ورق آتشخوار چیست، آشنایی کامل با انواع و کاربردهای آن

5/5 - (2 امتیاز)

ورق آتشخوار چیست، آشنایی کامل با انواع و کاربردهای آن

ورق آتشخوار چیست

انواع ورق‌ها به عنوان محصولات مهمی در سازه‌ها و پروژه‌های مختلفی محسوب می‌شوند. ورق آتشخوار نیز یکی از مهم پرکاربردترین ورق‌هایی است که به دلیل ویژگی‌های مثبت آن، در پروژه‌های مختلفی استفاده می‌شود. تحمل دمای بالا و مقاومت در برابر حرارت زیاد، از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق به شمار می‌روند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

از آنجایی که ورق آتشخوار در بسیاری صنایع، اهمیت بالایی دارد، ما در این مقاله به شما می‌گوییم ورق آتشخوار چیست، چه کاربردهایی دارد و انواع آن کدامند. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تعریف ورق آتشخوار

ورق آتشخوار نوعی ورق فولادی نازک است که معمولا از اسلب ساخته می‌شود. ما پیش‌تر درباره اینکه اسلب چیست، به طور کامل صحبت کرده‌ایم و جهت آشنایی بیشتر می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید. این ورق مقاومت بالایی در برابر آتش و گرما دارد، به همین دلیل به آن ورق آتشخوار می‌گویند.

از آنجایی که این نوع ورق می‌تواند فشار و حرارت بالا را تحمل کند، در صنایع پتروشیمی کاربرد زیادی دارد. ورق آتشخوار یکی از انواع ورق فولادی است که به دو شکل شیت و رول تولید می‌شود. در حال حاضر ورق‌های آتشخواری که به طور رول عرضه می‌شوند، قابلیت دمایی تا ۵۸۵ درجه سانتی‌گراد دارند. ورق‌های عرضه شده به صورت شیت هم می‌توانند دما را تا ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد تحمل کنند. بنابراین می‌توان گفت که دو نوع ورق آتشخوار وجود دارد:

  • ورق آتشخوار با تحمل حرارت تا دمای ۵۸۵ درجه سانتی‌گراد
  • ورق آتشخوار با تحمل حرارت تا دمای ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد

تعریف ورق آتشخوار

کاربرد ورق آتشخوار چیست

استفاده از این نوع ورق فولادی به ظرفیت تحمل وزن و جنس آن بستگی دارد. در ادامه به چند کاربرد مهم ورق آتشخوار در صنایع مختلف اشاره می کنیم:

  • ورق های آتشخوار به دلیل مقاومت بالایی که دارند، یکی از پرکاربردترین ورق‌ها برای جابجایی مایعات و گازهای بسیار داغ محسوب می‌شوند.
  • این محصول در صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه کاربرد فراوانی دارد و در برابر بخار آب، حرارت و فشار بالا، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • ورق آتشخوار در اتصالات، مخازن کروی، مخازن تحت فشار، مبدل‌های تحت فشار، تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر و … استفاده می‌شود.
  • به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر دمای ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد، ورق آتشخوار در بسیاری از صنایع دیرگداز استفاده می‌شود.

انواع ورق آتشخوار کدامند؟

ورق‌های آتشخوار را می‌توان بر اساس گریدهای آنها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. این گریدها را با توجه به تفاوت آلیاژهای ورق آتشخوار، مشخص می‌کنند. در ادامه به توضیح مهم‌ترین انواع آن می‌پردازیم:

۱. ورق آتشخوار A516

این ورق به دلیل تولید به کمک نورد گرم، در گروه ورق‌های گرم جای دارد و جزو ورق‌های فولاد ساختمانی به شمار می‌رود. از طرفی، این ورق در ساخت مخازن کروی استفاده می‌شود. وزن ورق آتشخوار a516 هر مقداری که باشد، می‌تواند می‌تواند ۲۵ برابرِ وزن خود را تحمل کند. زیرا قابلیت تحمل فشار بالا را دارد. بنابراین در ساخت مخازنی که به استحکام، اتصالات و مبدل‌های تحت فشار نیاز دارند، به کار می‌رود.

شرکت‌های داخلی، از ورق‌های ساخت ایران، کره جنوبی، اوکراین و چین برای ساخت مخزن استفاده می‌کنند. ورق‌های تولید شده در ایران و چین به دلیل استفاده از درصد کمتر منگنز، کیفیت پایین‌تری نسبت به ورق‌های دیگر دارند. ورق آلیاژی a516 دارای گریدهای مختلفی مانند ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ است که گرید ۶۰ و ۷۰، در گروه ورق‌های مقاوم در برابر آتش قرار جای می‌گیرد. برای پاسخ به سوال آلیاژ چیست و آشنایی با انواع آلیاژ کلیک کنید.

