وال پست چیست و انواع وال پست

4.2/5 - (5 امتیاز)

وال پست چیست و انواع وال پست

وال پست چیست

وال پست از تجهیزات که در ساختمان سازی است که با کمک پروفیل فولادی ساخته می‌شود. این عضو غیرسازه‌ای با درگیر کردن دیوار و اسکلت استحکام سازه را بالا می‌برد. در حقیقت این کار را با انتقال نیرو از دیوار به فریم انجام می‌دهد.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

در واقع دیوار و تیغه ها به کمک وال پست که به انگلیسی wall post نامیده می‌شود، اتصال قوی‌تری به اسکلت اصلی ساختمان پیدا می‌کنند. این قطعه را معمولا به صورت یک تیر-ستون طراحی می‌کنند.

وال پست ‌را در انتهای سالن‌های صنعتی و یا فریم‌هایی که دهانه زیاد دارند و در انتهای آن‌ها دیوار قرار می‌گیرد، نصب می‌‌کنند. در واقع wall post کلافی است که برای یکپارچی در عملکرد دیوار و در طول‌های مشخص، در انواع بناها استفاده می‌شود.

برای اجرای wall post در پروژه خود نیاز به استفاده از انواع پروفیل وجود دارد. قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت تیرآهن، پروفیل و میلگرد تاثیر بسیار بالایی در قیمت پروژه‌های ساخت و ساز دارد. هزینه ساخت و اجرای وال پست نیز به عنوان عضوی از سازه، وابسته به قیمت این مقاطع فولادی است.

در این مقاله آیرومارت در خصوص انواع وال پست صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

وال پست و کاربرد وال پست در سازه‌ها

وال پست یا wall post نگهدارنده‌ای غیرسازه‌ای است که عموما از نبشی ساخته می‌شود. این نگهدارنده با نظر طراح مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اتصال میانقاب‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای و تیغه‌ها به اسکلت ساختمان، مقاومت آن را در برابر زلزله و نیروهای جانبی بالا می‌برد. با توجه به نقش مهم آهن و نبشی در ساخت انواع وال پست، قیمت آهن و قیمت نبشی را باید یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار بر ساخت آن دانست.

مهم‌ترین نقش وال پست ها انتقال فشار، از دیوار به اسکلت است. در واقع wall post از تخریب دیوار جلوگیری می‌کند. همچنین تنش‌هایی که در اثر طوفان و زلزله رخ می‌دهند را به بخش محکم‌تر سازه منتقل می‌کند.

وال پست در سخت شدن قاب‌ها و استحکام دیوارهایی که به دلیل وجود پنجره ضعیف شده‌اند نیز، نقش مهمی را ایفا می‌کند. این اجزا، به صورت کلافی از تیر و ستون اجرا شده و منجر به پیوستگی دیوار می‌شوند.

نمونه از استفاده وال پست را در دیوارهای داخلی یک ساختمان چند طبقه در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید:

چرا استفاده از wall post اهمیت دارد؟

تا پیش از زلزله سرپل ذهاب در کرمانشاه، باور مهندسین بر این بود که استحکام ستون، سقف و تیرها، استحکام ساختمان را تضمین می‌کند. پس از این حادثه تلخ، مشخص شد که ممکن است علیرغم سالم ماندن این اجزا در مقابل حوادث، دیوارها، نما و تاسیسات فرو ریزد؛ آسیب‌های جدی به بار بیاورند و جان و مال افراد را به خطر بیندازند. با توجه به این موضوع و نقشی که Wall post در سازه دارد، این المان‌ها به ساختمان سازی راه یافته‌اند.

انواع وال پست

این المان نگهدارنده دیوار به دو نوع وال پست قائم و افقی دسته بندی می‌شود. این اجزا، المان‌هایی به شمار می‌روند که برای عضوهای عمودی استفاده می‌شود اما خود به دو شکل افقی و عمودی قابلیت اجرا دارند. انواع والپست وظیفه یکسانی دارند و با درگیر کردن دیوار با اسکلت و توزیع صحیح نیروها از خرابی سازه و آسیب دیدگی آن جلوگیری می‌کنند.

والپست افقی

برای درگیر شدن دیوار با اسکلت سازه به‌کار می‌رود و سبب قدرتمندتر شدن دیوارها می‌شود.

وال پست قائم

در حالتی که دهانه سازه بسیار بزرگ باشد، وال پست از طبقه زیرین به طبقه بالایی به‌صورت قائم، جوش داده می‌شود. از نوع قائم زمانی استفاده می‌شود که بارهای خمشی وارده به دیوار به دیگر بارها غلبه کند. از لحاظ نحوه اجرا، انواع وال پست ها به شکل‌های مختلف پیاده ساز می‌شوند.

