کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی

5/5 - (1 امتیاز)

کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی

ورق گالوانیزه در خودروسازی، یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است که با دارا بودن خواص مطلوبی چون مقاومت به خوردگی، در این صنعت به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت و سازهای مختلف، رطوبت بزرگترین قاتل قطعات فولادی است که با اکسید کردن سطح فولاد، باعث ایجاد خرابی در آن می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

یکی از راه‌های مقابله با این مشکل، استفاده از ورق‌های فولادی گالوانیزه است که ضمن داشتن مقاومت و استحکام بالا در برابر تنش‌های فشاری و کششی، در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی نیز مقاومت مناسبی دارند و سال‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
استفاده از ورق گالوانیزه در خودروسازی، یکی از کاربردهای متداول ورق گالوانیزه است که در این مقاله، به طور مفصل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

منظور از ورق گالوانیزه چیست؟

منظور از ورق گالوانیزه، ورقی فولادی است که سطح آن را لایه‌ای از روی پوشانده است. فولاد، به خودی خود در برابر رطوبت حساس است و دچار زنگ زدگی و اکسید شدگی می‌شود. برای مقابله با این مشکل، دو راه وجود دارد؛ استفاده از مقاطع فولاد زنگ نزن و یا روی اندود کردن فولاد.

به لحاظ اقتصادی، استفاده از ورق‌های فولاد زنگ نزن در بسیاری از صنایع با محدودیت روبرو است. به همین جهت، ورق‌های فولادی گالوانیزه در بسیاری از صنایع رواج یافتند. یکی از این صنایع، خودروسازی است. ورق گالوانیزه در خودروسازی جایگاه ویژه‌ای دارد و از آن به عنوان یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در این صنعت استفاده می‌شود.

ورق گالوانیزه در خودروسازی

روش تولید ورق گالوانیزه چگونه است؟

ورق گالوانیزه سرد و ورق گالوانیزه گرم، دو عبارت رایج در هنگام خرید ورق گالوانیزه به شمار می‌روند که به روش تولید این مقاطع فولادی اشاره دارند. اما تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد در چیست؟

ورق گالوانیزه گرم، با قرار دادن ورق فولادی اسید شویی در حمام روی مذاب تولید می‌شود در صورتی که ورق گالوانیزه سرد را با قرار دادن ورق اسیدشویی در الکترولیت روی و انجام فرایند الکتروگالوانیزه پوشش‌دهی می‌شود.

حتی با از بین رفتن بخشی از پوشش روی و خط و خش افتادن روی آن نیز، ورق گالوانیزه کارایی خود را از دست نخواهد داد.
علاوه بر روش تولید، ضخامت ورق‌ها در طی فرایند گرم و سرد و همچنین ظاهر آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. ورق گالوانیزه سرد، ضخامت روی پایین‌تری نسبت به ضخامت روی در گالوانیزه گرم دارد اما ظاهر آن براق‌تر و زیباتر است. با در نظر داشتن این نکته، استفاده از ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی بستگی به نیاز و نوع کاربرد آن خواهد داشت.

از سویی، هزینه تولید ورق گالوانیزه گرم کمتر است و به همین علت، از لحاظ اقتصادی استفاده از ورق گالوانیزه در خودروسازی به روش گرم، هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد.
حداکثر ضخامت پوشش گالوانیزه، یکی از مهمترین عواملی است که در انتخاب نوع آن موثر است چرا که این ضخامت در انواع گرم و سرد متفاوت است و بر روی مقاومت به خوردگی آن نیز اثر می‌گذارد.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه در خودروسازی

مزایای ورق گالوانیزه موجب می‌شوند که از این کالا در خودروسازی استفاده شود. اما مزایای استفاده از ورق گالوانیزه در خودرو چیست؟

  • کاهش هزینه‌های تولید به دلیل قیمت مناسب ورق گالوانیزه
  • دارا بودن طول عمری بالا و حدود ۲۰ تا ۳۰ سال
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری به دلیل مقاومت به خوردگی مناسب
  • دوام بالا در برابر اصطکاک، ضربات محیطی و خوردگی
  • امکان بازرسی پوشش گالوانیزه با چشم
  • امکان شکل‌دهی و فرم‌دهی آسان
  • داشتن ظاهر براق با کیفیت

استفاده از ورق گالوانیزه در خودروسازی

ورق گالوانیزه در خودرو و کاربرد آن

فولاد، در انواع مختلف و آلیاژها گوناگون در ساخت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس گفته محققان، در هر خودرو بیش از ۹۰۰ کیلوگرم فولاد استفاده می‌شود که انواع آلیاژها را شامل می‌شود. به عنوان مثال اگر بدانید که کاربرد اگزوز چیست، متوجه خواهید شد که چرا استفاده از ورق استیل در ساخت لوله اگزوز الزامی است. قیمت ورق استیل ۴۳۰ و ورق استیل ۳۰۴ را می‌توان دو مورد مهم در ساخت اگزوز دانست.

ورق گالوانیزه و ورق روغنی، دو ورق بسیار پرکاربرد در صنعت خودروسازی به شمار می‌روند که با داشتن ظاهر مناسب و خواص مکانیکی خوب، ورق‌هایی مناسب ساخت بخش‌های مختلف خودرو محسوب می‌شوند.

