نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی + بررسی کامل نکات آن

5/5 - (1 امتیاز)

نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی + بررسی کامل نکات آن

نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی

اغلب در زمان ساخت و ساز یا بازسازی یک خانه، مرحله ساخت سقف دست کم گرفته می‌شود. زیرا برخی تصور می‌کنند که سقف اهمیت چندانی ندارد. اما ساختار سقف نسبتا پیچیده است و مهمتر از آن، سقف یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان محسوب می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

سقف شیروانی فلزی یکی از انواع پر استفاده سقف است که در بخش‌های مختلفی از کشور به کار می‌رود. نکته مهم قبل از اجرای شیروانی سقف، آگاهی از شرایط و مصالح مورد نیاز آن است.

اما پیش‌تر درباره نحوه اجرای سقف عرشه فولادی و سقف وافل صحبت کرده‌ایم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا در این مطلب، اصول اجرای سقف شیروانی فلزی را توضیح دهیم.

سقف شیروانی چیست؟

سقف شیروانی نوعی سقف کاذب است که می‌توان از آن برای زیباسازی نمای ساختمان استفاده کرد. همچنین، از این سقف برای جمع‌آوری آب برف و باران و جلوگیری از نم زدن سقف خانه استفاده می‌شود.

این نوع سقف دارای شکل سه گوشه است که آن را از روبه‌رو شبیه مثلث می‌کند. شیب استفاده شده در این سقف‌ها می‌تواند کم یا زیاد باشد. حداکثر شیب آن ۷۰ درجه و حداقل آن ۱۵ درجه است.

مصالح به کار رفته در سقف های شیروانی با یکدیگر تفاوت دارند، اما رایج ترین آنها ورق گالوانیزه رنگی است. بنابراین برای ساخت این سقف باید به فکر خرید ورق رنگی باشید و با افزایش قیمت ورق نیز هزینه تمام شده سقف افزایش می‌یابد.

سقف شیروانی

انواع سقف شیروانی فلزی

در برخی از مناطق کشور به دلیل بارش شدید باران و برف، سقف‌ها در معرض رطوبت بیشتری قرار می‌گیرند. از این‌رو، در چنین مناطقی اجرای سقف شیبدار به جای سقف مسطح انجام می‌شود. در نتیجه، ساختمان استاندارد بیشتری پیدا می‌کند و از خرابی آن جلوگیری می‌شود.

مزایا و موارد استفاده از انواع سقف های شیروانی فلزی عبارتند از:

۱. سقف شیروانی فلزی تک بر

این نوع سقف به راحتی با تعداد کمی نیروی کار صورت می‌گیرد. در مقایسه با سایر سقف‌ها، هزینه و مصالح کمتری نیاز دارد. بنابراین اگر بودجه شما برای مصالح مورد نیاز ساختمان کم است، این سقف می‌تواند گزینه خوبی باشد.

یکی دیگر از مزایای سقف شیروانی تک فلزی، این است که شیب تند سقف باعث می‌شود تا برف و باران به سرعت تخلیه شود. به دلیل اینکه آب و برف روی آن جمع نمی‌شود، سقف دوام بیشتری دارد.

۲. سقف شیروانی فلزی چند بر

این سقف نسبت به نمونه‌های دیگر، استحکام و مقاومت بیشتری را در برابر برف سنگین، باد و طوفان از خود نشان می‌دهد. همچنین، در این سقف اثری از باران باقی نمی‌ماند و رطوبت سطح آن، در اثر وزش باد خیلی سریع خشک می‌شود.

۳. سقف شیروانی فلزی چهار بر

به طور کلی، این سقف برای افرادی مناسب است که می‌خواهند فضای بیشتری به ساختمان خود اضافه کنند. سقف شیروانی چهار بر در ساختمانی استفاده می‌شود که یک واحدِ پیوسته نیست. به عنوان مثال، می‌توانید از سقف شیروانی فلزی چهار بر برای سقف گاراژ و پارکینگی استفاده کنید که می‌خواهید در مجاورت ساختمان ساخته شود.

