خرپشته در ساختمان چیست + ضوابط و مقررات

امتیاز بدهید post

خرپشته در ساختمان چیست + ضوابط و مقررات

خرپشته در ساختمان چیست

خرپشته یکی از فضاهای مهم ساختمان محسوب می‌شود که معمولا از بخش‌های دیگر کوچک‌تر است و در پشت بام قرار دارد. ولی با این حال برای ساخت آن باید استانداردهایی را در نظر بگیرید و به مجوزهای استفاده از آن دقت کنید. در غیر این صورت، ساکنین می‌توانند از طریق شهرداری اقدام کنند تا حد و حدود استفاده مشخص شود.

امتیاز بدهید post

ما در مطلب پیش رو به این موضوع می‌پردازیم که خرپشته چیست، قوانین ساخت آن کدامند و هنگام ساخت این بخش از ساختمان باید چه نکاتی را رعایت کنید. تا انتهای این مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

خرپشته در ساختمان چیست؟

بر اساس قوانین و مقررات شهرداری، خرپشته به فضایی گفته می‌شود که از طریق پله‌ها، آخرین طبقه ساختمان را به پشت‌بام هدایت می‌کند؛ بنابراین به آن راه پله پشت بام یا پاگرد پشت بام هم می‌گویند.

در واقع در انتهای پله بتنی یک پاگرد وجود دارد که به بام ساختمان منتهی می‌شود و آن پاگرد همان خرپشته است. اندازه خرپشته می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد که این موضوع به نوع ساختمان و ابعاد آن بستگی دارد.

خرپشته در ساختمان

کاربرد خرپشته چیست؟

کاربرد مهم خرپشته معمولا استفاده از آن به عنوان ورودی پشت بام است، اما از دیگر کاربردهای آن می‌توان به انباری، کارگاه کوچک، اتاقک تجهیزات آسانسور و اجرای روف گاردن (فضای سبز روی پشت بام) اشاره کرد. البته استفاده از خرپشته در مناطق مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال در برخی کشورها محل خوانندگان گروه کر کلیسا نیز به حساب می‌آید.
در صورت بزرگ‌تر بودن خرپشته، حتی می‌توان از آن به عنوان واحد مسکونی استفاده کرد؛ البته چنین امری به رضایت ساکنین و برخی موارد دیگر بستگی دارد.

قوانین ساخت خرپشته طبق ضوابط شهرداری

خرپشته جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود و هیچ کدام از واحدها نمی‌توانند به صورت شخصی از آن استفاده کنند. در برخی از ساختمان‌ها که ابعاد بزرگ‌تری دارند، از خرپشته برای تشکیل واحدهای مستقل بهره می‌برند.

البته مقررات شهرداری اجازه ساخت چنین واحدهایی را نمی‌دهد و این امر به صدور مجوز تکمیل ساخت آن‌ها موکول می‌شود. باید توجه داشت تمام مزایا و عواقب حقوقی این کار برعهده ساکنین مجتمع است و تخلفات معمولا با پرداخت جریمه به شهرداری رفع می‌شود. اما در برخی موارد ممکن است مجوز ارائه نشده و شهرداری دستور تخریب آن را صادر کند.

استاندارد ساخت خرپشته

خرپشته دارای چندین بخش است که هر کدام از آن‌ها استاندارد مخصوص به خود را دارند. در ادامه ابعاد خرپشته و قوانین ساخت آن را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

ساخت خرپشته

۱. طراحی جان پناه خرپشته

طبق قوانین شهرداری، تمامی ساختمان‌ها باید دارای جان پناه باشند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. جان پناه دیواری است که دور تا دور بام ساختمان کشیده می‌شود و اغلب با یکی از استانداردهای زیر ساخته می‌شود:

  • ضخامت ۲۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر
  • ضخامت ۱۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر

بعد از بررسی ارتفاع جان‌ پناه خرپشته و ساخت آن، سطح خرپشته را با سنگ، سیمان یا فلز می‌پوشانند تا در شرایط جوی ناپایدار آسیبی به آن وارد نشود. شایان ذکر است که این سطح می‌بایست دارای شیب به سمت پشت بام باشد تا در صورت بارندگی، امکان تخلیه سریع آب اضافی وجود داشته باشد.

