تفاوت میلگرد بستر و وال پست، کدامیک بهتر است؟

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت میلگرد بستر و وال پست، کدامیک بهتر است؟

تفاوت میلگرد بستر و وال پست

اگر شما هم در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارید، احتمالا نام میلگرد بستر و وال پست را شنیده باشید. در نگاه اول این دو برای تقویت ساختمان به کار می‌آیند، ولی تفاوت هایی نیز دارند. همین موضوع باعث شده تا برای برخی از افراد این سوال پیش آید که میلگرد بستر بهتر است یا وال پست؟
اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، در ادامه مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید. ما در این مقاله فرق وال پست با میلگرد بستر را بررسی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

میلگرد بستر چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به تفاوت میلگرد بستر با وال پست بپردازیم، ابتدا بهتر است بدانید که میلگرد بستر چیست؟ میلگرد بستر یک مفتول طولی تغییر شکل یافته است که مفتول‌های عرضی به صورت خرپا یا نردبانی به آن جوش داده می‌شوند. این نوع میلگرد در ابعاد مناسب جهت قرارگیری در درزها و اتصالات بین ردیف‌های واحدهای ساختمانی نصب می‌شود. همچنین برای ستون‌ها در تحمل بارهای عمودی و جلوگیری از شکستگی‌های مایل، تاثیر زیادی دارد. این جزء منحصر به‌فرد، در هنگام اعمال نیروهای کششی از شکستگی جلوگیری می‌کند.

جنس میلگرد بستر، از فولاد است و از مفتول فولادی با ضخامت چهار میلی‌متر تولید می‌شود که در برابر خوردگی و فرسایش مقاومت دارد. استفاده از میلگرد بستر، دیوارها را در برابر زلزله و نیروهای نفوذی به ساختمان مقاوم می‌کند. در بررسی آسیب‌های ناشی از حوادثی مانند زلزله، متوجه می‌شویم که آسیب بین دیوارها و سقف ساختمان‌ها به دلیل استحکام ناکافی سازه است. بنابراین اجرای میلگرد بستر یکی از راه‌های مقرون به صرفه برای مقاوم سازی ساختمان به حساب می‌آید.

در ساخت میلگرد بستر باید به میزان رطوبت ملات ساختمانی توجه شود، زیرا وجود رطوبت باعث زنگ‌زدگی و خوردگی میلگرد و در نهایت کاهش مقاومت سازه می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش آید که چرا روش‌های دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؟ دلیل آن این است که روش‌های دیگر، مقاومت کمتری نسبت به میلگرد بستر ایجاد می‌کنند. در ضمن، بهتر است با نکات نگهداری میلگرد در انبار آشنا باشید تا رطوبت باعث خوردگی آن نشود و بعدها برای شما مشکل‌ساز نباشد.

میلگرد بستر

وال پست چیست؟

وال پست‌ها یا تکیه گاه‌های دیواری که به صورت قاب اجرا می‌شوند، عمدتا از نبشی، ناودانی و قوطی تشکیل می‌شوند. در واقع دیوار ساختمان در برابر نیروی وارده به صورت منسجم عمل می‌کند و این اسکلت از فروریختن اعضای غیراصولی آن در هنگام حوادثی مانند زلزله جلوگیری می‌کند. در صورت عدم رعایت ضوابط اجرا و عدم استفاده از وال پست، این اعضا فرو می‌ریزند و خسارات جانی و مالی زیادی به بار می‌آورند.

وال پست را می‌توان با استفاده از روش‌هایی مانند جوشکاری، پیچ و مهره به ستون‌ها و تیرها متصل کرد. بر اساس استانداردهای اروپایی، برای اتصال وال پست به اعضا، به دلیل انعطاف کم از روش جوشکاری استفاده نمی‌شود و در ساخت اسکلت و سایر قسمت‌های سازه فقط روش پیچ و مهره به کار می‌رود. اما در ایران روش جوشکاری هنوز مورد استفاده و تایید است. البته ما پیش‌تر به طور مفصل درباره اینکه وال پست چیست صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

