نمای سیمان شسته + بررسی نحوه اجرا، مزایا و معایب آن

5/5 - (1 امتیاز)

نمای سیمان شسته + بررسی نحوه اجرا، مزایا و معایب آن

سیمان شسته رنگی

سیمان شسته یکی از مهمترین مصالح برای پوشش نمای ساختمان محسوب می‌شود. در ایران از نمای شسته ساختمان برای ساخت نمای بناهای مختلف استفاده می‌کنند. نمای سیمان شسته رنگی و ساده را اگر به طور حرفه‌ای انجام دهید، تاثیر زیادی در ظاهر زیبای ساختمان دارند. اما سیمان شسته نما هم مانند سایر مصالح ساختمانی دارای مزایا و معایب است. بنابراین جهت اطلاع از این موارد و نحوه اجرای طرح نمای سیمان شسته، در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نمای سیمان شسته

نمای سیمان شسته چیست؟

نمای سیمان شسته از ترکیب سنگدانه‌های رنگی، پودر سنگ، سیمان سفید یا سیاه و رنگدانه‌های معدنی تشکیل می‌شود و یکی از مهمترین انواع نمای ساختمان به شمار می‌رود. این ماده به دلیل استحکام بالا و ظاهر زیبا، امروزه کاربردهای فراوانی دارد. در طراحی نماهای سیمانی شسته از اشکال مستطیل، مربع و لوزی استفاده می‌شود و رنگ‌بندی‌های متنوعی دارد. با توجه به تیره یا روشن بودن رنگ نهایی ساختمان، نوع سیمان را انتخاب می‌کنیم. در آخرین مرحله از اجرای انواع نمای سیمان شسته، سطح نما را با آب می‌شویند و به همین دلیل به نمای شسته معروف شده است.

مراحل اجرای نمای سیمان شسته

برای دستیابی به ظاهر نهایی زیبا، باید هنگام انجام مراحل ساخت ساختمان، جزئیات نمای سیمان شسته را به درستی اجرا کنید. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول:

این نما جزو نماهای اندودی محسوب می‌شود. بدین صورت که قبل از شروع اندود کاری، لازم است تمام موادی که از چسبیدن ملات به زیر کار جلوگیری می‌کنند را جدا کنید. با توجه به مشخصات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی سطح زیر کار، جنس اندود و ضخامت آن تعیین می‌شود. توجه به این نکات بسیار مهم است، زیرا در صورت غفلت قطعا ایراداتی در نتیجه کار ظاهر می‌شود. البته ما پیش‎تر درباره زیرسازی نمای ساختمان صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت انجام هرچه دقیق‌تر زیرسازی، این مطلب را مطالعه کنید.

مرحله دوم:

میزان جذب آب سطح زیر کار به تخلخل و ریزساختار سطح بستگی دارد. قبل از شروع اندودکاری، باید کمی آب روی سطح کار بپاشید. اما این مقدار آب نباید به حدی باشد که دیوار خیس شود. خشک بودن سطح زیرکار موجب می‌شود که آب اندود شده از طریق دیوار جذب شود. در صورت خیس بودن سطح کار نیز مخلوط اندود به دیوار نمی‌چسبد.

همچنین در صورت خیس بودن دیوار، آب داخل اندود افزایش می‌یابد و باعث کاهش مقاومت و دوام دیوار می‌شود و پس از خشک شدن به راحتی ترک می‌خورد. در ضمن، انبساط و انقباض سطح زیر کار و مقدار ملات سیمان شسته نیز بسیار مهم است. اگر این مشکل نادیده گرفته شود، سطوح اندود داده شده ترک می‌خورند و دیوار می‌ریزد. با اطلاع از نمودار قیمت مسکن در ۳۰ سال گذشته، متوجه می‌شوید که قیمت مسکن به طور قابل توجهی بالا رفته است. بنابراین هنگام طراحی باید مراقب باشید که دیوار فرو نریزد، در غیر این صورت باید هزینه بیشتری بپردازید و بودجه‌تان به هدر می‌رود.

 نمای سیمان شسته رنگی

مرحله سوم:

عموما خراش خفیفی روی سطح ایجاد می‌کنند تا ملات سیمان شسته بهتر به سطح کار بچسبد. ملات اندود کاری با سیمان شسته باید غلظت مناسبی داشته باشد و در ترکیب اجزای آن نهایت دقت را به عمل آورد. سختی این ماده نباید از سختی سطح زیرین بیشتر باشد و باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

مرحله چهارم:

ترکیبات شیمیایی مانند نمک‌های محلول که در سطح زیر کار وجود دارند، عمدتا به دلیل وجود آب و رطوبت ملات روی سطح نما ظاهر می‌شوند. پیش از اندودکاری سیمان شسته، باید نمک‌های سطح زیرکار از طریق شستن آب با برس زدن پاک شوند.

مرحله پنجم:

جهت اجرای نمای شسته، نوارهای شیشه‌ای به کار می‌روند. طبق روش ریسمان کشی، شیشه‌ها را در داخل دیوار قرار می‌دهند و پس از تهیه ملات سیمان شسته که مخلوطی از پودر سنگ، سنگ رنگی و سیمان سفید است، ملات را با غلظت مناسب آماده می‌کنیم و بین شیشه‌ها را پر می‌کنیم.

