لوله سنگین چیست و چه کاربردی دارد ؟

5/5 - (5 امتیاز)

لوله سنگین چیست و چه کاربردی دارد ؟

لوله سنگین یا لوله سیاه سنگین، از جمله کالاهای آهنی است که بسیاری از مشتریان لوله به دنبال این محصول هستند. ساخت انواع لوله پس از رفع مشکل انتقال آب به محل زندگی آغاز شد. آب نقش کلیدی در شکل گیری تمدن اولیه و حیات بشر دارد. در ابتدا از ساقه گیاهان در هدایت آب استفاده می‌شد. اما با گسترش جوامع و بیشتر شدن مسیرهای انتقال، استفاده از چنین موادی مناسب نبود. دستیابی انسان به تکنولوژی ساخت لوله‌های فلزی، موجب رونق گرفتن این بازار شد.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

امروزه انواع لوله‌های فلزی نظیر لوله سنگین در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص منحصر به فردی که فولاد برای لوله فراهم می‌کند، موجب شد تا کاربرد لوله‌ها فراتر از انتقال آب رود.

انواع لوله‌های موجود در بازار آهن آلات براساس روش تولید به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم بندی می‌شوند. این دو روش ساخت تفاوت‌های بسیاری باهم دارند. برای آشنایی با تفاوت لوله درزدار و بدون درز بر روی لینک کلیک کنید. لوله سنگین اغلب از نوع درزدار هستند. در ادامه این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با لوله سنگين کسب خواهید کرد.

لوله سنگین چیست؟

لوله های سیاه درزدار همانند انواع لوله‌های آهنی، در انتقال سیالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتقال سیالات در داخل منزل و یا یک مجموعه پتروشیمی با استفاده از انواع لوله صورت می‌گیرد. لوله سنگين نیز در این نقل و انتقالات به طور گسترده مصرف می‌شود.

وجه تمایز لوله سنگین با سایر انواع لوله چیست؟

لوله سنگين مقاطع استوانه شکلی هستند که در مقایسه با لوله‌های هم سایز خود، وزن بالاتری دارد. لوله سنگین در بازار از نوع درزدار هستند. به طور کلی لوله‌های فولادی به دو صورت درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. محدودیت ابعاد در تولید لوله بدون درز موجب شد تا لوله‌های درزدار به بازار راه پیدا کنند. ورق فولادی به عنوان ماده اولیه در تولید لوله درزدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لبه ورق فولادی با روش‌های مختلف جوشکاری به هم متصل می‌شود تا استحکام لوله سنگین افزایش پیدا کند.

ضخامت بیشتر ورق اولیه در مقایسه با سایر انواع لوله، باعث بیشتر شدن وزن لوله سنگین می‌شود. اغلب از ورق سیاه در تولید این محصول استفاده می‌شود. به همین خاطر گاهی این مقاطع با نام لوله سیاه نیز شناخته می‌شوند. در ادامه این مطلب در رابطه با لوله سنگین بیشتر صحبت خواهد شد.

لوله سنگین

لوله سنگین

تولید لوله سنگین

ساخت لوله سنگین از تولید ورق سیاه آغاز می‌شود. برای تولید ورق سیاه باید شمش‌های فولادی را تحت نورد گرم قرار داد. ظاهر سیاه محصول نهایی نورد موجب شده تا ورق گرم نورد شده با نام ورق سیاه در بازار خرید و فروش شود.

ضخامت‌های مختلفی از ورق سیاه تولید می‌گردد. اما برای تولید لوله سنگين از ورق‌های با ضخامت ۲.۵ میلیمتر به بالا استفاده می‌شود. در ادامه ورق سیاه با عبور از دستگاه رول فرمینگ، خم شده و شکل لوله را به خود می‌گیرد. در واقع در مرحله اولیه شکل c ایجاد شده و به مرور به شکل o تبدیل می‌شود.

از روش‌های مختلف جوشکاری القایی، مقاومتی و زیرپودری در اتصال لوله سنگین استفاده می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های جوشکاری و تفاوت‌های آن بر روی لینک کلیک کنید.

انواع لوله سنگین

پیش از این گفته شد که لوله سنگين همان لوله سیاهی است که ضخامت بالایی دارد. مصرف این لوله در شرایط آب و هوایی مختلف در مجاورت مواد خورنده، می‌تواند باعث آسیب دیدن لوله شود. به همین خاطر در چنین شرایطی می‌توان از لوله سنگین گالوانیزه شده استفاده کرد.

