اسلب چیست؟

4.8/5 - (12 امتیاز)

اسلب چیست؟

اگر در حوزه آهن آلات فعالیت داشته باشید و یا مشتری این بازار باشید، حتما اسم اسلب به گوشتان خورده است. به خصوص زمانی که در رابطه با قیمت مقاطع فولادی مثل ورق بحث کرده باشید. اما سوال اصلی در اینجا این است که اسلب چیست؟ اسلب همانند شمش‌های فولادی، از ریخته‌گری پیوسته فولاد به دست می‌آید. اما این دو کالای فولادی با هم متفاوت هستند. راه تشخیص اسلب از شمش، شکل ظاهری مقطع است. شمش‌های فولادی سطح مقطع مربع شکل دارند و در نورد گرم میلگرد و یا ساخت مقاطع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقطع اسلب‌ها به شکل مستطیل‌ با عرض کم است. چرا که این ماده اولیه اغلب در ساخت ورق‌های گرم کاربرد دارد.
قیمت اسلب فولادی

۴.۸/۵ - (۱۲ امتیاز)

اسلب یا تختال را می‌توان ماده اولیه تولید انواع ورق گرم و یا سیاه موجود در بازار دانست. بنابراین در بررسی عوامل موثر بر قیمت انواع ورق سیاه، بایستی به تاثیر قیمت اسلب توجه داشت. این مقطع طویل در کنار انواع شمش از جمله محصولات میانی خط فولادسازی به حساب می‌آیند. برای کسب در اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه اسلب چیست و چه کاربردهایی در صنعت دارد، مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید.

فرایند تولید اسلب

پاسخ به پرسش اسلب چیست، به آشنایی با فرایند تولید آن وابسته است. تولید اسلب با استخراج سنگ آهن از معادن آغاز می‌شود. سنگی که استخراج شده، از خلوص بالایی برخوردار نیست و نیاز به احیا کردن دارد. احیای آهن از سنگ معدن، به دو روش کلی انجام می‌شود:

  • احیا مستقیم
  • احیا غیر مستقیم

در هر کدام از این روش‌ها کوره‌های مخصوصی کاربرد دارد. همان طور که در مقاله شمش فولادی بحث شد، اسلب و انواع شمش پس از آماده شدن مذاب فولاد، با ریخته‌گری پیوسته تولید می‌شوند. تولید شمش و اسلب یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای استفاده از فولاد در ساخت قطعات مختلف است.

استانداردهای تولید اسلب

فولادسازان در تولید اسلب، از استانداردهای مختلفی پیروی می‌کنند.استفاده از استاندارد در تولید موجب می‌شود تا بدون نیاز با آنالیز از ساختار شیمیایی و خواص مکانیکی اسلب آگاهی پیدا کرد. اغلب اسلب‌های موجود در بازار آهن آلات از یکی از استانداردهای زیر پیروی می‌کنند:

  • ASTMA615M
  • ASTMA706M
  • ASTMA711/A7aam
  • BS 4449
  • GOST 380/89-94
  • GOST ST3S/SP
  • GOST ST49S/SP
  • GOST ST 5S/SP
  • S275JO
  • S275J2
  • S355JR
  • S355JO
  • S355J2
  • S235JR
  • S235JO
  • S235J2
  • S235JR

مشخصات ظاهری اسلب

اسلب فولادی

ابعاد اسلب یعنی عرض، طول و ضخامت متغیر است. معمولا عرض اسلب‌ها تا ۲۰۰۰ میلیمتر و ضخامت نیز تا ۲۵۰ میلیمتر تغییر می‌کند. اسلب از آنجا که محصول ریخته گری پیوسته است، محدودیت طولی ندارد. اما برای آنکه در بازار به راحتی قابل حمل باشد، اغلب در طول‌های ۴ تا ۱۲ متر برش داده می‌شوند. اگر به طول‌های دیگری احتیاج داشته باشید، می‌توانید درخواست خود را با تولید کننده در میان بگذارید. هم‌چنین می‌توانید از روش‌های مختلف برشکاری استفاده کنید.

