چگونه لوله یخ زده را باز کنیم؟

3.6/5 - (7 امتیاز)

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم؟

شیر آب یخ زده

یکی از مشکلات بسیار رایج در هوای سرد، یخ زدن لوله های آب سرد در زمستان است. در این زمان بدترین اتفاقی که می‌افتد، این است که یک لوله در طبقه بالا ترکیده و آب به طبقه اول و زیرزمین نفوذ می‌کند. لوله هایی که در معرض سرمای شدید قرار دارند و دیوارهای خارجی آنها عایق‌بندی نشده‌اند، در معرض یخ زدگی قرار دارند. لوله و شیر آب یخ زده، معمولا در زیرزمین‌های گرم نشده، اتاق زیر شیروانی، پارکینگ یا کابینت آشپزخانه، دیده می‌شوند.

۳.۶/۵ - (۷ امتیاز)

رفع یخ زدگی لوله آب
با توجه به این نکات، شما باید همواره مراقب لوله کشی آب ساختمان خود باشید. بنابراین ما در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که لوله یخ زده را چگونه باز کنیم؟ در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

چرا لوله ها یخ می زنند؟

در طول کاهش دما، آب ممکن است در داخل لوله های پلاستیکی یخ بزند که باعث انبساط و فشار آن می‌شود. لوله های یخ زده نه تنها می‌توانند از جریان مناسب آب جلوگیری کنند، بلکه به طور بالقوه می‌توانند ترکیده و باعث جاری شدن سیل در خانه شما شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، بسیار مهم است که صاحبان خانه بدانند در صورت یخ زدن لوله ها چه کاری انجام دهند. همچنین قیمت لوله و نصب آن می‌تواند هزینه‌بر باشد و اگر به یخ زدگی دقت نکنید، متحمل ضرر زیادی می‌شوید. به طور کلی از انواع لوله مانیسمان برای لوله کشی ساختمان استفاده نمی‌شود. این نوع لوله نسبت به لوله‌های درزدار مقاومت بالاتری دارد و در نتیجه قیمت لوله مانیسمان بالاتر خواهد بود.

چرا لوله ها یخ می زنند؟

نحوه یخ زدایی لوله ها

مراحل رفع یخ زدگی لوله‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

مرحله اول، لوله یخ زده را پیدا کنید

برای باز شدن لوله یخ زده، ابتدا باید مشخص کنید که کدام لوله یا لوله ها یخ زده‌اند. شیرهای منزل خود را باز کنید. اگر آب بیرون نیامد، یا فقط قطره‌ای جزئی از آن خارج شد، احتمالا لوله‌ای که به شیر آب منتهی می‌شود، یخ زده است. اگر یکی از لوله‌ها یخ زده باشد، این احتمال وجود دارد که دیگر لوله‌ها نیز یخ زده باشند.
چنانچه لوله‌ها در معرض دید باشند، مانند لوله‌های زیر سینک، زیرزمین‌ها یا در امتداد بیرونی خانه، ممکن است بتوانید قسمت یخ زده لوله را ببینید. لوله های یخ زده اغلب ظاهری برآمده دارند. اگر انسداد در قسمتی از لوله باشد که به آن دسترسی دارید، راحت‌تر می‌توانید یخ زدگی را از بین ببرید یا برای رفع نشتی لوله اقدام کنید.

اغلب اوقات یخ زدگی لوله در بخش‌های سردتر ساختمان مثل زیرزمین و انبار اتفاق می‌افتد. بنابراین بهتر است ابتدا این بخش‌‎های ساختمان را بررسی کنید.

برای تعیین محل دقیق یخ زدگی لوله آب چند روش وجود دارد:

  • با دست خود روی لوله‌ای که حدس میزنید یخ زده باشد بکشید. قسمت‌های یخ زده دمای کمتری نسبت به سایر بخش‎‌های لوله دارند.
  • از حرارت سنج نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • با ابزاری مانند پیچ گوشتی، روی لوله آب بزنید. به طور معمول در قسمت‌های یخ زده صدای تیزی نسبت به سایر نواحی می‌شنوید.

