیمه اول سال شاهد بازار تورمی نبودیم. همچنین قطعی‌های برق حالتی منظم و قابل پیش بینی داشتند و شرایط تولید از آنچه تصور می‌شد، بهتر بود. این‌ها برخی از دلایل کاهش قیمت آهن آلات در نیمه اول سال به شمار می‌روند.

عدم افزایش نرخ ارز نیز یک علت کاهش قیمت آهن طی شش ماهه اخیر به شمار می‌رود. نرخ دلار در این مدت بین ۴۷ هزار تومان تا ۵۱ هزار تومان در نوسان بود و حتی در ابتدای سال روندی نزولی داشت.

موضوع موثر دیگر در این امر، وضع تحریم‌ها علیه روسیه بود که باعث زیرفروشی یا ارزان‌فروشیِ بیش از پیش این کشور به کشورهای منطقه شد و در نتیجه برخی مشتریان خارجی ایران را به سمت روسیه کشاند.

چنین مسئله‌ای موجب می‌شود که کارخانجات ایرانی یا صادرات خود را کاهش دهند و یا با قیمتی پایین‌تر به انجام صادرات بپردازند و این امر عامل دیگری در کاهش قیمت آهن به شمار می‌رود. حال سوال این است که آیا همین روند نزولی قیمت‌ها را در ادامه سال نیز شاهد خواهیم بود یا خیر.

تحلیل قیمت آهن در نیمه اول سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده و ماه‌های آتی سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده و نیمه دوم ۱۴۰۲ در شرایط کنونی وابستگی زیادی به شرایط سیاسی و اقتصادی داخل کشور و روند قیمت دلار دارد. در ادامه پیش بینی قیمت آهن آلات و انواع مقاطع فولادی را ارائه داده و سعی می‌کنیم بینش مناسبی از این بازار را برای ماه‌های باقی‌مانده از امسال و سال ۱۴۰۳ فراهم کنیم.

در حال حاضر دولت سیاست‌های انقباضی را در حوزه اقتصاد در پیش گرفته، وام‌ها و تسهیلات بانکی را کاملا کنترل کرده و در تلاش است تا در حد امکان جلوی تورم را بگیرد. از سوی دیگر، رشد اقتصادی چندانی حداقل در آینده نزدیک پیش بینی نمی‌شود.

تداوم زیرفروشی روسیه و واقعی‌تر شدن قیمت حامل‌های انرژی در کنار عوامل مذکور موجب خواهد شد تا نیمه دوم سال ۱۴۰۲ روند تولید فولاد افزایش نیابد و یا در حالت بدتر از میزان تولید کاسته شود.

نکته دیگر وضعیت صنایعی مانند ساختمان سازی، خودروسازی و لوازم خانگی است که فولاد جزو مواد اولیه اصلی آن‌ها به شمار می‌رود؛ از این رو بررسی شرایط کنونی و آینده این صنایع به درک بهتر قیمت آهن آلات کمک شایانی می‌کند.

در حال حاضر در صنعت ساختمان‌سازی شاهد رکود نسبتا عمیقی هستیم و بخش خصوصی تمایل چندانی به ساخت و ساز نشان نمی‌دهد و بسیاری از پروژه‌های عمرانی مربوط به دولت می‌شوند.

ظرفیت تولید در صنعت خودروسازی نیز به لحاظ تعداد، به میزان بیشینه خود رسیده است و از این لحاظ نمی‌توان افزایش تولید خاصی را در این حوزه انتظار داشت. همچنین در وضعیت کنونی، عمده توجه خودروسازان به کیفیت خودروها است و در نتیجه افزایش مصرف فولاد در صنعت خودرو قابل انتظار نیست.

در مورد صنعت لوازم خانگی با توجه به کاهش واردات، امکان افزایش ظرفیت تولید داخلی وجود دارد، اما باید توجه داشت که مصرف فولاد در لوازم خانگی عمدتا محدود به ورق سرد می‌شود و در نتیجه این افزایش تولید، تاثیر چشمگیری بر تولید فولاد نخواهد داشت. برای آگاهی از تفاوت ورق گرم و سرد مقاله جامع ما را در این باره بخوانید.

با این اوصاف، تداوم چنین وضعیتی نه تنها می‌تواند کارخانجات کوچک را به ورطه ورشکستگی و تعطیلی کامل بکشاند، بلکه به کارخانه‎های بزرگی مانند شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت فولاد خوزستان نیز ضربه وارد خواهد کرد.