گالوانیزه کردن لوله از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از آسیب دیدگی است. برای گالوانیزه کردن لوله بایستی مقطع را درون حمام مذاب فلز روی غوطه ور کرد. در ادامه لایه‌ای که بر روی فلز روی قرار می‌گیرد، لوله سنگين را در برابر شرایط محیطی حفظ می‌کند. به طورکلی از دو روش برای گالوانیزه کردن استقاده می‌شود؛ گالوانیزه گرم و سرد. با کلیک بر روی لینک گالوانیزه کردن مقاطع فولادی را می‌توانید مشاهده کنید. توجه کنید که اجرای این فرایند بر قیمت لوله سنگین تاثیر خواهد گذاشت.

کاربرد لوله های سیاه درزدار

کاربرد اولیه لوله سنگین همانند سایر مقاطع این گروه، انتقال آب و گاز می‌باشد. اما لوله سنگین در سازه‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام مناسب بالا و کافی این نوع مقطع موجب شده تا در موارد زیر نیز لوله سنگين مصرف شود:

  • شاسی
  • جک
  • حفاظ و حضار
  • داربست

در این مصارف هدف از مصرف لوله، انتقال سیال نیست و صرفا استحکام، شکل و قابلیت‌های دیگر لوله سنگين است.

خدمات قابل انجام بر روی لوله

انواع لوله در طول‌های مشخصی روانه بازار می‌شود. اما اغلب در محل مصرف به طول‌های دیگری از لوله نیاز است. هم‌چنین برای اتصال لوله ممکن است به یک سری اقدامات اولیه نیاز باشد. بنابراین خریداران لوله غالبا به خدمات جانبی نیز احتیاج دارند. شما علاوه بر استعلام قیمت لوله و قیمت لوله مانیسمان برای دریافت خدمات جانبی می‌توانید با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید. برخی از خدمات قابل ارائه به صورت زیر است:

  • برشکاری
  • پوشش دهی
  • رزوه کاری
  • خمکاری
خمکاری لوله سنگین

خمکاری لوله سنگین

قیمت روز لوله سنگین

متقاضیانی که به دنبال خرید لوله سنگین هستند، باید از طول و ضخامت محصول خود اطمینان یابند. چرا که قیمت این کالا براساس این دو پارامتر متغیر است. البته که عوامل دیگری نیز باعث نوسان قیمت‌ها نیز می‌شود. برند تولید کننده، حمل و نقل، کیفیت، اوضاع روز بازار آهن، میزان عرضه و تقاضا مجموعه عواملی هستند که می‌تواند بر قیمت روز مقاطع فولادی تاثیر داشته باشد. به همین دلیل باید پیش از خرید باید با افراد فعال این حوزه مشورت کنید.

تولیدکنندگان لوله های سنگین در ایران

کارخانه‌های مختلفی در داخل ایران به تولید انواع لوله سنگین مشغول هستند. لوله پروفیل سپنتا، ساوه و سپاهان از جمله مطرح‌ترین کارخانه‌های فعال در این حوزه‌اند. شما به عنوان خریدار تجربه‌ای از خرید محصولات این کارخانه‌ها دارید. لطفا نظرات خود را با ما در بخش  کامنت به اشتراک بگذارید.

استعلام قیمت لوله از آیرومارت

اغلب افرادی که مشتری مقاطع فولادی هستند، فقط از یک نوع کالا استفاده نمی‌کنند. به طور مثال ساختمان سازی که به دنبال تهیه میلگرد است، به پروفیل نیز نیاز دارد. بنابراین تامین کننده‌ای که توانایی تامین سبدی از مقاطع مختلف را داشته باشد، مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد. بازرگانی فولاد آیرومارت با تجربه سال‌ها فعالیت و در اختیار داشتن انبار شخصی، توانایی تامین انواع مختلف مقاطع فولادی در مقادیر دلخواه را دارد. شما می‌توانید قیمت روز هر مقطع نظیر انواع لوله را وبسایت آیرومارت مشاهده کنید. هم‌چنین برای دریافت خدمات مشاوره و نیز استعلام لحظه‌ای قیمت انواع لوله فولادی مانند قیمت لوله صنعتی، لوله اسپیرال، گالوانیزه و…، با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

منبع: chinhdaisteel

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (5 امتیاز)

  1. Mr Mehdi
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۴
    از بین این تولیدکننده هایی که نام بردید، کدومش کیفیت بهتری رو ارائه میده؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۵
      سلام وقت بخیر هر کدام از برندهای مذکور در این مقاله از کیفیت مطلوبی برخوردارند.
  2. ناصر احمدی
    شهریور ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۶
    عذر می‌خوام مجموعه شما پانچ لوله سنگین هم انجام میده؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۰
      سلام روز بخیر با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس گرفته و داخلی ۱۵۰ را بگیرید.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.