انواع روش های برش میلگرد کدامند؟

امتیاز بدهید post

انواع روش های برش میلگرد کدامند؟

میلگرد یکی از مهمترین ابزار مورد استفاده در ساخت انواع سازه‌ها است که معمولا به صورت شاخه‌های 12 متری در کارخانجات تولید می‌شود. اما گاهی نیاز است که میلگردها را برش دهیم تا بتوانیم در مکان‌های مختلفی از آنها استفاده کنیم. در این صورت باید روش های برش میلگرد آشنا باشیم. زیرا روش‌ها و ابزار مختلفی برای این کار وجود دارند که هر کدام جهت نیاز خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امتیاز بدهید post

ما نیز در این مطلب قصد داریم به بررسی روش های برش میلگرد و تجهیزات به کار رفته در هر کدام بپردازیم. تا انتهای مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

انواع روش برش میلگرد

روش های برش میلگرد به دو گروه کلی، روش سرد و گرم تقسیم می‌شوند. از این روش ها برای برش هر نوع میلگرد با ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود. همانطور که از نام آنها پیداست، تفاوت این روش‌ها در استفاده یا عدم استفاده از گرما است.

به دلیل شرایط متفاوتی که هنگام استفاده از هر یک از این روش‌ها ایجاد می‌شود، ابزار برش میلگرد مناسب مورد استفاده در هر یک از آنها نیز متفاوت است. در ادامه به توضیح ابزارهای مختلف مورد استفاده در هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

انواع روش برش میلگرد

برش سرد میلگرد چیست؟

در این روش از حرارت برای برش میلگرد استفاده نمی‌کنند. این امر ساختار و خواص میلگرد را ثابت نگه می‌دارد و در طول برش تغییر نمی‌کند، در نتیجه کیفیت میلگرد تغییر نخواهد کرد. استفاده از ابزار برش میلگرد که به صورت سرد کار می‌کنند، مزایای زیادی دارد.

از مهمترین این مزایا می‌توان به کیفیت سطح میلگرد برش خورده، قابلیت تبدیل شاخه‌های میلگرد به قطعات یکنواخت دلخواه، جلوگیری از تولید گازهای خطرناک و کاهش ضایعات در هنگام برش میلگرد اشاره کرد.

از معایب استفاده از روش سرد می‌توان استفاده از ابزارهای گران قیمت و البته هزینه نگهداری نسبتا بالا نام برد. بنابراین علاوه بر قیمت روز میلگرد، باید قیمت برش را هم در نظر بگیرید تا بودجه خود را برای پروژه بسنجید. اما به طور کلی اگر می‌خواهید از روش سرد برای کارهای عمده استفاده کنید، این روش همچنان مقرون به‌صرفه است.

برخی از مهمترین دستگاه‌هایی که در روش برش سرد استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

۱. برش دستی میلگرد

این ابزار ابتدایی‌ترین ابزاری است که برای برش میلگرد استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است، برای برش میلگرد باید از نیروی دستی استفاده شود. به احتمال زیاد، شما حداقل یک بار از انواع اره‌های آهنبری دستی استفاده کرده‌اید یا آنها را دیده‌اید. برای برش میلگرد با ضخامت کم، از اره دندانه‌ریز و برای ضخامت بیشتر، از اره دندانه بزرگ استفاده می‌شود. این روش استفاده‌های جزئی دارد و جزو ابزارهای کم کاربرد محسوب می‌شود.

۲. برش میلگرد با سنگ فرز یا اره دیسکی

همانطور که عنوان شد، تولیدکنندگان میلگرد ایران میلگردها را معمولا به طول مشخصی تولید می‌کنند. اما شما می‌توانید با دستگاه سنگ فرز که جزو روش‌های سرد است، آنها را برش دهید. از این دستگاه در مواردی نیز استفاده می‌شود که باید کارهای زیادی انجام شود.

با این حال، اره‌های دیسکی که ساختاری مشابه فرزها دارند، اکثرا مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته معمولا اندازه و قدرت آنها بیشتر است. این اره‌ها را می‌توان در فروشگاه‌های آهن آلات که مدام باید میلگرد را برش دهند، مشاهده کرد.

علاوه بر این، اره های دیسکی برای کارهای ساختمانی متوسط مانند ساخت خانه یا انجام سازه‌های یک تا چند طبقه به کار می‌روند. این نوع اره که برای برش میلگرد استفاده می‌شود، ایمنی خوبی دارد و فرآیند برش را با کیفیت بالایی انجام می‌دهد.

