عوامل موثر بر قیمت مسکن؛ مسکن بخریم یا نه؟

4/5 - (4 امتیاز)

عوامل موثر بر قیمت مسکن؛ مسکن بخریم یا نه؟

عوامل موثر بر قیمت مسکن

بازار مسکن یکی از فعال‌ترین بازارهایی محسوب می‌شود که در مقایسه با دیگر بخش‌ها، ریسک کمتری دارد. بنابراین افراد زیادی مایل به سرمایه‌گذاری در این بخش و نیز پیگیری پیش بینی قیمت مسکن هستند. اما عوامل موثر بر قیمت مسکن در ایران را نباید نادیده گرفت، زیرا برخی عوامل مدام نوسان دارند و اگر به آن‌ها دقت نکنید، ممکن است متحمل ضرر شوید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

تاثیر نرخ ارز بر قیمت مسکن
بنابراین ما در این مطلب از وبلاگ آیرومارت به بررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

عوامل موثر بر قیمت مسکن، سمت عرضه

در هنگام ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن، دو عامل هزینه زمین و هزینه ساخت ساختمان از مهم‌ترین فاکتورها به حساب می‌آیند. هزینه ساخت شامل مصالح ساختمانی و مجوزها می‌شود. طبق اسناد و آمار موجود، هزینه تامین زمین بیش از ۶۰ درصد و هزینه ساخت و تامین مصالح و …، ۴۰ درصد از بهای تمام شده منازل را دربر می‌گیرند. بنابراین جهت بررسی عوامل در قسمت عرضه، باید موارد زیر را در نظر گرفت:

۱.قیمت زمین

تمایل مالکان به فروش یا عدم فروش زمین، تعیین کننده قیمت زمین است. از طرفی به دلیل شرایط روانی که گاهی در اقتصاد کشور به وجود می‌آید، قیمت زمین نقش مهمی در تعیین قیمت مسکن دارد. در این صورت، شرایطی پیش می‌آید که مالکان به این فکر می‌کنند که آیا زمین خود را بفروشند یا خیر؟ در نتیجه اگر تمایل آنها به فروش زمین کاهش یابد، قیمت مسکن تاثیر زیادی می‌پذیرد.

۲. هزینه‌های ساخت و ساز

مشخصا مواردی مثل افزایش قیمت میلگرد، قیمت لوله، مصالح ساختمانی و …، قیمت نهایی ساخت را بالا می‌برند. همچنین افزایش شاخص قیمت ریالی واردات که ناشی از تحولات بین المللی و نرخ ارز است نیز جزو عوامل تعیین کننده قیمت مسکن محسوب می‌شوند.

۳. مالیات بر مسکن

با توجه به توسعه نظام مالیاتی در بخش مسکن، این اقدام تاثیر زیادی در عرضه و سرعت فروش ملک داشته و در نتیجه قدرت چانه زنی مالک را کاهش می‌دهد.

۴. سیاست‌های تشویقی

با توجه به اینکه ساخت مسکن و عرضه نهایی آن در کوتاه مدت زمان‌بر است و کشش ندارد، دولت سیاست‌های تشویقی زیادی را برای ایجاد رونق در کوتاه مدت و میان مدت ارائه نمی‌کند. بنابراین سیاست‌های محرک می‌تواند در طولانی مدت خود را نشان دهد.

مراحل ساخت ساختمان

عوامل تاثیر گذار بر قیمت مسکن، بخش تقاضا

۱. نرخ شهرنشینی:

این شاخص که عامل جمعیتی نیز نامیده می‌شود، پایدارترین و واضح‌ترین عامل حوزه تقاضای بالقوه است. در واقع در صورت افزایش قدرت خرید، تقاضای مسکن بالا خواهد رفت.

۲. اجاره بها:

با افزایش نرخ اجاره، انگیزه فروش مالکان کاهش می‌یابد و ارزش ذهنی ملک در بازار مسکن بالا می‌رود. در حقیقت مالکان ترجیح می‌دهند که از اجاره ملک خود درآمدزایی کنند و این موضوع به یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن تبدیل می‌شود.

