مقایسه ورق هاردوکس و ولدوکس

5/5 - (2 امتیاز)

مقایسه ورق هاردوکس و ولدوکس

مقایسه ورق هاردوکس و ولدوکس

ورق های هاردوکس و ولدوکس هر دو از گروه ورق های فولادی محسوب می‌شوند و هر کدام کاربردهای وسیعی دارند. اما تفاوت‌های قابل توجهی بین این ورق‌ها با سایر ورق های فولادی دیده می‌شوند. این تفاوت‌ها به دلیل مقاومت بالای آن‌ها در برابر سایش و خوردگی است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

در حقیقت جزو گروه ورق های ضد سایش به حساب می‌آیند. با توجه به اینکه فولاد در مهمترین و اساسی‌ترین صنایع جهان نقشی مهمی دارد، ما باید تلاش کنیم تا حد امکان از فولاد باکیفیت استفاده کنیم.

بنابراین ما در این مطلب به شما می گوییم ورق ضد سایش ولدوکس و ورق هاردوکس چه ویژگی‌هایی دارند و تفاوت آن‌ها در چیست؟ در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تفاوت ورق فولادی معمولی با ورق ولدوکس و هاردوکس

ورق های فولادی معمولا به طور مستقیم یا غیرمستقیم در مناطقی که به استحکام بالا و مقاومت در برابر بار زیاد نیاز دارند و همچنین زود دچار سایش می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از این رو جهت رفع این مشکل از نوع خاصی از ورق های فولادی یا ورق های ضد سایش مشابه استفاده می‌شود که ورق های هاردوکس و ولدکس دو نمونه شناخته شده آن‌ها به شمار می‌روند.

این ورق‌ها سختی بالایی دارند و این ویژگی مانع از تماس مکرر آن‌ها با اجسام دیگر یا افتادن بر روی آن‌ها می‌شود. دلیل اصلی این خاصیت در ورق های هاردوکس و ولدوکس، درصد بالای کربن در ساختار است. همانطور که می‌دانید کربن مهمترین عنصر در فلزات آهنی و فولاد است. با کنترل این عامل مهم می‌توان ورق‌هایی با خواص متفاوت تولید کرد.

هر چه میزان کربن در ورق های فولادی افزایش یابد، سختی و مقاومت این ورق‌ها بیشتر می‌شود. البته علاوه بر درصد کربنِ بالای این ورق‌ها، دلایل دیگری مثل افزودن برخی عناصر بر افزایش سختی آن‌ها تاثیر می‌گذارند. در ادامه به طور مفصل در مورد ورق های ولدوکس و هاردوکس توضیح می‌دهیم.

تفاوت بین ورق هاردوکس و ولدوکس

تفاوت بین ورق هاردوکس و ولدوکس

با اینکه هر دو ورق هاردوکس و ولدوکس به عنوان ورق های فولادی ضد سایش محسوب می‌شوند و سختی بالایی دارند، اما بین آن‌ها تفاوت‌هایی هم وجود دارند.

این تفاوت‌ها عمدتا در اجزای آلیاژهای مورد استفاده در ساخت این ورق‌ها دیده می‌شوند. بنابراین ممکن است دو آلیاژ استفاده شده و درصد هر عنصر در هر یک از آن‌ها متفاوت باشد. البته این امر باعث تبدیل هر یک از ورق های هاردوکس و ولدوکس به چندین درجه مختلف شده است.

ورق هاردوکس چیست؟

این ورق‌ها در ضخامت‌های مختلف و برای استفاده در صنایع گوناگون ساخته می‌شوند. این ورق ضد سایش از ضخامت ۵ میلی متر تولید شده و در ضخامت کمتر از این مقدار ساخته نمی‌شود. البته به دلیل سختی زیاد این ورق‌ها و مقاومت بالای آن‌ها در برابر اصطکاک و همچنین تحمل بار، باید ضخامت کمتری از این ورق‌ها را استفاده کرد.

