سقف کرومیت؛ بررسی مزایا، معایب و جزئیات اجرای آن

5/5 - (1 امتیاز)

سقف کرومیت؛ بررسی مزایا، معایب و جزئیات اجرای آن

سقف کرومیت

سقف کرومیت یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت و ساز ساختمان‌های بلند و برج‌ها محسوب می‌شود. کمک به یکپارچگی سقف و اسکلت، مهمترین مزیت این سقف به شمار می‌روند. اما سقف کرومیت مزایای بیشتری دارد و همین باعث شده که امروزه در سازه‌های زیادی مورد استفاده قرار گیرد.
ما نیز در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم مزایا و معایب سقف کرومیت چیست و نحوه اجرای آن چگونه است. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

سقف کرومیت چیست؟

سقف کرومیت یک نوع سقف تیرچه بلوک است که از تیرچه فلزی با جان باز ساخته می‌شود. کرومیت در سازه های فولادی به کار می‌رود و نوعی سقف جدید است که استحکام و یکپارچگی بالایی نیز دارد. مزایای سقف کرومیت در مقایسه با سایر سقف‌های دیگر بیشتر است، به همین دلیل در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با استفاده از تیرهای کرومیت می‌توان چند سقف را همزمان بتن ریزی کرد و این کار از لحاظ قیمتی بسیار به صرفه خواهد بود. تیرچه های کرومیت حالت ایستاده دارند و برای اجرای آنها به شمع زیر سقف نیازی نیست. این تیرچه‌ها به نوعی طراحی شده‌اند که به تنهایی بتوانند وزن بتن و قالب را تحمل کنند. بنابراین بعد از بتن ریزی، تیرچه‌های فولادی با بتن ترکیب می‌شوند تا بار وارد شده به سقف را تحمل کنند. به طور کلی، این تیرچه‌ها توانایی تحمل کردن بارِ قبل از گیرش بتن و پس از آن را دارند و بارهای زنده و مرده را تحمل می‌کنند.

سقف کرومیت

سقف کرومیت چه اجزایی دارد؟

پیش از آنکه بخواهیم به نحوه اجرای سقف کرومیت بپردازیم، بهتر است که اجزای این سقف را بشناسید. این اجزا عبارتند از:

۱. تیرچه فولادی با جان باز

تیرچه فولادی با جان باز نوعی سازه پیش ساخته است که به صورت خرپاهای ویژه‌ی دو سر اجرا می‌شود. این تیرچه‌ها در دو مرحله قبل از گیرش و بعد از گیرش بتن، بارگذاری می‌شوند. تیرچه فولادی، از بال پایینی، اعضای قطری و بال بالایی تشکیل می‌شود.
بال پایینی این تیرچه از تسمه تشکیل شده و به عنوان عضو کششی خرپا عمل می‌کند. منظور از اعضای قطری، همان میلگرد است که به صورت مورب اجرا می‌شود. بال فوقانی تیرچه می‌تواند از تسمه، ناودانی یا نبشی ساخته شود. این بال در داخل یک پوشش بتنی قرار می‌گیرد.

۲. میلگرد حرارتی

میلگرد مورد نیاز ساختمان با توجه به نوع سازه متفاوت است و ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌کند. میلگرد حرارتی در سقف کرومیت، برای مقاومت در برابر تنش‌های ناشی از افت و تغییرات دما به کار می‌رود. این میلگردها به صورت عمود بر تیرچه‌ها و در قسمت بالایی سقف نصب می‌شوند.

۳. بلوک پرکننده

سقف کرومیت با بلوک سفالی ساخته می‌شود که بلوک مورد استفاده در این سقف، معمولا نقش پرکنندگی دارد و در استحکام و مقاومت آن اثرگذار نیست. البته علاوه بر سفال، این بلوک‌ها از سیمان یا پلی استایرن نیز ساخته می‌شوند.

۴. کلاف عرضی

وجود کلاف های عرضی در سقف کرومیت الزامی است. حداقل عرض این کلاف‌ها ۱۰ سانتی‌متر است و شامل دو میلگرد با قطر حداقل ۱۲ میلی‌متر می‌شود. در دهانه‌های کمتر از ۵.۵ متر، وجود حداقل یک کلاف عرضی ضروری است. همچنین در دهانه‌های بزرگ، فاصله کلاف‌ها باید به گونه‌ای باشد که فاصله دو کلاف عرضی از ۲.۵ متر بیشتر نباشد.

۵. بتن رویه

بتن رویه بخشی از تیر مرکب است. پس از نصب تیرچه‌ها و بلوک‌ها، بتن رویه اجرا می‌شود. بتن رویه بارهای وارده بر سقف را با کمک تیرچه‌های فولادی جان باز، تحمل می‌کند.

