میلگرد زیگزاگ چیست، آشنایی با مشخصات، نحوه ساخت و کاربرد آن

4.9/5 - (9 امتیاز)

میلگرد زیگزاگ چیست، آشنایی با مشخصات، نحوه ساخت و کاربرد آن

میلگرد-زیگزاگ-و-خرپا

میلگرد زیگزاگ یک محصول پیش ساخته است که از اتصال میلگردها به شکلی خاص تولید می‌شود. این نوع میلگرد نقش بسیار مهمی در ساخت سقف ساختمان و تحمل تنش‌های وارد بر آن دارد.

۴.۹/۵ - (۹ امتیاز)

میلگردها از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در ساخت و تولید سازه‌ها استفاده می‌شوند. این اجزا انواع گوناگونی دارند و به منظور تحمل و خنثی کردن نیروها و تنش‌های گوناگون به‌کار می‌روند. یکی از این میلگردها، میلگرد زیگزاگ است که به خرپا نیز شهرت دارد.

میلگرد زیگزاگ می‌تواند به دو صورت دستی و مکانیکی تولید شود و در ساخت خانه‌ها، پل‌ها و… استفاده گردد. در ادامه این مطلب، بیشتر درباره خرپا یا میلگرد زیگزاگ بخوانید.

انواع میلگرد را می‌توان با فرآیند خمکاری به میلگرد زیگزاگ تبدیل کرد. در ادامه روش تولید این محصول توضیح داده شده است.

یکی از جدیدترین ماشین‌های زیگزاگ‌زنی و فرایند زیگزاگ کردن میلگرد را در ویدئوی زیر می‌توانید ببینید:

میلگرد زیگزاگ چیست؟

به میلگردهایی که از خمکاری تولید شده‌اند و برای ساخت سازه‌ها به کار می‌روند، میلگرد زیگزاگ یا خرپا می‌گویند. این میلگردها، طویل و قدرتمند هستند و توانایی تحمل نیروهای کششی و فشاری را دارند.

میلگرد زیگزاگ، می‌تواند شبکه‌های عمودی و مورب داشته باشد و در ساخت تیرچه بلوک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل با نام میلگرد زیگزاگ تیرچه نیز شناخته می‌شود. در مجموع، خرپا یک سازه پیش ساخته است و قبل از آنکه در ساختمان‌ها کار گذاشته شود، در کارگاه یا کارخانه‌ها تولید می‌شود.

میلگرد آجدار از اجزای مهم تشکیل دهنده خرپا است. بنابراین قیمت میلگرد آجدار از عوامل موثر بر قیمت میلگرد زیگزاگ محسوب می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده خرپا

اجزای تشکیل دهنده خرپای تیرچه شامل موارد زیر می‌شود:

  • میلگرد بالایی

میلگرد بالایی در بخش بالای خرپا قرار دارد و وظیفه آن، تحمل تنش‌های فشاری ناشی از وزن سازه است. این میلگردها، وزن سقف را در زمان قالب بندی بتن تحمل می‌کنند و سبب اتصالات قوی در اجزای خرپا نیز می‌شوند. میلگرد بالایی خرپا، از انواع میلگردهای آجدار است.

  • میلگرد کششی

میلگرد کششی یا میلگرد پایینی در خرپا، نقش تحمل نیروهای کششی سازه و تحمل وزن مرده سقف را برعهده دارد. به همین دلیل در نقشه‌کشی سازه‌ها، از این پروفیل آهنی برای حل مشکل کشش سقف‌ها استفاده می‌شود.

  • میلگرد زیگزاگ یا عرضی

میلگرد زیگزاگ، تنش‌های برشی سازه را تحمل می‌کند. در روند ساخت خرپا، این نوع میلگرد، در عرض و بین میلگردهای بالایی و پایینی قرار می‌گیرد. به همین دلیل به آن میلگرد عرضی نیز گفته می‌شود.

میلگردهای عرضی، ابتدا وزن خود و سپس وزن‌هایی که در زمان بتن ریزی بر سقف وارد می‌شود را تحمل می‌کنند. این میلگردها نمی‌گذارند خرپا در زمان حمل و نقل دچار شکستگی شود و از سازه به خوبی مراقبت می‌کنند. وظیفه دیگر آن‌ها ایجاد اتصالات بین ملات و میلگردهاست که به همین دلیل آن‌ها را از میلگرد آجدار می‌سازند.

در زیر، تصویری از یک سازه اسکلت فلزی با استفاده از خرپا و میلگرد زیگزاگ آورده شده است.