ترکیب شیمیایی اسلب

در آنالیز شیمیایی اسلب فولادی عناصر مختلفی پیدا خواهید کرد. درصد عمده‌ای از ساختار این مکعب مستطیل فولادی از آهن تشکیل شده است. عناصر بعدی نظیر کروم، مس، مولیبدن، منگنز، نیکل و سیلیسیم درصد کمتری از اسلب را شامل می‌شوند. هر کدام از این عناصر خواص منحصر به فردی را به وجود می‌آورند. به طور مثال اگر عنصر کروم از حدود ۱۲ درصد فراتر رود، خواص خوردگی فولاد به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین هر گونه خواصی مکانیکی که از ورق نهایی انتظار دارید، با تغییر ترکیب شیمیایی مذاب امکان پذیر خواهد بود.

کاربرد اسلب

تا به اینجا حتما متوجه شده‌اید که اسلب چیست. حال به سراغ کاربردهای این مقطع فولادی می‌رویم. اسلب در تولید قطعات آهنی مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اما مهم‌ترین هدف از تولید اسلب‌ها، دست یافتن به انواع ورق فولادی است. در واقع اسلب دامنه کاربرد گسترده‌ای ندارد. برای تولید هر نوع ورق فولادی ابتدا بایستی اسلب را تا دمای مشخصی حرارت داد. سپس این صفحات گداخته تحت نیروی فشاری غلتک، نورد شده و کاهش ضخامت می‌دهند. محصولی که پس از نورد اسلب روانه بازار می‌‌شود، ورق سیاه یا ورق گرم نام دارد. همین ورق‌ گرم تولیدی تحت فرایندهای تکمیلی به سایر ورق‌های روغنی، گالوانیزه، اسید شویی و … قابل تبدیل است. در یک نتیجه گیری کلی می‌توان گفت، اسلب ماده اولیه تولید انواع ورق‌های فولادی در بازار آهن می‌باشد. برای استعلام قیمت ورق سیاه، کلیک کنید.

تولید کنندگان اسلب در ایران

ایران در حوزه فولادسازی گام‌های موثری برداشته است. به گونه‌ای که امروز کارخانه‌های متعددی در سراسر کشور در زمینه تولید فولاد و انواع مقاطع فولادی مشغول به فعالیت هستند. به طور خاص در حوزه تولید اسلب نیز خوشبختانه وضعیت مطلوبی داریم.

کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان به عنوان برترین فعالان در حوزه تولید اسلب‌های فولادی شناخته می‌شوند. این مجموعه‌ها علاوه بر اسلب معمولا در کنار اسلب سایر شمش‌های فولادی مثل بیلت و بلوم را نیز تولید می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله ۴ تولیدکننده ورق فولادی برتر در داخل کشور را مطالعه کنید.

عوامل موثر بر قیمت اسلب

قیمت اسلب بسته به ابعاد آن متفاوت است. در واقع هرچه ابعاد اسلب ( طول، عرض و ضخامت) یا به طور کلی وزن آن افزایش یابد، قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. اما در بازار بزرگ آهن هیچ گاه نباید تاثیر شرایط بازار و عوامل بیرونی را نادیده گرفت. عواملی مثل نرخ روز دلار، میزان عرضه و تقاضا و رویدادهای سیاسی باعث تغییر روند قیمت اسلب می‌شوند. بنابراین بهترین راه در چنین شرایطی مشورت با افراد باتجربه برای پیدا کردن بهترین زمان خرید است. کارشناسان بازرگانی آیرومارت آماده‌اند تا راهنمایی‌های لازم پیش از خرید آهن‌آلات را در اختیار شما قرار دهند.

استعلام قیمت آهن آلات از آیرومارت

همان طور که در این مقاله بحث شد، قیمت اسلب بیشترین تاثیر را بر قیمت روز ورق روغنی و سیاه دارد. به همین خاطر باید پیش از خرید بازار اسلب را رصد کرد تا بتوان بهترین زمان برای خرید پیدا کرد. این کار چندان هم راحت نیست و به تبحر و تجربه نیاز دارد. کارشناسان آیرومارت با تجربه سال‌ها فعالیت در بازار آهن ایران، توانایی راهنمایی مشتریان خود در این حوزه را دارند. علاوه بر این هر گونه خدمات جانبی مثل برشکاری اسلب یا ورق توسط بازرگانی آیرومارت قابل ارائه است. کافی است با شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را کسب کنید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.8/5 - (12 امتیاز)

  1. محمد دانایی
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۵
    سلام خسته نباشید، ممنون از محتوای خوب و کافیتون یه سوالی داشتم آیا ما واردات شمش و اسلب هم داریم؟
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.