فولاد نسوز، آلیاژ استیل مقاوم به حرارت

5/5 - (3 امتیاز)

فولاد نسوز، آلیاژ استیل مقاوم به حرارت

فولاد-نسوز

در برخی صنایع، تجهیزات و فرآیندها، به فولادهایی نیاز است که بتوانند دمای حدود 600 تا 1200 درجه را تاب بیاورند. فولادی که ساختارش بهم نریزد و در برابر سایش و خوردگی نیز مقاوم باشد. فولاد نسوز در واقع یک زیر دسته از انواع آلیژ استیل یا فولاد زنگ نزن است. این آلیاژ با دارا بودن عناصر آلیاژی مثل نیکل و کروم خواص مورد نیاز را بر آورده میکند.در این مطلب از وبلاگ آیرومارت بیشتر درباره این آلیاژ، کاربردها، قیمت فولاد نسوز و... بخوانید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

همچنین مقاطع مختلفی از این جنس تولید و راهی بازار میشوند که در ادامه به بیان آن ها می‌پردازیم.

فولاد نسوز در برابر چه چیزهایی مقاوم است؟

نه تنها حرارت بالا، بلکه تغییرات جوی، سایش، خوردگی، خزش، انواع گازها، بخار آب و برخی از گازها نمی‌توانند در برابر فولاد نسوز، کاری از پیش ببرند. این پروفیل به گونه‌ای طراحی شده که در برابر مشکلات ذکر شده، عملیات حرارتی را از خود نشان می‌دهد. این فرآیند که شامل انحلال حالت جامد و رسوب سختی است، باعث مستحکم ‌تر شدن فولاد شده و برایش سپری محکم می‌سازد.

فولاد نسوز

انواع فولاد نسوز بر اساس آلیاژ

با توجه به اینکه در ساختن فولاد نسوز، چه میزان از آهن، کروم و نیکل استفاده شده باشد، مقاومت و کاربردهای محصول متفاوت خواهد بود. به همین دلیل در ادامه به بررسی سه حالت، در تولید فولادهای نسوز پرداخته‌ایم.

به سوال آلیاژ چیست، در مقاله‌ای از آیرومارت پاسخ داده‌ایم.

استفاده از آهن و کروم

در این حالت، بین ۸ تا ۳۰ درصد از آلیاژ اصلی را کروم تشکیل داده است. محصول به دست آمده مقاومت کمتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارد اما برای بخش‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر گازها و خوردگی دارند، بسیار مناسب هستند. به علاوه، این نوع از فولاد نسوز دارای خاصیت فریتی یا ویژگی‌های فرومغناطیسی است و دامنه کاربردهای گوناگونی می‌تواند داشته باشد.

استفاده از آهن، کروم و نیکل

در این حالت، علاوه بر کروم، آلیاژ نیکل نیز به آلیاژ اضافه شده اما میزان کروم بیش از فلز نیکل است. نسبت این دو آلیاژ معمولا ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است. میزان آستنیت و فریت، در این فولاد نسوز کم است و در نتیجه می‌تواند تا حدود ۷۳۰ درجه دما را تحمل کند. این محصول در برابر سیکل‌های حرارتی نیز به خوبی دوام می‌آورد و می‌توان از آن در برابر گازهای احیا کننده نیز استفاده کرد.

استفاده از آهن، نیکل، کروم

برعکس حالت قبلی، در این فولاد نسوز، مقدار نیکل حدود ۲۳ درصد و کروم ۱۰ درصد از کل آلیاژ را تشکیل می‌دهد. ساختار این پروفیل کاملا آستنیتی است و در برابر حرارت بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. آلیاژی که از این ترکیب به دست می‌آید به سیکل‌ها و گرادیان‌های شدید حرارتی مقاومت بالا دارد و بسیار مستحکم است.

از آنجا که این فولاد نیکل بالایی دارد، گزینه‌ای عالی برای استفاده در محیط‌هایی است که کربن و نیتروژن دارند. در کنار تمام این مزایا، این نوع از فولاد نسوز، قابل استفاده در محیط‌های گوگردی نیست و باید با فودلادهای دیگر جایگزین شود.

انواع فولاد نسوز

فولاد نسوز پرکاربرد در ایران

با توجه به اقلیم، شرایط جوی، قیمت، سازه‌ها و… چند نوع از فولاد نسوز بیش از فولادهای دیگر استفاده می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از آنها پرداخته‌ایم.

فولاد نسوز یا مقاوم به حرارت ۱.۴۸۲۸

برای موقعیت‌هایی که دمایی به اندازه بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد بر سازه وارد می‌شود، این فولاد نسوز به‌کار می‌رود. این ویژگی در کنار مقاومت بالا در برابر پوسته پوسته شدن، غیر مغناطیسی بودن و خاصیت جوش پذیری بالا، از این فولاد محصولی پرکاربرد ساخته است.

