نبشی گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

نبشی گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

نبشی گالوانیزه نوعی نبشی فولادی می باشد که تحت فرایند گالوانیزاسیون قرار گرفته است. پیش از پرداختن به مشخصات نبشی گالوانیزه ، لازم است که بدانیم اصلا نبشی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نبشی، نوعی پروفیل با دو ضلع عمود بر هم به شکل حرف L  انگلیسی است و در بازار با نام پروفیل L یا LNP نیز شناخته می شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

از نظر شکل ظاهری و روش تولید، می‌توان نبشی را در دسته بندی‌های مختلفی قرار داد. سطح مقطع نبشی از دو بال تشکیل شده است که اندازه این دو بال، تعیین‌کننده نوع نبشی می‌باشد. بر اساس شکل سطح مقطع و اندازه بال‌ها، نبشی را می‌توان در دو نوع زیر قرار داد:

  • نبشی بال مساوی
  • نبشی بال نامساوی

پروفیل ال تولید شده در بازار ایران، اغلب از نوع بال مساوی می‌باشد و حتی می‌توان گفت کاربرد بیشتری نیز نسبت به نوع بال نامساوی دارد. در جدول وزن نبشی، مشخصات انواع بال مساوی و نامساوی ذکر شده است.

از دیگر دسته‌بندی‌های رایج نبشی بر اساس روش تولید آن است که مطابق با این معیار، نبشی نیز مانند ناودانی، در دو گروه فابریک و پرسی قرار می‌گیرد. نبشی پرسی از طریق خمکاری ورق فولادی و نبشی فابریک با استفاده از روش نورد گرم تولید می شود. در کاربردهای حساس، معمولا نبشی فابریک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای ایجاد خواص معین در پروفیل ال مطابق با نظر مشتری، ممکن است یک سری عملیات ثانویه بر روی آن انجام شود. از جمله این فرایندها، می‌توان به گالوانیزه کردن آن و تولید نبشی گالوانیزه اشاره نمود. این فرایند به منظور افزایش مقاومت این نوع پروفیل، در مقابل خوردگی و اکسیداسیون، صورت می‌گیرد. در ادامه به معرفی نبشی گالوانیزه و ارائه جزئیاتی درباره آن می پردازیم.

مشخصات نبشی گالوانیزه

نبشی از جمله مقاطعی است که کاربرد گسترده‌ای در ساختمان‌سازی، پل‌سازی و همچنین در ساخت بسیاری از سازه‌های فلزی دارد. از سوی دیگر تمامی مقاطع فولادی با قرارگیری در معرض محیط‌های اسیدی و مرطوب، ممکن است دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند. در بسیاری مواقع، این خوردگی موجب ایجاد خسارات بزرگ مالی و گاهی جانی می‌گردد.

برای جلوگیری از این اتفاق، در برخی موارد از نبشی تولید شده با فولاد زنگ نزن استفاده می‌شود. اما هزینه بالا و گران بودن استیل، استفاده از آن را محدود به کاربردهای خاص‌تر می‌کند. راه حل دیگر برای این مشکل، استفاده از نبشی گالوانیزه می‌باشد.

نبشی گالوانیزه تحت تاثیر پوشش محافظ روی که بر سطح آن نشانده می‌شود، دارای مقاومت به خوردگی بالایی بوده و مناسب برای استفاده در محیط‌های خورنده می‌باشد. عملکرد این پوشش به اینصورت است که مانند یک فلز فداشونده رفتار کرده و زودتر از آهن وارد واکنش می‌شود. درنتیجه از خوردگی و زنگ زدن آهن جلوگیری می‌کند. اما باید گفت که این مقاومت نیز دائمی نبوده و ممکن است با قرار گرفتن طولانی مدت در محیط‌های خورنده یا در شرایطی با شدت خورنده بودن بالا، نبشی گالوانیزه نیز دچار زنگ زدگی شود. بنابراین باید بر اساس شرایط محیطی، انتخاب ماده را انجام داد.

نبشی گالوانیزه

با گالوانیزه کردن، نبشی در برابر خوردگی مقاوم می‌شود.

نحوه تولید نبشی گالوانیزه

نبشی گالوانیزه با استفاده از دو روش گالوانیزه گرم و سرد، قابلیت تولید دارد. متداول‌ترین روش گالوانیزه گرم و سرد به ترتیب شامل غوطه‌وری گرم و روش الکتروشیمیایی می‌شود. هرکدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی است که با در نظر گرفتن شرایط، نوع مقطع، هزینه، میزان کیفیت مورد نیاز و نوع کاربرد، از آن‌ها استفاده می‌شود.

در ایران، برای تولید نبشی گالوانیزه ، اغلب از روش گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. از دلایل کاربرد گسترده‌تر این روش، می‌توان به راحت‌تر بودن، سرعت بالای اجرا و هزینه کمتر آن، در کنار ارائه کیفیت قابل قبول، اشاره نمود. نحوه انجام هر یک از مراحل گالوانیزه کردن مقاطع فولادی، می‌تواند در کیفیت محصول نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

انواع نبشی گالوانیزه

نبشی گالوانیزه بر اساس روش تولید آن که پیش از این نیز بیان شد، در دو دسته کلی  قرار می‌گیرد که عبارتند از:

  • نبشی گالوانیزه گرم
  • نبشی گالوانیزه سرد

در بازار آهن و فولاد ایران، نبشی گالوانیزه در واقع به نوع گالوانیزه گرم آن اشاره دارد.