اجزای سقف کرومیت

مزایای سقف کرومیت

همانطور که عنوان شد، سقف کرومیت به دلیل ویژگی‌ها و مزایای فراوان، امروزه در ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهمترین مزیت‌های آن عبارتند از:

۱. تحمل وزن بالا

یکی از ویژگی های سقف های کرومیت، تحمل وزن بالای این سازه‌ها نسبت به بتن و قالب‌ها است. بنابراین سقف کرومیت در سازه های فولادی بزرگ مانند ساختمان‌ها و برج‌ها استفاده می‌شود.

۲. کاهش وزن سقف

از آنجایی که سقف های کرومیت در مقایسه با سقف های تیرچه بلوکی از بتن کمتری استفاده می‌کنند، در نتیجه وزن سقف به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۳. بدون نیاز به شمع‌بندی

سقف کرومیت حالت ایستاده دارد و به همین دلیل، هنگام نصب سقف به شمع‌بندی نیازی نیست. تیرچه‌های این سقف می‌توانند وزن بتن را به خوبی تحمل کنند و میزان تنش را تا حد زیادی کاهش دهند. بنابراین به خاطر کیفیت بالای تیرهای سقف کرومیت، در هیچ مرحله‌ای از اجرای سقف نیازی به شمع‌بندی نیست.

۴. سرعت اجرا

یکی از مهمترین مزایای سقف کرومیت، سرعت بالای ساخت آن است. سقف‌های کرومیت نسبت به سایر سقف‌های ساخته شده به کمک تیرچه، در زمان کوتاه‌تری اجرا می‌شوند. از طرفی بارگذاری‌های سبک را می‌توان در مدت کوتاهی پس از بتن‌ریزی انجام داد که علاوه بر سهولت کار، سرعت اجرای پروژه را نیز افزایش می‌دهد.

۵. یکپارچگی سقف و اسکلت

در اجرای سقف کرومیت، تیرچه‌ها به اسکلت ساختمان جوش داده می‌شوند. بنابراین پس از اجرای سقف کرومیت، سقف و اسکلت ساختمان یکپارچه شده و در نتیجه، از این طریق استحکام انواع سازه های فلزی افزایش می‌یابد. بنابراین یکپارچگی سقف و اسکلت یکی دیگر از ویژگی ها و مزیت های سقف کرومیت است.

۶. اجرای چندین سقف به صورت همزمان

همانطور که گفته شد، اجرای سقف کرومیت به شمع‌بندی نیازی ندارد. بنابراین با استفاده از سقف کرومیت می‌توان چندین سقف را به طور همزمان آماده و بتن ریزی کرد. با توجه به امکان اجرای همزمان چند سقف، از سقف های کرومیت در مراحل ساخت ساختمان های چند طبقه استفاده می‌شود که در این صورت هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند.

۷. استحکام و انعطاف پذیری بالا

سیستم سقف کرومیت با تغییر اندازه شکاف بین تیرچه و بتن ایجاد می‌شود و در نتیجه، مقاومت و ایمنی سقف افزایش می‌یابد.

۸. سهولت اجرای داکت یا بازشو

همانطور که می‌دانید برای عبور لوله‌های تاسیسات و کانال‌های کولر در سقف ساختمان، به کانال‌کشی داکت نیاز است. در سقف کرومیت فاصله تیرچه‌ها بین ۷۳ تا ۱۰۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل، فضای کافی در سقف برای عبور لوله‌های تاسیساتی، عبور کانال‌های کولر، نصب دودکش و … وجود دارد. بنابراین به هزینه اضافی و ایجاد داکت در سقف کرومیت احتیاجی نیست.
یکی دیگر از مزایای استفاده از سقف کرومیت، امکان نظارت بر نحوه اجرای سقف است. تنش کمتر در بتن به دلیل ایستا بودن سقف کرومیت، کاهش مصرف بتن و اجرای سقف با دهانه، از مزایای دیگر سقف کرومیت محسوب می‌شوند.

معایب سقف کرومیت

  • برای اجرای این سقف به نیروهای ماهر و متخصص نیاز است و هر شخصی نمی‌تواند آن را به راحتی اجرا کند.
  • پس از مدتی ممکن است اثر تیرچه در زیر گچ‌کاری سقف نمایان شود.

انواع سقف کرومیت

سقف کرومیت انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. سقف تیرچه بلوک کرومیت

سرعت اجرای سقف تیرچه بلوک کرومیت نسبت به سقف تیرچه معمولی، بیشتر است. در اجرای سقف تیرچه کرومیت، از شمع‌بندی استفاده نمی‌شود.