وال پست

تفاوت میلگرد بستر با وال پست

اگرچه از وال پست و میلگرد برای تقویت و استحکام‌بخشی بتن و دیوار سازه استفاده می‌شود، اما تفاوت‌های زیادی در ویژگی‌ها و روش اجرای آنها وجود دارد. به طور کلی تفاوت های میلگرد بستر با وال پست عبارتند از:

  • جنس وال پست و میلگرد بستر متفاوت است. به عنوان مثال، وال پست از نبشی ساخته شده است، در حالی که میلگرد بستر از میلگرد تولید می‌شود. بنابراین شما باید در هنگام طی کردن مراحل ساخت ساختمان، قیمت نبشی و قیمت میلگرد امروز را برای هر کدام به طور جداگانه بررسی کنید.
  • مهم‌ترین تفاوت وال پست با میلگرد بستر، در نحوه اجرا و نصب آنهاست. مثلا میلگرد در ملات بین آجرها پنهان می‌شود. اما برای نصب وال پست باید نبشی‌ها به سقف و پایه ستون متصل شوند. بنابراین نصب و اجرای میلگرد بستر نسبت به وال پست آسان‌تر است.
  • تفاوت دیگر آنها، زمان لازم برای اجرای وال پست و میلگرد بستر است. از آنجایی که در فرآیند اجرای وال پست به جوشکاری نیاز دارید، مدت زمان نصب و اجرای آن بالاتر از میلگرد بستر است.
  • یکی دیگر از تفاوت های وال پست و میلگرد بستر، هزینه‌ای است که برای اجرای آنها لازم دارید. هزینه اجرای وال پست نسبت به اجرای میلگرد بستر بیشتر است.
  • توانایی تحمل بار این دو نیز تفاوت‌هایی دارد. به عنوان مثال، یک وال پست می‌تواند بار بیشتری را نسبت به میلگرد بستر تحمل کند. به خصوص در مورد نیروهای برشی که بسیار رایج است.
  • به عنوان تفاوت نهایی می‌توان به نیروی کار اشاره کرد. نصب و اجرای وال پست نیاز به دقت بالایی دارد و باید توسط جوشکار ماهر و کارکنان متخصص انجام شود.
  • میلگرد بستر و وال پست

در نهایت، وال پست بهتر است یا میلگرد بستر؟

وال پست با استفاده از نبشی، ناودانی یا قوطی ساخته می‌شود که برای عملکرد یکپارچه دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف آن توزیع مناسب نیروهای وارده به دیوار و تقویت سازه در برابر نیروهای خمشی و برشی است. انواع متداول وال پست‌ها در تقاطع دیوارهای غیرسازه‌ای، جان پناه‌ها و کناره دهانه‌های ورودی استفاده می‌شوند تا در زمان سوانح، از فروپاشی دیوار جلوگیری کنند.

اما جوشکاری میلگرد بستر به صورت نردبانی یا خرپا صورت می‌گیرد و آن را در ملات بین دیوار آجری یا سفالی و ستون قرار می‌دهند. در ساخت و ساز، از میلگرد بستر برای غلبه بر نیروهای کششی استفاده می‌شود. بنابراین وال پست و میلگرد بستر علیرغم داشتن کارکردها و اهداف مشابه، از نظر ظاهر، جنس، روش اجرا و استانداردهای اجرا با هم تفاوت دارند.

اخیرا مشخص شده است که به دلیل نصب آسان، ساختار سبک، استحکام بالا و اتصال مستحکم به دیوار، به جای وال پست از میلگرد بستر استفاده می‌شود. در نتیجه نهایتا شما باید بر اساس نیاز و هدف خود، به این ویژگی‌ها دقت کنید و میلگرد بستر یا وال پست را انتخاب نمایید.

وال پست بهتر است یا میلگرد بستر

خرید انواع میلگرد و تجهیزات فولادی از آیرومارت

همانطور که می‌دانید، میلگرد یکی از مهمترین مصالح مورد نیاز برای ساخت انواع سازه است. بنابراین محصولی پر فروش محسوب می‌شود و باید قیمت آن را از یک مرجع معتبر بگیرید. آیرومارت، مرجع خرید آهن، به عنوان یکی از تامین‌کنندگان معتبر مقاطع فولادی، در کنار شماست. شما می‌توانید قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان، قیمت میلگرد ۸ بناب و … وارد سایت ما شوید و قیمت‌های روز را مشاهده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.