میلگرد ترمکس چیست؟ بررسی روش تولید، مزایا و معایب میلگردهای ترمکس

5/5 - (1 امتیاز)

میلگرد ترمکس چیست؟ بررسی روش تولید، مزایا و معایب میلگردهای ترمکس

میلگرد ترمکس چیست؟

میلگرد ترمکس در مقایسه با سایر میلگردهای کاربردی در بازار از استحکام بالاتری برخوردار است. استحکام بالای میلگرد ترمکس، مزایا و معایب متعددی را برای این محصول فراهم می‌کند. در این مطلب آیرومارت با معرفی کامل میلگرد ترمکس، به شما کمک خواهیم کرد تا متوجه شوید آیا مصرف این نوع مقطع فولادی برای شما مناسب است یا خیر؟ پس با ما همراه باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تولید میلگرد به روش ترمکس

میلگرد ترمکس چیست؟

به میلگردهای تولید شده به کمک تکنولوژی QST میلگرد ترمکس گفته می‌شود. این نوع میلگردها به دلیل استحکام فوق‎‌العاده بالایی که دارند، برای مقابله با نیروهای جانبی وارده به بدنه ساختمان بسیار مناسب‌اند. نام انگلیسی میلگرد ترمکس thermex rebar است که با نام تجاری TMX شناخته می‌شود. تکنولوژی ترمکس، فناوری ثبت شده توسط کشور آلمان است. این نوع محصول ۸۰ درصد بازار هند و ۶۰ درصد از بازارهای جهانی خرید میلگرد را به خود اختصاص داده است.

تولید میلگرد به روش ترمکس

پس از تهیه شمش، مراحل تولید به ترتیب زیر دنبال می‌شود:

پیشگرم کردن شمش فولادی

برای تولید انواع میلگرد باید شمش فولادی را ابتدا پیشگرم کنید تا قابلیت شکل‌پذیری ماده اولیه افزایش پیدا کند. شمش‌های فولادی با قرارگرفتن درون کوره، تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شوند.

نورد گرم شمش

برای تولید میلگرد، شمش گداخته باید از غلتک‌های نوردی عبور کنند. در این فرایند، در هر مرحله قطر کاهش می‌یابد و به طول میلگرد اضافه می‌شود.

خنک سازی

تولید میلگرد ترمکس برپایه تکنولوژی QST (Quenched Self-Tempered) انجام می‌گیرد. به بیان ساده‌تر خنک‌سازی میلگرد نورد گرم شده در دو مرحله انجام می‌شود: الف) کوئنچ ب) بسترهای خنک کننده

الف) کوئنچ میلگرد ترمکس

دمای میلگرد خروجی از خط نورد ( حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد) فوق‌العاده بالاست. برای تولید میلگرد ترمکس، در این مرحله میله فولادی گداخته را با آب خنک می‌کنند. فرایند خنک‌سازی با آب و یا روغن، کوئنچ نام دارد. برای این کار میلگرد‌ها به درون محفظه مخصوصی هدایت می‌شوند و پس از به گردش درآمدن آب سرد، دمای آن‌ها تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

ب) بسترهای خنک کننده

در مرحله قبلی گرچه سطح خارجی خنک می‌شود، اما مغز و هسته میلگرد گرم‌تر از لایه بیرونی است. رسانا بودن فولاد موجب می‌شود تا پس از کوئنچ میلگرد، سطح خارجی مجددا گرم شود. افزایش دمای خود به خودی در این مرحله، به عملیات حرارتی تمپرینگ منجر می‌گردد. به همین خاطر عبارت self-tempered را برای آن به کار می‌برند. در نتیجه برای خنک‌سازی نهایی میلگردها را بر روی صفحات یا بسترهای خنک‌کننده قرار می‌دهند تا به دمای محیط برسند.

فرآیند تکمیلی

برای آج‌دارکردن میلگرد می‌توان از دستگاه آج‌زنی استفاده کرد. پس از خنک شدن کامل میلگردها، آن‌ها را بندیل‌بندی کرده و به انبار منتقل می‌شوند.

مزایای میلگرد ترمکس

مزایای میلگرد ترمکس

ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع میلگرد، آن را به کالایی محبوب در صنعت ساختمان‌سازی تبدیل کرده‌است. مزایایی همچون:

جوش پذیری عالی

میلگردهای تی ام ایکس قابلیت جوشکاری بالایی دارند. این ویژگی دست معماران و طراحان را در اجرا و پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه کاملا باز می‌گذارد.

مقاومت لرزه‌ای بالا

استفاده از تکنولوژی QST در ساخت، درصد ازدیاد طول (elongation) میلگردها را ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. این مقدار حدود ۵۰ درصد از میلگردهای با استاندارد BIS هند بیشتر است. چنین مزیتی، خواص شکل‌پذیری را برای طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله بهبود می‌بخشد.