استفاده از خرپا در ساختمان سازی

استفاده از خرپا در ساختمان سازی

نحوه ساخت خرپا یا میلگرد زیگزاگ

میلگردهای زیگزاگ به دو روش دستی و اتوماتیک ساخته می‌شوند. در ادامه درباره این دو روش توضیحات بیشتری را آورده‌ایم.

ساخت خرپا به روش دستی

در روش دستی و سنتی ساخت میلگرد زیگزاگ که بیشتر در کارگاه‌ها متداول است، ابتدا میلگردها را در کنار هم قرار می‌دهند. سپس آن‌ها را به طولی که قرار است خرپا بر اساس آن ساخته شود، نشانه ‌گذاری می‌کنند.

پس از این مرحله، میلگرد را به دستگاه برش‌زن می‌فرستند تا از نقطه‌های علامت‌‌زده شده برش، انجام شود. بعد، میلگردهای زیگزاگی، در قسمت‌هایی که از قبل تعبیه شده‌اند، قرار می‌گیرند.

حالا دو میلگرد به موازات هم در پایین و یک میلگرد دیگر در قسمت بالا قرار می‌گیرد. این تنظیمات به ‌شکلی است که شکل سطح مقطعی مثلثی شکل ایجاد ‌شود.

در مرحله‌ی بعد، میلگردهای قسمت پایین، با توجه به اینکه طول‌شان بستگی به دهانه‌ی خرپا دارد، به‌وسیله میلگردهای کوچک به یکدیگر جوش داده خواهند شد.

بعد از جوش دادن میلگردها، میلگردهای زیگزاگی به دو میلگرد دیگر جوش داده می‌شود. لازم به ذکر است که در بعضی از کارگاه‌ها، با کمک دستگاه خمکاری میلگرد، آن را به شکل عدد ۸ در می‌آورند.

ساخت خرپا به روش اتوماتیک

روش اتوماتیک، مختص کارخانه‌های پیشرفته است. با این روش، تمام مراحل فرایند تولید خرپا با استفاده از دستگاه زیگزاگ میلگرد و یک کارگر پیش می‌رود و سرعت انجام کار نیز بسیار بالاست.

در کارخانه، ابتدا میلگردهایی که کربن کمی دارند را به صورت کلاف روی هم قرار می‌دهند. سپس با عبور دادن از بین غلتک‌هایی مخصوص، آن‌ها را صاف شده و تحت کشش می‌کنند. بعد از این مرحله، گروهی دیگر از میلگردها با کمک فشار، به شکل عدد ۸ درمی‌آیند و میلگردهای زیگزاگ ساخته می‌شوند.

در مرحله آخر از تولید میلگرد زیگزاگ، این پروفیل آهنی و فولادی، در دستگاه و به روش الکتریکی، به نقطه جوش می‌رسد. سپس اتصالات را با آرماتورهایی محکم می‌کنند و بالاخره خرپا یا میلگرد زیگزاگ آماده می‌شود تا به اندازه‌های مورد نیاز برش داده شود.

در ویدئو زیر به صفر تا صد مراحل تولید خرپای تیرچه پرداخته شده است.

 

مزایای ساخت میلگرد زیگزاگ به روش اتوماتیک

برخی از مزایای ساخت خرپا با دستگاه تمام اتوماتیک عبارتند از:

  •  این روش به نیروی کار کمتری نیاز دارد.
  • زمان انجام پروژه کوتاه‌تر می‌شود و امکان خطا در تولید سازه به حداقل می‌رسد.
  • خرپایی که با روش اتوماتیک آماده شده است، الکترود ندارد. حال آنکه خرپاهای دستی در زمان جوشکاری، حاوی الکترود می‌شوند و عارضه گل جوش نیز برایشان اتفاق می‌افتد.
  • گل جوش‌های ایجاد شده در روش دستی تولید میلگرد زیگزاگ می‌توانند استحکام سازه را کاهش داده و باعث شکنندگی آن در برابر ضربه‌، آسیب‌ها، تنش‌ها و تکان‌های شدید شوند.

بنابر دلایلی که در بالا گفته شد، توصیه می‌شود با انتخاب خرپایی که به روش اتوماتیک درست شده، امنیت سازه را بالاتر ببرید. روش‌های مکانیزه می‌توانند نقش موثری در تعیین قیمت میلگرد زیگزاگ داشته باشند.

