سازه CFS چیست؟ ویژگی ها و مزایای استفاده از سازه سی اف اس

امتیاز بدهید post

سازه CFS چیست؟ ویژگی ها و مزایای استفاده از سازه سی اف اس

سازه CFS چیست

امروزه سازه‌های مختلفی وجود دارند که در برای احداث ساختمان‌های زیادی به کار می‌روند. یکی از انواع این سازه‌ها CFS است که از فولاد سرد ساخته می‌شود؛ از همین رو مقاومت آن نسبت به سازه‌‌های دیگر بیشتر است.

امتیاز بدهید post

سازه CFS همچنین می‌تواند طول عمر ساختمان را تا حد زیادی افزایش دهد. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم سازه سی اف اس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. تا انتهای مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

سازه CFS چیست؟

عبارت اختصاری CFS از مخفف کلمه Cold_formed Steel گرفته می‌شود که در فارسی آن را با نام فولاد سرد می‌شناسند. سازه CFS با استفاده از فولاد مرغوب ساخته می‌شوند و اعضای آن به اشکال مختلف مانند C یا U وجود دارد. در ساخت این سازه‌ها از حرارت بهره نمی‌برند؛ از این رو به آن‌ها فولاد سرد می‌گویند.

سازه های cfs ضخامت‌های مختلفی دارند که بسته به کارتان می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. شایان ذکر است به دلیل تولید ضخامت‌های متنوع، کاربردهای متفاوتی از سازه سی اف اس وجود دارد.

سازه CFS

فرآیند تولید سازه CFS چگونه است؟

جهت ساخت سازه سی اف اس، دمای اتاق را مد نظر قرار می‌دهند و طی آن از نورد سرد بهره می‌برند. نورد سرد فرآیندی است که در آن فولاد سرد تولید می‌شود. فولاد نورد سرد مقاومت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به فولاد نورد گرم دارد.

برای آنکه محصول بتواند در برابر هر نوع دما و شرایط آب و هوایی مقاومت کند، هنگام گرم شدن فولاد، فرآیند سردسازی به یکباره انجام می‌شود؛ بنابراین فولاد در برابر هر نوع حرارتی مقاوم است. با اینکه فولاد اصلی نیز در برابر سرما و گرمای نسبتا شدید از خود مقاومت نشان می‌دهد، اما این فرآیند مقاومت فولاد را در برابر شرایط مختلف و شدید تضمین می‌کند.

مرحله بعدی در ساخت سازه CFS، تضمین مقاومت سازه فولادی در برابر خوردگی است و برای این منظور از گالوانیزه کردن مقاطع فولادی استفاده می‌شود‌. برای این کار، یک پوشش گالوانیزه روی فولاد سرد شده کشیده می‌شود تا از خوردگی فولاد جلوگیری به عمل آید.

گالوانیزه که نوعی رنگ پلاستیکی است، از فولاد در برابر خوردگی‌ها محافظت می‌کند. این فرآیند در مرحله طراحی سازه CFS بر روی تمام فولادهای سرد به صورت خودکار انجام می‌شود.

سازه های cfs در شرکت‌های معتبر و استاندارد ساخته می‌شوند و طراحی آن‌ها بر اساس تمامی اصول و نکات مهندسی صورت می‌گیرد. از آنجایی که فولاد طراحی‌شده کاملا سبک و مقاوم است، جایگزین بسیار خوبی برای سازه‌های بتنی، چوبی یا فلزی به حساب می‌آید.

فرآیند تولید سازه CFS

ویژگی های سازه cfs چیست؟

این سازه‌ها ویژگی‌های مثبت مختلفی دارند که آن‌ها را از سایر سازه‌ها متمایز می‌‌‌کند و باعث می‌شود سازندگان از آن‌ها در مراحل ساخت ساختمان استفاده کنند. برخی از ویژگی‌های سازه های CFS عبارتند از:

۱. مقاومت در برابر خوردگی

سازه سی اف اس از فولاد سرد ساخته می‌شود و در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم است، اما در مکان‌هایی که امکان خوردگیِ قوی‌تری وجود دارد، از رنگ‌ها و پوشش‌های مخصوص برای جلوگیری از خوردگی در اسکلت CFS استفاده می‌شود.

طراحان این نوع سازه های CSF فولاد مورد استفاده در اسکلت این نوع سازه‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که در هر شرایط آب و هوایی قابل نصب بوده و اسکلت آن‌ها مستعد خوردگی نباشد.

۲. مقاومت قالب

سازه های CFS به صورت پیچ و مهره‌های قالب فلزی تولید می‌شوند. از آنجایی که اجزای مختلف قاب CFS به صورت مجزا و با پیچ و مهره در کنار هم قرار می‌گیرند، نفوذ رطوبت توسط لایه‌های بین قاب‌ها و ستون‌های ساختمان مسدود می‌شود؛ از همین رو قالب این سازه مقاوم است. به طور کلی، انقباض مصالح ساختمانی در اطراف درها و پنجره‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۳. مقاوم در برابر حشرات موذی

موریانه‌ها نسبت به بلایای طبیعی، آسیب بیشتری به سازه‌های چوبی وارد می‌کنند. در بیشتر مناطق جهان، سازه‌های چوبی مورد حمله موریانه‌ها قرار می‌گیرند و سازه های CSF به مرور زمان از بین می‌روند. با این حال، یک راه بسیار راحت برای جلوگیری از تخریب موریانه‌ها و سایر آفات، استفاده از ساختارهای سازه سی اف اس است.