قابلیت خم شدن

میلگردهای ترمکس از خاصیت ارتجاعی فوق‌العاده بالایی برخوردارند. از آنجا که هسته این نوع میلگرد از ساختار نرم فریتی- پرلیتی تشکیل شده است، قابلیت خمش بسیاری دارد. به این ترتیب می‌توانید به راحتی آن‌ها به هر شکلی که می‌خواهید، خم کنید. میلگردهای ترمکس طبق قوانین استاندارد BIS تحت آزمایش‌های خمش و خمش مجدد قرار می‌گیرد.

مقاومت به خستگی بالا

بیشترین تنشی که یک ماده برای تعداد معینی چرخه بدون خستگی تحمل می‌کند، استحکام خستگی نام دارد. سطح بیرونی میلگرد TMX سختی بالایی دارد و موجب می‌شود تا در برابر تنش‌های وارده، دیرتر خسته شود.

نورد گرم شمش

تفاوت میلگرد ترمکس و میلگرد TMT چیست؟

میلگردهایی که به روش ترمو-مکانیکی تولید می‌شوند، میلگرد TMT نام دارند. در فرآیند تولید میلگردهای تی ام تی، همان مراحلی که برای تولید میلگرد ترمکس گفته شد، طی می‌شود. با این تفاوت که در تولید میلگرد TMX تکنولوژی QST به‌کار می‌رود. در واقع میلگرد ترمکس (TMX) یک میلگرد TMT کیفیت بالاست.

میلگرد ترمکس یا میلگرد TMT؟

به طور کلی میلگردهای ترمکس به دلایل متعددی همچون خواص جوشکاری مطلوب، استحکام و …، از بالاترین استانداردهای کیفیت در سطح جهان برخوردارند. میلگردهای ترمکس به هنگام آتش‌سوزی و در صورت قرارگرفتن در دماهای بالا، مقاومت خود را از دست نمی‌دهند و کل ساختار سازه ایمن می‌ماند. به همین دلیل میلگردهای TMX نسل جدید فولادهای استحکام بالا نامیده می‌شوند.

با وجود مزایایی که برای این نوع میلگردهای جدید برشمردیم، اما در صورتی که:

  •  با محدودیت هزینه مواجه هستید
  •  نیاز به سازه‌های ضد حریق ندارید

پیشنهاد ما این است که از میلگردهای ترمکس استفاده نکنید. با خرید میلگرد آجدار و غیر آجدار دیگر، می‌توانید هزینه‌های تولید را بهتر کنترل کنید.

نحوه تشخیص میلگرد ترمکس

اگر آشنایی نسبی با بازار آهن‌آلات داشته باشید، حتما در جریان هستید که تنوع میلگردها فوق‌العاده بالاست. با نگاه کردن به ظاهر میلگرد، تنها می‌توانید ساده و آجدار بودن آن را تشخیص دهید. اما چطور بدون دسترسی داشتن به برگه آنالیز، شناخت دقیق‌تری از میلگرد داشته باشیم؟
با توجه به جدول علامت اختصاری میلگرد، محصولی که با فرآیند QSTیا ترمکس تولید شده باشد، بر روی بدنه آن علامت T حک شده است.

معایب میلگردهای ترمکس

جمع بندی

در این مطلب با میلگردهای ترمکس به خوبی آشنا شدید. با پیشرفت تکنولوژی و همت مهندسان، روز به روز کیفیت و خواص مصالح اولیه بهبود پیدا می‌کند تا کمتر شاهد حوادث ناگوار باشیم. میلگردهای ترمکس نیز برای سازه‌های ضدحریق، انتخاب فوق‌العاده خوبی خواهند بود. با توجه به مزایای دیگری که برای این محصول برشمردیم، به نظر شما این نوع میلگرد برای چه مصارف دیگری مفید خواهد بود؟ نظرات خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

تهیه انواع میلگرد ترمکس و آلیاژی از آیرومارت

از مهم‌ترین دغدغه‌ها به هنگام ساخت، دسترسی راحت و سریع به مواد اولیه است. آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا)، به جهت همکاری با برترین برندهای میلگرد و ارائه سبد کاملی از میلگردهای آلیاژی، ترمکس، آجدار و …، توانایی تامین بار مورد نیاز شما را در کمترین زمان ممکن دارد. جهت خرید آنلاین، ابتدا لیست قیمت میلگرد اصفهان، ظفر، راد همدان و … را در سایت آیرومارت مشاهده کنید و سپس در سایت ثبت سفارش خود را انجام دهید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. یعقوب
    مرداد ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۵:۴۷
    میلگرد ترمکس با میلگرد میکرو آلیاژی چه فرقی داره؟
    1. آیرومارت
      مرداد ۳۰, ۱۴۰۱ ۱۲:۰۰
      سلام وقت بخیر. تفاوت عمده این دو نوع میلگرد در روش تولید آن‌هاست. میلگرد ترمکس به دلیل اینکه به صورت کوئنچ شده خنک می‌شود، معمولا استحکام بالاتری در مقایسه با میلگرد میکروآلیاژی دارد.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.