سیمان سفید و سیمان خاکستری از همه نظر به یکدیگر شباهت دارند. اما فقط درجه سفید بودن آنها با هم متفاوت است. برای به دست آوردن این رنگ، نیاز به تغییر اساسی در فرآیند تولید است و به همین دلیل تا حدی قیمت گران‌تری نسبت به محصولات خاکستری دارد. زیرا رنگ سفید این نوع سیمان به دلیل افزودن آهن و منیزیم در هنگام تولید است.

سیمان خاکستری برای آجرکاری خانه ترجیح داده می‌شود. بنابراین در صورت استفاده از این مصالح در ساختمان‌ها باعث می‌شود تا بودجه بیشتری خرج کنید و قیمت اجرای نمای سیمان شسته نیز افزایش می‌یابد. اگر به دنبال اطلاع از پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ هستید، این مطلب را مطالعه کنید. زیرا اطلاع از پیش بینی قیمت‌ها به شما در پیش بینی قیمت نما هم کمک می‌کند.

مرحله ششم:

بسیاری از مردم سیمان سفید را برای نمای بیرونی خود استفاده می‌کنند، زیرا نتیجه کار بسیار زیبا و جذاب است. در هر صورت پس از تهیه مخلوط استاندارد با غلظت مناسب و پرکردن بین شیشه‌ها، معمولا لازم است از دو لایه از این مخلوط برای پوشش یکنواخت دیوارها استفاده شود.

مرحله هفتم:

همانطور که قبلا عنوان شد، باید به یاد داشته باشیم که قبل از اجرای نمای شسته، دیوارها به درستی تمیز شده و سطح آنها تمیز باشد. ساخت مخلوط عامل مهم بعدی است که تاثیر زیادی در اجرای کار دارد. همیشه باید به سیمان، پودر سنگ و سنگدانه، آب اضافه کنید و هرگز نباید برعکس این اتفاق بیفتد. پس از افزودن آب، از همزن مکانیکی برای مخلوط کردن استفاده کنید تا از عدم وجود توده مطمئن شوید.

تمام این کارها باید در یک منطقه با تهویه مناسب صورت بگیرد. از آنجایی که سیمان سفید حاوی آهن و منیزیم است، ترکیب آن با پودر سنگ و سنگدانه‌های رنگی استحکام چسبندگی بیشتری ایجاد می‌کند. در ضمن برخلاف سیمان خاکستری، خاصیت مقاومت در برابر لکه‌ها را دارد و دیوارها را به خوبی سفید می‌کند.

معایب نمای سیمان شسته

مرحله هشتم:

هنگام سیمان کاری نمای ساختمان، نمای مورد نظر را چندین بار با آب خیس کنید. بهتر است این کار را چند روز متوالی انجام دهید. در غیر این صورت، ماسه داخل سیمان پودر می‌شود و از دیوار می‌ریزد. به طور کلی حدود ۲۰ دقیقه پس از سیمان کاری دیوار، سطح را با قلم آب شستشو می‌دهند تا سیمانِ روی سنگدانه‌های رنگی گرفته شود و سنگدانه‌های رنگی زیبایی خود را تا حد امکان نشان دهند.

بسیاری از معماران معتقدند که بهتر است در تمام نماسازی‌ها سطح پایین دیوار سنگ شود. زیرا در این صورت ساختمان در برابر عوامل جوی محافظت می‌شود. همانطور که ذکر شد، عموما سنگ و پودر سنگ و سیمان سفید به عنوان مواد و مصالح مورد استفاده در اجرای نمایش سطح به کار می‌روند. سنگدانه‌ها در رنگ‌های مختلفی مانند قرمز، جگری، لیمویی، قهوه‌ای، سفید، سیاه، کرم و سبز پیدا می‌شود. بنابراین خطر کمتری نسبت به نماهای سنگی دارد. در بسیاری از نماسازی‌ها از داربست استفاده می‌شود و در این صورت باید قیمت لوله داربست و نمودار قیمت دلار را نیز چک کنید. زیرا قیمت دلار تاثیر مستقیم بر قیمت انواع آهن آلات دارد.

مزایای نمای سیمان شسته

۱. اگر نمای شسته در شرایط خوبی اجرا شود، استحکام و دوام خوبی خواهد داشت.

۲. با کمک سیمان شسته می‌توان طرح‌های مختلفی مانند نماهای سنگی را با هزینه بسیار کم اجرا کرد.

۳. تنوع رنگی این نما بسیار زیاد است.

معایب نمای سیمان شسته

۱. سرعت اجرای نمای سیمانی شسته پایین است و امکان اجرای حدود ۱۰ متر مربع در روز وجود دارد.

۲. نمای سیمان شسته عایق رطوبتی خوبی نیست، اما می‌توانید از مواد عایق بی‌رنگ استفاده کنید.

۳. یکی دیگر از معایب نمای سیمان شسته، جذب گرد و غبار در طول زمان است. این مشکل در نهایت باعث تغییر رنگ نما می‌شود و نما ظاهر چندان خوشایندی نخواهد داشت. در این صورت می‌توانید به نمای فلزی ساختمان فکر کنید.

خرید انواع تجهیزات فولادی از آیرومارت

اگر در حال ساخت ساختمان هستید، می‌توانید انواع تجهیزات فولادی و آهن‌آلات مورد نیازتان را از سایت آیرومارت خریداری کنید. ما به طور روزانه قیمت لوله گالوانیزه، قیمت روز میلگرد، قیمت روز نبشی و تجهیزات دیگر را آپدیت می‌کنیم و می‌توانید محصول مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.