از مزایا و معایب نمای فلزی ساختمان چه می‌دانید؟

4.7/5 - (4 امتیاز)

از مزایا و معایب نمای فلزی ساختمان چه می‌دانید؟

نمای ساختمان، با بکارگیری متریال مختلفی چون فلزات، شیشه و چوب طراحی و اجرا می‌شود. در این بین نمای فلزی، به دلیل خواص منحصر بفرد خود از قبیل استحکام، چکش خوار بودن، شکل‌پذیری و اجرای راحت و به صورت گسترده، توجه بسیاری از طراحان را به خود جلب نموده است.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

نکته‌ای که در استفاده از نمای فلزی باید در نظر داشت، انتخاب نوع فلز است که با توجه به شرایط محیطی و نوع کاربرد صورت می‌گیرد. چرا که در برخی مناطق با میزان رطوبت بالا ممکن است برخی فلزات، دچار خوردگی شده و به مرور زمان معیوب شوند.

فولاد از جمله موادی است که با ظاهر مدرن و خاصی که دارد طرفداران بسیاری در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی پیدا کرده است.

شاید تنها کاربردی که از فولاد به ذهن شما می‌رسد، به عنوان تیرآهن، نبشی، میلگرد و دیگر مقاطع اولیه باشد، اما باید بدانید که این فلز به هنر طراحی ساختمان راه یافته است. فولاد به صورت ورق، توری استیل مشبک و مفتول با ویژگی‌های خاص خود و مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و خمیدگی دارد، توجه معماران را به خود جلب نمود.

امروزه از این فلز خاص در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. برای آشنایی با نمای فلزی ساختمان، اطلاع از انواع، مزایا و معایب آن، با آیرومارت همراه باشید.

نمای فلزی

انواع متریال در نمای فلزی ساختمان

آن‌چه پیش از ورود به هر ساختمانی توجه افراد را به خود جلب می‌کند، نمای ساختمان است. نمای ساختمان باید محافظی قوی برای سازه باشد و آن را از اثرات محیط در امان بدارد. از فلزات مختلف، شیشه، آجر و … در طراحی نمای ساختمان استفاده می‌شود. پیش از نماسازی، باید شاسی کشی نمای ساختمان انجام شود.

دوام و مقاومت بالای فلزات در برابر شرایط جوی و محیطی، منجر به کاربرد بالای این نوع متریال شده است. نمای فلزی ضمن زیبایی و مدرنیته، با خواص و ویژگی‌هایی که دارد، توجه بسیاری طراحان را به خود جلب کرده است. در ادامه با ویژگی‌های برخی فلزات که در نمای ساختمان کاربرد دارند، آشنا خواهیم شد.

نمای آلومینیومی

رنگ نقره‌ای زیبا، مقاومت به خوردگی خوب، وزن کم، در دسترس بودن، شکل‌پذیری خوب و قابل بازیافت بودن آلومینیوم، یکی از برتری‌های این ماده در استفاده از آن به عنوان نمای فلزی ساختمان محسوب می‌شود. روش تولید آلومینیوم و کاربردهای آن را از اینجا بخوانید.

نمای فولادی با فولاد زنگ نزن

با افزودن کروم تا ۱۱ درصد به آلیاژ فولادی، مقاومت آن در برابر خوردگی با رطوبت و هوا افزایش می‌یابد. قابلیت جوشکاری، انعطاف‌ و شکل‌پذیری بالا و امکان ایجاد سطوح مختلف با شکل‌ها و در حجم‌های گوناگون از جمله ویژگی‌های ورق های استیل است.

ورق‌های این متریال در ضخامت کم و با وزن کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولاد زنگ نزن با انواع زیرساخت، سازگار بوده و برای تولید پوشش‌های جدید و تعمیرشده گزینه مناسبی است.

استنلس استیل با سطوحی مات، براق، صاف، خش دار و طرح‌دار عرضه می‌شود. با استفاده از این متریال، به سادگی می‌توان انواع طراحی‌ها را در معماری ساختمان اجرا کرد.

نمای فلزی ساختمان

از فولاد زنگ‌نزن در نمای ساختمان گالری هنری آلبرتا در کانادا استفاده شده است.

فولاد کورتن در نمای فولادی

فولاد کورتن، فولادی حاوی مقادیر اندکی نیکل، مس و کروم است که طی فرایند هوازدگی و اکسیداسیون تولید می‌شود. ظاهر زیبا و رنگ خاص این نوع فولاد موجب شده که کاربرد بسیاری در زمینه معماری داشته باشد.

در حقیقت زنگار این نوع فولاد از لایه‌های زیرین محافظت می‌کند. ظاهر این فلز به مرور زمان و با اکسید شدن مجدد، تغییر یافته و رنگ آن تیره‌تر می‌شود. به این معنا که در صورت قرار گرفتن در برابر شرایط محیطی خورنده، رنگ دیگری به خود می‌گیرد. بر اساس شدت رنگ نارنجی، قهوه‌ای یا قرمز بودن آن عمق زنگ‎زدگی مشخص می‌شود.