همچنین به دلیل وجود موریانه در اطراف محل سکونت انسان، موریانه‌ها گازهای سمی و خطرناکی از خود متصاعد می‌کنند که نیاز به سمپاشی شیمیایی داشته و البته این سمپاشی مضراتی دارد. اما چنین مشکلاتی در سازه های سی اف اس وجود ندارد.

۴. ابعاد ثابت

ساختارهای CFS ابعادی ثابت دارند که در حین طراحی و اجرای این سازه‌ها تعیین می‌شوند. ابعاد چنین سازه‌هایی در برابر پیامدهای مختلف تغییر نمی‌کند و همیشه از ثبات برخوردار است. عواملی مانند رانش زمین، رطوبت، سردی و گرمی هوا، پیچش یا ترک خوردگی ساختمان، تاثیری بر ابعاد و اسکلت این سازه ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت ترک خوردن بتن به وبلاگ ما در این باره مراجعه کنید.
ویژگی‌های مذکور به طور قابل توجهی هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان را کاهش می‌دهند. از طرفی، استفاده از سازه های CFS طول عمر ساختمان‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برد.

ویژگی های سازه cfs

مزایای سازه سی اف اس چیست؟

در بخش قبل، ویژگی‌ های سازه سی اف اس را بررسی کردیم که همه آن‌ها در واقع به نوعی باعث به وجود آمدن برخی مزایا برای سازه مورد نظر می‌شوند. این مزایا عبارتند از: ‌

  • مقاومت بالا در برابر هرگونه زنگ‌زدگی و خوردگی و دیگر خطرات سازه‌ای
  • سبک سازی ساختمان نسبت به استفاده از دیگر مصالح
  • نداشتن محدودیت در تعیین ارتفاع و تعداد طبقات سازه
  • کاهش مصرف مصالح
  • کاهش نیروی انسانی اجرایی
  • حذف ماشین آلات سنگین کارگاهی
  • امکان دمونتاژ سازه و جابجایی ساختمان
  • امکان ساختن سازه در همه نوع شرایط آب و هوایی به علت خشک بودن مصالح مصرفی
  • سازگاری با محیط زیست و کاهش مواد دور ریز کارگاهی
  • کاهش زیاد و قابل توجه مصالح ساختمانی برای ساخت سازه مورد نظر

مزایای سازه سی اف اس

قیمت سازه CFS

هزینه و قیمت سازه CFS بسیار مقرون به صرفه‌تر از سازه‌های دیگر است. اگر هزینه مصالح، بیمه، نگهداری و تعمیر یک سازه معمولی را در نظر بگیرید و آن را با قیمت ساخت سازه CFS مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که بسیار مقرون به صرفه است. همچنین باید در نظر داشته باشید که ساخت سازه CFS نسبت به سایر سازه‌ها زمان بسیار کمتری می‌برد.

تفاوت سازه CFS با LSF

ما پیش‌تر درباره اینکه سازه lsf مقاله‌ای را به اشتراک گذاشته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. در سازه سی اف اس، دیوارها باربر بوده و وظیفه انتقال بار را انجام می‌دهند و تیر و ستون وجود ندارند. ولی در سیستم ال اس اف، باربری از طریق تیرهای فرعی و اصلی صورت می‌گیرد.

در سازه LSF، استفاده از ورق گالوانیزه با کوتینگ حداقل ۱۸۰ نیاز است. در حالی که در سیستم CFS در مورد ورق‌هایی با ضخامت بیشتر از ۳ میلی‌متر، نیازی به اجرای این مقررات وجود ندارد و می‌توان از ورق سیاه استفاده کرد.

در سیستم ال اس اف، پس از نصب سازه، دیوارها با سه لایه محصول آماده پوشانده می‌شوند و برای آن‌ها از گچ برگ، پشم سنگ، پلی استایرن و سمنت بورد استفاده می‌کنند. در ضمن، سرعت کار در سازه ال اس اف بسیار بالاتر است. به علاوه، معمولا برای اجرای LSF به جرثقیل نیاز نیست، اما برای ساخت سازه سی اف اس اغلب نیازمند جرثقیل هستیم.

قیمت سازه CFS

خرید تجهیزات فولادی از آیرومارت

همان‌طور که مطالعه کردید، در ساخت سازه سی اف اس از تجهیزات فولادی مختلفی استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای خرید و اطلاع از قیمت تجهیزات، وارد سایت آیرومارت شوید و کالای مورد نظرتان را با قیمت مناسب تهیه کنید.

ما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت پروفیل سبک و سایر مقاطع فولادی را به طور روزانه آپدیت می‌کنیم و شما می‌توانید محصول مورد نظر خود را در تناژ دلخواه و به صورت آنلاین خریداری کنید.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت بیش از سه دهه است که در بازار آهن‌آلات فعالیت می‌کند. این شرکت علاوه بر عرضه انواع مقاطع فولادی، خدمات مختلفی از جمله برشکاری و پانچ ورق فلزی را ارائه می‌دهد.

آیرومارت با برخورداری از زیرساخت‌های لازم از جمله انباری به مساحت ده هزار متر مربع در منطقه شورآباد تهران، آماده ارسال سریع سفارش‌های شما مشتریان عزیز به سراسر کشور است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب ما، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.