ورق رنگی چیست و چه کاربردی دارد ؟

4.4/5 - (13 امتیاز)

ورق رنگی چیست و چه کاربردی دارد ؟

کاربرد ورق رنگی به دلیل مصرف گسترده آن در حوزه ساخت و ساز، کاملا ملموس است. در سقف منازل، سوله‌ها، ورزشگاه‌ها، دیواره کانکس‌ها، بدنه یخچال، کابینت و بسیاری از لوازم خانگی، زیبایی ورق رنگي چشم نوازی می‌کند. پوشش رنگی، تنها دلیل کاربرد ورق رنگی نیست. بلکه خواص شیمیایی و مکانیکی ورق رنگي، مزیت عمده آن نسبت به تمامی انواع ورق می‌باشد. ورق رنگی بر پایه ورق گالوانیزه تولید می‌شود. به همین خاطر مقاومت به خوردگی آن بسیار بالاتر از سایر محصولات مشابه می‌باشد. این ویژگی متمایز موجب می‌شود تا کاربرد ورق رنگی اهمیت بیشتری پیدا کند.

۴.۴/۵ - (۱۳ امتیاز)

به طور کلی، وجود پوشش پلیمری رنگی بر سطح ورق، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون و استحکام ضربه را در این ورق بهبود می‌بخشد. البته کاربرد ورق رنگی در سازه‌های تحت بار نمی‌باشد. بنابراین در مواردی که مقاومت خوردگی در کنار زیبایی اهمیت دارد، کاربرد ورق رنگی را شاهد هستید.

قیمت ورق در این گروه از محصولات به عوامل متعددی وابسته است. در واقع قیمت این کالا تحت تاثیر شرایط بازار آهن و بسیاری دیگر از عوامل دچار نوسان می‌شود. در این مطلب از وبلاگ آیرومارت، پس از معرفی و آشنایی با مشخصات فیزیکی و خواص مکانیکی این محصول، از کاربرد ورق رنگی و قیمت آن صحبت خواهد شد. برای استعلام قیمت ورق رنگی کلیک کنید.

ورق رنگي چیست ؟

ورق رنگي را می‌توان ورق گالوانیزه‌ای دانست که تحت فرآوری و پوشش‌دهی سطحی قرار گرفته است. همان گونه که در مقاله ورق گالوانیزه چیست بحث شد، ورق گالوانیزه نیز همان ورق روغنی است که پس از نورد سرد، برای مقاوم‌سازی نسبت به خوردگی و اکسید شدن، یک لایه روی بر سطح آن پوشانده شده است.

وجود پوشش رنگی که از جنس پلیمر است به این نوع از ورق، مزایایی می‌دهد. این پوشش خواص ضد خوردگی را بهبود می‌بخشد و حتی در صورت ایجاد خراش یا برش در سطح ورق هنوز هم بیم اکسید شدن در مورد آن وجود ندارد.

ورق رنگي

فرآیند تولید ورق رنگی

پس از خروج ورق از خط تولیدی نورد سرد، برای گالوانیزاسیون به بخش پوشش‌دهی با روی می‌رود. عموما روش مورد استفاده در گالوانیزه‌ نمودن، گالوانیزه گرم و غوطه‌وری در نمک‌های فلز روی است. در مرحله بعد تحت دو مرحله رنگ‌آمیزی با پوشش‌های پلیمری قرار می‌گیرد. البته پیش از این مرحله برای اطمینان از عاری بودن سطح از هر نوع آلودگی سطحی، چربی‌زدایی و خشک کردن ورق را داریم.

مرحله اول پوشش‌دهی با نام back coat یا پوشش زیرین شناخته‌ می‌شود. مرحله دوم نیز با نام top coat یا پوشش رویی از آن یاد می‌گردد. ضخامت پوشش یا همان رنگ در مرحله اول مابین ۷ تا ۱۵ میکرون است. در مورد ضخامت رنگ در مرحله دوم یاد آور می‌شویم در حدود ۲۰ الی ۲۵ میکرون می‌باشد.

