علت شکم دادن و نشست سقف تیرچه بلوک چیست و چگونه رفع می‌شود؟

5/5 - (1 امتیاز)

علت شکم دادن و نشست سقف تیرچه بلوک چیست و چگونه رفع می‌شود؟

سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک یکی از مهمترین سقف‌های ساختمانی است که در سازه‌های مختلف به کار می‌رود. اما گاهی بعد از اجرای آن، سقف دچار نشست یا به اصطلاح شکم دادن می‌شود. برخی از راه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از شکم دادن سقف جلوگیری کنید یا پس از اجرای آن بتوانید مشکل را حل کنید.
ما در این مطلب ابتدا به علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک می‌پردازیم و سپس راه های رفع نشست سقف تیرچه بلوک را بررسی می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

سقف تیرچه بلوک چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم به این موضوع بپردازیم، ابتدا کمی درباره سقف تیرچه بلوک صحبت می‌کنیم. تیرچه و بلوک از انواع دال یک طرفه محسوب می‌شوند که در ساختمان‌های چند طبقه کاربرد دارند و از انواع سقف جدید محسوب می‌شوند.
همانطور که از نام این سقف پیداست، از دو عنصر اصلی مانند تیرچه و بلوک تشکیل شده است که با عنصر سوم، یعنی بتن پوشانده می‌شود. تیرچه از یک پایه سفالی یا بتنی و یک سیستم خرپایی با دو میلگرد کششی در پایین و یک میله فشاری در بالا و چندین میلگرد مورب تشکیل شده است. بلوک‌ها اغلب از خشت ساخته می‌شوند، اما امروزه به جای خاک رس از یونولیت (پلی استایرن) برای سبک‌سازی ساختمان استفاده می‌کنند.

پس از قرار دادن تیرچه‌ها و بلوک‌ها در دو دهانه تیر اصلی، بتن ریزی صورت می‌گیرد. ترکیب بتن و سیستم خرپایی، یک تیر T با مقاومت خمشی بالا در برابر بارهای عمودی را تشکیل می‌دهد. سقف تیرچه بلوک بار کف (بار زنده و مرده) را به صورت یک طرفه به دو تیر مقابل منتقل می‌کند. محاسبه این تیرها توسط مهندس حسابداری همانند تیرهای بتنی انجام می‌شود. همچنین قبل از بتن ریزی، میلگردهای افت و حرارتی و آرماتور ممان منفی نیز طبق نقشه‌های اجرایی در فواصل زمانی معین بر روی سقف به یکدیگر متصل می‌شوند. بنابراین برای ساخت این سقف باید از قیمت روز میلگرد اطلاع داشته باشید.

علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک

علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک چیست؟

شکم دادن و نشست سقف تیرچه بلوک ممکن است به دلیل مشکلات سازه‌ای در بنا باشد که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

  • عدم استفاده از مصالح کافی
  • عدم رعایت اصول و روش‌های ساخت
  • اشتباه در طراحی یا ساختار سازه
  • عدم رعایت استانداردها و مقررات مربوط به ساخت و ساز
  • شرایط محیطی نامساعد آسیب‌رسان به سازه

نشست سقف تیرچه بلوک

راه های رفع شکم دادن سقف تیرچه بلوک

برای رفع مشکل شکم دادن و نشست سقف تیرچه بلوک، ابتدا باید علت اصلی مشکل تعیین شود. برای این منظور، می‌توان با صدور سفارش به یک مهندس سازه مشاور یا متخصص ترمیم و تعمیر سازه، مشکلات سازه‌ای را شناسایی کرده و ایشان راهکارهای مناسب برای رفع آنها ارائه دهند. راه‌های رفع این مشکل شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از مصالح مناسب: در بسیاری از موارد سقف تیرچه بلوک به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی نامناسب دچار نشست می‌شود. در این صورت می‌توان با تعویض مصالح با مصالح مناسب و با کیفیت بالاتر، مشکل را برطرف کرد.
  2. طراحی مجدد ساختار سازه: اگر از ابتدا سازه با یک طراحی یا ساختار نامناسب ساخته شده باشد هم جای نگرانی نیست و می‌توان آن را رفع کرد. در اینجا باید با تغییر در طراحی یا انجام تعمیرات و تقویت سازه، مشکل شکم دادن سقف تیرچه بلوک را از بین برد.
  3. استفاده از تیرآهن: از تیرآهن می‌توان برای رفع مشکل شکم دادن و نشست سقف تیرچه بلوک استفاده کرد. اضافه کردن تیرآهن به سازه و اجرای سیستم‌های تقویتی با استفاده از تیرآهن و پوسته‌بندی سازه از مهمترین مواردی محسوب می‌شوند که در این بخش انجام می‌شوند. در ضمن تقویت ستون‌ها و دیوارهای موجود نیز برای رفع نشست سقف تیرچه بلوک به کار می‌رود.

اما این کارها باید توسط متخصصین ماهر و با تجربه در زمینه تعمیرات و تقویت سازه‌های موجود صورت بگیرند. ما پیش‌تر درباره تقویت تیرآهن و مقاوم سازی سازه فولادی صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت سقف خود این مطالب را مطالعه کنید.

رفع شکم دادن سقف تیرچه بلوک

خرید انواع تیرآهن و میگرد از آیرومارت

ما در این بخش به علت و راه های رفع شکم دادن سقف تیرچه بلوک پرداختیم. ولی در هر صورت، برای رفع مشکل باید از متخصصین متعهد و با تجربه استفاده کرد و رعایت مقررات و استانداردهای مربوط به ساخت و ساز را برای جلوگیری از تکرار مشکل در آینده، به عمل آورد.

جهت خرید انواع تجهیزات لازم برای ساخت سقف، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید و محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. شما می‌توانید قیمت میلگرد ۸، قیمت تیرآهن ۱۴، قیمت میلگرد ۱۶ و … را به همراه نمودار قیمت مشاهده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.