روش‌های اجرای مرسوم عبارت است از:

  • اجرا با انکر بولت و نبشی کشی
  • با استفاده از تسمه دور ستون
  • اجرا با کمک میلگرد در داخل کف و ستون‌های مجاور

اجزای والپست

وال پست چیست

انواع والپست یا با استفاده از بتن مسلح اجرا می‌شوند و یا با اسکلت فلزی. در وال پست بتن مسلح، از نبشی برای ساخت قاب استفاده می‌شود. کاربرد وال پست فلزی از دیگر انواع بیشتر است. این نوع والپست از دو طرف به دیوار متصل می‌شود. در انواع والپست ها، بهترین نوع پروفیل، نبشی فولادی است.

نحوه اجرای وال پست: استفاده از نبشی در ساخت والپست

برای اجرا، قبل از بتن‌ریزی داخل قالب‌ها پلیت جایگذاری می‌شود و بعد از اتمام بتن ریزی، از همان پلیت‌ها برای اجرای آن، استفاده می‌کنند. به جز این روش، از انکر بولت نیز می‌توان برای جایگذاری پلیت در تیرها و ستون‌ها استفاده کرد و بعد از آن‌ها برای اتصال دیوارها به بخش‌های دیگر سازه بهره برد. برای نصب wall post، محل‌های اتصال به کف و سقف را طبق نقشه‌ای که در دست دارند، علامت می‌زنند.

سپس ورق‌های اتصال را نصب کرده و بعد وال پست فلزی را به قسمت پایینی و بالایی جوش می‌دهند.

در نهایت، یک طرف بلوک را به‌صورت کامل می‌گذارند و در طرف دیگر، بلوک را با اره می‌برند و جای wall post را مشخص می‌کنند.

وال پست در اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و بلوک‌های سیمانی قابل اجرا است. در ساخت این اجزا، از مقاطعی چون نبشی، قوطی و ناودانی می‌توان استفاده کرد.

والپست‌هایی که از نبشی ساخته می‌شوند به بهترین نوع این عضو غیرسازه‌ای معروفند. چون با انتقال صحیح بار جانبی، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

برای اجرای والپست، دو نبشی ۴ یا ۵ لازم است که بااستفاده از میلگردهای فولادی، به دیوارها دوخته شوند. مهار تیغه‌ها و دیوارهای غیرسازه‌ای، درون این نبشی‌های اجرا شده و پس از ضدزنگ کردن آن‌ها، انجام می‌گیرد. با توجه به این نکته، قیمت میلگرد در هزینه نهایی وال پست تاثیرگذار خواهد بود.

در سازه‌های بتنی، صفحاتی فلزی (پلیت و رول بولت) به تیر متصل شده و وال‌پست به آن‌ها جوشکاری می‌شود. البته می‌توان پلیت را پیش از بتن ریزی در قالب قرار داده و پس از بتن‌ریزی جوشکاری را انجام داد.

از سوی دیگر، مهار نیروها و جلوگیری از خرابی، با استفاده از والپست در اسکلت‌های فلزی با جوشکاری آن به تیر انجام می‌گیرد. در بلوک‌های سیمانی پس از اتصال ورقه‌ها، والپست به ورقه‌های بالایی و پایینی جوش داده می‌شود.

آیین‌نامه استفاده از وال پست

وال پست در اسکلت فلزی

طبق آیین‌نامه، در صورت بالا رفتن ارتفاع و یا بیشترشدن دهانه دیوارهای داخلی سازه و یا محوطه‌ها، باید از wall post استفاده شود. در اجرای والپست لازم است که لبه قائم تیغه‌ها پوشیده شود.

باید آنها را به یک بخش دیگر سازه که از جنس فولاد و بتن آرمه است، متصل کرد. ستونی که wall post به آن وصل می‌شود نیز باید یک ناودانی با حداقل نمره ۶ باشد. همچنین  استحکامات حداقلی آن تایید شود.

طبق بند ۴-۹-۱-۳ مبحث چهارم مقررات ملی، ایمن شدن همه دیوارهای پیرامونی به منظور افزایش استحکام در برابر زلزله بوسیله والپست یا وادارهای عمودی الزامی است. نحوه اتصال و الزام اجرا، در همین بند و صفحات ۱۰۳ و ۱۰۴ ویرایش چهارم توضیح داده شده است.