البته باید توجه داشت، در صورت رفع تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران نیز به صورت مقطعی شاهد رونق بازار آهن خواهیم بود، اما تا در سیاست‌های کلان داخلی مانند سیاست‌های وارداتی تغییرات اساسی رخ ندهد، آینده روشنی برای این بازار در بلند مدت متصور نخواهیم بود.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه، ایران ناگزیر است مانند بسیاری از کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای فعال بازار فولاد در منطقه، به فناوری‌های نوین روی آورد تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، از بازار جهانی عقب نماند.

در حال حاضر سرعت سرمایه‌گذاری در این زمینه در ایران کمتر از برخی کشورهای منطقه مانند عربستان، عمان و قطر است و با تداوم چنین روندی، در آینده نزدیک این کشورها بازار فولاد منطقه را به دست خواهند گرفت.

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده

بررسی وضعیت بازار جهانی آهن

بازار جهانی آهن در حال حاضر دچار رکود شده است. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار جهانی آهن مربوط به انتخابات امسال آمریکا می‌شود که در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان، کارشناسان افزایش تورم جهانی و همچنین رونق بازار آهن را پیش بینی می‌کنند. ازهمین‌رو برای ارائه پیش بینی قیمت آهن به طور دقیق‌تر می‌بایست منتظر نتیجه انتخابات آمریکا ماند.

احتمال کاهش قیمت آهن امروز

کاهش قیمت آهن امروز را چگونه می‌توان پیش بینی کرد؟ با توجه به آنچه گفته شد یکی از مهمترین عوامل در بررسی کاهش قیمت آهن، ریزش نرخ ارز است. البته سایر عوامل را نیز باید در نظر گرفت تا بتوان نمودار قیمت آهن ۱۴۰۲ و سال آینده را با دقت بیشتری ارزیابی کرد.

پیش بینی قیمت مقاطع فولادی مختلف

در ادامه نمایی کلی از پیش بینی قیمت مقاطع فولادی پرکاربرد ارائه می‌دهیم.

پیش بینی قیمت میلگرد ۱۴۰۲

درباره پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ باید گفت این مقطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان، تحت تاثیر قیمت سنگ آهن جهانی و تورم داخلی افزایش خواهد یافت. با توجه به روند کلی افزایش نرخ دلار نمی‌توان انتظار کاهش قیمت میلگرد را داشت.

شایان ذکر است تغییرات قیمت این مقطع از جمله کاهش قیمت میلگرد فردا، بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ اثر خواهد گذاشت. در مقاله‌ای در آیرومارت، به بررسی پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ پرداخته‌ایم.

به طور کلی در نظر داشته باشید پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای اینده وابسته به تمام عواملی است که تاکنون گفته شد.

نمودار قیمت میلگرد متوسط اصفهان

نمودار قیمت میلگرد متوسط اصفهان

پیش بینی قیمت تیرآهن ۱۴۰۲

قیمت تیرآهن هم مانند میلگرد، با افزایش قیمت دلار و دیگر عوامل مذکور روندی افزایشی را طی خواهد کرد و کاهش قیمت تیرآهن در آینده فعلا قابل انتظار نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله پیش بینی قیمت تیرآهن ۱۴۰۲ را مطالعه کنید. گفتنی است قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز برای سال جاری همین‌گونه پیش بینی می‌شود.

نمودار قیمت تیرآهن اصفهان

نمودار قیمت تیرآهن اصفهان

پیش بینی قیمت ورق ۱۴۰۲

قیمت ورق فولادی در سال ۱۴۰۲ به عنوان یک ماده ورودی به بسیاری از صنایع، وابسته به میزان عرضه در کارخانه‌های تولیدکننده این محصول چون فولاد مبارکه، کارخانه اکسین و کاویان است. به عنوان مثال، میزان عرضه ورق بر قیمت ورق گالوانیزه اثر می‌گذارد.

به علاوه، صنعت خودروسازی به دلیل وابستگی بالا به ورق فولادی تحت تاثیر قیمت این ورق است. در هر صورت پیش بینی قیمت این محصول نیز تفاوتی با دیگر محصولات فولادی ندارد و در آینده روند افزایشی با شیب ملایم خواهد داشت.

