میلگرد بستر چیست و در کجا استفاده می‌شود؟

2.7/5 - (4 امتیاز)

میلگرد بستر چیست و در کجا استفاده می‌شود؟

انواع میلگرد بستر

میلگرد در ساختمان سازی استفاده‌های مختلفی دارد که بنابر نوع کاربرد، عناوین مختلفی به آن می‌دهند. یکی از این عنوان‌ها میلگرد بستر است که در این مطلب قصد داریم آن را به طور کامل توضیح داده و نحوه اجرای آن را بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

۲.۷/۵ - (۴ امتیاز)

میلگرد بستر چیست و چه کاربردی دارد؟

طی دهه‌های گذشته، روش‌ها و مصالح ساختمانی مختلفی برای افزایش استحکام و مقاومت سازه مورد استفاده قرار گرفته است. میلگرد بستر از جمله این نوآوری‌هاست که در دیوارهای بنایی به کار می‌رود و استفاده از آن مقاومت کلی ساختمان را در برابر زلزله افزایش می‌دهد و همین عامل موجب افزایش روزافزون محبوبیت آن در سال‌های اخیر شده است.

میلگرد بستر از دو آرماتور تشکیل می‌شود که به طور موازی و در فاصله‌ای مشخص از یکدیگر در دیوارهای بنایی قرار گرفته و یک سیم مفتول میان آن‌ها جوش می‌دهند. هدف از به‌کارگیری میلگردبستر در دیوارها، افزایش مقاومت آن‌ها در مقابل بارهای جانبی مانند زلزله و بادهای شدید است.

آرماتورهای مورد استفاده در این روش را هنگام ساخت دیوار در میان مصالح قرار داده، سپس با استفاده از ملا‌ت آن‌ها را می‌پوشانند. آرماتورهای میلگرد بستر را معمولا در طول‌های ۳ متر با فاصله عرضی مشخص قرار می‌دهند که این فاصله معمولا یکی از اعداد ۵.۵، ۱۱ و ۱۵.۵ سانتی‌متر است. برای آشنایی با انواع سایز میلگرد در ساختمان سازی کلیک کنید.

این میلگردها برای هر نوع سازه‌ای که در برابر نیروهای جانبی ضعیف باشد، می‌توانند به کار روند. میلگرد بستر به طور کلی برای اهداف زیر استفاده می‌شود:

  • تقویت دیوارهای آجری و سفالی در برابر بار جانبی
  • بالا بردن طول دیوارها

میلگرد بستر چیست

تاریخچه میلگرد بستر

در سال ۱۸۱۳ میلگرد بستر برای اولین بار در ایالات متحده طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به محبوبیت و استفاده از این محصول، میلگرد بستر به اروپا، کانادا و برخی مناطق دیگر راه یافت و استفاده از آن در بازار فولاد به سرعت رشد کرد. به تدریج نصب میلگرد بستر به طور رسمی در مقررات ساختمانی ایجاد شد و از آن زمان مهندسان از این محصول استقبال کردند.

همان‌طور که اشاره شد در میلگرد بستر از مفتول‌های کنگره‌ای استفاده می‌شود و روش اتصال آن نیز ساده و بهینه است. این تغییرات در شکل درزها، بتن ریزی و خرپایی محصول، منجر به مقاومت بیشتر آن در برابر نیروهای دیوار، افزایش تماس محصول با مصالح و بالا رفتن مقاومت کششی ملات می‌شود. در حقیقت میلگرد انتظار، بهبود دوخت بلوک‌ها، یکپارچگی و در نتیجه افزایش تحمل دیوار در برابر بارهای جانبی را به همراه دارد.

ویژگی‌های میلگرد بستر

میلگرد بستر می‌تواند از جنس فولاد زنگ نزن یا فولاد کربنی گالوانیزه باشد. حداقل قطر مفتول‌ها چهار میلی‌متر و حداکثر قطر آن‌ها برابر با نصف ضخامت ملات است.
لازم به ذکر است که ضخامت ملات نباید بیش از ۱۶ میلی‌متر باشد، زیرا حداکثر قطر ممکن برای مفتول‌ها ۸ میلی‌متر است. البته در اغلب موارد، ضخامت ملات ۱۰ میلی‌متر بوده و مفتول‌هایی به قطر ۴ میلی‌متر تا ۵/۴ میلی‌متر به کار می‌رود.

در مورد بلوک‌های AAC با نوار نازک کمتر از ۳ میلی‌متر، سطح مقطع مفتول میلگرد بستر ممکن است به صورت کتابی باشد؛ بنابراین، سیم به طور کامل در یک ملات نازک قرار می‌گیرد. همچنین فولاد مورد استفاده برای ساخت مفتول‌ها به حداقل تنش تسلیم ۴۵۰ مگاپاسکال و حداقل تنش نهایی ۵۵۰ مگاپاسکال نیاز دارد.

برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد بستر، باید گالوانیزه یا روکش اپوکسی به کار رود، در غیر این صورت در ساخت میلگرد بستر لازم است از میلگرد استیل استفاده کرد.
جهت بهبود اتصال میلگرد و ملات، مفتول‌های طولی میلگرد بستر باید آجدار باشند. مفتول میانی نیز که دو سیم طولی را به هم متصل می‌کند، به شکل ساده و با سطح صاف است.

