ورق استیل مشبک چیست؟

5/5 - (5 امتیاز)

ورق استیل مشبک چیست؟

ورق استیل مشبک یا ورق استیل پانچ، در واقع به ورق استنلس استيلی گفته می‌شود که با ابزارهای مختلف، بر روی آن عملیات سوراخکاری انجام شده است. ورق مشبک را می‌توان از ورق گالوانیزه، روغنی، ورق سیاه، ورق آلومینیوم و استیل زنگ نزن تولید کرد.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

هر کدام از این انواع، با توجه به خواصی که ارائه می‌دهند، در موارد مختلفی کاربرد دارند. با مطالعه مقاله ورق مشبک و انواع ورق پانچ، می‌توانید در مورد این ورق‌ها، انواع و کاربرد آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ورق استیل مشبک عمدتا در گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ فولاد زنگ نزن، در بازار موجود است و در مواردی که به وزن کم، عبور نور، مایعات، صدا و هوا نیاز است و نیز موارد تزئینی، کاربرد دارد.

در این مطلب قصد داریم درباره ورق استیل مشبک، کاربردهای آن و عوامل موثر بر قیمت این ورق، مطالبی را عنوان کنیم. همچنین بهترین منبع خرید ورق استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ را به شما معرفی خواهیم کرد.

پانچ ورق استیل مشبک

فرایند پانچینگ ورق استيل مشبک

فرایند پانچ یا سوراخکاری، از جمله فرایندهای شکل‌دهی است که بر روی ورق استیل انجام می‌شود. در این فرایند، ورق در جنس و ضخامت‌های مختلف تحت فشار دستگاه پرس قرار می‌گیرد و سوراخ‌هایی بر روی آن‌ها ایجاد می‌شود.

سوراخ‌های ایجاد شده بر روی ورق استيل پانچ بر اساس نوع کاربرد، می‌تواند به شکل مربع، دایره، مستطیل، سه ضلعی یا ترکیبی از آن‌ها باشد.

آیا از ضایعات حاصل از پانچ ورق استیل می‌توان استفاده کرد؟

پس از انجام عملیات سوراخکاری، برخی از ضایعات حاصل از برش ورق باقی می‌ماند. بر اساس جنس ورق، این ضایعات ممکن است قابل بازیافت یا استفاده دوباره باشند.

هرچند که ممکن است دیگر نتوان از آن‌ها استفاده کرد. ورق‌های مشبکی که پس از پانچ، ضایعات آن‌ها قابل بازیافت نباشند، قیمت بیشتری دارند. به این خاطر که قیمت ورق مشبک را همان قیمت ورق در نظر می‌گیرند. اما در مورد ورق استیل مشبک باید گفت که ضایعات حاصل از پانچ آن، قابل استفاده دوباره است و می‌تواند بازیافت شود.

دستگاه پانچ ورق استیل مشبک

دستگاه تولید ورق استیل مشبک

برای تولید ورق استیل مشبک از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

دستگاه پانچ هیدرولیک

در این روش، از یک سنبه استفاده می‌شود که توسط جک هیدرولیک روی ورق فولادی کوبیده شده و عملیات سوراخکاری را انجام می‌دهد. این دستگاه دارای دقت بالایی در عملیات سوراخکاری است اما محدودیت‌هایی نیز دارد.

به این صورت که برای سوراخکاری ورق‌های با ضخامت بالا کاربرد ندارد. برای آشنایی با این روش، ویدیوی فرایند پانچ ورق فولادی را مشاهده کنید.

دستگاه CNC

در مواردی که به سرعت و دقت بالاتری در عملیات پانچ نیاز باشد یا برای ایجاد اشکال پیچیده بر روی ورق، از دستگاه پانچ CNC استفاده می‌شود. این دستگاه قابلیت پانچکاری به شکل‌های مختلف از ساده تا پیچیده را دارد. به دلیل اینکه کنترل روی انجام فرایند توسط کامپیوتر انجام می‌شود، دقت، کیفیت و ایمنی کار بالا می‌رود.