وزن میلگرد زیگزاگ

وزن میلگرد زیگزاگ تیرچه بیشترین تاثیر را از میلگردهای سازنده آن می‌گیرد. وزن میلگرد متناسب با استاندارد ساخت آن، متفاوت است. معیار سنجش وزن در بازار آهن ایران، معمولا استاندارد اشتال است. با این حال، تولیدات برخی کارخانه‌ها ممکن است وزنی متفاوت با اشتال داشته باشند.

در مقاله جدول وزن میلگرد آجدار و ساده با نحوه محاسبه وزن میلگرد آشنا شوید و جدول اشتال آن را ببینید.

ویژگی‌های فنی میلگرد زیگزاگی

میلگردهای زیگزاگ از نظر فنی ویژگی‌های خاصی دارند که توجه به آن‌ها می‌تواند در خرید میلگرد به کار آید. برای مثال خوب است بدانید که میلگرد زیرین در خرپا در واقع دو میلگرد به موازات یکدیگر هستند. میلگردهای مورد استفاده در این قسمت، از نوع آجدار بوده و قطری بین ۶ تا ۱۶ میلی‌متر دارند.

میلگرد عرضی یا همان میلگرد زیگزاگ از نوع آج ۳۴۰ و میلگرد ساده (۲۴۰) است. قطر این میلگردها نباید از ۴ میلی‌متر کمتر، در نظر گرفته شود. در میلگردهای قسمت بالایی خرپا از میلگرد آجدار ۳۴۰ و بالاتر استفاده می‌شود.

کاربرد خرپا یا میلگرد زیگزاگ

تمام اجزای خرپای تیرچه در کنار هم، به عنوان یک میلگرد پرکاربرد و قدرتمند از سقف سازه مراقبت می‌کنند. ساخت سقف تیرچه بلوک ، مهم‌ترین کاربرد میلگرد زیگزاگ محسوب می‌شود. اما باید گفت که این نوع میلگرد در سازه‌های فلزی دیگر مانند پل، زیرگذرها و … نیز کاربرد دارد.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد زیگزاگ

عوامل بسیاری هستند که ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم، قیمت میلگرد زیگزاگ تیرچه را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از این عوامل عبارتند از:

سخن آخر

در این مطلب به بررسی خرپا یا میلگرد زیگزاگ، موارد استفاده و مهم‌ترین نکات آن پرداختیم. آیا شما هم تجربه استفاده از این پروفیل را دارید و یا مایل به تهیه آن هستید؟

بازرگانی فولاد آیرومارت تامین کننده انواع محصولات فولادی ازجمله انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، لوله و …. از برترین برندهای داخلی و خارجی است.

این مجموعه علاوه بر فروش آهن آلات، مانند فروش میلگرد زیگزاگ و بسیاری موارد دیگر، به ارائه بهترین خدمات در رابطه با تمامی مقاطع فولادی نیز می‌پردازد. برخی از این خدمات شامل موارد زیر می‌شود:

برای اطلاع از قیمت روز خرپا، می‌توانید با تیم آیرومارت گفتگو کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را از کارشناسان مربوطه بپرسید. برای ما خدمات رسانی به شما باعث افتخار و خرسندی خواهد بود. فقط کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید و بهترین مشاوره فنی و تخصصی را دریافت نمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.9/5 - (9 امتیاز)

  1. شاهرخ
    مهر ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵
    سلام امکان خرید میلگرد زیگزاگ در تمام مقادیر امکان پذیر؟
    1. آیرومارت
      مهر ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۹
      سلام وقت بخیر بله برای دریافت مشاوره در این خصوص با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  2. علی اسماعیلی
    مهر ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵
    سلام. تفاوت میلگرد زیگزاگ با خرپا چیه؟
    1. آیرومارت
      آبان ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۷
      سلام روزبخیر. میلگرد زیگزاگ با نام خرپا نیز در بازار شناخته می‌شود.
  3. جمالی
    مهر ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۷
    آیرومارت خدمات زیگزاگ کردن میلگرد رو هم انجام میده؟
    1. آیرومارت
      آبان ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۶
      سلام وقت بخیر. بله آیرومارت تمام خدمات مربوط به میلگرد را انجام می‌دهد.
  4. شیما
    خرداد ۳, ۱۴۰۱ ۱۴:۳۷
    واقعا روش اتوماتیک برای تولید میلگرد زیگزاگ خیلی جوابه!
    1. آیرومارت
      خرداد ۴, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۴
      سلام. بله با پیشزفته شدن تجهیزات، نه تنها سرعت تولید افزایش پیدا می‌کند، بلکه به جذابیت تولید آن می‌افزاید.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.