رنگ آمیزی ورق رنگی

نوع پوشش در کاربرد ورق رنگی به عنوان یک ورق فولادی پوشش دار، تاثیرگذار است.  پلیمرهای یاد شده در رنگ‌آمیزی ورق در دو حالت پوشش رویی و زیرین تا حدودی متفاوت هستند. در پوشش‌دهی رویی ورق، از جنس پلی‌آمید (polyamide)، اکریلیک (acrylic)، پی‌وی‌دی‌اف (PVDF)، پلی استر (polyester)، اپوکسی (epoxy) و پلی‌یورتان (polyurethane) است.  در مورد پوشش زیرین از اپوکسی یا پلی‌استر استفاده می‌شود. عموما قرارگیر پوشش رنگی بر سطح ورق با اعمال دو روش است. این روش‌ها شامل پوشش‌دهی پودری و مایع می‌باشد.

روش پودری یا الکترواستاتیک، با اعمال جریان الکتریکی و بارهای مخالف بین سطح ورق و پودر رنگ، چسبندگی موقت بین آن‌ها ایجاد می‌کند. در تکمیل این روش از حرارت دهی ورق برای ذوب پورد و قرارگیری کامل آن به عنوان پوشش در سطح ورق استفاده می‌شود.

روش مایع شامل پاشش رنگ مایع بر سطح ورق رنگی در حال تولید است. پس از اعمال رنگ، خشک شدن، این مرحله را تکمیل می‌کند. مساله قابل توجه در این روش، ضخامت و یکنواختی رنگ بر سطح ورق رنگي می‌باشد.

در حدود ۱۶ رنگ ورق رنگي در بازار موجود است. تنوع رنگ بالا، دست مصرف کننده را در انتخاب باز می‌گذارد. این رنگ‌ها شامل کروم با کد ۱۰۱۵، زرد با کدهای ۱۰۲۳ و ۱۰۲۸، نارنجی با کد ۲۰۰۳، قرمز با کدهای ۳۰۰۰ و ۳۰۲۰، صورتی با کد ۴۰۰۳، بنفش با کد ۴۰۰۵، آبی با ۵۰۱۵، سبز با ۶۰۲۴، قهوه‌ای با ۸۰۰۴ و سفید با ۹۰۱۶ می‌باشد.

اگر ضخامت رنگ بر سطح ورق بالا و در حدود ۲۰۰ میکرون باشد، امکان چاپ طرح نیز بر روی آن وجود دارد.

فرآیند تولید ورق رنگی

کاربرد ورق رنگی

کاربرد ورق رنگی بسیار متنوع است. در تمام مصارفی که نیاز به مقاومت به اکسیداسیون و زنگ‌زدگی و زیبایی احساس می‌شود، شاهد کاربرد ورق رنگی خواهید بود. در ادامه به مرور برخی از موارد مصرف ورق رنگی پرداخته خواهد شد.

کاربرد ورق رنگی در تولید لوازم خانگی

کیفیت سطحی ورق رنگی در کنار سایر ویژگی‌ها ممتاز، موجب شده تا شاهد کاربرد ورق رنگی در تولید لوازم خانگی مواجه باشیم. به طور مثال در ساخت بدنه یخچال و یا ماشین لباس شویی از این مقطه فولادی پوشش دار استفاده می‌شود. در تولید وسایل خانگی علاوه بر خواص مکانیکی، اغلب به دنبال زیبایی هستیم. به همین خاطر تولید انواع لوازم خانگی با ورق‌های رنگی مختلف، این امکان را در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا مطابق با سلیقه خود کالای مورد نظر را خریداری کند.

کاربرد ورق رنگی در ساختمان سازی

ملموس‌ترین کاربرد ورق رنگی ، تولید سقف‌های شیروانی و یا انواع کرکره است. هم‌چنین در زیباسازی بخش‌های مختلف، نمای بیرونی و یا درونی ساختمان، اغلب از این گونه ورق‌ها استفاده می‌شود. اگر دقت کرده باشید، سقف ورزشگاه‌ها و یا سوله‌ها نیز با این گونه ورق‌ها در طرح‌های مختلف پوشیده شده است.

مشخصات ورق رنگی

در مورد مشخصات ورق رنگی به مواردی چون ضخامت، عرض و بندهای تولیدکننده‌آن می‌توان اشاره نمود. پر واضح است که برند تولیدی بر کیفیت و قیمت ورق اثر مستقیمی می‌گذارد. در ادامه به اختصار این موارد را بیان می‌کنیم.