ورق آتشخوار A516

۲. ورق آتشخوار ST52

ورق ST52 جزو ورق‌های ساختاری و زیربنایی محسوب می‌شود که در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق ST52 حاوی ۰.۲٪ کربن، ۰.۵۵٪ سیلیکون و ۱.۶٪ منگنز است. ورق ST52 با توجه به وجود مقدار قابل توجه سیلیکون و منگنز، نسبت به ورق‌های ST37 و ST44 مقاومت بیشتری در برابر پیچش و خمش دارد. همچنین تحمل وزن بالا و خاصیت شکل‌پذیری، جزو مشخصات ورق ST52 محسوب می‌شوند.

۳. ورق آتشخوار ۱۷Mn4

این ورق یکی از انواع فولاد ساختمانی است و تا دمای ۵۸۵ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. ورق ۱۷Mn4 در برابر فشار، دمای بالا و بخار آب مقاوم است. این ورق در ایران با عرض ۱.۵ متر تولید و عرضه می‌شود. ورق آتشخوار ۱۷Mn4 در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه کاربرد دارد. همچنین برای ساخت دیگ‌های بخار، مخازن تحت فشار و لوله‌های انتقال مایعات داغ استفاده می‌شود. این ورق با داشتن مقادیر قابل توجهی از عناصر سیلیسیم و منگنز، مقاومت بالایی در برابر پیچش و خمش دارد. همچنین انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان می‌دهد. ترکیب شیمیایی ورق ۱۷Mn4 عبارتند از:

ترکیب شیمیایی ورق آتشخوار ۱۷Mn4
عنصر درصد
کربن ۱۴.۲ درصد
سیلیکون ۲.۴ درصد
منگنز ۰.۱-۹.۲ درصد
کروم ۰.۳ درصد
فسفر ۰.۰۵ درصد
گوگرد ۰.۰۵ درصد

۴. ورق آتشخوار A36

ورق A36 به دلیل مقاومت بالا در برابر نمک دریا و آب شور، در ساخت وسایل حمل و نقل آبی مانند زیردریایی‌ها و کشتی‌ها، سازه‌های صنعتی و تجاری در معرض آب و اسکله سازی، به کار می‌رود. شکل‌پذیری خوب، مقاومت خمشی بالا، چقرمگی خوب، قابلیت جوشکاری و … از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق فولادی آتشخوار به حساب می‌آیند. کارخانه فولاد مبارکه و فولاد اکسین به عنوان تولیدکنندگان ورق فولادی در ایران، ورق آتشخوار A36 را تولید می‌کنند. قیمت ورق A36 را می‌توانید از صفحه این محصول مشاهده فرمایید.

۵. ورق آتشخوار ۱۸Mn4

این نوع ورق جزو ورق های آتشخوار به شمار می‌رود و تفاوت آن با سایر ورق‌ها، درصد آلیاژ مصرفی در تولید آن است. عامل اصلی این ویژگی، وجود کربن (۰.۲٪ – ۰.۱۷٪) و منگنز (۰.۱۲۵٪ – ۰.۹۰٪) است. ورق ۱۸Mn4 در دمای ۵۸۵ درجه سانتیگراد مقاومت خوبی دارد و تا ۲۰ درصد فشار را تحمل می‌کند.

۶. ورق a514

این ورق فولادی، از طریق فرایند نورد گرم با مقاومت بالا ساخته می‌شود. ورق a514 قابلیت جوشکاری بالایی دارد و به خاطر عملکرد خوب و مقاومت در برابر حرارت، یکی از بهترین ورق های آتشخوار محسوب می‌شود.

انواع ورق آتشخوار

قیمت ورق آتشخوار

از آنجایی که ورق آتشخوار انواع مختلفی دارد، قیمت آن نیز یکسان نیست. از طرفی، نوسانات قیمت فولاد نیز بر قیمت خرید ورق آتشخوار تاثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع از قیمت انواع ورق های آتشخوار مانند قیمت ورق A516 و قیمت ورق ST52، وارد سایت آیرومارت شوید. ما به عنوان یک شرکت معتبر و به روز، قیمت‌های جدید را با شما به اشتراک می‌گذاریم. در ضمن، شما می‌توانید محصول مورد نظرتان را با چند کلیک و آنلاین خریداری کنید و در صورت نیاز، از خدمات دیگر شرکت نیز بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی از کارشناسان مجرب، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.