انواع اتصالات مانیسمان

5/5 - (1 امتیاز)

انواع اتصالات مانیسمان

انواع اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان همان اتصالات جوشی است که در انواع مختلف در بازار عرضه می‌شود و برای اتصال دو لوله به یکدیگر کاربرد دارد. اتصالات مانیسمان هیچ‌گونه درز و خط جوشی ندارند؛ به همین دلیل اتصالات مانیسمان نامیده می‌شوند. اگر مشتاق هستید که بدانید لوله مانیسمان چیست و با انواع اتصالات مانیسمان آشنا شوید ما را همراهی کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

پایپینگ نیز یکی از سیستم‌هایی است که اتصالات مانیسمان در آن بسیار کاربرد دارد. برای توضیح اینکه پایپینگ چیست به این تعریف بسنده می‌کنیم که پایپینگ، در واقع لوله‌کشی صنعتی است که از چندین لوله و اتصالات مختلف تشکیل شده است و برای انتقال و پالایش سیالات کاربرد دارد.

اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها دارای کاربرد متفاوتی است و در شرایط مختلف از آنها استفاده می‌شود. در ادامه انواع اتصالات مانیسمان را نام‌برده و توضیح مختصری در مورد آنها خواهیم داد.

 انواع اتصالات مانیسمان

زانویی مانیسمان

از اتصال زانویی برای تغییر جهت لوله در عملیات لوله‌کشی استفاده می‌شود. زانویی در زاویه‌های ۴۵ و ۹۰ درجه تولید شده و هنگامی که نیاز باشد مسیر لوله‌کشی در زاویه ۴۰ یا ۹۰ درجه بچرخد از زانویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نحوه استفاده از زانویی به این شکل است که آن را بین دو لوله قرار می‌دهند و با استفاده از جوشکاری دو سر اتصال را جوش می‌زنند.

زانویی مانیسمان

سه راهی مانیسمان

سه راهی مانیسمان یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات است که در دو نوع مختلف در بازار عرضه می‌شود.

نوع اول آن برای وصل کردن لوله با قطر یکسان به یک لوله دیگر کاربرد دارد و نوع دیگر آن برای اتصالات ناهمسان بکار می‌رود و می‌توان یک لوله را به سه لوله با قطرهای مختلف متصل کرد. کاربرد این قطعه زمانی است که بخواهند از خطوط لوله اصلی چند انشعاب بگیرند.
برای استعلام قیمت لوله امروز می‌توانید با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره بگیرید.

سه راهی مانیسمان

تبدیل مانیسمان

از تبدیل مانیسمان برای وصل کردن دو لوله با قطرهای متفاوت استفاده می‌شود. همچنین برای تغییردادن اندازه سرلوله نیز کاربرد دارد.

طراحی این  قطعه به شکلی است که یک سر آن کوچک و سر دیگر آن بزرگ است و برای اتصال لوله کوچک به لوله بزرگ و یا بالعکس از آن استفاده می‌شود.

تبدیل مانیسمان

گپ مانیسمان

اتصال گپ قطعه‌ای است که برای مسدودکردن انتهای خطوط لوله‌کشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قطعه در سایزهای مختلف وجود دارد و کاربرد آن در بستن انتهای خط لوله کاربرد است و با جوش به لوله متصل می‌شود.

گپ مانیسمان

بوشن مانیسمان

این قطعه برای اتصال انتهای دو لوله یکسان به یکدیگر کاربرد دارد.

بوشن مانیسمان

چهارراهی مانیسمان

قطعه چهارراهی مانیسمان یا چهارشاخه نوعی اتصال به شکل صلیب است که برای وصل کردن چهار لوله به یکدیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این قطعه می‌توان سیال درون لوله را به ۴ مسیر متفاوت هدایت کرد.

چهارراهی مانیسمان

سردنده مانیسمان

سردنده برای اتصال خط رزوه‌ای به خط جوشی، به‌صورت نری رزوه کاربرد دارد و معمولاً برای شیرآلات برنجی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سردنده مانیسمان

رده اتصالات مانیسمان

یکی از خصوصیاتی که اتصالات مانیسمان دارند این است که در ضخامت و رده‌های مختلف تولید می‌شوند که از آن جمله می‌توان به رده‌های ۲۰، ۴۰، ۸۰، ۱۶۰، SGP و STD اشاره کرد.
از اتصالات مانیسمان پرکاربرد می‌توان به رده ۴۰ و ۸۰ اشاره کرد که رایج‌ترین قطعات اتصالات مانیسمان است که در انشعاب‌گیری و تغییر مسیر لوله‌کشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همین امر قیمت اتصالات مانیسمان رده ۴۰ و ۸۰ را تحت‌تأثیر قرار داده است.

