انواع لوور آلومینیومی + ویژگی‌ها و صفر تا صد اجرای نمای لوور آلومینیومی

5/5 - (1 امتیاز)

انواع لوور آلومینیومی + ویژگی‌ها و صفر تا صد اجرای نمای لوور آلومینیومی

لوور آلومینیومی یکی از انواع لوور است که در ساختمان‌های مختلفی استفاده می‌شود. کاربرد اصلی لوور، محافظت سازه در برابر آفتاب است تا مشکلی برای نمای ساختمان ایجاد نشود. در حال حاضر، انواع مختلفی از لوورها مورد استفاده قرار می‌گیرند که لوور آلومینیومی نما از پرکاربردترین آن‌هاست. این لوور علاوه بر زیبایی، مقاومت سازه را نیز افزایش می‌دهد.
ما در این مقاله قصد داریم درباره انواع لوور آلومینیومی، نحوه اجرا و ویژگی‌های هر کدام صحبت کنیم. تا انتهای مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

انواع لوور آلومینیومی

لوور آلومینیومی چیست؟

علی‌رغم اینکه جذب نور ساختمان یکی از معیارهای مهم ساکنین در خرید، فروش یا اجاره است، جلوگیری از تشعشعات شدید نور نیز موضوع مهمی به شمار می‌رود. گرم شدن هوا و انعکاس نور شدید خورشید می‌تواند سطوح بیرونی ساختمان را براق کند و شرایط نامطلوبی را به وجود آورد. در نتیجه، استفاده از لوور آلومینیومی به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، می‌تواند گزینه بسیار خوبی جهت حل این مشکل باشد.

به طور کلی، لوور مانند سایه‌بان یا مانعی است که عبور نور، هوا، صدا، گرد و غبار و امثال این‌ها به داخل ساختمان را کنترل می‌کند. لوور به عنوان عایق عمل کرده و اغلب در محیط‌های صنعتی یا در ورودی و خروجی ساختمان به کار می‌رود. معماران و طراحان ساختمان به دلیل ظاهر زیبای لوور آلومینیومی، از انواع آن برای زیباسازی نما بهره می‌برند.

مزایای لوور آلومینیومی

لوورهای آلومینیومی نسبت به انواع چوبی و کامپوزیت مزایای زیادی دارند؛ از این رو بسیاری از معماران و شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و ساز، مدل های لوور را با توجه به این ویژگی‌ها انتخاب می‌کنند. برخی از مهمترین مزایای لوور آلومینیومی عبارتند از:

۱. وزن سبک

در مراحل ساخت ساختمان باید مراقب وزن مصالح بود، زیرا نباید بار زیادی به ساختمان وارد شود و حمل و نقل و جابجایی آن‌ها نیز به آسانی صورت گیرد. به همین دلیل، پروفیل لوور، مخصوصا نوع آلومینیومی آن گزینه بسیار مناسبی در ساخت و ساز محسوب می‌شود.

۲. مقاومت در برابر خوردگی

لوورهای آلومینیومی مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی، گازها و بخارهای موجود در کارخانجات و صنایع شمیایی دارند و می‌توانند در برابر باران اسیدی و رطوبت، از ساختمان محافطت کنند. در ساخت لوور آلومینیومی، از فرآیند آنودایز جهت افزایش مقاومت آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین، هزینه‌های نگهداری و تعمیر آن بسیار کمتر خواهد بود.

۳. انعطاف‌پذیری بالا

همان‌طور که می‌دانید، آلومینیوم بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را در اشکال مختلف ساخت. این ویژگی یکی از خصوصیات بسیار مهم آلومینیوم است که در اجرای نما نیز کار را تسهیل می‌کند.

۴. قابلیت بازیافت

لوورهای آلومینیومی را می‌توان به راحتی و بدون از دست دادن کیفیت، بازیافت کرد. انرژی مورد استفاده برای بازیافت این سازه‌ها معادل تنها ۵ درصد از انرژی مصرفی برای تولید آن‌هاست. لوور آلومینیومی با توجه به این مزیت، کاملا با محیط زیست سازگاری دارد و آسیب خاصی به آن وارد نمی‌کند.

