آزمون نظام مهندسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

5/5 - (2 امتیاز)

آزمون نظام مهندسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود. زیرا با قبولی در این آزمون و دریافت پروانه کار، افراد می‌توانند وارد سازمان نظام مهندسی شوند و در بخش‌های مختلف آن شروع به کار کنند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

آزمون نظام مهندسی

اگر شما هم به دنبال ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۱ هستید، در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا درباره راهنمای ثبت نام و تاریخ برگزاری آزمون صحبت کنیم.

تاریخچه تاسیس سازمان نظام مهندسی ایران

در سال ۱۳۵۲، دو سازمان نظام مهندسان معماری و شهرسازی و سازمان نظام مهندسان ساختمان و تاسیسات بنا شدند. پس از انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۳۷۱، به دلیل نبود سازمانی مقتدر برای ساماندهی مهندسین و فعالیت آنها و نیز عدم وجود تعرفه‌های یکسان، نوعی خلا قانونی در امور مهندسی به ویژه مهندسی ساختمان ایجاد شد.

وقتی به دلیل فقدان صلاحیت اجرا یا نظارت کافی، مشکلی پیش می‌آمد، مرجعی برای رسیدگی به آن وجود نداشت. بنابراین یک قانون آزمایشی به تصویب رسید که به جای دو سازمان ذکر شده، یک سازمان به نام سازمان نظام مهندسی تاسیس شود.

مهم‌ترین هدف این سازمان تعیین جایگاه دقیق مهندسان در اجرای پروژه‌ها است. این سازمان، مهندسان را در راس هرم اجرای پروژه قرار می‌دهد و کارگران را بدنه اصلی هرم می‌داند. این سازمان قصد دارد تا با نظارت دقیق بر ساختمان‌ها، ایمنی آنها را بالا ببرد و از جان مردم حفاظت کند.

در نتیجه افرادی که این وظیفه را بر عهده دارند، باید دانش کافی داشته باشند تا بتوانند به این اهداف دست پیدا کنند. در نتیجه برای ورود به آن یک آزمون در نظر گرفته می‌شود. در این صورت یک نهاد مشخص و افراد متخصص بر مراحل ساخت ساختمان نظارت دارند تا مشکلی پیش نیاید.

تاریخچه تاسیس سازمان نظام مهندسی ایران

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی یک آزمون کتاب باز است و بر خلاف بسیاری از آزمون‌ها محدودیتی در تعداد نمره قبولی وجود ندارد. همچنین مانند سایر آزمون‌های استخدامی نیست که تعداد نفرات برای قبولی مشخص باشد و رقابت برای شکست دادن سایر داوطلبان و رسیدن به رتبه بسیار بالا باشد. بلکه مانند آزمون‌های دانشگاه، قبولی به کسب ۵۰ درصد نمره بستگی دارد. البته سوالات تستی است و نمره منفی نیز دارد.

 

چه رشته هایی به آزمون نظام مهندسی نیاز دارند؟

با توجه به نام آزمون نظام مهندسی، این آزمون مختص مهندسان است. البته برخی از رشته‌ها مانند مهندسی کشاورزی یا مهندسی کامپیوتر به آن نیازی ندارند. بلکه رشته‌های هفت‌گانه مرتبط با ساخت و ساز و برنامه‌ریزی شهری را پوشش می‌دهد. این رشته‌ها عبارتند از:

  •  مهندسی عمران
  •  معماری
  •  مکانیک
  •  برق
  •  شهرسازی
  •  نقشه برداری
  •  ترافیک

چه رشته هایی به آزمون نظام مهندسی نیاز دارند؟

به داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون، بسته به نیاز صنعت ساختمان، مدارک و صلاحیت‌های مختلفی اعطا می‌شود. همچنین برای هر یک از این مدارک آزمون جداگانه برگزار و پروانه اشتغال جداگانه صادر می‌گردد. این صلاحیت‌ها عبارتند از:

  •  رشته عمران در ۳ صلاحیت نظارت و اجرا و محاسبات
  •  معماری در ۳ صلاحیت نظارت و اجرا و طراحی معماری
  •  رشته تاسیسات برقی در ۲ صلاحیت نظارت و طراحی
  •  رشته تاسیسات مکانیکی در ۲ صلاحیت نظارت و طراحی
  •  برای رشته های شهرسازی ترافیک و نقشه برداری یک آزمون برگزار می‌شود.

این تفکیک آزمون‌ها به دلیل تفاوت در روند کار است. مثلا تخصص فردی که بر اجرای سازه نگهبان نظارت دارد، با تخصص فردی که محاسبات را انجام می‌دهد، تفاوت دارد.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

برای شرکت در آزمون پایه سوم نظام مهندسی، باید سه سال از تاریخ فارغ التحصیلی متقاضی گذشته باشد. هر مقطع به سابقه کار متفاوتی نیاز دارد:

  •  برای مقطع تحصیلی کارشناسی ۳ سال سابقه کار
  •  برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ۲ سال سابقه کار
  •  برای مقطع تحصیلی دکتری ۱ سال سابقه کار

جهت شرکت در این آزمون نیازی نیست که در سازمان نظام مهندسی عضو باشید. افرادی که فاقد کارت پایان خدمت هستند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی ۳ سال فرصت دارند تا پس از پایان خدمت سربازی، در سازمان ثبت نام و گواهینامه خود را دریافت کنند. پس توجه داشته باشید که می‌توانید قبل از دوره سربازی در آزمون شرکت کنید و در صورت موفقیت در آزمون، قبولی شما به مدت ۳ سال رزرو می‌شود.

