نحوه ساخت روف گاردن، آشنایی با صفر تا صد طراحی و اجرای روف گاردن

5/5 - (1 امتیاز)

نحوه ساخت روف گاردن، آشنایی با صفر تا صد طراحی و اجرای روف گاردن

نحوه ساخت روف گاردن

گمان می رود اولین باغ بام شناخته شده، زیگورات‌های بین النهرین باستان باشند که معروف‌ترین آن‌ها باغ‌های معلق بابل و یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در روزگار کنونی، روف گاردن باغچه یا محوطه سبزی است که در پشت بام ساختمان قرار دارد؛ معمولا ساکنان از آن برای دورهمی، شب‌نشینی یا حتی گذراندن اوقات فراغت استفاده می‌کنند. بام سبز یا باغ بربام که با نام “روف گاردن” شناخته می‌شود، یک لایه رویشی است که روی پشت بام رشد می‌کند. بام‌های سبز سایه ایجاد می‌کنند، گرما را از هوا دریافت می‌کنند و به این ترتیب دمای سطح سقف و هوای اطراف را تعدیل می‌کنند.

صفر تا صد طراحی و اجرای روف گاردن

علاوه‌بر این‌ها، یک روف گاردن امتیازاتی برای ساختمان به همراه دارد که همگی را در زیر برای شما لیست کرده‌ایم:

  •  بهبود کیفیت هوا؛
  •  استفاده موثر از آب باران؛
  •  کنترل اثر جزیره حرارت شهری (UHI)؛
  •  بهره وری انرژی؛
  •  کشاورزی شهری؛
  •  سر و صدای کمتر.

نکته آخر در این رابطه اینکه تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن یک روف گاردن در پشت بام معمولاً می‌تواند بیش از یک دهم به ارزش یک ملک اضافه کند.

لایه های تشکیل دهنده کف یا زیر ساخت روف گاردن + شیب بندی روف‌ گاردن

ساخت پشت بام های سبز یا روف گاردن با نصب برخی اجزای کلیدی پیش‌برده می‌شوند تا درنهایت یک اکوسیستم مصنوعی ولی کامل را تشکیل دهند. اجزاء شامل لایه‌های زیر است:

  •  عایق رطوبت؛
  •  لایه محافظ؛
  •  پرکننده های سبک و لایه های عایق حرارتی؛
  •  زهکشی / لایه ذخیره آب؛
  •  لایه فیلتر؛
  •  لایه خاک؛
  •  گیاهان مورد علاقه شما.

در یک توضیح مفصل‌تر، از نظر فنی بام سبز یا روف گاردن لایه ای از پوشش گیاهی است که بر روی یک سیستم عایق رطوبتی کاشته شده؛ این ساختار معمولا در بالای یک سقف صاف یا کمی شیبدار نصب می‌شود. برای بسیاری از این لایه‌ها می‌توانیم از یک شبکه‌ی مش استفاده کنیم که به صورت چپ و راست، میلگرد‌های آجدار روی هم قرار می‌گیرند و بعد‌تر می‌تواند وزن لایه بالایی را تحمل کند. هرچند لحاظ کردنِ به عنوان مثال، قیمت میلگرد آجدار ممکن است در بودجه‌بندی روف گاردن شما کمی رواداری نیاز داشته باشد!

مراحل اجرای روف گاردن

مراحل اجرای روف گاردن

خیلی اوقات نداشتن یک نقشه راه باعث می‌شود در ابتدا سردرگمی زیادی برای ما پدید آید. برای ساخت یک روف گاردن هم ما به چنین چیزی نیاز داریم. در این بخش مراحل پیش‌روی کار را برای شما خلاصه کرده‌ایم. درواقع این‌ها نکاتی اولیه برای راه ساخت یک باغ بربام، بام سبز یا روف گاردن به‌شمار می‌روند:

  •  با یک برنامه شروع کنید؛
  •  با مهندس ساختمان مشورت کنید؛
  •  دسترسی را بررسی کنید؛
  •  از مواد محکم استفاده کنید؛
  •  یک منبع آب پیدا کنید؛
  •  به دنبال فضای ذخیره سازی باشید؛
  •  بستر مناسب کاشت را انتخاب کنید.

فارغ از این، راه اندازی یک باغچه روی پشت‌بام شما می‌تواند به سادگی کاشت چند گیاه در گلدان های سفالی یا فلاور‌باکس‌های پلاستیکی به همراه یک سیستم آبیاری خودکار و کنترل از راه دور باشد. کاشت یک ردیف خزه کنار دیوارجان‌پناه، خود راه‌کار دیگری است که در مناطقی که خزه در آن‌ها خوب رشد می‌کند می‌تواند جلوه‌ای برای پشت بام شما باشد.