قیمت نسبتا بالای ورق استیل زنگ نزن و کاربرد آن در موقعیت‌های حساس، موجب شده تا روش CNC برای تولید ورق استیل مشبک بسیار مورد توجه قرار گیرد. چرا که تولید ضایعات و هدر رفت آلیاژ، کاهش یافته و دقت کار افزایش می‌یابد.

لیزر

علاوه‌بر استفاده از دستگاه پانچ، از دستگاه‌های لیزر نیز برای سوراخکاری ورق استفاده می‌شود. اما استفاده از پانچ در مقایسه با روش لیزر بهتر است. چرا که دستگاه پانچ به دلیل سرعت بالاتری که دارد، ضایعات کمتری تولید می‌کند.

به همین خاطر، گستره ابعادی سوراخ‌های ایجاد شده بر روی ورق بیشتر است و امکان تولید ورق با سوراخ‌های بسیار ریز نیز وجود دارد.

کیفیت ورق استیل مشبک تولید شده از دستگاه‌های پانچ، به دلیل اینکه حفره‌های صاف و تمیز تولید می‌کند، از ورق مشبک تولید شده با لیزر بیشتر است. علاوه بر این، اگر نیاز باشد تا طرح‌های متفاوتی از سوراخ‌ها را در یک ورق ایجاد کنیم، روش پانچ، این امکان را می‌دهد.

کاربرد ورق استیل مشبک

ورق استیل مشبک در طرح‌، ضخامت، کیفیت و گریدهای آلیاژی مختلف تولید می‌شود. با توجه به جنس و خواص آن در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق به دلیل استحکام، مقاومت به خوردگی بالا و سهولت تمیز کردن آن، در صنایعی چون صنایع غذایی، دکوراسیون، نفت و گاز، پتروشیمی و شیمیایی کاربرد دارد. برخی از موارد مصرف این ورق عبارتند از:

  • دیواره‌ها و سقف آسانسور
  • هواکش موتورخانه‌ها
  • حفاظ در نیروگاه‌های برق
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت سانتریفیوژ

ورق استیل مشبک

ابعاد ورق استیل پانچ موجود در بازار

ورق‌ استیل مشبک معمولا در سایز ۱*۲ متر در بازار موجود است. اما متناسب با درخواست مشتری این ورق‌ها، می‌توانند در ابعاد و طرح‌های مختلف برش داده شوند.

انواع ورق استیل مشبک

این ورق می‌تواند از جنس فولاد زنگ نزن گریدهای ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱، ۴۲۰، ۴۴۰ و … باشد. اما در حالت کلی، ورق‌های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ کاربرد بیشتری برای تولید ورق استیل پانچ دارند. در این بین، گرید ۳۱۶ مقاومت به خوردگی بهتری نسبت به ۳۰۴ دارد و نوع مشبک آن نیز نسبت به ورق مشبک استیل ۳۰۴ با قیمت بالاتری در بازار به فروش می‌رسد.

چه عواملی قیمت ورق استيل مشبک را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

از عوامل موثر بر قیمت ورق استیل مشبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان عرضه و تقاضا
  • گرید آلیاژی ورق استیل
  • قیمت ورق استیل پایه
  • روش سوراخکاری
  • شکل و تراکم سوراخ‌های ایجاد شده بر سطح ورق
  • میزان تولید ضایعات بعد از انجام عملیات پانچ
  • ابعاد ورق

انوع ورق استیل مشبک

عوامل موثر بر کیفیت ورق استيل مشبک

عوامل مختلفی سبب می‌شوند تا کیفیت‌های متفاوتی از ورق استیل مشبک در بازار موجود باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع آلیاژ ورق استیل مشبک

هرچه ورق استیل از جنس آلیاژی سخت‌تری برخوردار باشد، سوراخکاری آن نیز سخت‌تر می‌شود. بنابراین باید از روش‌ها و دستگاه‌های خاصی برای سوراخکاری استفاده کرد. البته که این موارد می‌تواند هزینه پانچ را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

  • ضخامت ورق

با افزایش ضخامت ورق، سوراخکاری آن دشوارتر می‌گردد. گاهی اوقات دقت ابعادی سوراخ‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و کمتر می‌شود.