مرحله دوم، شیر آب را باز کنید

در واقع اگر اجازه دهید شیر آب اندکی چکه کند، این موضوع می‌تواند به جلوگیری از ترکیدن لوله کمک کند. وقتی انجماد اتفاق می افتد، فشار شدیدی بین شیر آب و یخ ایجاد می‌شود. شیر آب باز این افزایش فشار را کاهش می‌دهد و به نوبه خود از وقوع ترکیدگی جلوگیری می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که هر دو گروه آب سرد و گرم را باز کنید. این به کاهش فشار در سیستم کمک می‌کند و به محض شروع به ذوب کردن لوله، اجازه می‌دهد آب از آن خارج شود.

مرحله سوم، حرارت را به منطقه یخ زده اعمال کنید

با استفاده از برخی تجهیزات حرارتی می‌توانید لوله‌ها را گرم کنید تا عمل ذوب شدن اتفاق بیفتد. البته هنگام استفاده از این منابع باید دقت کنید تا آتش‌سوزی رخ ندهد.

مرحله چهارم، به اعمال حرارت ادامه دهید

تا زمانی که فشار کامل آب بازگردانده نشده است، گرمایش را متوقف نکنید. حتی در این صورت، ایده خوبی است که پس از رفع یخ زدگی لوله های پلاستیکی، شیر آب را برای چند دقیقه باز بگذارید. این به یخ زمان می‌دهد تا کاملا از بین برود.

مرحله پنجم، تمام شیرها را بررسی کنید

پس از اتمام کار، هر شیر آب را به طور جداگانه و به منظور وجود یخ زدگی، بررسی کنید. زیرا یک لوله یخ زده می‌تواند لوله های سالم دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، با یک لوله‌کش تماس بگیرید.

جلوگیری از یخ زدگی لوله آب

رفع یخ زدگی لوله آب پلاستیکی و فلزی در معرض دید (لوله روکار)

از آنجایی که روش های لوله کشی در هر ساختمان متفاوت است، برای لوله های روکار و توکار از راه‌های ذوب کردن مختلفی استفاده می‌شود. اگر لوله یخ زده در منطقه‌ای قرار دارد که به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، چندین گزینه برای رفع یخ زدگی لوله دارید. باید حرارت را تا زمانی ادامه دهید که آب خروجی از شیر آب به قدرت کامل بازگردد. در اینجا ۴ گزینه برای رفع یخ زدگی یک لوله‌ی در معرض دید وجود دارند:

۱. سشوار

یکی از ساده ترین راه ها برای باز شدن یخ لوله، استفاده از سشوار است. به سادگی آن را روشن کنید، حرارت را به سمت لوله بگیرید و از نزدیک‌ترین قسمت به شیر شروع کنید. مانند هر محصول الکتریکی، هنگام کار با دستگاه، اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید و از تماس با آب خودداری کنید. مراقب باشید که سشوار را بیش از حد داغ نکنید و در حین استفاده از گرما، شیر آب باید باز بماند.

روش باز كردن لوله يخ زده پلاستیکی و PVC، نیز استفاده از سشوار است. با این حال باید توجه داشته باشید که این لوله‌ها را نباید زیاد گرم کرد چرا که موجب آسیب زدن به آن‌ها می‌شود. برای رفع یخ زدگی لوله های پلاستیکی و پلیمری، سشوار را با فاصله از آن نگهدارید و حرارت به آن اعمال کنید. حین اعمال حرارت، سشوار را در طول منطقه یخ زده جا به جا کنید.

رفع یخ زدگی لوله آب

۲. لامپ حرارتی یا بخاری قابل حمل

روش دیگر برای آب کردن یخ زدگی لوله، استفاده از لامپ حرارتی یا بخاری قابل حمل است. دستگاه را طوری قرار دهید که گرما بتواند به لوله یخ زده برسد. این گرمای غیر مستقیم می‌تواند به آب شدن سریع لوله کمک کند. مجددا، مطمئن شوید که از اقدامات ایمنی و اقدامات احتیاطی روی دستگاه پیروی کرده‌اید و دستگاه را از آب دور نگه دارید.

۳. حوله داغ

یکی از راه های باز كردن لوله اب يخ زده این است که حوله را در آب داغ فرو کرده و دور لوله بپیچید. این می‌تواند به ذوب کردن یخ کمک کند.

۴. نوار گرمایش الکتریکی

آخرین راه حل لوله های یخ زده این است که نوار گرمایش الکتریکی را مستقیما روی لوله اعمال کنید. این نوار، گرما را در سراسر لوله پخش می‌کند.