۳. درآمد سرانه:

به معنی ارزش تمامی کالاهای تولید داخلی و خدمات مربوط به آن‌ها در طول سال است که به دلار آمریکا تبدیل و بر متوسط جمعیت آن کشور در همان سال تقسیم می‌شود. اگر این مورد افزایش یابد، باعث می‌شود تا متقاضیان بالقوه به متقاضیان بالافعل تبدیل شوند و قیمت مسکن نیز بالا برود.

۴. اعتبارات بانکی:

تسهیلات بانکی در ساخت و عرضه مسکن همواره در اختیار سازندگان است و افزایش یا کاهش چند درصدی نرخ سود تسهیلات، تاثیر قابل توجهی بر قیمت و عرضه مسکن ندارد. اما اگر این اعتبارات به طرف تقاضاکننده ملک اختصاص یابد، باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود.

۵. مالیات بر بخش مسکن:

در صورتی که مالیات بر مالکان را مورد توجه قرار دهیم، این موضوع منجر به عدم تمایل به واسطه‌گری و دلالی می‌شود. بنابراین در بخش مسکن شاهد کاهش تقاضا خواهیم بود.

۶. افزایش نرخ نقدینگی:

هنگام پیش بینی افزایش قیمت مسکن، باید به بررسی شرایط نرخ نقدینگی بپردازید. زیرا هرچه حجم نقدینگی پول مردم بیشتر باشد، آنها تمایل بیشتری به خرید دارند و این موضوع قیمت مسکن را بالا می‌برد.

تاثیر شاخص بورس بر مسکن

تاثیر تورم بر قیمت مسکن

یکی از عوامل موثر بر نوسانات قیمت مسکن، رشد حجم پول است. افزایش تورم، مردم را به سمت خرید خانه سوق می‌دهد و از این راه سعی می‌کنند تا قدرت خود را حفظ کنند. در نتیجه با افزایش تورم، تقاضا برای مسکن نیز افزایش می‌یابد که این موضوع قیمت خرید مسکن را بالا می‌برد.

تاثیر شاخص بورس بر مسکن

بازار بورس و سهام با قیمت مسکن ارتباط دارند. زیرا اگر مردم نتوانند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند، به فکر بازارهای مالی مثل بورس می‌افتند. زمانی که شاخص بورس کاهش می‌یابد، برخی از سرمایه گذاران سرمایه خود را به بازارهای دیگر منتقل می‌کنند و در نتیجه منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که با توجه به رشد بورس، افراد کمتری در بازارهای رقابتی مانند مسکن سرمایه‌گذاری کنند.

تاثیر نرخ ارز بر قیمت مسکن

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت مسکن، نرخ ارز است. با افزایش نوسانات نرخ ارز، مردم تلاش می‌کنند در حوزه‌های مرتبط با ارز، مبادلاتی را انجام دهند. در نتیجه تمایل مردم به خرید مسکن کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت مسکن پایین می‌آید. در ضمن، نرخ ارز می‌تواند بر قیمت خدمات، کالاها و قیمت مصالحی که در مراحل ساخت ساختمان مصرف می‌شوند، تاثیر بگذارد.

مسکن بخریم یا نه؟

با توجه به تمامی این موارد، شاید این سوال برایتان پیش آید که مسکن بخریم یا نه؟ ما در این مطلب جهت پیش بینی قیمت مسکن، عوامل مهمی را بررسی کردیم. بنابراین نمی‌توان برای همه زمان‌ها پاسخ یکسانی را ارائه کرد. از این‌رو، شما باید برای رسیدن به این جواب و سرمایه گذاری در بخش مسکن، شرایط را بررسی کنید و با توجه به عوامل عنوان شده دست به خرید یا فروش بزنید.

هزینه‌های ساخت و ساز

خرید آهن آلات برای ساخت مسکن

همانطور که مطالعه کردید، قیمت مصالح تاثیر زیادی بر قیمت مسکن دارد. بنابراین اگر به دنبال خرید انواع آهن آلات و قطعات فولادی هستید، وارد سایت آیرومارت شوید. در سایت ما قیمت تیرآهن، میلگرد، انواع ورق و …، به صورت روزانه آپدیت می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید با مشاهده تغییرات قیمت، درک درست‌تری از هزینه‌ها داشته باشید و بهترین زمان را برای خرید انتخاب کنید.
همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی‌های حرفه‌ای، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.