برای داوطلبانی که مدرک کاردانی دارند، به ازای هر ۵ سال سابقه کار با مدرک کاردانی در صورت هم رشته بودن (در صورت هم رشته بودن کاردانی و کارشناسی)، یک سال سنوات محاسبه می‌شود.

منابع آزمون نظام مهندسی چیست؟

منابع آزمون نظام مهندسی چیست؟

هنگام ثبت نام آزمون نظام مهندسی در سایت آزمون، منابع سوالات آن مشخص می‌شود. بنابراین هر زمان که قصد شرکت در آزمون را داشتید، باید منابع همان دوره را از سایت دریافت کنید.

این روزها بسیاری از موسسات دوره های آمادگی آزمون نظام مهندسی را با وعده‌های قبولی مختلف و هزینه‌های متفاوت برگزار می‌کنند، اما باید متوجه باشید که شرکت در این دوره‌ها معجزه نمی‌کند. بهترین راهکار این است به اندازه کافی مطالعه کنید و نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی را بگیرید و تست بزنید. در این صورت می‌توانید با مباحث آشنا شوید، توانایی‌های خود را ارتقا دهید و نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی چه زمانی است؟

این آزمون معمولا سالی دوبار برگزار می‌شود و تاریخ دقیقی ندارد. ولی یک بار در نیمه اول و یک بار هم در نیمه دوم سال برگزار می‌شود که می‌توانید با پیگیری اخبار آزمون نظام مهندسی از اینترنت یا تلویزیون، از روز دقیق مطلع شوید.

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه کار کنیم؟

پس از قبولی در هر یک از آزمون‌های نظارت و اجرا و محاسبات، فرد باید به سازمان نظام مهندسی شهر خود مراجعه و مدارک لازم جهت صدور پروانه را تکمیل و ارائه نماید. برای مثال جهت اخذ پروانه نظارت پایه ۳، شما به تایید دو عدد مهندس پایه یک احتیاج دارید و برای اخذ پروانه پایه ۳ اجرا، شما باید در دوره‌ای که از طرف سازمان نظام مهندسی برای اخذ این پروانه اجرا می‌شود، شرکت کنید.

لازم به ذکر است که شرکت در این دوره ملزوم به عضویت شما در سازمان نظام مهندسی است. بعد از آن می‌توانید دفتر خود را تاسیس کنید. مثلا پروژه‌های نظارت و اجرا و بستن قرارداد مشارکت در ساخت و… جزو فعالیت‌های شرکت شما به حساب می‌آیند.

راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی

جهت شرکت در آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۱، باید وارد سایت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نشانی inbr.ir شوید و تک تک مراحل را تکمیل کنید. راهنمای ثبت نام به شرح زیر است:

  •  مراجعه به سایت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نشانی inbr.ir
  •  انتخاب گزینه ” سامانه آزمون های ورود به حرفه ” از منوی سایت
  •  انتخاب گزینه ” ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان ۱۴۰۱ “
  •  انتخاب گزینه ” خرید کارت ” از منوی سمت راست سایت
  •  انتخاب کارت مورد نظر و تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه
  •  ورود به فرآیند ثبت نام با وارد کردن سریال کارت اعتباری خریداری شده
  •  بارگذاری فایل عکس ۳*۴ داوطلب
  •  تکمیل اطلاعات ثبت نامی، تحصیلی و آزمونی
  •  بررسی و تایید اطلاعات ثبت شده
  •  اتمام ثبت نام و صدور کد رهگیری

تاریخ آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۱

در سال جاری، زمان آزمون نظام مهندسی برای رشته معماری (طراحی) در تاریخ ۲۳ تیر ماه بود. آزمون سایر رشته‌ها در تاریخ‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ شهریور ماه برگزار خواهد شد.

پس از تاسیس شرکت خود، با آیرومارت در ارتباط باشید

ما در آیرومارت، قیمت آهن و فولاد و محصولات وابسته به آنها را به صورت روزانه آپدیت می‌کنیم. شما نیز به عنوان یک شرکتی که در حوزه عمران فعالیت می‌کنید، باید از قیمت‌ها و تحلیل بازار آهن به خوبی اطلاع داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مطالب سایت ما را دنبال کنید. همچنین کارشناسان مجرب آیرومارت می‌توانند راهنمای بسیار خوبی برای خرید شما باشند. کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا به صورت رایگان به تمامی سوالات شما پاسخ بدهند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.