تفاوت نبشی گالوانیزه گرم و سرد

روش تولید نبشی گالوانیزه ، بر روی خواصی که ارائه می‌دهد، نوع کاربرد و قیمت آن تاثیر گذار است.  برخی از تفاوت‌های نبشی گالوانیزه گرم و سرد عبارتند از:

ضخامت پوشش روی  بر سطح نبشی گالوانیزه گرم نسبت به نوع سرد، بیشتر است. به همین دلیل، دارای مقاومت به خوردگی بالاتری بوده و در محیط‌هایی که در معرض خوردگی بیشتری قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نبشی گالوانیزه سرد، سطح براق‌تر و صاف‌تری دارد.
  • پوشش روی در نبشی گالوانیزه سرد، یکنواخت‌تر است.
  • در ضخامت یکسان از پوشش گالوانیزه، نبشی گالوانیزه سرد، قیمت بالاتری دارد.
  • سرعت پوشش دهی در گالوانیزه گرم بیشتر است.
  • نبشی گالوانیزه گرم، طول عمر بیشتری نسبت به نوع سرد دارد.

کاربرد نبشی گالوانیزه

نبشی از جمله پروفیل های پرکاربرد در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. این مقطع فولادی به تنهایی یا به صورت ترکیبی، دربخش‌های مختلف یک سازه به عنوان تکیه‌گاه، اتصالات، چارچوب و همچنین در جهت مقاوم سازی، تزیین و زیباسازی در سازه‌های مختلف کاربرد دارد.

یکی از کاربردهای مهم نبشی در مقاوم‌سازی ساختمان، از طریق فرایند نبشی کشی است که در افزایش مقاومت ساختمان در مقابل نیروهای وارده ناشی از سیل، زلزله، طوفان و … می‌باشد.

نبشی گالوانیزه به دلیل ارائه خاصیت مقاومت به خوردگی بالا در محیط‌های مرطوب و در مقابل برخی از اسیدها، در مواردی که به مقاومت به خوردگی بالا نیاز باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت نبشی گالوانیزه نسبت به انواع متداول فولادی، بالاتر است. البته که، از قیمت نبشی استیل پایین‌تر خواهد بود.

کارخانه‌های تولید کننده نبشی گالوانیزه

کارخانه‌های بسیاری در سراسر کشور هستند که به تولید نبشی می‌پردازند. انتخاب هر کدام از این برندها، نیازمند شناخت کافی از محصولات آن ها می‌باشد. بنابراین مطالعه اطلس تولیدکنندگان نبشی فولادی، می‌تواند در جهت شناخت کارخانه‌های مناطق مختلف، انواع و سایزهای محصولات تولیدی هرکدام، بسیار کمک کننده باشد.

عوامل موثر بر قیمت نبشی گالوانیزه

مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نبشی گالوانیزه، قیمت ماده اولیه آن، یعنی قیمت نبشی است. از عوامل موثر بر قیمت نبشی شامل:

  • قیمت شمش فولادی
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار
  • نوسانات نرخ ارز در کشور
  • برند تولید کننده
  • جنس نبشی
  • اخبار سیاسی داخل و خارج از کشور

همه این عوامل در کنار روش گالوانیزه کردن نبشی، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، قیمت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

خرید نبشی گالوانیزه

تهیه نبشي گالوانیزه اغلب به دو صورت انجام می‌گیرد. در روش اول، ابتدا نبشی با مشخصات مورد نظر خریداری شده، سپس به منظور انجام فرایند گالوانیزاسیون، به برخی از کارگاه‌های فعال در این زمینه سپرده می‌شود. در این روش، ممکن است تشخیص کیفیت نهایی محصول توسط مشتری، دشوار باشد. بنابراین احتمال دارد که  عملکرد مناسبی را ارائه ندهد.

برای رفع این مشکل، پیشنهاد می‌شود که روش دوم را در تهیه این مقطع فولادی انتخاب کنید.  در روش دوم باید دقت کافی را در انتخاب منبع یا بنگاه تامین نبشی داشته باشید و منبعی معتبر را انتخاب نمایید که گالوانیزه کردن مقاطع را در دسته خدمات خود داشته باشد. در اینصورت احتمال دریافت کیفیت پایین، بسیار کاهش می‌یابد. چرا که منابع معتبر، به واسطه تجربه و اعتبار خود در بازار، سعی بر ارائه بهترین کیفیت به مشتریان خود دارند.

بازرگانی فولاد آیرومارت علاوه بر تامین انواع مقاطع فولادی، ارائه دهنده خدمات مربوط به هر محصول از جمله خمکاری، برشکاری، گالوانیزه کردن، شبکه کردن تیرآهن و بسیاری خدمات دیگر می‌باشد. چنانچه قصد خرید نبشی گالوانیزه و یا هر مقطع دیگری را دارید، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان آیرومارت به شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱  تماس گرفته و مشاوره و راهنمایی دریافت نمایید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.