تا حد امکان از دماهای بالا استفاده نکنید تا به لوله آسیبی وارد نشود و لوله نترکد.

روش باز كردن لوله يخ زده پلاستیکی

۵. ریختن آب جوش روی لوله

یکی از راه‌های حرارت دادن به لوله، ریختن آب جوش روی لوله است. در لوله‌های پلاستیکی و پلیمری، نباید آب جوش را مستقیما روی لوله ریخت. در این لوله‌ها ابتدا باید اطراف لوله را توسط حوله پوشاند، سپس آب جوش روی آن ریخت. این روش یکی از روش‌های باز کردن لوله اب یخ زده پلاستیکی است.

۶. رفع یخ زدگی لوله آب با دستگاه جوش

یکی از انواع راه حل یخ زدگی لوله آب، استفاده از دستگاه جوش است که فقط برای لوله‌های روکار ممکن است. در این روش، به یکسر لوله سیم اتصال بسته می‌شود و به سر دیگر انبر جوش. با این کار، مقدار زیادی الکتریسته از لوله عبور کرده و یخ لوله باز می‌شود.

چگونه لوله آب یخ زده را باز کنیم

رفع یخ زدگی لوله های پنهان شده (لوله توکار)

اگر لوله یخ زده در محلی قرار دارد که به راحتی نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، سه گزینه برای ذوب شیرآب یخ زده وجود دارند:

۱. افزایش گرمای خانه

شما می‌توانید با افزایش دمای موجود در خانه، لوله یخ زده را آب کنید. بالا بردن ترموستات ممکن است تنها چیزی باشد که برای ذوب شدن انسداد یخ انجام دهید.

۲. لامپ مادون قرمز

اگر می‌دانید لوله یخ زده در کجای دیوار قرار دارد، می‌توانید با قرار دادن یک لامپ مادون قرمز در مقابل قسمتی از دیوار که لوله در آن قرار دارد، یخ زدگی را از بین ببرید. گرمای لامپ ممکن است بتواند به دیوار نفوذ کند و به لوله اجازه یخ زدایی بدهد.

۳. برش بخشی از دیوار

اگر انجام این کار برای شما موردی ندارد، می‌توانید بخشی از دیوار جلوی لوله را برش دهید تا به راحتی به لوله دسترسی پیدا کنید. سپس می‌توانید از یکی از روش‌های ذوب کردن لوله ها که در بالا عنوان کردیم، استفاده کنید.

رفع یخ زدگی لوله آب با دستگاه جوش

باز کردن لوله یخ زده فاضلاب

برای رفع یخ زدگی لوله فاضلاب، می‌توانید ۱ فنجان نمک را درون لوله‌ها بریزید. ریختن مخلوط آب جوش و نمک نیز می‌تواند موثر باشد اما ممکن است موجب ترکیدن لوله‌ها به دلیل تغییر ناگهانی دما شود و خطرناک است.

خطرات رفع یخ زدگی لوله یخ زده

هنگام تلاش برای رفع یخ زدگی لوله آب، دو خطر اصلی وجود دارد که باید از آنها اطلاع داشته باشید:

۱. آتش سوزی

استفاده از هر منبع حرارتی برای آب کردن لوله یخ زده، می‌تواند خطر آتش سوزی را به همراه داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که تمام دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کرده و هرگز محصول را بدون مراقبت رها نکنید. هرگز انواع لوله را با استفاده از شعله‌ی باز، مانند مشعل پروپان، ذوب نکنید. این نه تنها می‌تواند به لوله آسیب برساند، بلکه می‌تواند باعث آتش سوزی شود.

۲. ترکیدگی لوله

اگر فرآیند ذوب را به درستی شروع نکنید، ممکن است باعث ترکیدن لوله شود. همیشه ذوب کردن را از نزدیک شیر آب شروع کنید. اگر لوله شیر آب ترکید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که در داخل خانه، خط اصلی آب را ببندید. این کار از جاری شدن آب اضافی و آسیب رسیدن به ملک جلوگیری می‌کند.
شما باید بدانید که دریچه‌های قطع آب هر بخش خانه در کجا قرار دارد. معمولا دریچه‌های قطع و وصل کوچک‌تر در نزدیکی سینک‌ها و توالت‌ها قرار دارند، اما شیر قطع‌کننده اصلی اغلب در نزدیکی کنتور آب نصب می‌شود.