۵. زیبایی ظاهر

لوور آلومینیومی به دلیل تنوع ظاهری و مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و محیطی، ایمنی کامل دارند. از طرف دیگر، پس از فرآیند آنودایز کردن، سطح آلومینیوم متخلخل می‌شود و امکان رنگ‌آمیزی بر اساس درخواست و نیاز مشتری را فراهم می‌کند.

۶. تیغه‌های قابل تنظیم

لوورهای متحرک آلومینیومی به شما این امکان را می‌دهند که زاویه تیغه و میزان باز شدن آن را تنظیم کنید. بنابراین می‌توانید آن را از حالت کاملا بسته به کاملا باز درآورید و در این مورد محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر چپ و راست، می‌توان آن را به سمت بالا و پایین نیز تنظیم کرد.

۷. ایمنی بالا

مقاومت بسیار بالای لوور آلومینیومی باعث ایمن بودن آن در برابر ضربه و خم می‌شود. از طرفی می‌توان آن را در ترکیب با شیشه رنگی یا سکوریت نصب کرد تا دید افراد به سمت داخل را کور نکند.

مزایای لوور آلومینیومی

کاربرد لوور آلومینیومی چیست؟

کاربرد اصلی لوور آلومینیومی، جلوگیری از ورود نور مستقیم خورشید است تا دمای داخل ساختمان در تابستان، زیاد بالا نرود؛ در عین حال، امکان عبور هوا نیز وجود دارد. از طرفی، می‌توان آن را به گونه‌ای نصب کرد که در صورت لزوم از ورود گرد و غبار و باران جلوگیری کند. لوور آلومینیومی کاربردهای دیگری هم دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. درب و پنجره

امکان نصب ورق لوور آلومینیومی بر روی درب و پنجره وجود دارد که علاوه بر زیبایی و استحکام بالا، امکان تهویه را فراهم می‌آورد. لوور آلومینیومی همچنین جلوی ورود حشرات را می‌گیرد و به همین دلیل نسبت به درب‌های توری، گزینه‌های بهتری محسوب می‌شود.

۲. سیستم‌های گرمایش و سرمایش

از لوور آلومینیومی می‌توان برای بهبود تهویه مطبوع سیستم‌های سرمایش و گرمایش به عنوان بخش مهمی از تاسیسات ساختمان استفاده کرد.

۳. داربست

از این قطعات به عنوان داربست در برخی پروژه‌های معماری و ساختمانی نیز استفاده می‌شود. وزن سبک و همچنین مقاومت بسیار بالا، چنین کاربردهایی را به آن‌ها بخشیده است.

۴. سقف

برای لوور آلومینیومی سقف می‌توان از سیستم متحرک استفاده کرد. در این صورت می‌توانید در مواقع لزوم، از نور خورشید و عبور هوا برای خنک شدن فضای داخلی بهره ببرید.

نمای لوور آلومنیومی در ساختمان چگونه است؟

لوورهای آلومینیومی باید طوری طراحی شوند که گرمای ناشی از نور مستقیم خورشید را کاهش داده و در هوای سرد، با گرمایش خورشیدی تداخل نداشته باشند. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید از نمودارهای خط مسیر، محاسبه دقیق زاویه تابش خورشید و ایجاد سایه در طول سال استفاده کنید. به طور کلی لوورهای آلومینیومی طوری طراحی و اجرا می‌شوند که دید داخل به بیرون ساختمان را محدود نکنند.

استفاده از نماهای لوور آلومینیومی، زیبایی و فضایی راحت را برای ساکنین ساختمان فراهم می‌کند. رنگ‌های پودری کد RAL، برای رنگ‌آمیزی نمای لوور آلومینیومی استفاده می‌شود و در چندین رنگ موجود است.

برای نگهداری لوور آلومینیومی نما، نیاز به اقدامات خاصی نیست و جهت طراحی آن، از تیغه‌هایی با سایزهای ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۷۰، ۲۰۰، ۲۲۵ و ۴۰۰ استفاده می‌شود. نمای لوور آلومینیومی امکان نصب آسان و سریع قرنیز کف پنجره‌ها را فراهم می‌کند. همچنین استفاده از لوورهای آلومینیومی در نماهای مختلف مانند کامپوزیت و شیشه محدودیتی ندارد. گفتنی است با پیشرفت تکنولوژی، لوورهای آلومینیومی جدیدی ساخته شده‌اند که می‌توانند جهت تیغه را بسته به آب و هوا تغییر دهند.

