آرماتوربندی استخر، مراحل اجرا + نحوه محاسبه تعداد میلگرد در آن

5/5 - (1 امتیاز)

آرماتوربندی استخر، مراحل اجرا + نحوه محاسبه تعداد میلگرد در آن

آرماتوربندی استخر

آرماتوربندی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های ساخت و ساز بوده، زیرا تعیین‌کننده میزان مقاومت و پایداری بنا است. اجرای آرماتوربندی استخر نیز حساسیت‌های خاصی دارد و این کار باید با رعایت تمامی اصول صورت بگیرد تا منجر به خسارت مالی و حتی جانی نشود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اگر می‌خواهید درباره آرماتوربندی استخر و مراحل اجرای آن به همراه نحوه محاسبه تعداد میلگرد بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب از آیرومارت با ما همراه باشید.

آشنایی با آرماتوربندی استخر

در ابتدا بهتر است به سوال آرماتوربندی چیست پاسخ دهیم. بتن، استحکام فشاری بالایی داشته اما در مقابل تنش‌های کششی شکننده است. از این رو برای جبران مقاومت کششی بتن، از آرماتور در آن استفاده می‌شود.

سازندگان استخر نیز باید برای کار در موقعیت‌های مختلف و شرایط گوناگون همه جوانب را در نظر بگیرند و متناسب با آن بهترین طرح را برای ساخت استخر انتخاب کنند.

برای ساخت استخر قبل از هر چیزی باید آرماتور‌بندی مناسبی را برای آن اجرا نمود و پس از آن بتن‌ریزی را انجام داد تا بتواند در برابر نیرو‌های کششی از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

در اجرای آرماتور‌بندی استخر باید متناسب با ویژگی‌های منطقه، شرایط مکانی و همینطور متراژ استخر میلگردها را کنار هم قرارداد و به هم متصل کرد. لازم به ذکر است که در تمامی مراحل قالب‌ بندی بتن، آرماتور بندی استخر‌ بتنی و بتن‌ ریزی استخر باید دقت لازم و کافی داشته باشید.

مراحل اجرای آرماتوربندی استخر

آرماتور‌بندی استخر در ۴ مرحله

همان‌طور که گفتیم نحوه آرماتوربندی استخر و اجرای آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. از این رو باید به درستی انجام شود تا پس از مدتی شاهد نشست و خرابی آن نباشیم.

به این موضوع توجه داشته باشید که استخر قرار است حجم بسیار زیادی از آب را در خود جای دهد. در نتیجه بدیهی است که باید تحمل چنین بار و تنش بزرگی را داشته باشد. به همین دلیل نیاز است که این کار در کنار شناژ‌بندی به درستی انجام شود که در ادامه به صورت گام به گام آن را توضیح می‌دهیم.

اولین مرحله؛ طراحی اولیه سازه استخر

قبل از این که هرگونه اقدامی جهت آرماتور بندی استخر انجام شود، در ابتدا نیاز است که طراحی‌های اولیه صورت بگیرد و محل ساخت استخر به صورت کامل بررسی شود.

خاک محیط مورد نظر باید به اندازه کافی مقاوم و کاملا یکنواخت باشد تا قابلیت تحمل بار بزرگی که به آن وارد می‌شود را داشته باشد. در صورت نیاز، قبل از انجام هر کاری باید سنگریزه‌های درون خاک جمع شده و پس از آن نقشه آرماتوربندی را برای اجرا با توجه به ابعاد استخر آماده کرد.

دومین مرحله؛ محاسبه سایز میلگرد استخر و انتخاب سایز مناسب آن

معمولا میلگردهایی‌ با ابعاد و سایز مشخصی جهت آرماتوربندی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعداد و سایز میلگردها به نحوه اجرای آرماتوربندی استخر و شبکه‌بندی آرماتور‌ها بستگی دارد.