نمودار قیمت ورق گرم اصفهان

نمودار قیمت ورق گرم اصفهان

پیش بینی قیمت استیل در سال ۱۴۰۲

انواع ورق استیل و مقاطع استیل، از جمله کالاهای وارداتی به کشور محسوب می‌شوند. از این‌رو قیمت استیل کاملا متاثر از بازارهای جهانی، نرخ ارز و سیاست‌های خارجی است. در صورتی که واردات به کشور کم باشد، با ثابت بودن تقاضا، افزایش قیمت ورق استیل و سایر مقاطع را در آینده شاهد خواهیم بود.

خرید انواع مقاطع فولادی از آیرومارت

آنچه در این مقاله بیان شد، پیش بینی قیمت آهن ۱۴۰۲ از دید کارشناسان آیرومارت است. از آنجایی که عوامل بسیاری بر قیمت‌ها اثرگذارند، نمی‌توان شرایط آینده را به طور قطع پیش‌بینی کرد و باید در نظر داشت احتمال وقوع اتفاقی خارج از انتظار موجب افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت‌ها می‌شود.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت بیش از ۳۵ سال است که در زمینه عرضه انواع مقاطع فولادی فعالیت دارد. برخورداری از کارشناسان مجرب موجب شده تا آیرومارت بتواند شما مصرف‌کنندگان عزیز را به نحو احسن راهنمایی کند؛ بدین ترتیب و با دریافت مشاوره‌‎های لازم درباره روند قیمت‌ها و پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده می‌توانید مقاطع فولادی را با بهترین قیمت خریداری کنید.

استعلام قیمت محصولات فولادی پرکاربردی مانند قیمت تیرآهن ۱۸ و قیمت میلگرد ۱۶ از طریق وبسایت آیرومارت و یا به صورت تلفنی امکان‌پذیر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید و از تجربیات کارشناسان ما در آیرومارت بهره‌مند شوید.

مرضیه آلکلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.4/5 - (26 امتیاز)

  1. مبینا
    بهمن ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۳
    با همه این حرفا بازم تکلیف قیمت تیرآهن و میلگرد سال دیگه هنوزم مشخص نیست. تا ببینیم چه میشود این مسائل اقتصادی سیاسی
    1. آیرومارت
      اسفند ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۹
      بله، پیش بینی قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۱ کار آسونی نیست، پیشنهاد می‌کنیم که تحلیل بازار آهن هفتگی آیرومارت رو از دست ندید.
  2. حسن
    دی ۸, ۱۴۰۱ ۱۲:۴۵
    آیا امکان پیش بینی قیمت میلگرد در دولت رئیسی وجود داره؟
    1. آیرومارت
      دی ۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۶
      سلام. پیش‌بینی میشه که با توجه به شرایط اقتصادی کشور قیمت میلگرد افزایشی باشه.
  3. صادقی
    دی ۸, ۱۴۰۱ ۱۲:۵۹
    سلام وقت بخیر کاش یه روز تیتر بزنیم پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم به امید اون روز
    1. آیرومارت
      دی ۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۳
      سلام. وقت شما بخیر. امیدواریم شرایط اقتصادی بهبود پیدا کنه.
  4. محمودی
    اسفند ۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۳
    روند رو به افزایش قیمت آهن با توجه به نزدیک شدن شب عید واقعا میتونه رکورد ها روجابه جا کنه البته بازار آهن اصلا درایران قابل پیش بینی نیست
    1. آیرومارت
      اسفند ۳, ۱۴۰۱ ۱۵:۲۵
      سلام. متاسفانه در شرایطی به سر می‌بریم که پیش بینی می‌کنیم در طولانی مدت قیمت‌ها افزایشی باقی بمونه.
  5. فروردین ۱۱, ۱۴۰۲ ۰۲:۱۵
    پیش بینی رو ولش فقط دعا میکنم تا اخر سال ۴۰۲ شاخه اهن ۱۵۰ درصد بیشتر تورم نداشته باشه که حداقل با هر ماه حقوق بتونم یه شاخه اهن بگیرم بزارم کنار برا ساخت مسکن
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۲ ۱۲:۵۸
      سلام جناب و وقت بخیر. ما هم امیدواریم که این تورم، کنترل بشه.
  6. ردایی مفرد
    اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۷
    چند روزی بود در هفته گذشته روند رو به بالا و افزایشی بود به نظرتون به ثبات قیمت در فلز کی میرسیم اصلا ثباتی ایجاد می شه ؟
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.