کاربرد لوور آلومینیومی

انواع لوور آلومینیومی

لوورهای آلومینیومی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه رایج‌ترین تقسیم‌بندی را برای شما شرح می‌دهیم:

۱. لوور آلومینیومی دوکی

در این سیستم می‌توان با استفاده از تیغه‌هایی با سطح مقطع دوکی شکل، نماهای ظریف و بسیار زیبا ساخت که علاوه بر زیبایی، کاربردهای زیادی هم دارند. از لوورهای دوکی متقارن می‌توان به سایزهای ۵، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۴۰ سانتی‌متر اشاره کرد. لوورهای آلومینیومی دوکی شکل، نسل جدیدی از نورگیرها به حساب می‌آیند که توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان از جمله طراحان پروژه‌های ساختمانی را به خود جلب کرده‌اند.

نمای لوور دوکی توسط قطعات پروفیل آلومینیومی منقاری و آلومینیومی خورشیدی به شاسی بدنه متصل می‌شود. لوورهای دوکی را می‌توان توسط آنودایز آلومینیوم در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی، برنزی و مشکی ساخت.

هدف از فرآیند آنودایز کردن آلیاژهای آلومینیوم، ایجاد لایه‌ای از اکسید آلومینیوم برای تقویت قطعه اصلی است. زمانی که آلومینیوم مقاومت لازم برای ساخت نما را نداشته باشد، جهت افزایش مقاومت آن، عملیات آنودایز روی آن اعمال می‌شود.

۲. لوور آلومینیومی مکعبی

لوورهای مکعبی نیز در ابعاد مختلف به فروش می‌رسند و ساختار کلی آن‌ها، پروفیل آلومینیومی است. بنابراین شما برای نصب این سازه باید قیمت پروفیل آلومینیوم را نیز بررسی کنید. لوورهای مکعبی با مقاطع مستطیل شکل و ابعاد مختلف، طراحی و تولید می‌شوند.

آن‌ها معمولا به منظور پوشاندن قسمتی از نمای ساختمان، زیباسای نما و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به کار می‌روند. چارچوب لوور مکعبی را از آلومینیوم می‌سازند و برای اتصال این نوع لوور به شاسی اصلی، از اتصالات خورشیدی و منقاری استفاده می‌کنند.

۳. لوور آلومینیومی مستطیل

این لوورها ۱۰۰ میلی‌متر عرض، ۵۰ میلی‌متر ارتفاع و ۲ میلی‌متر ضخامت دارند. البته لوورهای آلومینیومی مستطیلی که برای نمای ساختمان کاربرد دارند، در ابعاد، طول و قطرهای مختلف تولید می‌شوند. لوورهای مستطیلی مانند سایر سیستم های لوور، بر روی پنجره یا به عنوان پوشش دوم به صورت افقی یا عمودی نصب می‌شوند.

این نوع سیستم، دیدِ از بیرون به داخل را محدود می‌کند و با جلوگیری از ورود نور مستقیم خورشید (تا ۸۰ درصد) به محیط داخلی و جلوگیری از افزایش دمای داخلی (تا ۳۰ درصد)، باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.

با نصب لوورهای مستطیلی، سطح زیرین و یا آفتابگیر، از بیرون به خوبی قابل مشاهده است. این نوع لوورها در انواع ثابت و متحرک نیز تولید می‌شوند که نوع ثابت آن نصب آسان و اقتصادی‌تری دارد.

از طرفی، نوع متحرک لوور آلومینیومی مستطیل، با کنترل از راه دور قابل تنظیم است. لوورهای مستطیلی از انواع مواد مانند چوب، کامپوزیت و فلز ساخته می‌شوند، اما اکثرا لوورهای مستطیلی آلومینیومی فروش بیشتری دارند. همچنین بد نیست بدانید که لوورهای مستطیلی نسبت به انواع دیگر سیستم‌های لوور ارزان‌ترند.