به این ترتیب، میلگردهای سایز ۱۲، ۱۴ و یا ۱۶ عمدتا در این بخش کاربرد دارد. از آنجا که سایز میلگرد و وزن آن در طراحی آرماتوربندی استخر محدودیت ایجاد می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از جدول وزن میلگرد کمک بگیرید. جدول وزن سایزهای مختلف همچون وزن میلگرد ۱۶ در آیرومارت قابل مشاهده است.

برای ساختن شبکه آرماتور استخر لازم است در برخی بخش‌ها میلگردها را خمکاری کرد. سایزهای کوچک میلگرد را به راحتی با دست می‌توان خم کرد، اما برای سایزهای بزرگتر باید از دستگاه‌های مخصوص استفاده کرد.

سومین مرحله؛ آرماتوربندی استخر و اجرای آن

برای انجام آرماتوربندی استخر ابتدا باید آرماتوربندی کف انجام شود که برای این کار معمولا در فضای کارگاهی، آن را تهیه و آماده می‌کنند. این کار باید با دقت کافی و کاملا مطابق نقشه انجام شود. سایز و اندازه‌ها، چگونگی و میزان خم کردن میلگرد‌ها، طول قلاب‌ها و حتی محل خم‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

عدم توجه به کوچک‌ترین نکته‌ها ممکن است حین کار مشکل ایجاد کند، به همین دلیل باید این کار توسط افرادی که مهارت کافی دارند، انجام شود. به عنوان مثال در صورتی که قطعات میلگرد به خوبی و محکم سرهم نشوند، ممکن است در طی انتقال به محل اصلی استخر و جابجایی شکل صحیح خود را از دست بدهند. همچنین شبکه‌های میلگرد و آرماتوربندی استخر باید به درستی و به نحوی طراحی و اجرا شوند که بتن از میان آن‌ها رد شده و بتن آرمه یا بتن مسلح به خوبی پیاده‌سازی شود.

چهارمین مرحله؛ بتن‌ریزی با شیوه‌ای صحیح

تا این بخش از آموزش آرماتوربندی استخر درباره اصول و نحوه انجام این کار صحبت کردیم. پس از انجام این مراحل و نصب شبکه آرماتور، حال نوبت به انجام کار‌های بتن‌ریزی می‌رسد.

همان‌طور که گفتیم بتن به تنهایی نمی‌تواند مقاومت کافی در برابر نیرو‌های کششی نشان دهد و به همین دلیل برای مقاوم کردن استخر نسبت به این نیرو‌ها، از آرماتوربندی استفاده می‌شود.

پس از نصب آرماتور‌ها با استفاده از بتن، مقاومت استخر‌ها تکمیل می‌شود، بدون شک ترکیب بتن و ضخامت آن در کف و دیواره، در ایمنی و استحکام استخر اهمیت زیادی دارد. در نهایت پس از انجام این موارد طبق اصول، نوبت به آب‌بندی، پوشاندن سطح با کاشی و سایر تاسیسات مورد نیاز است.

مراحل اجرای آرماتور‌بندی استخر

آرماتوربندی دیواره استخر چگونه انجام می‌شود؟

آرماتوربندی دیواره استخر می‌تواند یا به صورت همزمان با آرماتوربندی کف و یا بعد از آن انجام گیرد، از آن جایی که انجام این کار به صورت همزمان سخت بوده، معمولا پس از انجام آرماتوربندی کف، این کار انجام می‌شود. میلگردهای دیواره عمود بر شبکه آرماتوربندی کف قرار گرفته و محل اتصال به کمک مفتول‌ها محکم می‌شود.

توجه داشته باشید که انتخاب نوع میلگرد مورد نیاز در اجرای آرماتوربندی استخر با سایز آن رابطه مستقیمی دارد. از این رو بهتر است در ابتدا نوع میلگرد مورد نیازتان را مشخص کنید و پس از آن نگاهی به قیمت میلگرد امروز بیندازید. در محاسبات سازه‌ای استخر، آرماتور‌های مش به صورت کاملا عمودی به دیوار متصل می‌شوند تا مانع از هدررفت بتن کف شوند.