مصالح ساختمانی مورد استفاده در زیر ساخت روف گاردن

ساختار اصلی یک بام سبز شامل سه لایه زیر است:

  •  زهکشی
  •  فیلتر
  •  لایه پوشش گیاهی

مصالح ساختمانی مورد استفاده در زیر ساخت روف گاردن

هر لایه باید چندین عملکرد را انجام دهد تا ارتفاع و وزن کل سازه را کاهش دهد. استفاده از مصالح ساختمانی سبک در این مرحله حیاتی است.
شما می‌توانید از گلدان‌های کاشت، فایبرگلاس یا فومی استفاده کنید؛ ضمنا از سنگفرش خودداری کنید. به جای خاک باغچه از خاک سبک گلدان استفاده کنید. برای زهکشی نیز به جای سنگ یا خرده سفال از پوکه‌معدنی و استایروفوم استفاده کنید.

از طرفی، به خاطر داشته باشید که باغ پشت بام شما به طور قابل توجهی بادگیرتر از یک باغ معمولی خواهد بود. پس برای ساخت آلاچیق باید از آرماتوربندی مناسب با میلگرد سبک و سایدینگ‌های آلومینیومی استفاده کنید.

خاک مناسب زیر ساخت روف گاردن

برای کاشت چمن یا هر گونه پوشش گیاهی در پشت بام خود، از خاک سبک بنایی استفاده کنید. مزایای استفاده از این نوع خاک‌ها عبارتند از:

  •  بهتر از خاک سطحی، زهکشی می‌کنند.
  •  نیازهای بار سقف را برآورده می‌سازند.
  •  حفظ رطوبت کافی برای هیدراته کردن پوشش گیاهی

انواع روف گاردن

بام های سبز به بام های گیاهی یا اکو نیز معروفند و می‌توان آنها را در سه دسته اصلی زیر قرار داد:

  •  گسترده؛
  •  متمرکز؛
  •  نیمه متمرکز.

روف گاردن گسترده تمام پشت بام را در برمی‌گیرد و در نمونه‌های متمرکز در کنج بام محدود می‌شود. بام گسترده بار مرده بیشتری را به ساختمان وارد می‌کند و از این جنبه یک پس‌رفت اساسی برای سازه به‌شمار می‌آید. در حالی‌که این مشکل در معماری متمرکز و جمع‌جور تا حدی خود به خود برطرف می‌شود.

تفاوت شیب بندی انواع روف گاردن

در این رابطه و مرتبط با شیب بندی روف گاردن باید گفت بام های سبز متمرکز را می‌توان با خیال راحت روی سقف‌ با شیب استاندارد افقی ساخت، ولی برای بام‌های سبز گسترده حداقل شیب نزدیک یا مساوی با ۳ درصد و در مناطق پر باران، بالاتر ترجیح داده می‌شود. در نگاهی ویژه‌تر برای احداث قسمت‌های آبریز روف گاردن حداقل شیب، یک شیب تندتر است که به چاهک منتهی می‌شود.

انواع روف گاردن

جوشکاری و سازه‌های موقت در روف گاردن

جوشکاری موضوع دیگری است که در ساخت روف گاردن، اهمیت ویژه‌ای دارد. ممکن است بخواهید یک راه‌پله‌ی دایره‌ای یا اسپیرال برای بام‌سبز خود طراحی کنید. این ممکن است کمی هزینه ساخت روف گاردن را زیاد کند. چون قیمت تیر آهن، یا سایر اقلام از جمله قیمت پروفیل روی بودجه تاثیر می‌گذارد و آن را سنگین‌تر می‌کند.

فارغ از این، بحث جوشکاری است که هزینه نسبتا بالایی دارد. علاوه‌بر این، کیفیت جوش هم مبحث اصلی به لحاظ تضمین امنیت سازه‌های سبکی است که روی روف گاردن احداث می‌کنید. سازه‌های موقت مهم‌ترین این لوازم به‌شمار می‌روند.

آلاچیق، معروف‌ترین و ساده‌ترین سازه موقتی است که شما آن را روی روف گاردن خود می‌خواهید داشته باشید. فراتر از یک آلاچیق که با ورق آهنی سرپا شده و با میلگرد‌های سبک فرفوژه‌هایش را ساخته‌ایم، به طور مثال ممکن است بخواهید یک بادگیر با تور یا پارچه برزنتی بسازید یا سقف گنبدی با متریال نانو روی پشت بام طراحی و اجرا کنید. همه این‌ها نیاز به جوشکاری، دانش کافی در استفاده از مصالح ساختمانی و محصولات فولادی و آهنی دارد.

اما مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، درواقع قبل از هرچیز شما به یک برنامه برای ساخت روف‌گاردن نیاز دارید و اینکه بدانید چه مراحلی را باید طی کنید.

چه موانعی برای ساخت روف گاردن در پیش داریم؟

روف گاردن معمولا تحت حقوق توسعه مجاز شهرداری شما قرار نمی‌گیرد، بنابراین باید برنامه‌ریزی کامل را انجام دهید و از نظر قانونی ترتیب همه‌چیز را برای شروع پروژه بام سبز از پیش بدهید. درواقع، بزرگ‌ترین مانعی که در طول برنامه‌ریزی با آن روبرو خواهید شد، همسایگانتان هستند. بسیاری از مقامات شهرداری در صورت داشتن املاک در نزدیکی شما در مورد اعطای مجوز محتاط عمل می‌کنند.