ویژگی های مهم ورق هاردوکس

یکی از مشخصات فنی ورق هاردوکس خاصیت ارتجاعی آن است، بنابراین می‌توانند به خوبی خم شوند. آن‌ها همچنین به راحتی جوش داده می‌شوند و ورق‌ها را به یکدیگر یا فلزات و ابزارهای مختلف دیگر متصل می‌کنند.

ورق های هاردوکس نیز برای برش عالی به حساب می‌آیند و آن‌ها را می‌توان با اکثر روش‌های برش فولاد، برش داد. به ندرت پیش می‌آید که ورق های هاردوکس را به شکل مستقیم کار کنند.

در بیشتر موارد آن‌ها را ابتدا به تجهیزات و ابزار ثانویه تبدیل کرده و سپس مورد استفاده قرار می‌دهند. با توجه به این موضوع، این ورق‌ها برای پردازش و تبدیل، مناسب به نظر می‌رسند. برشکاری ورق، جوشکاری و خمکاری از مهمترین اقداماتی است که می‌توان برای ساخت ابزار یا وسایل مورد نظر روی این ورق انجام داد.

کاربردهای ورق هاردوکس

با توجه به خواص مناسب این ورق‌ها، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر این ورق‌ها برای جاهایی مناسب به شمار می‌روند که باید ابزار فولادی روی اشیا یا اجسام دیگر بلغزند.

اگرچه این ورق‌ها در تمام زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در بسیاری از صنایع برای ساخت تجهیزات و ابزار کاربردهای فراوانی دارند. این‌ها شامل معدن، جاده‌سازی و تجهیزات بازیافت می‌شود. شما می‌توانید با اطلاع از قیمت ورق هاردوکس، آن را در بسیاری از پروژه‌های خود به کار ببرید.

ورق‌های ضد سایش هاردوکس بهترین گزینه برای تجهیزات معدنی مانند بولدوزر، بیل مکانیکی و سایر ماشین‌آلاتی محسوب می‌شوند که تیغه‌هایشان باید بر روی سنگ‌هایی با سختی متفاوت کشیده شود.

در صنعت راهسازی نیز وضعیت به همین منوال است و استفاده از این ورق کاربردی و مناسب محسوب می‌شود. در صنعت بازیافت، تیغه‌ها و چنگال‌ها برای خرد کردن و مچاله کردن انواع ضایعات مورد نیاز است و ورق‌های هاردوکس در اینجا استفاده‌های فراوانی دارند.

کاربردهای ورق هاردوکس

ورق ولدوکس چیست؟

این نوع ورق یکی دیگر از دسته ورق های ضد سایش است که در زمینه‌ها و صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. تفاوت این ورق ها با ورق های هاردوکس عمدتا در عناصر مورد استفاده و درصد آن‌ها است. این ورق‌ها در ضخامت‌های مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام جهت استفاده در صنایع مختلف به کار می‌روند.

در حال حاضر این ورق‌ها از ضخامت ۴ تا ۱۳۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند. این ورق‌ها در برابر سایش مقاومت بالایی دارند، ولی در عین حال امکان دارد توسط هوا یا مواد دیگر خورده شوند.

از طرفی این ورق‌ها به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارند، در ضخامت‌های کمتری نسبت به ورق‌های فولادی معمولی استفاده می‌شوند. در نتیجه استفاده از این نوع ورق‌های ضد سایش می‌تواند باعث افزایش وزن سازه‌ها یا تجهیزات شود.

انواع ورق ولدوکس

ورق های ولدوکس مانند ورق های هاردوکس خود به چند دسته تقسیم می‌شوند. نحوه طبقه‌بندی این ورق‌ها به درجه سختی آن‌ها بستگی دارد. مثلا برخی از انواع مهم ورق های ولدوکس عبارتند از ولدوکس ۴۲۰، ۴۶۰، ۷۰۰، ۹۰۰ و ۹۶۰.

با اینکه این ورق‌ها از نظر سختی طبقه‌بندی می‌شوند، اما دلیل اصلی آن نوع و کمیت اجزای مورد استفاده در ساخت است. زیرا اجزای سازنده درجه سختی ورق را مشخص می‌کنند. در این نوع ورق، نمونه ۷۰۰ نسبت به باقی آن‌ها کارایی بیشتری دارد و در بسیاری بخش‌ها به کار می‌رود.