  • دستگاه پانچ

نوع دستگاهی که با آن عملیات سوراخکاری انجام می‌شود، بر روی دقیق‌تر بودن سوراخ‌ها، یکسان بودن ابعاد آن‌ها، دقت فاصله بین سوراخ‌ها و حتی میزان تولید ضایعات و مقرون بصرفه‌بودن عملیات پانچ موثر است.

  • برند ورق استیل

کیفیت ورق استیل به عنوان ماده اولیه برای تولید ورق استیل مشبک، در کیفیت محصول نهایی موثر است. وارداتی بودن ورق استیل موجب شده تا شناخت برندهای مختلف آن کمی دشوار باشد. بنابراین برای اینکه انتخاب بهتر و حرفه‌ای تری داشته باشید، باید از منابع معتبر بازار خرید خود را انجام دهید تا ضمن دریافت سرتیفیکیت معتبر، حتی‌الامکان از مشاوره‌های فنی پیش از خرید، بهره‌مند گردید.

بازرگانی فولاد آیرومارت از تامین‌کنندگان معتبر انواع مقاطع استیل در کشور است. اگر شما قصد خرید هر نوع مقطع استیلی را داشته باشید، با راهنمایی کارشناسان تیم آیرومارت می‌توانید انتخاب بهتری را رقم بزنید. برای دریافت مشاوره فنی کافیست ازطریق چت آنلاین سایت اقدام کنید و یا اینکه با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

مطلب درباره برترین تولیدکنندگان استیل زنگ نزن در دنیا می‌تواند به شما در یافتن برند مورد نظرتان کمک کند.

استعلام قیمت ورق استیل مشبک

همانطور که پیش از این گفته شد، قیمت ورق استیل پانچ به قیمت ورق اولیه و دستمزد پانچکاری وابسته است. به همین خاطر ابتدا باید نگاهی به قیمت ورق استیل ۳۰۴ و یا هر نوع آلیاژی که مدنظر شماست بیندازید و در مرحله بعد به هزینه‌های مربوط به پانچکاری را پرس‌ و جو کنید.

بدیهی است که تمام این فرآیند برای شما وقت‌گیر خواهد بود. در چنین شرایطی آیرومارت در تهیه این کالا به شما کمک خواهد کرد.

آیرومارت ارائه دهنده خدمات پانچ ورق در جنس‌های مختلف، تولید ورق استیل مشبک و خدماتی چون خمکاری، پرسکاری، روکش‌دار کردن و خش‌دار کردن ورق استیل است و تمامی این خدمات را با کیفیت مورد نظر مشتری و بهترین قیمت ارائه می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این خدمات، هزینه‌های انجام فرآیند پانچ کاری و نیز قیمت ورق استيل مشبک، می‌توانید با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل کنید.

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (5 امتیاز)

  1. مونا خجسته
    شهریور ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۷
    تغییرات قیمت رو از کجا میتونیم پیگیری کنیم؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۴
      سلام وقت بخیر گروه تحلیل بازار آیرومارت به صورت روزانه و هفتگی تغییرات قیمت مقاطع را در سایت و شبکه‌های اجتماعی مجموعه به سمع و نظر مخاطبان بازار آهن می‌رسانند.
  2. زهرا موسوی
    اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۱
    سلام. ایا میشه ورق استیل رو از ابتدا به صورت مشبک تولید کردن بدون اینکه اولی ورق استیل ساخت بهد پانچش کرد؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۵:۳۶
      سلام وقت بخیر. خیر امکان تولید ورق مشبک به این صورت وجود ندارد.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.