هزینه‌ای بالاتر از سقف‌های معمولی، دومین مشکل شماست. بام‌های سبز خیلی خوبند اما متأسفانه کمی گران تمام می‌شوند. دلیل این امر، پشتیبانی اضافی مورد نیاز برای مدیریت بار افزایش یافته فضای سبز است که باید آن را حتما در نظر داشته باشید. در کل، فارغ از موارد ذکر شده، سه مورد زیر جزو اصلی‌ترین مسائلی‌اند که یک روف گاردن با خود به همراه دارد:

  •  اضافه بار مرده؛
  •  نیاز همیشگی به رسیدگی و مدیریت؛
  •  نیاز به تلاش برای احداث و توسعه.

علت اصلی بروز این مشکلات‌ این است که بام‌های سبز گاهی اوقات در سطحی که برای آن طراحی شده‌اند عمل نمی‌کنند. خرابی‌های بالقوه شامل نشت، از بین رفتن گیاه و پژمردن گل‌ها، زهکشی ناکافی، فرسایش خاک و ناپایداری شیب ساختمان، همه و همه مسائلی را پدید می‌آورند که کم‌توجهی و اهمال‌کاری در رابطه با آن‌ها می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

روف گاردن و حفاظت از محیط زیست

نتایج آماری نشان می‌دهد که بام‌های سبز می‌توانند تا ۵۰ درصد حجم بارندگی سالانه را از طریق حفظ و تبخیر و تعرق حفظ کنند. در تابستان، بسته به گیاهان و عمق محیط رشد، بام های سبز ۷۰ تا ۹۰ درصد از بارندگی را که روی آن‌ها می‌بارد، حفظ می‌کنند. زمستان معمولا این مقدار بین ۲۵-۴۰ درصد حفظ می‌شود.

به عنوان مثال، یک سقف چمنی با یک لایه ۴-۲۰ سانتی متری (۱.۶ تا ۷.۹ اینچ) از محیط رشد می‌تواند ۱۰-۱۵ سانتی متر (۳.۹ تا ۵.۹ اینچ) آب را در خود جای دهد. این تحقیقات در مراحل تکمیلی هستند.

یک حقیقت جالب اینکه بارندگی در شهرهایی که روف‌گاردن کمی دارند، در طول زمان تقریبا به صفر میل خواهد کرد. در مطالعات بیشتر فاش شد که این‌ ساختارهای سبز دمای داخلی خانه را ۶ تا ۸ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد و می‌تواند هزینه تهویه مطبوع را صرفه جویی کند.

کاهش جذب حرارت کلی ساختمان‌ها و عایق کاری ساختمان در برابر گرما و سرما محبوب‌ترین ویژگی یک روف‌گاردن به‌شمار می‌رود. راحتی برای کاشت میوه‌ها یا سبزیجات تازه و سالم خانگی و بدون آفت کش یکی دیگر از دلایل روآوردن مردم سراسر دنیا به داشتن روف‌گاردن است.

کلام آخر

اگر قصد ساختن یک روف گاردن را دارید، آیرومات تمام آهن‌ آلات مورد نیاز شما را تامین می‌کند. با تکیه بر دانش و تجربه، ضمن داشتن یک تیم متخصص و متعهد به مشتری، ما همیشه آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

اگر در رابطه با خرید آهن آلات مورد نیاز در ساخت روف گاردن نیاز به مشاوره فنی و تخصصی داشتید، کارشناسان آیرومارت با سابقه چندین ساله فعالیت در این حوزه، می‌توانند راهنمای بسیار خوبی برای انتخاب بهترین و باصرفه‌ترین محصولات، متناسب با نیازتان باشند.
برای دریافت مشاوره خرید آهن، کافیست ازطریق چت آنلاین سایت اقدام کنید و یا با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. salehi
    بهمن ۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۱۳
    نکات اجرایی روف گاردن که نوشته بودین عالی بود. یه سوال داشتم اینکه برای ساختمان های قدیمی هم میشه روف گاردن کار کرد و هزینش نسبت به قدمت بنا به صرفه هست یا نه؟
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۴:۵۶
      سلام. وقت شما بخیر. ایجاد روف گاردن در ساختمان های قدیمی ابتدا باید توسط مهندسین بررسی شود. بستگی به نوع روف گاردنی که مد نظر دارید، هزینه آن مشخص خواهد شد.
  2. Jamshid
    اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۲ ۲۱:۱۶
    خیلی مقاله خوبی بود بنده که میخام برای ویلامون سفارش اجرای روف گاردن بده خیلی به دردم خورد
    1. مرضیه آلکلی
      اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۵:۰۹
      سلام و وقت بخیر. خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما بوده. میتونید قیمت مصالح ساختمونی مورد نیاز مثل قیمت میلگرد ۱۴ رو از آیرومارت استعلام بگیرید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.