روش باز كردن لوله يخ زده پلاستیکی

جلوگیری از یخ زدگی لوله ها

با انجام چند مرحله ساده می‌توانید از یخ زدگی لوله ها جلوگیری کنید. این‌ها عبارتند از:

  • قبل از سفر، دمای خانه را بالای صفر نگه دارید و تمام آب خانه را قطع کنید.
  • درهای کابینت را باز نگه دارید تا هوا جریان یابد.
  • مطمئن شوید که تمام لوله های آب، به خصوص لوله های نزدیک به دیوارهای بیرونی را با لاستیک فوم یا کابل گرمایش عایق‌بندی کرده‌اید.
  • اجازه دهید شیرهای آب سرد چکه کنند. برای اینکه آب را هدر ندهید، می‌توانید قطرات را جمع‌آوری کرده و مجددا از آن برای تمیز کردن یا آبیاری گیاهان استفاده کنید.
  • یکی از راه‌های جلوگیری از یخ زدگی لوله اب این است که لوله‌ها و شیرهای آب را در معرض وزش مستقیم باد نگذارید.

خرید انواع لوله قیمت مناسب از آیرومارت

امیدواریم که با مرور موارد گفته شده، بتوانید از یخ زدگی لوله های خود جلوگیری کنید. چنانچه به دنبال خرید لوله هستید، می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و با چند کلیک سفارش خود را ثبت کنید. ما در سایت، قیمت انواع لوله‌ها مثل قیمت لوله آب، قیمت لوله داربستی و … را به طور روزانه آپدیت می‌کنیم و شما می‌توانید به نمودار تغییرات قیمت این محصولات نیز دسترسی داشته باشید.
در ضمن جهت کسب مشاوره‌های بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسن مجرب ما به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.6/5 - (7 امتیاز)

  1. سیما صلواتی
    دی ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۱
    چقدر این مطلبتون این روزا به درد میخوره. روش هایی که نوشتین واقعا کاربردیه. یه سوال برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب باید چیکار کرد؟
    1. آیرورمارت
      دی ۲۷, ۱۴۰۱ ۱۶:۱۴
      سلام و وقت شما بخیر. برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب سعی کنید اون رو با عایق‌هایی مثل پلاستیک بپوشونید و اون رو از معرض باد سرد خارج کنید.
  2. شیما سرابندی
    بهمن ۴, ۱۴۰۱ ۰۹:۴۹
    سلام ناودانی یخ زده رو چگونه باز کنیم؟
    1. آیرومارت
      بهمن ۵, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۸
      سلام. یخ ناودانی یخ زده را می‌توان به روش‌های ذکر شده در این مقاله باز کرد.
  3. علایی
    بهمن ۹, ۱۴۰۱ ۲۰:۴۵
    سلام اگر لوله ها یخ بزنن و چون فقط مربوط به یک بخش ساختمان است مثل دستشویی حیاط باشد اگر یخش را حدود ۱ ماه باز نکنیم و لوله پلاستیکی باشه چه اتفاقی می افته آیا لوله ها از توی دیوار میترکن
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۳:۲۸
      سلام. وقت شما بخیر. با توجه به اینکه حجم آب هنگام یخ زدن افزایش پیدا می‌کنه، این امکان وجود داره که یخ با فشار اوردن به دیواره‌ها منجر به ترکیدگی لوله‌ها شود.
  4. پناهی
    بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۳:۵۹
    لوله های رو کار فلزی بیش از بقیه لوله ها در معرض یخ زدگی تو شهرهای سردی مثل اردبیل و کردستان و همدان واقعا معضل بزرگیه ممنون از مقاله تون
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۷
      سلام. وقت شما بخیر. بله با توجه به مساله باید روش های رفع یخ زدگی لوله پلاستیکی و فلزی رو بشناسیم.
  5. عبداله
    بهمن ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۵:۴۲
    برای لوله اب زیر زمین تو کار ک چند روز یخ کرده توی حیاط چه کاری انجام بدیم از دیک بخار هم استفاده کردیم باز نشد راهنمایی کنین سپاس
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۷:۰۰
      با سلام و وقت بخیر. متاسفانه در این شرایط تنها باید برای گرم شدن هوا صبر کرد. در غیر این صورت باید کنده‌کاری زمین انجام شود تا به لوله دسترسی داشته باشید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.