جوشکاری میلگرد و ضوابط اجرای آن

5/5 - (2 امتیاز)

جوشکاری میلگرد و ضوابط اجرای آن

جوشکاری میلگرد

گاهی اوقات در حین ساخت انواع سازه، مهندسان هنگام آرماتوربندی به جوشکاری میلگرد نیاز دارند. برخی افراد فکر می‌کنند که این کار انجام شدنی نیست و غیر مجاز است. اما شما می‌توانید با برخی از روش‌ها و رعایت ضوابط جوشکاری میلگرد، موفق به انجام این کار شوید.
بنابراین تا پایان این مقاله همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا به بررسی روشهای جوشکاری میلگرد و قوانین آن بپردازیم.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

جوشکاری میلگرد چیست؟

برای اتصال میلگرد از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که جوشکاری یکی از این روش‌ها است. لزوم استفاده از روش های اتصال میلگرد، به استفاده از آرماتور در بتن مربوط می‌شود. از آنجا که میلگردها در طول‌های مشخصی تولید می‌گردند، برای به‌کارگیری از این مقاطع در بخش‌های مختلف باید آن‌ها خم کرد و یا در اندازه‌های مختلف برش داد.

جوشکاری میلگرد چیست؟

کاربرد جوشکاری میلگرد چیست؟

  • اتصال بلوک‌ها یا ستون‌هایی که وزن و طول آنها بیشتر از حد استاندارد میلگرد است.
  • اتصال قطعات بتنی پیش ساخته به یکدیگر در محل
  • اتصال میلگرد به سایر مقاطع فولادی در بتن
  • تعمیر و بازسازی سازه‌های بتنی
  • ساخت سازه‌های خاص

آیا می‌توان جوشکاری میلگرد را برای سازه انجام داد؟

همانطور که ابتدای متن گفتیم، برخی افراد تصور می‌کنند که جوشکاری میلگرد مجاز نیست. اما بر اساس برخی از قوانین و شرایط می‌توان این کار را انجام داد. طبق قوانین بتن ایران، در شرایطی که از میلگردهایی با قطر حداکثر ۱۰ میلی‌متر استفاده می‌شود، می‌توان جوشکاری میلگرد را انجام داد. طبق آیین نامه، حداقل قطر میلگرد مجاز برای جوشکاری ۱۴ میلی متر است. در ضمن، نسبت مقطع دو میلگرد جوش داده شده به یکدیگر نباید از ۱.۵ متر بیشتر باشد. همچنین باید الکترود مناسب را با توجه به نوع میلگرد انتخاب کنید.

کدام میلگردها قابلیت جوشکاری دارند؟

در ابتدا باید بدانید که قابلیت جوشکاری میلگرد به میزان کربن موجود در ترکیب این محصولات بستگی دارد. میلگرد با مقدار کربن کمتر از ۰.۳، برای عملیات جوشکاری به کار می‌رود و مناسب است. در غیر این صورت، انجام انواع جوشکاری روی آنها باعث شکسته شدن آرماتور یا میلگرد و فروریختن سازه مورد نظر می‌شود.
نکته مهمی که در بررسی قیمت روز میلگرد و خرید آن باید مد نظر داشته باشید، ترکیب شیمیایی است. باید دقت کنید که چه نوع میلگردی برای پروژه شما مناسب‌تر خواهد بود. در ادامه انواع میلگرد را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که کدام یک را می‌توان جوش داد.

۱. میلگرد A1

میلگرد A1 یا میلگرد ساده در صنایع و ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میلگرد به دلیل خواص و ماهیت آن، جوش‌پذیری خوب و انعطاف‌پذیری بالایی دارد که استفاده از آن را برای عملیات جوشکاری آسان می‌کند.

۲. میلگرد A2

این نوع میلگرد، نیمه خشک بوده و جوش‌پذیری خوبی ندارد و این باعث می‌شود که جوشکاری روی میلگرد A2 انجام نشود. اجرای عملیات جوشکاری در این نوع میلگردها اصلا توصیه نمی‌شود، چرا که در نهایت می‌تواند منجر به از دست دادن محصول مورد نظر شود.