۲. سقف پلیمر کرومیت

برای کاهش وزن سقف تیرچه کرومیت، از سقف‌های پلیمر کرومیت استفاده می‌شود. یکی از مصالح به کار رفته در این نوع سقف، بلوک پلی استایرن است که علاوه بر کاهش مقدار مصرف تیرچه و فولاد، باعث سهولت در گچ‌کاری زیر سقف می‌شود. همچنین وزن سبک این نوع سقف باعث شده که اجرای آن سریع باشد.

۳. سقف کامپوزیت کرومیت

کامپوزیت‌ها نیز از جمله مصالح ساختمانی برای کاهش وزن سقف محسوب می‌شوند. در این سیستم به جای تیرآهن ساده یا لانه زنبوری، از تیرچه‌های فولادی با جان باز استفاده می‌کنند و آن را با دال بتنی می‌پوشانند تا جان تیرچه‌ها توسط بتن احاطه شود. بین تیرچه‌ها با قالب موقت پر شده و پس از بتن ریزی خارج می‌شوند.
سقف کامپوزیت کرومیت، علاوه بر کاهش وزن سقف، میزان تیرچه‌های مصرفی را هم کاهش می‌دهد. اجرای این نوع سقف آسان است و اجزایِ ساده و در دسترسی دارد. همچنین اجرای سقف کامپوزیت کرومیت در دهانه‌های بلند، هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

انواع سقف کرومیت

اجرای سقف کرومیت چگونه است؟

ما پیش‌تر درباره نحوه اجرای سقف تیرچه بلوک صحبت کرده‌ایم. در این بخش نیز به شما می‌گوییم که برای اجرای سقف کرومیت باید چه مراحلی طی شوند. مراحل زیر عبارتند از:

۱. بالا بردن، نصب جوشکاری

قبل از نصب سقف کرومیت و جوشکاری، باید اختلاف ارتفاع سقف، تیغه‌بندی سقف، محل طره‌ها و … را کنترل کرد. اندازه تیرچه‌ها باید دقیق باشد و در صورت بلندتر شدن اندازه‌ها از حد معمول، برش داده می‌شوند. محدودیت طول جوش در هر طرف حداقل ۵ سانتی متر است و بال فوقانی نباید جوش داشته باشد. در صورتی که ورق تحتانی تیرچه از تیر اصلی بالاتر باشد، باید یک تکیه‌گاه در زیر آن قرار داد. در سازه‌های بتنی از تکیه‌گاه قالب چوبی یا فلزی استفاده می‌شود.

۲. اجرای کلاف عرضی در سقف کرومیت

برای انجام این مرحله می‌توان از دو روش استفاده کرد. در روش اول، از قالب‌های بتنی آماده برای قسمت زیرین و از میلگرد به قطر ۱۲ میلی‌متر و بدون خم برای قسمت فوقانی استفاده می‌شود. در روش دوم یک میلگرد در قسمت پایینی به کار می‌رود که به بال‌های تحتانی جوش داده می‌شود. میلگرد بالاییِ کلاف عرضی را مانند روش اول، به بال بالایی جوش می‌دهند. برای قالب‌بندی، تخته‌هایی به ضخامت ۲ سانتی‌متر و عرض ۱۲ سانتی‌متر نیز به کار می‌روند.

۳. قالب بندی

جهت قالب بندی، از تخته‌هایی با عرض ۱۲ تا ۲۰ سانتی‌متر استفاده می‌شود. این تخته‌ها باید دارای استحکام کافی بوده و کاملا سالم باشند.

۴. بلوک چینی

پس از مراحل قالب بندی کلاف ها، نوبت به بلوک چینی می‌رسد. این مرحله به مهارت نیاز دارد و باید توسط شخصی حرفه‌ای‌تر انجام شود. فردی که در این کار تخصص داشته باشد، می‌تواند فضاهای خالی را کاهش دهد. این فضاهای خالی از طریق بلوک با عرض‌های مختلف پر می‌شوند.

قیمت خرید سقف تیرچه کرومیت

با توجه به نکات گفته شده، سقف کرومیت از اجزای مختلفی ساخته می‌شود که بر همین اساس قیمت آن نیز ثابت نیست. پیش از شروع به ساخت این سقف، باید قیمت تمام اجزا را به همراه نصب آن محاسبه کنید تا هزینه نهایی مشخص گردد. شما می‌توانید جهت بررسی قیمت برخی از اجزای سقف کرومیت، وارد سایت آیرومارت شوید. در سایت ما قیمت میلگرد امروز، قیمت تیرآهن امروز و سایر تجهیزات ساختمانی را مشاهده کنید و محصول را به طور آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان متخصص شما را راهنمایی کنند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.