محاسبه میلگرد ساختمان بتنی چگونه انجام می شود؟

4.5/5 - (13 امتیاز)

محاسبه میلگرد ساختمان بتنی چگونه انجام می شود؟

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان بتنی

محاسبه میلگرد ساختمان بتنی به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی از جمله اقدامات اساسی به شمار می‌رود که پیش از شروع پروژه می‌بایست میزان آن برای کل سازه برآورد شود.

۴.۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

محاسبه میلگرد ساختمان را می‌توان با توجه به تعداد طبقات سازه به صورت تجربی انجام داد، اما این عدد با بهره‌گیری از روش متره و برآورد به صورت دقیق به دست می‌آید. این شیوه به شما کمک می‌کند تا مقدار مورد نیاز مصالح ساختمانی مختلف را برآورد کرده و هزینه‌های پروژه را بهینه‌سازی کنید.

با توجه به اینکه بتن در مقابل نیروهای کششی ضعیف عمل می‌کند، میلگرد در بتن وظیفه تقویت آن در مقابل این نیرو را برعهده دارد. فرآیند مسلح کردن بتن به میلگرد، آرماتوربندی نامیده می‌شود.

پس از محاسبه میلگرد ساختمان بتنی می‌توان با توجه به قیمت روز میلگرد در وبسایت آیرومارت، هزینه‌ کلی میلگرد در پروژه را به دست آورد. توجه داشته باشید اگر میلگرد خریداری‌شده از حجم مورد نیاز پروژه کمتر باشد، ناچار به خرید مجدد و احتمالا گران‌تر خواهید بود؛ در نتیجه ابتدا لازم است روش محاسبه وزن میلگرد ساختمان را بدانیم. در ادامه با وبلاگ آیرومارت همراه باشید.

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان

وزن میلگرد مورد نیاز در ساختمان به تعداد طبقات و در نتیجه میزان میلگرد مورد استفاده در کل سازه بستگی دارد. از این نوع مقطع فولادی در سازه‌های مختلفی بهره می‌گیرند، اما عمده استفاده از میلگرد در سازه‎‌های اسکلت بتنی است.

به طور کلی در محاسبه میلگرد ساختمان بتنی، مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع حدود ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم تخمین زده می‌شود. به منظور به‌دست آوردن وزن کل میلگرد ساختمان می‌بایست وزن میلگرد مورد نیاز برای هر متر مربع را در کل مساحت سازه ضرب کرد.

حال اگر بخواهیم وزن دقیق میلگرد را برای هر سازه به دست آوریم و در واقع برآورد میلگرد ساختمان را انجام دهیم، لازم است مقدار میلگرد را در تمام قسمت‌های ساختمان از جمله فونداسیون، ستون‌ها و تیرها، دال‌های بتنی، راه پله و دیوار برشی به دست آورد.

محاسبه میلگرد مورد نیاز فونداسیون

بخشی از حجم میلگردهای مورد استفاده در ساختمان سازی به فونداسیون اختصاص می‌یابد. فونداسیون یا پی، بخش مهمی از سازه است که وزن ساختمان به آن وارد می‌شود. فونداسیون از میلگردهای طولی و عرضی تشکیل می‌شود که در برخی موارد میلگردهای تقویتی نیز در آن به کار می‌رود. بنابراین برای محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در فونداسیون باید مقدار میلگرد های طولی، عرضی و تقویتی را به دست آورد. با داشتن اطلاعات مربوط به این میلگردها امکان محاسبه کلی میلگرد فونداسیون وجود دارد. شما می‌توانید برای محاسبه میلگرد فونداسیون به صورت جامع، مقاله ما را در این رابطه مطالعه کنید.

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان

فرمول محاسبه وزن میلگردهای طولی

در محورهای طولی در هر دو ردیف بالا و پایین، میلگردهای طولی قرار می‌گیرند. محاسبه وزن این میلگردها با در نظر داشتن کاور میلگرد و خم آن در محور طولی انجام می‌شود. فاصله میلگردها از سطح بتن، کاور میلگرد نامیده می‌شود. در نظر گرفتن کاور با هدف جایگذاری آسان میلگردها و افزایش مقاومت میلگرد در برابر خوردگی صورت می‌گیرد.