۳. قیچی برش میلگرد

ابزار مورد استفاده برای برش میلگرد در دو نوع قیچی دستی و قیچی هیدرولیک موجود است. قیچی دستی برای برش میلگرد با قطر کم استفاده می‌شود. از مزایای این دستگاه می‌توان به سبک بودن، قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف و عدم نیاز به برق اشاره کرد.

اما از آنجایی که هم قدرت ما و هم قدرت این قیچی‌ها محدود است، برای برش میلگرد با قطر بالا مناسب نیستند. قیچی هیدرولیک نمونه دیگری از تجهیزات برش میلگرد است که به دو صورت دستی و الکتریکی کار می‌کند.

این قیچی قدرت بالایی دارد و می‌توانید با این قیچی میلگردها را تا قطر ۳۵ میلی‌متر برش دهد. به طور کلی، قیچی ابزاری پرکاربرد برای برش میلگرد است. بنابراین اگر برای نگهداری میلگرد در انبار یا به هر دلیل دیگری می‌خواهید آنها را برش دهید، می‌توانید از این روش پرکاربرد استفاده کنید.

۴. برش میلگرد با گیوتین

این دستگاه تقریبا نیمه اتوماتیک است و برای برش میلگرد با آن نیاز به اپراتور ماهر دارید. از این ابزار برای برش میلگردهایی که قطر بیشتری دارند، استفاده می‌شود. میلگردهای تا قطر ۴۰ میلی‌متر را می‌توان به راحتی با دستگاه گیوتین برش داد.

البته این دستگاه دقت زیادی ندارد؛ بنابراین برای برش صحیح انواع میلگرد، فردی که با این ابزار کار می‌کند باید ابتدا محل برش میلگرد را علامت زده و سپس در همان نقطه برش را انجام دهد.

برش سرد میلگرد

۵. برش میلگرد با اره نواری

با معرفی این دستگاه به صنعت، انقلاب بزرگی رخ داد. زیرا اره نواری می‌تواند قطعات ضخیم را با دقت بالایی برش دهد. از مزایای این دستگاه می‌توان به مواردی مانند قابلیت برنامه‌ریزی، برش تمام اتوماتیک، برش زاویه‌دار قطعات و کاهش ضایعات در حین کار اشاره کرد.

اره نواری محورهای خود را با کمک یک الکتروموتور می‌چرخاند و از جک هیدرولیک برای حرکت دادن قطعه استفاده می‌کند تا برش انجام شود. بنابراین اگر به فکر دستگاه برش میلگرد برقی اتوماتیک هستید، این گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

۶. برش میلگرد با واتر جت

در این روش مواد سخت توسط موتور آب پرفشار برش داده می‌شود. اگرچه این روش بیشتر برای برش سنگ استفاده می‌شود و برای برش میلگرد و سایر فلزات کاربرد چندانی ندارد، اما برای برش مواد سخت به خوبی عمل می‌کند. این دستگاه سرعت و دقت بالایی در برش دارد.

۷. دستگاه خم و برش میلگرد

این ابزار زمانی به کار می‌رود که بخواهیم عملیات برش را به صورت دستی انجام دهیم. در واقع این ابزار، ایمنی اپراتور دستگاه برش را تضمین می‌کند و با کمک آن اپراتور فشار کمتری را تحمل می‌کند.

صفحات برش میلگرد معمولا ۸۰ سانتی‌متر طول و ۱۰۰ سانتی‌متر عرض دارند، اما در برخی موارد طول آنها به ۲ یا ۴ متر می‌رسد. این میز بیشتر برای برش انواع سیم، آرماتورهای بسته، شبکه‌های مشبک و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش گرم میلگرد چیست؟

نوع دیگری از روش های برش میلگرد وجود دارد که از حرارت مستقیم استفاده می‌کند، بنابراین به آن برش گرم می‌گویند. در این روش، حرارت مستقیم برای بالا بردن دمای میلگرد تا رسیدن به نقطه ذوب استفاده می‌شود. در این صورت از جایی که گرما وارد می‌شود، اتصالات جدا شده و میلگرد بریده می‌شود.

این روش دارای مزایایی نیز است که از مهمترین آنها می‌توان به سرعت برش سریع میلگرد و ایجاد تراشه‌های کمتر اشاره کرد. اما جدای از این مزایا، استفاده از ابزار برش میلگرد با روش گرم معایب زیادی هم دارد.