ویژگی های ورق ولدوکس

همانطور که در قسمت ورق های هاردوکس ذکر شد، مهمترین ویژگی ورق‌های فولادی، برش خوب، خمش و قابلیت جوش مناسب است. ورق های ولدوکس در هر سه مورد عملکرد خوبی دارند.

این ورق‌ها با قرار گرفتن روی صفحه برش، حرکت نمی‌کنند و به راحتی توسط اپراتور برش داده می‌شوند. در ضمن، می‌توان این ورق‌ها را با کلیه ابزارهای برش فولادی به خصوص لیزر به خوبی برش داد.

از طرفی ورق‌های ولدوکس بهتر از سایر ورق های فولادی خم می‌شوند. اگرچه این ورق‌ها نسبت به سایرین مقاومت بیشتری دارند، ضخامت کمتر این ورق‌ها موجب می‌شود که نیروی کمتری برای خم شدن نیاز داشته باشند. ورق های ولدوکس برای جوشکاری نیز خوب عمل می‌کنند و نسبت به سایر ورق های معمولی به پیش گرمایش کمتری نیاز دارند.

کاربرد ورق ولدوکس

این ورق‌ها به دلیل ضخامت خود، در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین صنایعی که ورق های ولدوکس در آن‌ها به کار می‌روند، می‌توان به خودروسازی، ساختمان‌سازی، فولاد، سیمان، تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات حفاری و … اشاره کرد. در واقع خاصیت ضد سایش این ورق‌ها امکان استفاده از ورق‌های ولدوکس را در جاهایی که خطر برخورد و ساییدگی وجود دارد، ممکن می‌سازد.

از طرفی خاصیت ضد خوردگی این ورق‌ها آن‌ها را برای استفاده در صنایع دریایی و مرتبط با آب و یا جاهای دیگر مناسب می‌کند. از این رو ورق های ضد سایش ولدوکس مانند ورق های هاردوکس در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. از آن‌ها می‌توان برای ساخت تجهیزات کوچک و بزرگ استفاده کرد.

ورق هاردوکس بهتر است یا ورق ولدوکس؟

تا اینجا توضیحات کاملی را در مورد ورق های ضد سایش هاردوکس و ولدوکس، انواع و ویژگی‌های آن‌ها ارائه کردیم. اما برخی از افراد ممکن است بپرسند که کدام یک از این ورق‌ها بهتر است. همانطور که در پیش‌تر گفتیم، تفاوت این ورق‌ها در درجه سختی و اجزای سازنده آن‌ها است. بنابراین هر یک از این ورق‌ها با توجه به اجزای آلیاژی خود برای یک سری کاربردها مناسب‌ترند.

بنابراین اگرچه استفاده از آن‌ها در موارد خاصی مفید است، اما به طور کلی نمی‌توان گفت که یکی از این ورق‌ها بر دیگری برتری دارد. بنابراین شما باید با توجه به کاربرد مورد نظر به این ورق‌ها و ویژگی‌های آن‌ها نگاه کنید و ببینید به چه نوع ورقی نیاز است.

خرید انواع ورق از آیرومارت

در آیرومارت ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم که افراد بتوانند قیمت ورق ضد سایش و انواع ورق های فولادی دیگر را به صورت روزانه مشاهده کنند. در سایت نمودار قیمت وجود دارد و به شما کمک می‌کند تا با توجه به تغییرات قیمت دست به خرید بزنید.

جهت خرید فقط کافیست سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی‌های رایگان و کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

منبع: metalmaq

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

  1. رضا
    اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۲
    ورق هاردوکس با ck45 چه فرقی داره؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱ ۱۵:۲۹
      سلام وقت بخیر. ورق هاردوکس همانند ورق ck45 نوعی ورق ضدسایش است که به نام برند تجاری خود معروف شده است. علاوه بر این ورق‌ های ضد سایش ولدوکس، دورستات و کرسابرو هم همانند ورق هاردوکس با نام برند تجاری خود در بازارهای داخل و جهانی شهرت دارند.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.