معایب سقف شیروانی فلزی

همانطور که گفته شد سقف های شیروانی فلزی، مزایایی دارند که استفاده از آنها را محبوب کرده‌اند. اما جدای از مزایا، این سقف ها معایبی نیز دارند که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم:

  • ضعف در برابر شرایط آب و هواییِ طوفان و باد
  • وجود نقاط ضعف و اشکال در سقف در صورت عدم رعایت ضوابط اجرایی
  • تخریب و فرسودگی سریع سقف، در صورت عدم بررسی و تعمیر دوره‌ای آن

انواع سقف شیروانی فلزی

نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی چگونه است؟

مهمترین و اصلی‌ترین مرحله در نحوه اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه، بخش زیرسازی آن است. زیرسازی اصولی، دوام و استحکام سقف شیروانی را بالا می‌برد. در ادامه با مراحل اجرای این سقف به صورت گام به گام آشنا می‌شوید:

مرحله اول؛ زیرسازی

اصولا زیرسازی سقف های شیروانی با استفاده از پروفیل های چوبی یا فلزی صورت می‌گیرد. بار اصلی سقف و اتصالات آن، وارد زیرسازی می‌شود و باید در انجام این مرحله دقت زیادی شود. انتخاب متریال مناسب برای آهن‌کشی و اجرای آن، به شیب سقف بستگی دارد.

به گفته کارشناسان، شیب ۳۲ درجه بهترین نوع شیب برای اجرای سقف شیروانی فلزی است. در ساخت این سقف، قوطی‌های فلزی به شکل موازی و با فاصله ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متری روی شاه‌تیرها نصب می‌شوند.

مرحله دوم؛ برش و آماده سازی ورق

بعد از قوطی‌کشی سقف، نوبت به برش ورق گالوانیزه می‌رسد. همانطور که گفتیم، ورق گالوانیزه یکی از مهمترین تجهیزات برای اجرای این سقف محسوب می‌شود. در نتیجه، قیمت روز ورق گالوانیزه می‌تواند هزینه شما را افزایش دهد.

در این مرحله، ورق های گالوانیزه باید از طول بریده شوند و طول هر یک از ۱۰ متر کمتر نباشد. برای برش ورق‌ها، می‌توان از قیچی، اره گردبر و سنگ فرز استفاده کرد. با اینکه سرعت برش ورق با سنگ فرز زیادتر است، ولی استفاده از قیچی ایمنی بیشتری دارد و اندازه‌های دقیق‌تری را به وجود می‌آورد.

بعد از برش ورق، لبه‌های آنها را از طریق مته سوراخ کنید تا فضای کافی برای بستن پیچ‌ها ایجاد شود. سوراخ‌ها تا لبه ورق باید حداقل ۱۵.۳ سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

مرحله سوم؛ نصب موقت ورق

در این بخش، ورق های شیروانی باید به صورت افقی روی شاه‌تیرهای سقف قرار بگیرند. جهت جلوگیری از افتادن ورق ها، می‌توان آن‌ها را به طور موقت با پلاستیک پوشاند. اطمینان حاصل کنید که هر ورق حدود ۵.۵ سانتی متر با ورق کناری خود همپوشانی داشته باشد.

مرحله چهارم؛ اجرای پوشش سقف شیروانی

پس از قرار دادن پانل بر روی تیر اصلی و زیرسازی، لبه خارجی ورق باید با استفاده از پیچ و واشر پلی کربنات سفت شود. پس از اتمام یک طرف سقف، ورق‌ها باید در سمت دیگر نصب شوند و بین دو طرف سقف یک کلاهک وجود داشته باشد. همچنین نصب ناودان شیروانی در لبه سقف شیروانی فلزی ضروری است؛ زیرا بدون آن، آبِ جمع شده در سقف به راحتی به زمین منتقل نمی‌شود.

نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی

خرید انواع ورق برای اجرای سقف شیروانی

با توجه به نکات گفته شده، ورق گالوانیزه یکی از بهترین مصالح برای ساخت سقف شیروانی محسوب می‌شود. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق گالوانیزه ۶۰، قیمت ورق گالوانیزه ۵۰ و انواع دیگر، وارد سایت آیرومارت شوید.

ما قیمت‌ها را به طور روزانه به همراه نمودار تغییرات، آپدیت می‌کنیم. با چند کلیک می‌توانید انواع ورق و آهن‌آلات دیگر را سفارش دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌ی رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.