در واقع مزایایی که برای روش سرد ذکر کردیم، دقیقا معایب استفاده از روش گرم محسوب می‌شوند. از آنجایی که این روش گازهای سمی تولید می‌کند، احتمال آسیب به میلگرد بیشتر می‌شود، خواص آن تغییر می‌کند و دقت در برش کمتر می‌شود. بنابراین یکی از دلایل شکستن میلگرد محسوب می‌شود و باید هنگام استفاده از این روش‌ها به این نکات نیز دقت کرد.

برخی از مهمترین دستگاه‌هایی که در این روش استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

برش گرم میلگرد

۱. برش میلگرد با هوا برش

این دستگاه برش میلگرد از یک مشعل تشکیل شده است که گاز را با سرعت بالا و به صورت فشرده آزاد می‌کند. دمیدن این گاز یک قوس الکتریکی بین نازل و قطعه کارشده ایجاد می‌کند و یک پلاسمای گاز را تشکیل می‌دهد.

حرارتی در حدود ۲۵۰۰۰ درجه سانتی‌گراد روی فلز متمرکز می‌شود تا نقطه مورد نظرِ روی محصول ذوب شود. این دستگاه به روش‌های دیگری نیز کار می‌کند که به دلیل تشعشعات رادیویی زیاد و احتمال برق گرفتگی از آنها استفاده نمی‌شود.

۲. برش با اره دیسکی آتشین

این روش تقریبا مشابه برش میلگرد با اره دیسکی است که در روش سرد استفاده می‌شود. زیرا اره دیسکی با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد و انواع میلگردها را برش می‌دهد. اما یک تفاوت در این حالت وجود دارد، آن هم وجود حرارت بسیار بیشتر در هنگام برش است که به همین دلیل این روش به نام اره آتشین شناخته می‌شود.

این روش سرعت و دقت بالاتری نسبت به هوا برش دارد. البته اره آتشین از جمله ابزارهای برش میلگردی است که حتما اپراتورهای حرفه‌ای باید با آن کار کنند. زیرا در بسیاری از موارد هنگام شکستن تیغه این اره، فرد به شدت آسیب می‌بیند. بنابراین یک فرد حرفه‌ای باید این کار را انجام دهد. البته در حال حاضر به ندرت از این روش استفاده می‌شود.

۳. برش میلگرد با لیزر

عمل برش در این دستگاه توسط اشعه انجام می‌شود و اشعه لیزر برای سوزاندن، ذوب و تصعید به کار می‌رود. لیزرها انواع مختلفی از جمله لیزرهای گازی، شیمیایی، جامد، فیبری و … دارند که از این میان تنها از لیزرهای جامد و گاز برای برشکاری فلزات استفاده می‌شود. در این روش از برش گرم، کمترین آسیب به فلز وارد می‌شود.

بهترین روش برش میلگرد کدام است؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر کدام از این روش ها و ابزار برای برش میلگرد، مناسب بوده و بسته به نیاز شما قابل استفاده است. اما باید بدانید که ابزارهای برش میلگرد فعلی می‌توانند به صورت دستی، خودکار یا نیمه اتوماتیک کار کنند. به طور کلی زمانی که قصد انجام کارهای کمتر و کوچک‌تر را دارید، می‌توانید از تجهیزاتی استفاده کنید که عملکرد دستی یا نیمه اتوماتیک دارند.

با این حال، برای پروژه‌های بسیار بزرگ که نیاز به برش تعداد زیادی میلگرد دارند، از ابزارهای تمام اتوماتیک استفاده می‌شود. زیرا اپراتورها قادر به انجام این سطح از کار نیستند و در صورت استفاده از روش دستی، به افراد زیادی نیاز است. در نهایت، سرعت دستگاه‌های اتوماتیک نیز بسیار بیشتر است.

بنابراین با توجه به نوع کار و پروژه باید دستگاه مورد نظر برای برش میلگرد را انتخاب کنید. همچنین نکته دیگری که در انتخاب ابزار برش میلگرد باید در نظر بگیرید، اندازه میلگرد است. برخی از ابزارها می‌توانند میلگردهای نازک‌تر را برش دهند و در صورت استفاده برای برش میلگردهای با قطر بالاتر، ممکن است آسیب ببینند. برعکس، برخی از این ابزارها قدرت بیشتری دارند و می‌توانند به راحتی میلگرد را با قطر بیشتر برش دهند. بنابراین توجه به قدرت این ابزار چیزی است که نباید فراموش کنید.

بهترین روش برش میلگرد

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

اگر به دنبال خرید انواع میلگرد هستید، همین حالا وارد سایت آیرومارت شوید. ما قیمت میلگرد ۱۴امروز، قیمت میلگرد ۱۶ و … را به طور روازنه آپدیت می‌کنیم و می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها، محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.