۳. میلگرد A3

میلگرد A3 محصولی کاملا خشک با جوش‌پذیری بسیار کم است که اصلا برای جوشکاری مناسب نیست. جوشکاری روی این میلگرد باعث می‌شود که به راحتی شکسته و غیر قابل استفاده شود.

۴. میلگرد A4

در روزهای اولیه تولید میلگرد A4 به دلیل ساختار مشابه آن با میلگرد A3، در جوشکاری استفاده نمی‌شد. اما با استفاده از فناوری‌های جدید در تولید این محصول و اصلاح ساختار آن، توانستند قابلیت جوشکاری آن را تقویت کرده و در ساخت سازه‌های بتنی از آن استفاده کنند.

کدام میلگردها قابلیت جوشکاری دارند

روش‌های جوشکاری ‌میلگرد کدامند؟

برای ایجاد انواع اتصالات جوشی بین میلگردها و جهت استفاده در سازه‌های بتنی و افزایش مقاومت آن، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که عبارتند از:

۱. جوشکاری فورجینگ

روش جوش سر به سر تحت فشار یا جوش فورجینگ، با حرارت دادن لبه‌های میلگرد تا دمای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد آغاز می‌شود. لبه‌های میلگرد تحت این حرارت به صورت خمیری در می‌آیند و امکان ایجاد اتصالات را فراهم می‌کنند. به کمک ابزار و تجهیزات پیشرفته، میلگردها روی هم قرار می‌گیرند و فشار لازم برای اتصال دو میلگرد به یکدیگر وارد می‌شود.

۲. جوشکاری سربه‌سر مستقیم

این نوع جوشکاری در شرایط خاصی به کار می‌رود. به عنوان مثال، زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که میلگرد با قطر بیشتر از ۱۹ میلی‌متر است و در دو حالت عمودی و افقی اعمال می‌شود.

۳. جوشکاری سربه‌سر غیر مستقیم

در این نوع جوشکاری باید از یک مقطع فولادی دیگر برای اتصال میلگرد کمک گرفت. در اینجا از سطح سایر قطعات فولادی مانند نبشی یا ورق سیاه به عنوان واسطه بین دو میلگرد استفاده می‌شود تا بتوانند وصله جوشی مورد نظر را تشکیل دهند.

۴. اتصال پوششی جوش داده شده

جهت جوش میلگرد به میلگرد با قطر کمتر از ۱۹ میلی‌متر، از این روش جوشکاری استفاده می‌شود. در این روش، میلگردهای متصل به هم معمولا مقدار کمی همپوشانی دارند و برای موارد خاصی به کار می‌روند.

روش‌های جوشکاری ‌میلگرد

جوشکاری میلگرد چه مراحلی دارد؟

مراحل جوشکاری میلگرد به شرح زیر است:

  • قبل از جوشکاری، سطح مورد نظر باید تمیز شود.
  • محل ترک‌ها روی سطح باید بررسی و شناسایی شود.
  • هرگونه آلودگی، روغن و پوسته پوسته شدن از بین برود.
  • میلگرد و آرماتور مورد استفاده در داخل بتن با استفاده از جوش شیاری به هم متصل می‌شوند. برای این منظور باید از قوس کربن، اره کاری و برس اکسیژن استفاده شود.
  • در حین اتصال و جوش میلگرد به صورت لب به لب، باید انحراف میلگرد کنترل شود.

رعایت این نکات در حین جوشکاری باعث می‌شود که پروژه شما کیفیت بیشتری داشته باشد و مقاطع به شکل صحیح متصل شوند.

جوش میلگرد ستون چگونه انجام می‌شود؟

برای جوش میلگرد ستون، سر میلگرد را با استفاده از کاتر مخصوص برش می‌دهند تا صاف شود. سپس میلگردها به صورت مکانیکی به هم متصل می‌شوند تا کاملا تراز شوند. بعد از آن، جوشکاری ستون صورت می‌گیرد و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که میلگردها به حالت خمیری درآیند. سپس آنها را با استفاده از فشار گیره به یکدیگر می‌چسبانند.