۴. لوور آلومینیومی Z شکل

لوورهای Z شکل آلومینیومی که به عنوان سایه‌بان یا آفتابگیر در نمای ساختمان به کار می‌روند، از پروفیل‌های آلومینیومی در اندازه‌های مختلف و به صورت افقی یا عمودی تولید می‌شوند. لوورها گزینه مناسبی برای کنترل گرما، جلوگیری از تابش مستقیم خورشید و گرد و غبار به شمار می‌روند. همچنین برای جلوگیری از دید مستقیم به داخل ساختمان، به ویژه در ساختمان‌هایی با نمای شیشه‌ای، لامل و اسپایدر استفاده می‌شود.

در حال حاضر، از این نوع لوور در انواع نمای ساختمان مثل نمای استادیوم، مدارس، بانک و برج‌ها بهره می‌برند. لوور آلومینیومی Z شکل نیز جنبه زیباسازی نمای ساختمان را دارد و همچنین در کنترل آلودگی صوتی و موارد ذکرشده عملکرد بهتری دارد.

برای ساخت لوور آلومینیومی Z شکل، ورق آلومینیومی با ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود. آن‌ها با کمک برشکاری و خمش در اشکال مختلف تولید می‌شوند که بیشترین کاربرد را در نمای ساختمان دارند.

نمای لوور آلومنیومی

انواع روش های اجرای لوور آلومینیومی

به طور کلی دو نوع سیستم رایج برای اجرای لوور آلومینیومی وجود دارد که عبارتند از:

۱. سیستم متحرک

این سیستم را می‌توان توسط سیستم‌های کنترل از راه دور یا سوئیچ‌ها در اختیار مشتریان قرار داد. سیستم متحرک با اتصالات و قطعات ویژه با تکنولوژی جدید و کاملا اختصاصی پیاده‌سازی می‌شوند. انواع متحرک نیاز به موتور الکتریکی دارند و هزینه طراحی و اجرای آن‌ها بسیار بیشتر از نوع ثابت است. نوارهای متحرک اغلب از آلومینیوم یا کامپوزیت ساخته می‌شوند.

آلومینیوم به دلیل سبک بودن، انتخاب بسیار مناسبی برای ساخت لوور و نورگیر است. با استفاده از این سیستم، نمای لوور قابلیت انطباق با هر نوع آب و هوایی را دارد و در ساعات مختلف روز نمای ساختمان تغییر می‌کند.

۲. سیستم ثابت

این سیستم یکی از رایج‌ترین سیستم های لوور به شکل دوکی یا سایر اشکال لوور است. سیستم ثابت به دلیل سادگی، اقتصادی بودن و امکان نصب مستقیم بر روی سیستم‌های نمای شیشه‌ای یا ورق‌های کامپوزیت، نسبت به متحرک بیشتر استفاده می‌شود. اما می‌توان از مواد دیگری مانند آلومینیوم نیز برای ساخت آن استفاده کرد. در سیستم ثابت، لوورها از طریق سوراخ‌هایی که روی درپوش آن‌ها تعبیه شده است، به سازه متصل می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند توسط پایه بر روی نگهدارنده خود قرار بگیرند.

لوور آلومینیومی چیست

خرید انواع تجهیزات آلومینیومی از آیرومارت

همان‌طور که مطالعه کردید، برای ساخت لوور به انواع ورق و پروفیل آلومینیومی نیاز است. شما می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و بعد از بررسی قیمت ورق آلومینیوم و قیمت پروفیل، محصول مورد نظرتان را به صورت آنلاین سفارش دهید.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، بیش از سه دهه است که در بازار آهن‎‌آلات فعالیت دارد و از این جهت به عنوان یک مرجع معتبر در زمینه عرضه انواع مقاطع فولادی شناخته می‌شود.

شما می‌توانید قیمت محصولات مختلف مانند قیمت ورق آلومینیومی رنگی را به صورت روزانه از آیرومارت استعلام گرفته و به آسانی اقدام به ثبت سفارش کنید.
همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید از راهنمایی کارشناسان مجرب ما بهره‌مند شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.