این قابلیت‌ها باعث شده تا این فولاد نسوز در ساخت محفظه موتور جت، دستگاه‌های تولید کاشی و سرامیک، چینی، سیمان، پمپ و اجزای دیگر بویلرها استفاده شود. استیل ۳۰۹ نام دیگر این گرید است. استیل ۳۰۹ به صورت میلگرد یا سایر انواع مقطع وارد بازار میشود. جهت مشاهده قیمت میلگرد استیل در این آلیاژ روی لینک قیمت میلگرد استیل کلیک کنید.

فولاد نسوز یا مقاوم به حرارت ۱.۴۸۴۱

این آلیاژ با نام استیل ۳۱۰ هم شناخته میشود. در این حالت با اضافه شدن کروم و نیکل، استقامت فولاد نسوز بالاتر رفته و می‌تواند تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. علاوه بر این، آلیاژ مورد نظر پوسته پوسته نمی‌شود و قابلیت جوش پذیری و تغییر شکل قابل قبولی دارد.

از این فلز برای ساختن اتاق‌های پخت، محفظه‌های بازپخت، کوره‌های چینی، شیشه، سرامیک و کاشی، تجهیزات توربین‌های گازی، پمپ‌های گوناگون، موتورهای هواپیما و جت و… می‌توان استفاده کرد. ورق استیل از جمله مقاطعی است که با این آلیاژ شناخته میشود. قیمت روز ورق استیل ۳۱۰ را در سایت آیرومارت مشاهده کنید.

فولاد نسوز یا مقاوم به حرارت ۱.۴۸۴۵

با درصدهای دیگری از آلیاژ نیکل و کروم، این مدل فولاد نسوز ساخته و به بازار ارائه می‌شود. فولاد نسوز می‌تواند تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و به همین دلیل کاربردهای بسیاری دارد. به همین دلیل می‌توانید این فلز را در تجهیزات مربوط به نفت و گاز، تجهیزات رنگ رزی، جعبه‌های تقسیم عملیات، اتاق‌های پخت، مبدل‌های حرارتی، کارخانه‌های صنایع شیمیایی و… پیدا کنید. این نوع فولاد نسوز با نام استیل ۳۱۰S نیز شناخته میشود.

فولاد نسوز پرکاربرد در ایران

کاربردهای فولاد نسوز

علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا برای فولادهای نسوز پرکاربرد ذکر کردیم، در ادامه از دیگر کاربردهای این آلیاژ پرمصرف و بسیار مهم بخوانید.

  • ساخت پرده‌های توربین گازی و بخار
  • لوله‌های به کار رفته در تاسیسات
  • کوره‌های پخت سرامیک، کریستال و…
  • صفحات داخلی در کوره‌های لعاب‌کاری
  • محفظه‌های پخت و باز پخت
  • جعبه‌های حرارتی نظیر آنیل‌ها
  • اجزای گوناگون سیستم که در معرض حرارت، خوردگی، پوسته پوسته شدن و… هستند

مهم‌ترین ویژگی‌های فولاد نسوز

کاربردهای فراوان این فلز به علت وجود ویژگی‌های مثبت گوناگونی است که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم

  • مقاومت در برابر گازهای گوناگون
  • مقاومت در برابر سایش و پوسیدگی
  • تنش پذیر در دماهای بسیار بالا
  • مقاومت در برابر شرایطی که با بخار آب در تماس هستند
  • مقاومت دمایی بالا و نسوز بودن

مهم‌ترین ویژگی‌های فولاد نسوز

قیمت فولاد نسوز

در کنار تمام این ویژگی‌های مثبت، ذکر این نکته ضروری است که فولاد نسوز نسبت به آلیاژها و پروفیل‌های دیگر، دارای عرضه کم و قیمت بالا می‌باشد. به همین دلیل تیم آیرومارت در کنار شماست تا با ارائه کارشناسی‌های تخصصی، دقیق و کاربردی بهترین قیمت هر روز فولاد نسوز را در اختیارتان بگذارد.

در این مطلب تلاش کردیم به بررسی یکی از مهم‌ترین فلزات موجود در بازار، یعنی فولاد نسوز بپردازیم. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی و مفید بوده و اطلاعات مورد نظر را در اختیارتان قرار داده باشد. اگر شما هم تجربه استفاده از این فولاد را داشته‌اید، سپاسگزار خواهیم بود تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

اگر در مورد نحوه ساخت این آلیاژ برایتان سوال پیش آمده به مقاله مرتبط در وبلاگ آیرومارت مراجعه کنید و بیشتر بخوانید. روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با انواع فولاد زنگ نزن

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.