در مرحله بعد، قبل از انجام بتن‌ریزی نوار استاپ را بین دو شبکه و کناره میلگرد‌های دیواره استخر اجرا می‌کنند. دقت کنید که در این مرحله پیش از بتن ریزی، سر لوله‌ها را با پلاستیک و یا درپوش ببندید تا بتن وارد آن‌ها نشود. پس از خشک شدن و به استحکام رسیدن بتن باید سایر لوله‌ها و تأسیسات را قبل از اجرای قالب‌ بندی استخر انجام داد.

ضخامت بتن مناسب برای دیواره‌ها

معمولا ضخامت دیوار‌های بتنی یک استخر شنا باید بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر باشد. با این حال در بعضی از پروژه‌ها و یا بخش‌های پوسته استخر با توجه به تشخیص پیمانکار ضخامت بتن بیشتر می‌شود که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال باید ضخامت دیوار‌ها برای زمینی که دارای خاک با فشار بیشتر است را باید افزایش داد.

آرماتوربندی دیواره استخر

آرماتوربندی کف استخر چگونه انجام می‌شود؟

فونداسیون و اسکلت استخر به دو صورت فلزی و یا بتنی انجام می‌شود و در سازه‌های بتنی باید به این نکته توجه داشته باشید که بتن دارای قابلیت ارتجاعی و کششی نیست. به همین دلیل لازم است که به وسیله مقاطع فولادی همچون آرماتور و یا استفاده از روش ‌های کاشت میلگرد این قابلیت را جبران نمود تا مقاومت بتن را در برابر کشش حفظ نمود.

البته باید توجه کنید که در روش‌های کاشت، انتخاب چسب کاشت میلگرد بسیار مهم است تا مقاومت مورد نظر به دست آید. اگر نحوه بتن ‌ریزی کف استخر و آرماتور‌بندی آن اصولی و صحیح انجام شود، در مدت زمان کم و پس از آب‌گیری شاهد ترک برداشتن استخر نمی‌شویم.

نکات مهم برای اجرای آرماتوربندی استخر

هنگام اجرای آرماتوربندی استخر باید نکاتی را رعایت کنید تا حین اجرا و پس از استفاده از استخر با مشکل مواجه نشوید.

خم کردن آرماتور

نحوه خم کردن آرماتور‌ها یکی از موارد بسیار مهم در زمان آرماتوربندی استخر است، همان طور که گفتیم میلگردهای سایز پایین را می‌توان با دست خم کرد اما برای میلگرد‌های ضخیم‌تر به دستگاه نیاز است. سرعت انجام این کار نیز باید با دمای محیط متناسب بوده و در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد انجام نشود.

ضخامت دیواره استخر

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، از مجموعه نکات بتن ‌ریزی استخر و ضخامت این بتن است. همان‌طور که گفتیم به صورت معمول ضخامت دیواره‌های یک استخر باید بین ۱۵ سانتی‌متر تا ۳۰ سانتی‌متر باشد. اما در مواردی ممکن است مهندس سازه ضخامت این دیوار را با توجه به شرایط و صلاح دید خود افزایش دهد.

بررسی شرایط منطقه

قبل از احداث سازه و آرماتوربندی استخر پیمانکار باید به بررسی شرایط گوناگون بپردازد، به عنوان مثال اقلیم منطقه، وضعیت زلزله خیزبودن، کیفیت خاک، شیب زمین مورد نظر و… را بررسی کند. در نهایت با توجه به این موارد باید بهترین مصالح و طریقه آرماتوربندی استخر را برای احداث، مورد استفاده قرار داد.

