نحوه ساخت مخزن با ورق استیل

5/5 - (1 امتیاز)

نحوه ساخت مخزن با ورق استیل

تولید مخزن استیل

امروزه برای ساخت مخازن از ورق های استیل استفاده می‌شود. با توجه به نیاز صاحبان صنایع، این مخازن به روش‌های مختلف تولید و به فروش می‌رسند. روش ساخت مخزن استیل بسیار حساس است و نیاز به دانش و مهارت مهندسی و استفاده از تجهیزات و ابزار خاص دارد. بنابراین اگر این کار به درستی انجام نشود، احتمال دارد که در عملکرد مخزن مشکل پیش آید.
از این رو ما قصد داریم در این مقاله به بررسی مراحل تولید مخزن استیل بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ساخت مخازن استیل

انواع مخازن استیل کدامند؟

مدل‌های مختلفی از مخازن استیل وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهند و متناسب با کاربردهای خاصی به فروش می‌رسند. بنابراین داشتن اطلاعات مفید در مورد هر یک از این مخازن می‌تواند به شما در انتخاب بهترین نمونه برای پروژه‌‌تان کمک کند. در ادامه می‌توانید با برخی از انواع مخازن استیل و ویژگی‌های هر یک از آنها آشنا شوید:

۱. مخزن استیل تک جداره

مخازن تک جداره استیل را می‌توان به عنوان متداول‌ترین نمونه این محصول دانست که با ورق های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ و در سایزهای متنوع تولید می‌شود. شما می‌توانید این محصولات را با ویژگی‌های مختلفی مانند: ظرفیت، اندازه دریچه، فشار مورد نیاز و … سفارشی‌سازی کنید. در ضمن، قیمت ورق استیل ۳۰۴ و هزینه سفارشی سازی مخزن، هزینه نهایی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

۲. مخزن استیل دو جداره

این مخازن بسته به موقعیت و کاربرد، عملکرد خوبی در کنترل دمای سیالات دارند و در ساختار آنها از دو جداره استیل استفاده شده که نوعی خلا از عایق حرارتی محسوب می‌شود. این مخازن در صنایع مختلفی مانند آرایشی و بهداشتی، دارویی و غذایی نیز کاربرد دارند.

۳. مخزن استیل سه جداره

با توجه به شرایط استفاده، نمونه‌های سه جداره را می‌توان پیشرفته‌ترین نوع مخازن استیل دانست که با استیل ۳۰۴، ۳۰۹، ۳۱۰ و … ساخته می‌شوند. بی‌شک این محصولات به دلیل کاربرد و ویژگی‌های خاص، قیمت بیشتری دارند و برای پروژه‌های حساس و پیچیده استفاده می‌شوند.

جوشکاری مخازن استیل

ورق مورد استفاده در ساخت مخازن استیل چیست؟

ورق مورد استفاده در مخازن استیل عموما از جنس فولاد زنگ کم کربن است و با وجود ۱۰ درصد یا بیشتر کروم در ترکیب آن، ویژگی‌های منحصر به فردی به مخزن می‌دهد. در واقع، ورق مورد استفاده در مخزن سازی استیل، دارای لایه‌ای از اکسید کروم در حضور عنصر کروم است که ضمن افزایش مقاومت استیل، آن را در برابر عوامل شیمیایی مانند زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. در ادامه می‌توانید با دو نمونه از رایج‌ترین ورق های استیل مورد استفاده در مخازن آشنا شوید:

۱. ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ رایج‌ترین ورق مورد استفاده برای ساخت مخازن در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، لبنیات، غذایی و … است. این ورق‌ها در ترکیب خود درصدی از کروم دارند که مقاومت مخزن را در برابر خوردگی، دما، فشار و … بسیار افزایش می‌دهد.

۲. ورق استیل ۳۱۶

این نوع ورق استیل به دلیل ویژگی‌های خاص خود می‌تواند مقاومت لازم در فرآیند ساخت مخازن استیل را بهبود بخشیده و از ساختار خود در برابر واکنش‌های شیمیایی محافظت کند. در نتیجه، اگر به دنبال گزینه‌ای مناسب برای استفاده در شرایط خاص از جمله محیط‌هایی با اسیدیته قوی هستید، این محصول می‌تواند انتخاب خوبی برای پروژه‌های شما باشد.