انواع میلگرد بستر

مزایای استفاده از میلگرد بستر

همان‌گونه که اشاره شد مهمترین مزیت این نوع میلگرد، افزایش ایمنی و دوام ساختمان است؛ زیرا موجب بیشتر شدن مقاومت برشی دیوارها می‌شود، بنابراین استفاده از میلگرد بستر در شرایط خاص، استحکام ساختمان را بالا می‌برد.

از انواع مرغوب میلگرد بستر می‌توان به میلگرد بستر اصفهان و آناهیتا اشاره کرد. برای اطلاع از قیمت میلگرد اصفهان و قیمت میلگرد آناهیتا به سایت آیرومارت مراجعه کنید.
یکی دیگر از مزایای میلگرد بستر، جداسازی دیوارها و ستون‌ها است. عدم نیاز به دوغاب در هنگام دیوارکشی، نکته مثبت دیگر در مورد استفاده از میلگرد بستر است.

به طور کلی، بهره‌گیری از این نوع میلگرد منجر به افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله می‌شود و با استفاده از این محصول استحکام دیوارها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. از طریق میلگرد بستر دیوار، دیوارهای متقاطع به یکدیگر متصل می‌شوند.

روش های اجرای میلگرد بستر

نحوه اجرای میلگرد بستر به عنوان یکی از مراحل ساخت ساختمان به دو صورت کلی انجام می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

۱. به صورت افقی

در صورت نیاز به میلگرد بستر به صورت افقی، ابتدا باید با استفاده از کلاف‌های میلگرد به قطر ۴ یا ۶ میلی‌متر، شکلی به صورت نردبان یا خرپا ایجاد کنید. عرض میلگرد بستر باید با توجه به عرض دیوار تنظیم شود. با در نظر گرفتن این نکته که میلگرد بستر می‌بایست کاملا در ملات پنهان شود، عرض آن معمولا دو تا سه سانتی‌متر کمتر از قطر آن است.
برای جوشکاری میلگرد بستر از دو عدد گیره و قلاب استفاده می‌شود؛ همچنین می‌توان میلگرد بستر را در دو طرف دیوار وصل کرد. برای آشنایی با انواع جوشکاری کلیک کنید.

۲. به صورت عمودی

در هنگام چیدن بلوک‌ها روی هم، فضایی ایجاد می‌شود که در این بخش میلگردها به صورت عمودی قرار می‌گیرند و با استفاده از میلگرد بستر عمودی ثابت می‌شوند.

اجرای میلگرد بستر

مراحل نصب میلگرد بستر

پس از آنکه شما میلگرد را تهیه کردید، باید با طریقه نصب میلگرد بستر آشنا باشید تا ایمنی ساختمان دچار مشکل نشود. جهت نصب میلگرد بستر می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
ابتدا موقعیت گیره‌ها را روی ستون‌ها مشخص کنید. برای این کار، از پایین ستون تا بالای ستون، در یک سطح مشخص و در فاصله ۴۰ سانتی متر به ۴۰ سانتی متر، محل را علامت‌گذاری کنید.

سپس محل مشخص شده را با مته سوراخ کرده و رولپلاک‌هایی را روی قسمت‌های سوراخ شده قرار دهید. اکنون زمان تعویض رولپلاک‌ها با گیره میلگرد بستر است. پس از اینکه همه گیره‌ها را در جای خود قرار دادید، قلاب‌ها را داخل گیره‌ها جاگذاری کنید.

در این مرحله نوبت به ساختن دیوار با بلوک یا مواد مشابه می‌رسد. برای جداسازی دیوار از ستون ساختمان لازم است پشم سنگ یا یونولیت بین آن‌ها قرار گیرد.
میلگرد بستر می‌بایست با قلاب داخلی گیره‌های میلگرد همپوشانی داشته باشد و قلاب به انتهای رج هر دیوار برسد. همچنین در اجرای آرماتور بستر باید حداقل یک رج در میان کار کرد. لازم است میلگرد بستر در ردیف آخر یا قبل از آخرین رج مورد استفاده قرار گیرد.

در این مرحله، تیر سقف را می‌بایست از دیواری که آرماتور بستر در آن اعمال می‌شود، توسط یک ماده تراکم‌پذیر جدا کرد. فاصله باید حداقل ۲.۵ سانتی متر زیر تیر باشد و از مصالح تراکم‌پذیری مثل یونولیت استفاده کنید. نکته مهم این است که باید تعداد گیره‌ها و قلاب‌ها، مطابق قوانین اجرا شده و حداقل یک رج بین گیره و قلاب تعبیه شود.

کاربرد میلگرد بستر

میلگرد بستر در وال پست

وال پست یا وادار به نوعی سازه عمودی یا افقی می‌گویند که به تیر و ستون شباهت دارد، اما کاربرد آن فرق می‌کند. هدف از وال پست نیز مانند میلگرد بستر ارتقای ایمنی و جهت جلوگیری از واژگونی است. برای اینکه بدانید وال پست چیست و چه کاربردی دارد، به مطلب ما در این باره مراجعه کنید.