آرماتوربندی کف استخر

فوندانسیون استخر‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

معمولا از قالب‌های فلزی و آرماتور جهت ساخت فوندانسیون استخر‌ها استفاده می‌شود. در این روش اغلب با استفاده از یک شلنگ پر فشار به روی شبکه‌های میلگرد پاشیده و یا در قالب‌های از قبل آماده پر می‌کنند. با توجه به خصوصیات مختلفی که میلگرد‌ها دارند این اجازه را به افراد می‌دهند تا تمامی شکل‌ها را به روی آن‌ها اجرا کنند.

در تمامی پروژه‌های آرماتوربندی استخر باید یک مهندس ناظر، به روی مراحل اجرا نظارت داشته و تمامی جزئیات و محاسبات مختلف همچون فاصله میلگرد‌ها از پوشش بتنی، درجه، اندازه، ویژگی‌های مواد افزودنی، محل و… را انجام دهد. همچنین باید با توجه به ابعاد استخر از میلگرد‌های مناسب استفاده کرد که بهتر است ابتدا از قیمت میلگرد ۱۴ و دیگر میلگرد‌های مورد نیاز خبر داشته باشید.

تعیین هزینه ساخت استخر با آرماتوربندی

بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت استخر بتنی به قیمت آرماتور بندی استخر و خرید میلگرد اختصاص پیدا می‌کند به همین دلیل بهتر است قبل از شروع کار نسبت به هزینه‌ها، قیمت میلگرد ۸، ۱۲، ۱۴ و … و نیز موارد مرتبط اطلاع داشته باشید.

هزینه میلگرد‌ها در استخر

بخش اصلی هزینه‌ها در آرماتوربندی استخر به تهیه انواع میلگرد مصرفی در این فرایند اختصاص می‌یابد. قیمت میلگرد با توجه به برند، سایز و وزن متغیر است. معمولا با اطلاع از قیمت میلگرد ۱۶، ۱۴ و ۱۲ می‌توانید هزینه تهیه مصالح اولیه را تاحدودی تخمین بزنید.

دستمزد آرماتوربندی برای استخر

آرماتوربندی استخر تاثیر زیادی روی ایمنی استخر دارد. در نتیجه بهتر است که از افراد و نیروی کار متخصص برای این کار استفاده کنید. دستمزد آرماتوربندی استخر به دو شیوه تعیین شده که روش اول با توجه به وزن میلگرد و روش دوم با توجه به مساحت بر حسب متر مربع مشخص می‌شود.

از دیگر عوامل تعیین‌کننده این دستمزد می‌توان به میزان تجهیزاتی که باید در کف استخر قرار گیرند، نقشه آرماتوربندی استخر و یک سطح یا دو سطح بودن کف استخر اشاره کرد.

تعیین هزینه ساخت استخر

سخن پایانی

آرماتوربندی استخر فرایندی است که باید با رعایت تمامی استاندار‌های مربوطه، دقت بالا و با استفاده از مواد با کیفیت صورت بگیرد. عدم رعایت استاندارد‌ها و استفاده از مواد نامرغوب می‌تواند ضرر‌های مالی و جانی جبران ناپذیری را به وجود آورد. بنابراین بهترین قالب‌بندی بتن را انتخاب کنید و با شیوه‌ای مناسب تمام مراحل را پیش ببرید.

از آنجایی که میلگردها اصلی‌ترین اجزا برای اجرای آرماتوربندی در استخر هستند. احتمالا به تعداد زیادی از انواع میلگرد در سایزهایی متفاوت، قیمتی مناسب و با بهترین کیفیت نیاز پیدا می‌کنید. شما می‌توانید هر تعداد میلگرد که می‌خواهید را از برندهای مختلف و در انواع و سایزهایی متفاوت را از آیرومارت تهیه کنید.

با خرید میلگرد اصفهان، میانه و … از این مجموعه بازرگانی، محصولات با ارائه سرتیفیکیت انجام می‌شود و در صورت درخواست مشتری، آزمون‌های کیفیت نیز روی آن صورت می‌گیرد. برای مشتریان امکان خرید اعتباری چکی نیز از شرکت بازرگانی فولاد آیرومارت امکان‌پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.