تحلیل بازار فولاد اردیبهشت ماه 1402

5/5 - (2 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد اردیبهشت ماه 1402

تحلیل بازار فولاد اردیبهشت ماه 1402

تحلیل این هفته را با بازار داخلی شروع می‌کنیم:

۵/۵ - (۲ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

بازار داخلی

میلگرد

میلگرد در بازار داخلی نسبت به هفته گذشته با روند صعودی همراه بوده‌است. هفته گذشته در برخی مبادی نرخ پایه ۲۳ هزارو ۹۰۰ تومان مشاهده شد در صورتی که این هفته حول و حوش ۲۵ هزار ۵۰۰ تومان و ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

ورق

ورق، در هفته پایانی اردیبهشت، در اکثر مبادی فروش، وضعیت ثابتی را حفظ کرد و بدون تغییر باقی ماند. به‌نظر می‌رسد در هفته آتی با کاهش قیمت همراه باشد.

مواد اولیه بازار جهانی

در پی افت فعالیت ساخت و ساز در روسیه، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور کاهش یافت. همچنین قیمت ورق تخت در بازار این کشور وضعیت ثابتی را حفظ کرد. بازار جهانی ورق گرم چین و امارات همچنان نزولی است.

قراضه فولای

قراضه ترکیه، در هفته گذشته، روند ثابت و نرخ ۳۷۶ دلار/تن را حفظ کرد.

سنگ آهن

سنگ آهن چین، نسبت به ابتدای هفته ۶ دلار رشد داشته و درحال حاضر برای آن نرخ ۱۰۸ دلار/تن مشاهده می‌شود. اما در هفته‌های آتی، کف قیمت این محصول در محدوده ۹۵ دلار به‌نظر می‌رسد؛ زیرا فعالیت ساخت و ساز سنگ آهن در چین به‌دلیل افت تقاضا کاهش داشته و جای خود را به قراضه داده است. همچنین چالش‌های بدهی شرکت‌های ساختمانی چین، در افت تقاضا و افزایش صادرات فولاد چین و رشد رقابت جهانی در این امر بی‌تاثیر نبوده است.

کنسانتره

کنسانتره چین، روند صعودی آرامی را در ابتدای هفته با نرخ ۱۰۸ دلار/تن رقم زد و در پایان هفته به ۱۱۴ دلار/تن رسید.

بیلت

بیلت دریای سیاه با نرخ ۵۲۴ دلار/تن روند بازار خود را ثابت نگه داشته است.

اسلب

اسلب چین از مرز ۶۰۰ دلار/تن عبور کرد و با کاهش ۰.۵۶ درصد، به نرخ ۵۹۵ دلار معامله شد. اسلب صادراتی ایران فعلا آرام و ثابت به‌نظر می‌رسد.

سخن پایانی

این هفته رینگ صنعتی محصولات فولادی با بازار نزولی همراه با کاهش تقاضا مشاهده شد. تمایلی برای رقابت بر روی قیمت‌های پایه وجود نداشت و اکثر معاملات صنعت فولاد در قیمت پایه انجام شد.

تحلیل هفته دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

مواد اولیه بازار جهانی

مواد اولیه بازار جهانی در این هفته چه وضعیتی داشتند؟

قراضه فولادی

در بازار بورس کالا، شاخص قیمت قراضه به زیر ۴۰۰ دلار رسید که نشان از کاهش سطح تقاضا از سوی تولیدکنندگان فولاد است و به‌نظر می‌رسد این روند نزولی ادامه‌دار باشد.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور به ۱۰۰ دلار رسید که به معنای کاهش قیمت مواد اولیه در بازار جهانی است. این روند باعث کاهش قیمت فولاد روزهای آتی می‌شود.

بازار شمش

به‌نظر می‌رسد فولادسازان کشور، در مزایده‌های صادراتی خود، قیمت شمش قوس را به زیر ۵۰۰ دلار تا ۴۷۰ دلار رسانده‌اند. بیشتر مقاصد این مزایده‌ها، کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی با کاهش شدیدی که داشته، به ۵۶۹ دلار رسیده است وپیش‌بینی می‌شود این کاهش ادامه دار باشد. همچنین قیمت ورق سیاه روسیه به ۶۰۰ دلار رسید.