برای جوشکاری میلگرد چه الکترودی استفاده می‌شود؟

نقطه ذوب میلگرد فولادی ۱۵۳۰ درجه سانتیگراد است، از این‌رو باید از الکترودی استفاده کنید که دمای آن نزدیک به دمای ذوب میلگرد باشد. الکترودهای معمولی، دمای ذوب ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد دارند و از آنها نمی‌توان جهت جوشکاری میلگرد استفاده کرد. ما پیش‌تر درباره جوشکاری الکترود دستی صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

الکترود جوشکاری میلگرد

استاندارد جوشکاری میلگرد چیست؟

در جوشکاری میلگرد قوانین و استانداردهای خاصی وجود دارند که باید حتما به آنها توجه کنید. این قوانین به طور کامل در مقررات ملی ۳۱۳۲ آمده‌اند و در ادامه به آیین نامه جوشکاری میلگرد اشاره می‌کنیم:

  • قبل از جوشکاری میلگرد، بخش فولادی باید گرم شود و جوشکاری توسط افراد مجرب صورت گیرد.
  • قواعد جوشکاری پوششی مانند اتصال جوشی پهلو به پهلو است.
  • تمام حفره‌ها و سوراخ‌های ایجاد شده باید با جوش پر شوند.
  • در اتصال سربه‌سر جوش با استفاده از پشت‌بند، طول پشت‌بند نباید کمتر از ۳ برابر قطر میلگرد باشد و فاصله دو سر میلگرد در حالت پیش گرم شده، ۳ میلی‌متر و در حالت عادی ۸ میلی‌متر است.
  • جوش پهلو به پهلو فقط بر روی میلگردهای نورد گرم با قطر ۶ تا ۳۶ میلی متر انجام می‌شود. در این فرآیند طول نوار جوش نباید از ۱۰ برابر قطر میلگرد کوچیک‌تر شود. اگر جوشکاری از دو طرف صورت بگیرد، این عدد ۵ برابر کاهش می‌یابد.
  • جوشکاری فورجینگ بر روی میلگرد سایز ۱۰ میلی‌متر به بالا انجام می‌شود. در جوشکاری قوس الکتریکی، الکترود باید با توجه به نوع فولادی که میلگرد از آن ساخته شده، استفاده شود.
  • در جوشکاری، الکترود سومین عنصر در اتصال دو میلگرد است. اگر الکترودهای استفاده شده به درستی انتخاب نشوند و با میلگرد مطابقت نداشته باشند، نتیجه از کیفیت پایینی برخوردار خواهد بود.
  • در هیچ موردی نباید روی سطح جوش سرریز وجود داشته باشد.
  • ذوب کامل بین فلز پایه و فلز جوش مورد نیاز است.
  • نوع جوش، تجهیزات مورد استفاده برای جوشکاری و تجهیزات باید مورد تایید سازمان نظارت باشند.
  • در جوشکاری، کنترل و بررسی دمای قطعه و آب و هوای محیط برای اجرای صحیح و بدون عیب بسیار مهم است.
  • توجه داشته باشید که نقطه ذوب میلگرد فولادی ۱۵۳۰ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب الکترود حاوی قوس الکتریکی ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد است. این اختلاف دما می‌تواند باعث عدم یکپارچگی جوش شود. بنابراین، الکترود مناسب برای جوشکاری میلگرد بسیار مهم است.

استاندارد جوشکاری میلگرد

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

در وبسایت آیرومارت، می‌توانید ضمن بررسی استانداردهایی چون وزن میلگرد ۱۶، خرید خود را به قیمت روز انجام دهید. ما در آیرومارت انواع میلگرد را با بهترین قیمت و قابلیت خرید آنلاین، در اختیار شما قرار می‌دهیم. جهت اطلاع از قیمت میلگرد ۱۴ روز، قیمت میلگرد ۱۶ امروز و … وارد سایت شوید و با چند کلیک محصول مورد نظرتان را خریداری کنید. در ضمن جهت داشتن هرگونه سوال درباره میلگرد و مقاطع فولادی دیگر، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.