نمای فلزی ساختمان

ساختمان بارکلیز (Barclays Center)، از جمله ساختمان‌های معروف نیویورک است که نمای فولادی با کورتن دارد.

نمای مس

گرچه ورق مسی نسبت به انواع فولادی و آلومینیومی، کاربرد کمتری دارد. اما در بسیاری مواقع رنگ زیبای آن، جذابیت خارق‌العاده‌ای به نمای فلزی بخشیده و طراحان را مجاب به استفاده از این ماده می‌کند.

مزایای انواع نمای فلزی ساختمان

ویژگی‌های خاص فلزات، منجر به کاربرد فراوان این مواد در بسیاری حوزه‌ها شده است. امروزه یکی از این حوزه‌ها، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی است. در ادامه مزایای اصلی استفاده از نمای فلزی ساختمان را شرح خواهیم داد.

  • استحکام بالا

اولین دلیلی که کاربرد نمای فلزی را گسترش داده، مقاومت و دوام بالایی است که در برابر شرایط محیطی و ضربه دارد. فلزات همچنین در برابر انحراف و تاب‌‌خوردگی، استحکام بالایی دارند.

  • مقاومت به خوردگی و دوام بالا

از ویژگی‌های بسیار مهم برخی از فلزات مانند فولاد و آلومینیوم، مقاومت بالا به خوردگی است. در این مورد می‌توان گفت که فولاد در برابر رطوبت هوا و باران و تگرگ مقاومت بالاتری نسبت به آلومینیوم داشته و تا سال‌ها آسیب نمی‌بیند.

  • زیبایی و تنوع در طراحی

در طراحی، ساختار و شکل‌گیری، برخی از فلزات از جمله فولاد، خواص فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. طراحان و معماران با استفاده از این ماده ترکیبی از زیبایی، استحکام، دوام، دقت و انعطاف‌پذیری را یکجا خواهند داشت. برای سطوح وسیع و در هر فضایی می‌توان از آن استفاده کرد. ورق‌های فولادی همچنین قابلیت جوشکاری بالایی دارند.

ورق فولادی تا شعاع مشخصی قابلیت خم شدگی دارد و برای ایجاد منحنی‌های مختلف در دکوراسیون و نمای ساختمان گزینه‌ای مناسب است.

  • حفظ رنگ

نمای فلزی، رنگ خود را حفظ کرده و نیاز به تعمیر و نگهداری از آن، کمتر است. این عامل موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

  • رنگ‌پذیری و قابلیت ترکیب بالا

از بین فلزات مورد استفاده در طراحی نمای فلزی ساختمان، قابلیت رنگ‌پذیری فولاد بالاتر بوده و تولید و کاربرد ورق رنگی را افزایش داده است. می‌توان متناسب با طراحی دکوراسیون و نمای فولادی ساختمان، رنگ‌های متفاوتی بر آن اعمال کرد. رنگ‌آمیزی باید در دوره‌های چند ساله تکرار شود.

از سوی دیگر، فولاد در ترکیب با شیشه، چوب و دیگر فلزات امکان ایجاد دکوراسیون‌های خاص و زیبا را به طراحان می‌دهد.

  • سریع و کارآمد

نمای فلزی در هر فصل سال و در هر مکانی قابل اجرا است. تولید آسان و سریع نماهای فلزی از هدر رفتن منابع اقتصادی جلوگیری می‌کند و بازدهی را افزایش می‌دهد.

  • مقاومت در برابر حرارت

یکی از حوادثی که ممکن است به سازه آسیب بزند، آتش‌سوزی است. استفاده از ورق‌های فولاد نسوز در طراحی داخلی و نمای ساختمان، از سازه در مقابل حریق حفاظت می‌کند.

  • سبک بودن و تاثیر کمتر بر محیط

مقاطع مورد استفاده در دکوراسیون را می‌توان با وزن کم تهیه و نصب کرد. جابجایی مقاطع و نصب نمای فلزی در این شرایط ساده‌تر خواهد بود.

از طرفی، استفاده از برخی فلزات مانند فولاد، در تابستان به حفظ انرژی کمک خواهد کرد. فولاد، نور خورشید را بازتاب داده و از گرم شدن فضای درون ساختمان جلوگیری می‌کند. با نزدیک شدن به غروب نیز نمای ساختمان به سرعت خنک می‌شود.

معایب نمای فلزی ساختمان
پلاسکو تهران

برخی از معایب نمای فلزی ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • وزن بالا

وزن بالای نمای فلزی موجب سخت بودن فرآیند اجرا شده و زمان نصب را افزایش می‌دهد.

  • رسانایی

فولاد رسانای حرارت است و بدین ترتیب در زمستان حرارت داخل ساختمان را هدر می‌دهد. برای جلوگیری از این مساله باید از عایق حرارتی استفاده کرد که خود هزینه‌های اعمال و اجرا را افزایش می‌دهد.

انواع نماهای فلزی خاص در ساختمان

ورق‌های فلزی به روش‌های مختلف قابل اجرا هستند که هر یک از آن‌ها زیبایی خاص خود را دارد.