با مشاهده مراحل و نحوه ساخت مخزن استیل، متوجه می‌شوید که طراحی ورق های استیل به کار رفته در این مخازن، ایمن و مطمئن بوده و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. همچنین این ورق‌ها را می‌توان کاملا بازیافت کرد و این ویژگی نقش بسزایی در کاهش ردپای کربن دارد. شما می‌توانید قیمت ورق استیل ۳۱۶ را در آیرومارت چک کنید و محصول را آنلاین بخرید.

درصد آلیاژ مورد استفاده در ساخت مخازن استیل

  •  کربن: ۰.۰۸
  •  منگنز: ۰.۲
  •  فسفر: ۰.۴۵
  •  سولفور: ۰.۰۳
  •  سیلیسیوم: ۰.۱
  •  کروم: ۱۰ الی ۲۰ درصد (بسته به مقاومت مورد نیاز)
  •  نیکل: ۸ الی ۱۰.۵ درصد

کاربرد مخزن استیل چیست؟

این مخازن به دلیل وجود اجزای خاص در ساختار خود، مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارند و در شرایطی که حفظ ترکیب مایعات اهمیت زیادی دارد، استفاده می‌شوند. صنایع دارویی، غذایی، شیمیایی و … را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از این پروژه‌ها نام برد. مخازن استیل استفاده بهینه‌ای را در فشار و دمای بالا ارائه می‌دهند و به همین دلیل برای شرایط محیطی سنگین، تولیدات پیچیده و … گزینه‌ای عالی محسوب می‌شوند. جدای از استحکام فوق العاده این مخازن در برابر خوردگی و اکسیداسیون، این امر آنها را به انتخابی مناسب برای ذخیره آب و مایعات تبدیل کرده است.

علاوه بر این، سطح صیقلی و براق این مخازن با انعکاس نور خورشید نقش مهمی در حفظ سلامت آب و جلوگیری از رشد باکتری‌ها دارد. همچنین مخازن استیل را می‌توان به راحتی شستشو و تمیز کرد. این موضوع این مخازن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای محیط‌های حساس و بهداشتی تبدیل می‌کند. بنابراین برخی از مهمترین کاربردهای مخازن استیل عبارتند از:

  •  صنایع مواد غذایی
  •  صنعت داروسازی
  •  صنایع پتروشیمی
  •  صنایع تولید آشامیدنی
  •  صنایع تولید محصولات لبنی

نحوه ساخت مخزن استیل

روش ساخت مخزن استیل چگونه است؟

مراحل ساخت مخزن استیل بسیار پیچیده است، بنابراین سازنده مخزن به دانش مهندسی و ابزار و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد. همچنین ساخت این مخزن مستلزم مشارکت و برنامه‌ریزی یک تیم متخصص است تا تمامی مراحل به درستی انجام شوند و محصولی با کیفیت تولید شود. بنابراین بهتر است که پیش از شروع به ساخت، از راهنمای خرید ورق استیل اطلاع داشته باشید و از افراد کاملا متخصص کمک بگیرید. در ادامه روش ساخت مخزن استیل مورد بررسی قرار می‌گیرد:

مرحله یک؛ نوشتن برنامه و ارائه طرح اولیه

در ساخت مخازن با ورق استیل، مرحله برنامه‌ریزی و ارائه طرح اولیه مهمترین و کلیدی‌ترین بخش تولید است. در این مرحله طرح اولیه توسط برنامه‌نویس و طبق محاسباتی که مهندسان مکانیک با کمک نرم افزار تخصصی خود در اختیار او قرار می‌دهند، نوشته می‌شود. البته در این مرحله به افراد متخصص در زمینه سیالات نیاز است تا محاسبات مربوط به مخزن استیل توسط آنها انجام شود.