ورق گالوانیزه در ضخامت‌های مختلف، در بخش‌های مختلف خودرو از جمله بدنه و شاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این نوع ورق که در برابر شرایط مرطوب آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی دارد، فرم‌پذیر است و قابلیت رنگ آمیزی را نیز دارد گزینه مناسبی در خودروسازی است.

در زیر تعدادی از کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی آمده است:

  • بدنه خودرو: ورق گالوانیزه برای ساخت بدنه خودروها به عنوان یک ماده مقاوم در برابر زنگ زدن و خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق به عنوان پوشش بیرونی بر روی قسمت‌های مختلف از جمله درب‌ها، کاپوت، پنل‌ها و ترمینال‌های خودروها قرار می‌گیرد.
  • پوشش زیر بدنه: ورق گالوانیزه معمولاً به عنوان پوشش زیر بدنه خودروها نیز استفاده می‌شود. این پوشش به جلوگیری از خوردگی بدنه خودروها در اثر تماس با آب، مواد شیمیایی و خاک کمک می‌کند.
  • قطعات مکانیکی: ورق گالوانیزه نیز برای تولید قطعات مکانیکی مختلف در خودروها مانند پنل‌های درونی، سیستم‌های تعلیق و سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌شود. این ورق باعث افزایش مقاومت در برابر اکسید شدن در این قطعات می‌شود.
  • سیستم‌های تخلیه: لوله‌ها و قطعات سیستم‌های تخلیه گاز‌های خودروها نیز ممکن است از ورق گالوانیزه ساخته شوند. این ورق به عنوان یک پوشش مقاوم در برابر اکسیداسیون و زنگ‌زدن در معرض شرایط سخت محیطی عمل می‌کند.
  • جلوبندها و سیستم‌های تهویه: برخی از جلوبندها و سیستم‌های تهویه هوا در خودروها از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند تا در برابر مواد شیمیایی و شرایط محیطی ناسازگار مقاومت داشته باشند.

در کل، ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت به خوردگی، مانع از ایجاد آسیب در خودروها و کاهش طول عمر آنها می‌شود و به بهبود کیفیت و عمر مفید خودروها کمک می‌کند.

ورق گالوانیزه در خودرو و کاربرد آن

گریدهای ورق گالوانیزه در خودروسازی

گریدهای کششی و فوق کششی، دو گرید بسیار پرکاربرد ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی به شمار می‌روند که در ساخت بدنه و قطعات مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در حقیقت، ورق پایه ورق گالوانیزه، ورق روغنی است که در انواع مختلف با خواص کششی‌ متفاوت تولید می‌شود. بنابراین، نوع گرید را می‌توان موثر در تعیین قیمت ورق گالوانیزه دانست.

فرم‌پذیری، عامل بسیار مهمی است که در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید به آن توجه نمود. ورق‌های گالوانیزه در انواع مختلف dx51، dx52، dx53 و dx54، تولید می‌شوند که بالاترین فرم‌پذیری به dx54 مربوط می‌شود. با افزایش این عدد، مقدار کربن آلیاژی کاهش یافته که به افزایش انعطاف‌پذیری منتج می‌شود.

تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور

تولدکنندگان مختلفی در کشور ورق گالوانیزه را در ضخامت‌ها و انواع مختلف تولید می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، ورق بهمن، هفت الماس و کارخانه ورق گالوانیزه سمنان اشاره کرد.

در ساخت خودرو، کیفیت سطحی و فرم‌پذیری دو عامل بسیار مهم به شمار می‌روند که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید. کارخانه ورق خودرو در استان چهار محال و بختیاری، باکیفیت‌ترین ورق‌های مناسب برای ساخت اختصاصی خودرو را تولید می‌کند.
قیمت ورق گالوانیزه ۶۰ برندهای مختلف را می‌توان از سوالات متداول مشتریان از کارگروه خودرو آیرومارت دانست که در ساخت خودرو کاربرد فراوانی دارد.

گریدهای ورق گالوانیزه در خودروسازی

خرید ورق گالوانیزه خودروسازی از آیرومارت

ورق خودرویی، یکی از ورق‌های پرکاربرد در صنایع مختلف است که در برندهای مختلفی تولید می‌شود. مجموعه آیرومارت، باکیفیت‌ترین ورق‌های گالوانیزه برندهای مختلف را در تمامی سایزها به شما ارائه می‌دهد. کارگروه خودرو در این مجموعه، کیفیت ورق گالوانیزه در خودروسازی را شناسایی کرده و مناسب برای این کاربرد، ورق‌های مذکور را به شما ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت آیرومارت و صفحه کالای مذکور، قیمت ورق گالوانیزه کاشان و انواع برندها در انواع سایزها از جمله قیمت ورق ۵۰ گالوانیزه را استعلام گرفته و با مشورت با کارشناسان این مجموعه اقدام به خرید نمایید.
در صورتی که نیاز به خرید ورق رنگی دارید نیز، با کمک کد رنگ ورق گالوانیزه مورد نظر خود می‌توانید در آیرومارت ثبت سفارش نمایید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.