تیکنر فلزی چیست و روش ساخت و کاربرد تینکر فلزی

4.2/5 - (5 امتیاز)

تیکنر فلزی چیست و روش ساخت و کاربرد تینکر فلزی

تیکنر-فلزی

تیکنر فلزی در تصفیه پساب‌های معادن مثل آهن کاربرد دارد. در دنیایی به سر می بریم که به سمت کم آبی در حرکت است. به همین دلیل بایستی  در مصرف آن صرفه جویی کنیم. در معادن مختلف و کارخانه های کاشی و سرامیک آب، ماده مهمی تلقی می شود و مصرف آب نسبتا بالایی دارند. استفاده از تیکنر فلزی برای بازیابی آب تمیز از پساب، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب به کاهش هزینه نیز کمک می کند. برای آشنایی با این سازه فلزی ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

تیکنرفلزی ، تصفیه کننده پساب

مقدار زیادی ذرات معلق درپساب کارخانه‌ها و معادن وجود دارد. مقدار ذرات معلق موجود در پساب با پارامتری به نام TSS یا کل مواد جامد معلق سنجیده می‌شود. TSS بالا در تصفیه خانه باعث انسداد لوله‌ها و تجهیزات شده و ممکن است ایجاد خرابی کند. تیکنر فلزی انتخابی مناسبی برای تصفیه پساب و کاهش TSS است. پساب‌های ورودی به داخل تیکنر، TSS بالایی دارند. بین ذرات معلق و مایع پساب، اختلاف دانسیته وجود دارد. به دلیل این تفاوت ذرات معلق که سنگین هستند ته نشین شده و به صورت یک جریان غلیظ از پایین مخزن خارج می‌شوند. آب تمیز نیز که در بالای مخزن قرار می‌گیرد، سرریز می‌شود.

در ساخت بدنه اصلی تیکنر فلزی از ورق فولادی استفاده میشود شما میتوانید با کلیک روی قیمت ورق فولادی قیمت به روز این محصول را چک کنید.

روش کار یگ تیکنر فلزی را به صورت شماتیک در ویدئوی زیر می‌توانید ببینید:

اجزای سازنده تیکنر فلزی

تیکنر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌است که هر بخش وظیفه‌ای دارد. در ادامه با بخش‌های اصلی این سیستم آشنا خواهید شد.

تانک

تانک یا مخزن اصلی تیکنر، استوانه‌ای از جنس فولاد ساده کربنی است. قطر این مخزن از ۶ تا ۹۰ متر متغیر است.

سازه نگهدارنده

کل ساختمان تیکنر بر روی یک سازه نگهدارنده قرار می‌گیرد. بسته به وزن سیال، ابعاد سازه و بودجه مورد نظر سازه از فلز یا بتن ساخته می‌شود. سازه بتنی به همراه میلگرد برای مخازن با قطرهای بزرگ و سازه فلزی برای مخازن با قطرهای کوچک کاربرد دارد.

چاهک خوراک

در مرکز مخزن تیکنر فلزی یک استوانه فلزی کوچک دیگری قرار می‌گیرد که به آن چاهک خوراک می‌گویند. برای جلوگیری از ایجاد اغتشاش و تلاطم ناشی از ورود پساب جدید، این استوانه تعبیه شده‌است.

ناودان خوراک

ناودان خوراک، لوله‌ای فولادی است که برای هدایت پساب از سیکلون به مرکز تیکنر از آن استفاده می‌شود. این لوله به صورت شیبدار قرار می‌گیرد.

پل

به منظور دسترسی راحت به تجهیزات و تعمیر راحت بخش‌های مختلف تیکنر از پل استفاده می شود. گریتینگ برای ساخت این پل کاربرد دارد. گریتینگ صفحات مشبک فولادی است که از اتصال تارو پودی تسمه‌های فولادی ساخته می‌شود. برای آشنایی با انواع گریتینگ بر روی لینک کلیک کنید و یا برای خرید گریتینگ با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

پارو و همزن

برای جابه جایی پالپ‌های تغلیظ شده یا لجن در کف مخزن از پارو و همزن استفاده می‌شود.

بدنه-تیکنر-فلزی

بدنه-تیکنر-فلزی

عملکرد تیکنر فلزی

مکانیزم اصلی تصفیه پساب با تیکنرفلزی، ته‌نشینی است. پساب که مجموعه‌ای از آب و ذرات معلق است، ابتدا وارد جداکننده سیکلون می‌شود. سیکلون‌ها مخروط‌هایی هستند که با استفاده از نیروی گریز از مرکز و گاز ذرات معلق را جدا می‌کنند. در این مرحله ذرات درشت و متوسط از پساب جدا می‌شوند. بعد از این مرحله پساب را به وسیله ناودان خوراک به مخزن اصلی تیکنرفلزی هدایت می‌کنند. ذرات معلق باقی مانده اغلب ریز و سبک هستند.