۲. طراحی بخش اصلی خرپشته

بسیاری از ساختمان‌ها دودکش‌هایی دارند که در کنار خرپشته طراحی می‌شوند، اما بهتر است که طراحی شما این‌گونه صورت نگیرد. همان‌گونه که اشاره شد خرپشته باید شیب‌دار باشد تا آب حاصل از باران تخلیه شود. ارتفاع خرپشته، حداقل ۲.۲ متر است.

در طراحی نمای خرپشته بهتر است از مصالح ساختمانی مرغوب استفاده کنید. البته جداسازی سقف با بافتی متفاوت، ظاهر جذاب‌تری ایجاد می‌کند. علاوه بر این، یک راه خوب برای استفاده از فضای خرپشته، ساختن روف گاردن و یک گلخانه در آن است.

همچنین یکی از کاربردهای بسیار مهم خرپشته، بهره‌گیری از آن به عنوان اتاقک آسانسور است. از ابتدای مراحل ساخت ساختمان می‌بایست به فکر ایجاد فضاهای لازم برای نصب اجزای مختلف آسانسور باشید. شما می‌توانید قیمت سیم بکسل آسانسور و ورق‌های مورد نیازتان را در سایت آیرومارت بررسی کنید و محصولات را به صورت آنلاین سفارش دهید.

سقف خرپشته

۳. طراحی درب خرپشته

درب‌های ساختمان با توجه به نیاز کارفرما و محیط کاربری در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. همچنین طبق استانداردها و تجربیات، ساخت انواع درب در ابعاد و متریال‌های مختلف متداول است. برای ساخت درب خرپشته، معمولا از پروفیل ساختمانی استفاده می‌کنند. امکان مشاهده قیمت پروفیل ساختمانی امروز و ثبت سفارش آنلاین در سایت آیرومارت فراهم است.

۴. طراحی پوشش سقف خرپشته

برای مقابله با شرایط آب و هوایی و ورود پرندگان، باید پوشش‌های نورگیر و عایق صدا را برای خرپشته در نظر گرفت تا در مکان‌های شلوغ یا در هنگام بارندگی‌های شدید، مشکلی ایجاد نشود. گزینه‌ای که برای پوشش سقف پاسیو نیز استفاده می‌شود، نورگیر حبابی است؛ اما به دلیل گران بودن آن، چنین گزینه‌ای برای خرپشته توصیه نمی‌شود.

یکی دیگر از گزینه‌های نورگیر، پلی کربنات است که به عنوان یک متریال مقاوم و سبک شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر به طور گسترده در صنعت ساختمان‌سازی در خرپشته و مکان‌های دیگر مانند پارکینگ، سونا، استخر، آلاچیق و حیاط خلوت به کار رفته است.

با توجه به اینکه در خرپشته بار زیادی بر روی سقف وارد نمی‌شود و مقاومت مصالح در برابر شرایط آب و هوایی مهم است، استفاده از نورگیرهای پلی کربنات می‌تواند راهی سریع برای پوشش سقف این فضا باشد. بهره‌گیری از چنین نورگیرهایی موجب زیبایی بیشتر خرپشته نیز خواهد شد.

کاربرد خرپشته چیست

خرید تجهیزات لازم برای ساخت خرپشته

ما در این مطلب قوانین ساخت و طراحی خرپشته را بررسی کردیم. اگر برای ساخت خرپشته به تجهیزات فولادی نیاز دارید، کافی است وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت انواع مقاطع فولادی مانند قیمت تیرآهن و قیمت روز میلگرد را مشاهده کنید.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با بیش از سه دهه فعالیت در بازار آهن، آماده ارسال سریع مقاطع فولادی مختلف به سراسر کشور است. این شرکت با برند تجاری آیرومارت با برخورداری از زیرساخت‌های لازم مانند انباری به مساحت ده هزار متر مربع در منطقه شورآباد تهران، خدمات مختلفی از جمله برشکاری و شبکه کردن تیرآهن و رزوه زنی میلگرد را انجام می‌دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافی است با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب ما راهنمایی‌هایی لازم را به شما ارائه دهند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.