رعایت ضوابط مبحث ششم مقررات ملی در مورد وال پست به همگان الزامی است. رعایت بندهای ۵-۳-۴ و ۴-۵-۴ در چهارمین ویرایش آیین‌نامه ۲۸۰۰ که به ساختمان‌های هشت سقف به بالا مربوط می‌شود نیز الزامی است.

اتصال بخش‌های غیرسازه‌ای به قسمت‌های سازه‌ای، در مبحث هشتم مقررات ملی، بند ۸-۳-۱-۱۱ صفحه ۲۷ ویرایش ۹۲ مورد بحث قرار گرفته است.

در بند ۷-۵-۳ آیین نامه ۲۸۰۰ و بند ۴-۹-۱ مبحث چهارم مقررات ملی در خصوص کنترل هشتی گیر دیوارها و اجرای صحیح والپست ها و وادارهای افقی در انطباق با نقشه شرح داده شده است.

نکات مهم در نصب

  • برای استحکام بیشتر والپست افقی، در فاصله‌های ۱ تا ۵/۱ متر، از میلگرد آجدار ۱۴ و بالاتر استفاده می‌کنند. سپس سازه به سقف متصل می‌شود. قیمت میلگرد ۱۴ بر این فرایند اثر گذار خواهد بود. برای استعلام قیمت، کلیک کنید.
  • به یاد داشته باشید تمام پروفیل‌هایی که در ساخت و اتصال وال پست استفاده می‌شوند، باید به ضدزنگ آغشته شوند.
  • جهت اتصال بیشتر بین wall post با دیوارهای طرفین و البته جلوگیری از ترک‌های ناشی از حرکات جانبی ساختمان در مرحله نازک کاری، روی پروفیل، توری مرغی یا رابیتس کشیده می‌شود و آنها را با سیم گالوانیزه محکم می‌کنند.
  • همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، بهتر است دهانه نبشی ۱ سانتی‌متر از ضخامت دیوار بیشتر باشد.
  • در صورت استفاده از نبشی، برای اطمینان از قرار گرفتن کامل تیغه در درون قاب وال پست، توصیه می‌شود دهانه پروفیل نبشی یک سانتی‌متر از ضخامت دیوار بیشتر باشد. در هنگام استفاده از دو نبشی تاکید بر این مساله بیشتر است.
  • برای جوش دادن درست نبشی و قوطی به وال پست در نوع قائم، توصیه می‌شود در هر متر یک میلگرد ۱۰ کاشته شود. این کار به منظور افزایش بیشتر استحکام اتصالات، توزیع بهتر نیروها و یکپارچگی بیشتر وال پست انجام می‌شود.
  • در بخش‌هایی که وال پست در کنار ستون قرار می‌گیرد، فاصله حدود ۴ تا ۵ سانتی‌متری رعایت می‌شود. در این حالت، بین وال پست و ستون، از مصالح نرم، مانند یونولیت یا پلاستوفوم استفاده خواهند کرد. با این روش، در صورت وارد شدن بارهای جانبی مانند زلزله، ستون به دیوار، فشار جانبی وارد نخواهد کرد.

خرید انواع پروفیل فولادی از آیرومارت

شرکت بازرگانی پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) از جمله تامین‌کنندگان مقاطع فولادی معتبر و با سابقه است. این مجموعه، انواع پروفیل فولادی و میلگرد مورد نیاز در بخش‌های مختلف ساختمان سازی چون وال پست، آرماتور بندی ستون و فونداسیون، سقف و … را به فعالان صنعت ساخت و ساز عرضه می‌کند. آیرومارت علاوه بر تامین مقاطع فولادی، خدمات پس از فروش، خدمت برش کاری، جوشکاری و خمکاری به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد.

کارشناسان این مجموعه با تحلیل بازار و اطلاع از قیمت روز انواع مقاطع فولادی چون قیمت روز تیرآهن، شما را در داشتن خریدی با کیفیت راهنمایی می‌کنند. جهت اطلاع از قیمت قوطی ستونی و یا هر یک از انواع پروفیل، به سایت آیرومارت مراجعه کنید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.2/5 - (5 امتیاز)

  1. یلدا
    مهر ۴, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۱
    خیلی ممنون از شما خیلی دنبال این بودم که درباره وال پست بیشتر بدونم. متاسفانه مقاله کامل درباره والپست کمه
    1. آیرومارت
      آبان ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵
      سلام وقت بخیر. ممنون از همراهی شما
  2. صادق
    مهر ۱۳, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۸
    وای خیلی ممنون. مختصر و مفید
    1. آیرومارت
      آبان ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵
      سلام روز خوش. سپاس از همراهی شما
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.