با تزریق پلیمرهایی به اسم فلوکولانت ذرات را سنگین می‌کنند تا ته‌نشین شوند. پالپ‌های تغلیظ شده به کف مخزن می‌روند و با چرخش کاملا آرام پاروها خارج می‌شوند. آب تمیز روی سطح از طریق شیارهای تعبیه شده، سر ریز شده و وارد استخرهای مجاور می‌شود.

انواع تیکنر فلزی

تیکنر فلزی بر اساس نوع کاربری و تکنولوژی انواع مختلفی دارد که در ادامه مدل‌های مختلف آن را بر می‌شماریم:

تیکنرمعمولی

ابتدایی ترین نوع تیکنر که در تصفیه پساب معادن و صنایع مختلف کاربرد دارد، تیکنر معمولی است. عملکرد این نوع تیکنر همان گونه‌ای است که پیش از این شرح دادیم.

تیکنر پارویی

در این نوع تیکنر در چاهک خوراک، بازوهایی وجود دارد که به صورت شعاعی حرکت می‌کنند. به هر یک از این بازوها صفحات تیغه‌ای شکل  متصل شده‌است که تخلیه پالپ‌ها را سهل‌تر می‌کند. این تیغه‌ها هم چنین به متراکم شدن ذرات جامد کمک می‌کنند.

تیکنر خمیری

این دسته از تیکنر، ساختمانی مشابه تیکنر معمولی دارد. تفاوت آن با تیکنر معمولی  بیشتر بودن آب بازیابی شده، کم بودن هزینه آماده سازی و کم بودن حجم باطله است.

تیکنرلاملا

در این دسته از تیکنرها، سطح مخزن متناسب با ظرفیت تغییر می‌کند. هنگامیکه TSS پساب ورودی نسب به پساب موجود در تیکنر بیشتر باشد، از تیکنر لاملا استفاده می‌شود.

تیکنرنرخ بالا

از جدیدترین نمونه‌های تیکنر، تیکنر نرخ بالا هستند. این نوع سیستم در مقایسه با تیکنر معمولی مساحت کمتری را اشغال می‌کنند. در این نوع تیکنر سطح پساب ورودی به صورت خودکار کنترل می‌شود. هم‌چنین وجود صفحات شیبدار به خروج سریع مواد کمک می‌کند.

مزایای تیکنر فلزی

شرکت‌های معدنی برای ذخیره برای انباشت و نگهدار پساب‌های خود سدهایی را ایجاد می‌کنند. این سدها که عموما خاکی هستند، به عنوان سد باطله شناخته می‌شوند. سد باطله به دلیل امکان نفوذ پساب به سفره‌های زیرزمینی، خطرناک هستند. استفاده از تیکنر فلزی علاوه بر کاهش هزینه‌ها، باعث می‌شود تا نیاز به سد باطله کاهش پیدا کند. هم‌چنین تیکنر فلزی در مقایسه با سد باطله مقرون به صرفه‌تر است و هزینه کمتری دارد. با توجه به بحران کمبود آب در ایران و جهان، استفاده از آب تمیز بازیابی شده از پساب نه تنها به صرفه جویی در مصرف آب کمک می‌کند بلکه هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد. جمع آوری ذرات معلق از آلودگی‌های زیست محیطی نیز می‌کاهد.

کاربرد تیکنر فلزی

تیکنرفلزی به‌ طور گسترده در معادن مختلف مانند آهن، مس و آلومینیوم و نیز کارخانه‌های کاشی و سرامیک، ماسه شویی و سنگ بری کاربرد دارد. در کارخانه‌های کنسانتره نیز از تیکنر استفاده می‌شود. استفاده از تیکنر فلزی در موارد ذکر شده تنها برای استخراج آب تمیز نیست. کارخانه‌های مختلف برای کاهش درصد ذرات جامد در دوغاب نیز از این سیستم استفاده می‌کنند.

شما با مطالعه این متن با تیکنرفلزی آشنا شدید. در ساخت تیکنر فلزی مقاطع مختلف فولادی مثل تسمه فولادی و ورق‌ فولادی کاربرد دارد. آیرومارت به عنوان تامین کننده انواع مقاطع فولادی می‌تواند تمام نیاز شما به ماده اولیه در ساخت تیکنرفلزی را برطرف کند. جهت مشاوره و آگاهی از قیمت‌ ورق A516 و سایر ورق های فولادی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.2/5 - (5 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.