حال باید بدانیم خم میلگرد چیست؟ در بتن، برای بهبود گیرش میلگرد به بتن، سر آن را خم می‌کنند. خم میلگرد هم در میلگردهای طولی و هم در میلگردهای عرضی دیده می‌شود. با توجه به مفهوم کاور و خم، طول میلگرد طولی با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

طول میلگرد طولی = (۲*طول کاور) – (۲*طول خم) + طول مقطع المان بتنی

فرمول محاسبه وزن میلگردهای عرضی

با توجه به اینکه میلگردهای عرضی نیز دارای خم میلگرد و کاور هستند، طول آن‌ها مشابه با طول میلگردهای طولی محاسبه می‌شود:

طول میلگرد عرضی = (۲*طول کاور) – (۲*طول خم) + عرض مقطع المان بتنی

محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز در سقف

متناسب با نوع سقف، میزان میلگرد مورد استفاده متفاوت خواهد بود. بر اساس محاسبه وزن میلگرد سقف، مقادیر زیر به دست آمده است:

  • میلگرد در سقف دال بتنی توپر: ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم در هر متر مربع
  • میلگرد در سقف کامپوزیت: ۸ تا ۱۲ کیلوگرم در هر متر مربع
  • میلگرد در سقف تیرچه بلوک: ۵ تا ۷ کیلوگرم در هر متر مربع

محاسبه وزن میلگرد

محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز در ستون

برای محاسبه میلگرد ستون در نظر داشته باشید در هر متر مربع ساخت ستون ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم استفاده می‌شود. برای محاسبه تعداد میلگرد ستون ساختمان با طبقات مختلف از جمله تعداد میلگرد در ستون بتنی دو طبقه، مقاله ما را در این باره مطالعه کنید. برآورد میلگرد تیر نیز به طور کلی مانند محاسبه آن در ستون است.

هزینه کل میلگرد مورد استفاده در ساختمان

با محاسبه وزن میلگرد ساختمان، می‌توان این اعداد را با هم جمع و در قیمت واحد میلگرد ضرب کرد. با ضرب در قیمت واحد، هزینه کل خرید میلگرد پروژه محاسبه می‌شود. باید در نظر داشت که هزینه به دست آمده یک عدد تقریبی است. وزن کل میلگرد مورد نیاز ساختمان با استفاده از فرمول زیر به دست می‌آید:

Wt = {(W1 + W2)} * A + W3

در این فرمول W1، W2 و W3 به ترتیب وزن میلگرد در سقف، اسکلت و فونداسیون را نشان می‌دهند. A کل مساحت سازه و Wt نیز بیانگر وزن کل میلگرد ساختمان است. محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه، دو طبقه و بیشتر با همین روش‌ها امکان‌پذیر است.

ثبت سفارش آسان و خرید میلگرد از آیرومارت

قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد مثل بسیاری محصولات دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند تغییرات نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا است. پیش از شروع هر پروژه ساخت‌وساز می‌بایست برای تعیین میزان مقاطع فولادی و خرید آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت با بیش از ۳۵ سال تجربه فعالیت در بازار آهن، علاوه بر فروش و تامین انواع مقاطع فولادی به سراسر کشور، در زمینه خدماتی چون برش، خمکاری و جوشکاری مقاطع فولادی نیز فعالیت دارد.

پیشرو صنعت نفت آسیا با داشتن زیرساخت‌های لازم مانند انبار به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در شورآباد تهران، امکان ارسال سریع مقاطع فولادی از برندهای معتبر به سراسر کشور را فراهم کرده است.

برای بررسی قیمت میلگردهای پرمصرف مانند قیمت میلگرد ۱۴ امروز و قیمت میلگرد ۲۵ می‌توانید به وبسایت آیرومارت مراجعه کرده و خرید خود را به آسانی انجام دهید. همچنین امکان تماس با کارشناسان این شرکت از طریق شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ به منظور دریافت مشاوره برای شما عزیزان فراهم است.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.5/5 - (13 امتیاز)

  1. علیرضا رضاپور
    شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۲
    خسته نباشید، واقعا کامل بود.
    1. آیرومارت
      آبان ۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۸
      سلام وقت بخیر. ممنون از حسن توجه شما
  2. حسن خدامرادی
    آذر ۲, ۱۴۰۲ ۰۶:۳۴
    عالی بود. خیلی مفید و پر مغز
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.