استفاده از آرماتور بستر با وال پست در مناطق زلزله‌خیز، مفیدتر از مناطق دیگر است؛ مخصوصا در مورد ساختمان‌هایی که دیوارهای آن‌ها از خشت و آجر بتنی ساخته می‌شود، انواع میلگرد بستر کاربردهای زیادی دارند.

بسیاری سازندگان استفاده از میلگرد بستر در دیوارها را به وال پست ترجیح می‌دهند و دلیل چنین امری را نیز نصب آسان، اتصال مناسب دیوارهای دوجداره، مقاومت خوب و انعطاف‌پذیری بالاتر این نوع از میلگرد می‌دانند. البته وال پست مقاومت بهتری را ارائه می‌دهد.

برای اجرای میلگرد بستر در وال پست نیز این گونه است که دو میلگرد به طور موازی با دیگر میلگردها به شکل خرپایی و نردبانی، در حین ساخت دیوار و در میان اجزای آن اتصال می‌یابند. استفاده از میلگرد بستر به عنوان بخشی از وال پست، ضمن قفل کردن اجزای دیوار با هم، موجب یکپارچه شدن آن می‌شود.

در باب مقایسه و تفاوت میلگرد بستر و وال پست نیز باید گفت مهم‌ترین مزیت میلگرد بستر اجرای کم‌هزینه‌تر آن است که می‌تواند هزینه مقاوم‌سازی دیوار را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. با توجه به نوع پروژه، تفاوت شرایط محل ساخت سازه و روش‌های مقاوم‌سازی دیوارها، مجری کار نهایتا باید یکی از این دو روش را انتخاب کند.

بهترین مواد اولیه برای میلگرد بستر

جنس آرماتور بستر اهمیت زیادی دارد که بهترین و مناسبت‌ترین ماده، فولاد زنگ نزن است. پیشنهاد می‌شود برای دیوارهای بیرونی از استیل استفاده کنید. در مورد دیوارهای داخلی، استفاده از میلگرد گالوانیزه و زنگ نزن توصیه می‌شود. اما از آنجایی که قیمت میلگرد بستر گالوانیزه و قیمت میلگرد استیل بالاست، معمولا از سایر آلیاژهای فولاد استفاده می‌کنند.

برای ساخت میلگرد بستر معمولا از آرماتور آجدار استفاده می‌کنند. زیرا آج بین این آرماتورها باعث می‌شود که اتصال بین میله و ملات ساختمانی بیشتر و بهتر شود.
برای جلوگیری از خوردگی و مقاومت طولانی مدت، آن‌ها را روکش یا به اصطلاح گالوانیزه می‌کنند. گالوانیزه در برابر رطوبت، سایش و زنگ‌زدگی مقاومت بیشتری دارد و برای محافظت در برابر خوردگی، باید از گالوانیزه گرم استفاده شود.

برای میلگرد بستر

استعلام قیمت و خرید میلگرد و انواع مقاطع فولادی از آن

شرکت آیرومارت یکی از معتبرترین و باتجربه‌ترین شرکت‌ها در صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود که انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی مورد نیاز را به شما ارائه می‌دهد.
شما می‌توانید قیمت میلگرد امروز از جمله قیمت میلگرد ۱۶، قیمت میلگرد ۲۰ و دیگر مقاطع فولادی و آهن آلات را در سایت آیرومارت مشاهده کنید و سفارش خود را به صورت آنلاین یا تلفنی ثبت کنید.

تمامی قیمت‌ها به صورت روزانه آپدیت می‌شوند و امکان مقایسه آن‌ به وسیله نمودار نیز فراهم شده است. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب آیرومارت شما را راهنمایی کنند.

فرآیند خرید میلگرد در آیرومارت بسیار آسان است؛ پس از ثبت سفارش اولیه، پیش فاکتور صادر شده و با پرداخت هزینه، کالای خریداری شده در سریع‌ترین زمان ممکن به محل موردنظر شما حمل می‌شود. در تمامی مراحل، کارشناسان فروش در آیرومارت همراه شما هستند و به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

گفتنی است آیرومارت به پشتوانه سخت‌افزاری خود مانند انبار آهن به مساحت ده ‌هزار متر مربع با سالن سرپوشیده، امکان تامین محصولات از کارخانه‌های معتبر سراسر کشور را به صورت مستقیم فراهم آورده است. شما عزیزان می‌توانید پیش از خرید بار آن را رؤیت کرده و از ارائه خدمات انبارداری پس از خرید و عدم جابجایی آن بهره‌مند شوید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
2.7/5 - (4 امتیاز)

  1. پیمانکار
    خرداد ۱, ۱۴۰۱ ۱۵:۵۵
    برای محکم ساختن میلگرد بستر از میلگرد سنجاقی استفاده می شود؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۲, ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷
      سلام وقت بخیر. بله میلگرد سنجاقی یک نوع خاموت کاربردی است که برای محکم ساخن میلگرد بستر به کار می‌رود.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.