کاربرد رده های اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان رده ۲۰ که ضخامتی کمتر از رده ۴۰ و ۸۰ دارد در لوله‌کشی گاز توکار، لوله‌کشی آتش‌نشانی و لوله‌کشی موتورخانه و شوفاژ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اتصالات مانیسمان رده ۴۰ که از رده ۲۰ ضخامت بیشتری دارد در لوله‌کشی گاز فشارقوی و لوله‌کشی آتش‌نشانی استفاده می‌شود.

روش ساخت اتصالات مانیسمان

برای ساخت اتصالات مانیسمان همانند نحوه تولید لوله مانیسمان عمل می‌شود. ابتدا شمش‌های فولادی تحت حرارت زیاد قرار می‌گیرند و با گذراندن چند مرحله تبدیل به اتصالات مانیسمان می‌شوند.

رعایت استاندارد ASME در طی این فرایند بسیار مهم است. برای تولید این قطعات استاندارد ASME B16.9 را بکار می‌برند. همچنین برای تعیین درصد صحیح هر عنصر از استاندارد ASME A234 WPB پیروی می‌کنند.

لوله های مانیسمان هم مانند اتصالات مانیسمان به دلیل اینکه بدون درز ساخته می‌شوند، مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا و فشار دارند. استفاده از اتصالات مناسب برای لوله‌ها، حفظ کیفیت سیستم لوله‌کشی را به دنبال خواهد داشت.

برای اطلاع از قیمت روز لوله مانیسمان می‌توانید با کارشناسان ما به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

برندهای اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان ایرانی با نام‌های تجاری مختلف تولید می‌شوند و ایران اتصال یکی از معروف‌ترین برندها در بازار ایران بشمار می‌آید؛ اما این اتصالات از لحاظ ضخامتی و سایزی تنوع زیادی ندارند.

برند بنکن نیز یکی از معروف‌ترین نوع اتصالات مانیسمان در ایران است که تنوع ضخامتی و سایزی زیادی دارد و از آن به‌عنوان بهترین برند خارجی در ایران یاد می‌شود.

بازرگانی آیرومارت تمامی برندهای اتصالات مانیسمان را به بازار عرضه کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با ما تماس بگیرید.

ویژگی‌های اتصالات مانیسمان

به‌طورکلی به اتصالات مانیسمان، اتصالات جوشی نیز گفته می‌شود؛ زیرا برای اتصال و آب‌بندی آنها از انواع جوشکاری استفاده می‌شود.

برای اینکه اتصال دهی لوله فولادی مانیسمان به‌درستی انجام شود و جوشکاری دقیق‌تر انجام شود، لبه‌های ابتدایی و انتهایی اتصالات را مورب طراحی می‌کنند.

ساختار یکپارچه و یکدست و همچنین کیفیت بالای اتصالات مانیسمان، آنها را از دیگر اتصالات متمایز کرده است. در واقع می‌توان گفت هیچ‌گونه جای جوش و یا رد روی بدنه آنها وجود ندارد. به همین دلیل برای انتقال نفت و گاز بسیار مناسب است.

جوشی بودن اتصالات مانیسمان، در واقع آنها را آب‌بند دائمی کرده و ساختار مستحکمی از لوله و اتصالات ایجاد می‌کند.

از ویژگی‌های دیگر آن اشغال‌کردن کمترین فضا در اتصالات مانیسمان جوشی است. همچنین سطح صاف اتصالات و تغییر جهت تدریجی مانع از افت فشار سیستم می‌شود.

ویژگی انواع اتصالات مانیسمان

 سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع اتصالات مانیسمان و کاربرد آنها آشنا کنیم. همان‌طور که گفتیم لوله و اتصالات مانیسمان به دلیل بدون درز بودن، مقاومت بالایی دارند. پس در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید؛ زیرا درزدار بودن آنها، موجب تغییر کارایی آن شده و نیاز شما را برطرف نمی‌کند.

پس قبل از هر اقدامی راهنمای خرید لوله مانیسمان و اتصالات آن را بخوانید و برای خرید به  بازرگانی‌های معتبر مراجعه کنید.

بازرگانی آیرومارت کلیه اتصالات از جمله انواع اتصالات استیل و مانیسمان را در بازار به فروش می‌رساند. ضمن اینکه شما در هنگام خرید می‌توانید گواهی اصالت کالا را همراه با تضمین کیفیت آن دریافت کنید. همچنین این امکان فراهم شده تا خرید خود را به‌صورت اعتباری و چکی انجام دهید.

جهت ارتباط با کارشناسان می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

سمیرا ورقایی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.