هنگام ساخت مخازن استیل باید محاسبات اساسی به درستی صورت گیرند. محاسبات اولیه شامل جنس ورق استیل، ضخامت و نوع جوشکاری مخازن استیل می‌شود. همچنین ضخامت عدسی مورد نیاز، اندازه اتصالات و تمام پارامترهای اساسی باید حساب شوند. پس از رعایت تمامی این موارد، طرح کلی مخزن را برای ساخت ارائه می‌دهند. بنابراین در این مرحله شما باید به خوبی قادر به نحوه تشخیص ورق استیل باشید و از یک متخصص کمک بگیرید.

مرحله دوم؛ برش ورق استیل

در این مرحله، ورق استیل توسط دو دستگاه گیوتین و براکت و بر اساس محاسبات انجام شده توسط کارشناسان، برش داده می‌شود. اگر ساخت مخزن به شکل استوانه‌ای یا دایره‌ای مد نظر باشد، ورق‌ها باید پس از برش به دستگاه نورد وارد شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برشکاری، می‌توانید روش های برشکاری ورق فولادی را مطالعه کنید.

مرحله سوم؛ شکل‌دهی ورق های استیل

پس از خروج از دستگاه نورد، ورق های استیل آمادگی شکل‌دهی را دارند. البته برای مخازن ساده به عملیات فرم‌دهی نیازی نیست و ورق‌ها فقط باید به یکدیگر جوش داده شوند.
اگر برای شکل دادن به ورق استیل به نورد نیاز است، باید از دستگاه نورد با کیفیتی که استانداردهای لازم را دارد استفاده شود. زیرا در غیر این صورت ضخامت ورق استیل در قسمت‌های مختلف یکسان نخواهد بود. این امر باعث کاهش مقاومت مخزن شده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

مخزن سازی استیل

مرحله چهارم؛ مونتاژ مخزن

پس از برش ورق استیل و ساخت عدسی و درب منهول، نوبت به مونتاژ و جوشکاری می‌رسد. استفاده از جوش آرگون (جوشکاری تیگ) بهترین نوع جوشکاری است که توسط دستگاه TIG انجام می‌شود. البته از انواع جوشکاری دیگر نیز بنا به ضرورت و توجیه اقتصادی (برای سازنده) استفاده می‌کنند. برای افزایش کیفیت محصول، بهتر است در مخازن بهداشتی از جوش آرگون استفاده شود.

مرحله پنجم؛ پولیش کردن مخزن

آخرین مرحله در ساخت مخزن با ورق استیل، پولیش کردن آن است. در این مرحله تمام کارهای اولیه انجام شده‌اند و فقط سطح ورق استیل باید پولیش داده شود تا زیبا و براق به نظر برسد. پولیش توسط دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و تمام ناهمواری‌های ناشی از جوش از بین می‌روند. مخازن مورد استفاده برای دارو و مواد غذایی نیاز به پرداخت خاص و جزئی دارند و این موضوع قیمت تمام شده محصولات را افزایش می‌دهد.

قیمت مخزن استیل

تمامی مخازن تولیدی یک شناسنامه دارند که مشخصات فنی مخزن از قبیل نوع اجزا تشکیل‌دهنده، ضخامت ورق، وارداتی یا غیر وارداتی بودن، نوع اتصالات و جوش‌ها و تجهیزات مورد استفاده در آن ذکر شده است. با توجه به این نکات و کاربرد مورد نظرتان، قیمت مخزن متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات، مخزن مورد نظر شما جزو پرفروش‌ترین اقلام نیست و باید فقط برای شما سفارشی سازی شود. در این صورت قیمت آن افزایش می‌‌یابد. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، اندازه کلی مخزن استیل به طور مستقیم بر هزینه آن تاثیر می‌گذارد.

شما می‌توانید در سایت آیرومارت قیمت ورق استیل ۴۳۰، قیمت روز ورق استیل ۳۱۰ و ورق‌های دیگر را مشاهده کنید و جهت ساخت مخازن، این ورق‌ها را آنلاین بخرید. در هر صورت داشتن هر گونه سوال، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب شما را به طور رایگان راهنمایی کنند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.