ضخامت

ورق‌های تولید این گروه، در پاسخ به نیاز تحمل بار فشاری یا کششی طراحی نشده‌اند لذا ضخامت بالایی از آن‌ها انتظار نمی‌رود. عموما ضخامت این نوع از ورق در بازه ۰/۲ تا ۰/۷ میلی‌متر می‌باشد. هرچه ضخامت ورق بیشتر شود، به طبع آن قیمت و استحکام آن زیاد می‌شود. در انتخاب نوع ورق خود متناسب با کاربرد مدنظرتان، لازم است دقت بفرمایید.

عرض

عرض ورق رنگي تولیدی تمامی کارخانه‌ها، ثابت است و فقط ضخامت آن‌ها متغیر می‌باشد. ورق‌های موجود در بازار در دو عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر عرضه می‌شوند.

ورق‌های رنگی به صورت رول عموما معامله‌ می‌شوند که وزن هر رول بین ۴ تا ۹ تن می‌باشد.

مشخصات ورق رنگی

تولیدکنندگان ورق رنگی

ورق‌های رنگی موجود در بازار در دو نوع تولید داخل و وارداتی هستند. عموما تامین نیاز داخلی از تولیدات کارخانه‌های موجود در کشور انجام می‌گیرد. کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع هفت الماس، گروه صنعتی فولاد بهمن، گروه کارخانجات نورد و لوله سمنان از جمله واحدهای تولیدی درون کشور هستند. واردات برخی از انواع ورق رنگی از کشورهای چین، امارات متحده عربی، اوکراین، هند و… انجام می‌گیرد.

انواع ورق رنگی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید انواع ورق رنگی چیست؟ قبلا به برندهای تولید کننده، ضخامت، رنگ، کاربرد و فرآیند تولید اشاره کردیم. شاید برای هر کدام از این موارد بتوان گفت تقسیم‌بندی‌های این مقطع فولادی هستند. در این بخش ما سعی داریم برحسب اشکال مختلف، تقسیم‌بندی را انجام دهیم.

انواع ورق رنگی با شکل‌دهی و برش می‌تواند به فرم ورق کرکره، شیروانی، شادولاین، ذوزنقه‌ای، طرح پالرمو، سفال، لمبه، کانکس و سفال ایتالیایی درمی‌آید.

تغییرات قیمت ورق رنگي

از آن‌جایی که ماده خام در تولید ورق رنگي، در ابتدا ورق روغنی و پس از آن گالوانیزه می‌باشد، قیمت انواع ورق رنگی تابعی از نرخ این ورق‌ها است. واضح است افزایش نرخ ماده اولیه در تولید منجر به افزایش قیمت محصول نهایی خواهد بود. هزینه‌های تولید چون منابع انسانی و انرژی و حمل و نقل نیز از عوامل اثرگذار هستند.

در مورد انواع ورق رنگی وارداتی نیز هرچه نرخ دلار بالا برود، قیمت این نوع محصول صعودی خواهد بود. عامل مشترک اثرگذار بر نرخ محصول در هر دو حالت وارداتی و تولید داخل، میزان عرضه و تقاضا است. عدم توازن بین این دو بخش، به افت یا صعود قیمت منجر می‌شود.

تغییرات قیمت ورق رنگي

استعلام قیمت ورق رنگي

مجموعه بازرگانی آنلاین آهن آلات آیرومارت، با وجود مشاوران مجرب، سابقه طولانی حضور در بازار آهن و امکان تامین تمام مقاطع فولادی به صورت مستقیم از کارخانه مادر، در زمینه مشاوره و خرید به شما کمک می‌کند. در صورت نیاز به خرید ورق رنگي چه مشاوره و چه تامین، با ما تماس بگیرید. شماره تلفن مجموعه ۴۵۳۰۶-۰۲۱ می‌باشد.

در این مقاله تلاش شد تا شما به طور کامل با کاربرد ورق رنگی و مشخصات ظاهری آن به طور کامل آشنا شوید. شما به عنوان مصرف کننده این نوع ورق چه تجربه‌ای از خرید انواع ورق رنگی دارید؟ لطفا نظرات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.4/5 - (13 امتیاز)

  1. سهیل بخشی
    شهریور ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۶
    امان از نوسان قیمت ورق تو بازار فولاد
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.