نمای ورق فلزی

پرکاربردترین شکل استفاده از فلزات در طراحی دکوراسیون، ورق‌هایی با سطح براق و صاف یا ورق استیل خشدار و منحنی هستند. به طور معمول وابسته به کاربرد، از ورق‌های فولادی با ضخامتی کمتر از ۳ میلیمتر استفاده می‌شود.

نمای فولادی ساختمان مش توری

نمای فولادی مش توری از تار و پود فولاد زنگ‌نزن و با تکنولوژی‌های خاص تولید می‌شود. این نوع بافت فلزی، پارچه‌مانند است و در ساختمان‌های تجاری، اداری و صنعتی کاربرد بیشتری دارد.

نمای فلزی استرچ متال

نمای اسکرچ متال

استرچ متال نوعی نمای فلزی با قابلیت نورپردازی خاص است که طرح ورق آن با استفاده از دستگاه‌های خاص تحت کشش قرار گرفته و طرح‌های سه‌بعدی خاصی بر روی آن اعمال می‌شود.

در این نمای فلزی طرح‌های گوناگونی قابل اجرا است. با توجه به گذر نور از این طراحی خاص، می‌توان برای ایجاد جلوه‌های زیبا و جالب توجه از آن استفاده کرد. شفافیت ورق‌های فلزی مورد استفاده در این نوع نما عامل دیگر جلب توجه طراحان است.

نمای فلزی پانچ متال

نمای فلزی پانچ متال، نوعی نمای مدرن دیگر است که دوپوسته بوده و همانند نمای استرچ متال، امکان نورپردازی خاص در شب را می‌دهد. این نوع نمای فلزی در کنار جذابیت خاص خود، امکان سایه انداختن روی نما و کنترل نور ورودی به ساختمان را ایجاد می‌کند.

نمای فلزی سه بعدی دیجیتال

فلزات، اغلب منعطف و شکل‌پذیر بوده و قابلیت ایجاد حجم‌های هندسی پیچیده را دارند. با استفاده از این مواد، فناوری‌های روز و ماشین‌آلات دیجیتال، طرح‌های پیچیده قابل طراحی و اجرا هستند.

نمای دکوراتیو فلزی

نماهای دکوراتیو فلزی به دلیل ظاهر زیبای خود این نام را گرفته‌اند. ورق‌های فلزی مورد استفاده در ساخت نمای دکوراتیو فلزی، ورق های فولادی، آلومینیوم و کامپوزیتی هستند و در این بین ورق آلومینیوم، پرکاربردتر است.

نمای مشبک فلزی

نام دیگر ورق مشبک، مش فلزی است. نماهای فلزی مشبک به شکل‌های مختلفی از جمله مربع، مستطیل و بیضی طراحی می شوند.

نمای فلزی طرح دار

نمای فلزی طرح دار در واقع شبیه به توری هستند و می‌توانند طرح‌های مختلفی مانند مربع، شش ضلعی و … داشته باشند. نکته قابل توجه در ساخت این نما این است که می‌توان از فلزات بازیافتی نیز استفاده نمود.

نمای ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی دیگر از مقاطع در دکوراسیون داخلی است که بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی دارد. ورق گالوانیزه به دو صورت صاف و موج‌دار در طراحی و معماری اجرا می‌شود. ضخامت هر ورق متناسب با نوع کاربرد قابل تغییر است.

ورق موج‌دار فولاد گالوانیزه مقطعی پرکاربرد سبک، مقاوم به خوردگی و مستحکم است که در رنگ‌های مختلف قابل تهیه و اجرا می‌باشد.

نمای ساختمان نمایشگاه بین المللی استکهلم ساخته شده از انواع ورق‌های فولاد گالوانیزه است.

تهیه مصالح مورد نیاز در نمای فلزی ساختمان

نمای ساختمان با استفاده از متریال مختلفی چون فلز، چوب و شیشه قابل اجرا است. انواع فولاد از جمله موادی هستند که علاوه بر کاربرد فراوان در ساخت اسکلت سازه، به دکوراسیون و نمای ساختمان نیز راه پیدا کرده‌اند.

از انواع ورق فولادی برای اجرای نما در طراحی‌های مخلتف استفاده می‌شود. ماندگاری، مقاومت به خوردگی و زیبایی این مواد منجر به گسترش آن‌ها در حوزه دکوراسیون شده‌اند. مجموعه آیرومارت، انواع ورق فولادی گالوانیزه، ورق رنگی، ورق استیل مات و … را عرضه می‌کند.

در صورت نیاز به جوشکاری، برش و … نیز می‌توانید از خدمات این مجموعه استفاده کنید. برای داشتن انتخابی درست، با متخصصین و مشاوران آیرومارت از طریق شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ در تماس باشید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (4 امتیاز)

  1. اسدزاده
    شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۳
    حالا گیج شدیم که کدوم بهتره :))
    1. آیرومارت
      آبان ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸
      سلام روزبخیر. برای انتخاب نمای فلزی علاوه بر نظر و سلیقه شخصی باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. بهترین کار مشورت با معمار و مهندس ساختمان ساز است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.