بازار داخل

دوشنبه، مورخ ۱۱/۰۲/۱۴۰۲، حدود ۱۹۹۰۰۰ تن شمش فولادی با نرخ میانگین ۲۲۲۷۲۹ ریال معامله شد که میانگین دو هفته را به ۲۱۹۴۳۸ ریال رساند. بنابراین بازه قیمت شمش برای هفته آینده بین ۲۰۸۴۶۶ تا ۲۲۱۶۳۲ ریال قرار می‌گیرد.

مقاطع طویل

در روز چهارشنبه قیمت پایه میلگرد، در بورس کالا به ۲۶۰۰۰ تومان رسید که به علت عرضه نقدی و همچنین بسته بودن کدهای بورسی، تعداد زیادی از شرکت‌های بازرگانی به‌علت ضعف تقاضا در بورس کالا، عمده تقاضای خود را به‌سمت بازار آزاد حرکت دادند.

مقاطع تخت

بازار مقاطع تخت تا روز چهارشنبه، باتوجه به روند افزایشی دلار شاهد افزایش قیمت بود. اما در روز چهارشنبه به‌دلیل کاهش قیمت دلار، قیمت ورق سیاه نیز کاهش پیدا کرد.

تحلیل هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

بازار جهانی مواد اولیه

بازار جهانی مواد اولیه، در این هفته، با چه تغییراتی مواجه شد؟

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۳۸۹ دلار خریداری شد.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین، در بورس سنگاپور، به ۱۰۰ دلار رسید که به معنای کاهش قیمت مواد اولیه در بازار جهانی است.

بازار شمش

فولادسازان کشور، هفته گذشته مزایده‌های صادراتی خود را به قیت ۵۰۵ دلار بستند. اما در این هفته باری دیگر، قیمت پیشنهادی را کاهش داده و به ۴۹۸ دلار رساندند. همچنین تولیدکنندگان شمش القایی، قیمت شمش خود را به حدود ۴۷۰ دلار رساندند.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی با کاهش شدیدی، به قیمت ۵۷۰ دلار رسید و به‌نظر می‌رسد این سقوط قیمتی همچنان ادامه داشته باشد. به همین دلیل کارخانه‌های تولید ورق در پی کاهش تولید اما افزایش قیمت هستند که بعید به نظر می‌رسد در روند کلی تغییری ایجاد شود.

بازار داخل

روز سه شنبه، حدود ۴۸ هزار تن شمش فولادی با قیمت میانگین ۲۰۵۱۲۴ ریال که همه آن‌ها با تسویه نقدی معامله شدند، مورد تایید بورس کالا قرار گرفتند. اما شمش‌هایی که دارای LC بودند، به‌دلیل رقابت بالا مورد تایید قرار نگرفتند، بنابراین روز چهارشنبه مجددا عرضه شدند. به‌طورکل به‌نظر می‌رسد بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت در پی آن است، از افزایش قیمت شمش جلوگیری کند.

مقاطع طویل

در طی این هفته با افزایش قیمت آهن اسفنجی و رقابت بیش از ۳۰ درصدی، قیمت شمش و در مرحله بعد قیمت مقاطع طویل افزایش پیدا کرد.

این افزایش باعث رسیدن قیمت میلگرد به کف قیمتی ۲۶ هزار تومان و تیرآهن در اصفهان به حدود ۳۰ هزار تومان شد. به‌دلیل این افزایش قیمت شدید، وزارت صمت مجددا با دخالت در بازار، عرضه‌های اعتباری را ممنوع کرد. همچنین پیش دریافت معاملات بورس کالا را از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد رساند.

مقاطع تخت

در بازار مقاطع تخت، قیمت ورق سیاه مبارکه حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش یافت که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل افزایش عرضه از سمت مبادی ورق مبارکه باشد. همچنین تخمین زده شده‌است در عرضه بعدی مبارکه، حدود قیمت پایه بر روی ۱۷۰۰۰ تومان باشد که نسبت به قیمت پایه قبلی حدود ۲۰۰۰ هزارتومان پایین‌تر است.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.