حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی چقدر باید باشد؟

3.3/5 - (3 امتیاز)

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی چقدر باید باشد؟

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی سازه‌ متشکل از ورق‌های فلزی موجدار است که معمولاً برای پشتیبانی از اجزایی مانند سقف و کف در پروژه‌های ساختمانی تجاری استفاده می‌شود. هرچند گاهی در پروژه‌های پناهگاهی یا اردوگاهی نیز از آن استفاده می‌کنند و یک متریال پرکاربرد در استحکامات نیمه‌موقت نظامی هم به‌شمار می‌رود.
از آنجا که هر پروژه ساختمانی متفاوت است، عرشه فولادی اغلب برای رفع نیازهای خاص یک پروژه ساخته می‌شود.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

قیمت عرشه فولادی

به بیان بهتر، یکی از روش‌های اجرای سقف که می‌توان به کمک آن، سقف‌هایی با مشخصات خاصی تولید کرد، سقف عرشه فولادی است. درواقع این امر امکاناتی به ما می‌دهد که قابل قیاس با نحوه اجرای سقف تیرچه بلوک نیست. در این مقاله به چند و چونِ دهانه های عرشه فلزی می‌پردازیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که دهانه عرشه فولادی تا چه مقدار می‌تواند طویل گردد.

همچنین امروزه، سقف‌های عرشه فولادی کامپوزیتی نوین که متفاوت از عرشه فولادی سنتی است به کمک برش‌گیرها و قالب‌های پیرامونی دال سقف و همچنین یک دسته اتصالات، بهتر با بتن درهم می‌آمیزند. یعنی اتصالات مکانیکی بین بتن و ورق فلزی بهتر شکل می‌گیرد. این امر به پیشرفت این تکنولوژی ساخت منجر گشته است و قیمت عرشه فولادی را توانسته تا اندازه‌ای مقرون به صرفه‌تر کند.

دهانه عرشه فلزی چیست؟

دهانه عرشه سقف با عرشه کف تفاوت دارد. اما ابتدا باید بدانیم سقف عرشه فولادی چیست؟ بستر عرشه‌ی سقف فولادی یک پانل فلزی موجدار است که برای کاربرد سقف‌زنی از آن استفاده می‌شود. این عرشه، روی تیرچه‌های فولادی یا تیرهای فولادی نصب می‌شود و یک بستر بادوام برای نصب مواد سقف، عایق، غشای ضد آب و بتن سبک را فراهم می‌کند.

طول دهانه عرشه فولادی

هر ورق فولادی دارای تعدادی تکیه‌گاه مانند تیر یا تیرچه باید باشد. به این معنی که ورق‌های فولادی در سقف عرشه فولادی کامپوزیتی باید روی عناصری قرار گیرند تا تراز بایستند. نحوه تولید عرشه فولادی به عنوان مثال، به این صورت است که یک ورق فولادی روی دو تکیه‌گاه اجرا می‌شود و شاقولش می‌کنند.

بسته به نوع عرشه‌ای که استفاده می‌شود، دهانه‌ها به طور متفاوتی اندازه‌گیری می‌شوند. برای عرشه سقف فولادی، فاصله دهانه از مرکز یک تکیه‌گاه تا مرکز تکیه‌گاه بعدی باید روشن شود. با این حال، دهانه‌های عرشه کف فلزی از یک لبه تیر تا لبه تیر بعدی طول دهانه این سقف را مشخص می‌کند.

طول دهانه عرشه فولادی چقدر است

طول دهانه‌های عرشه فولادی به نوع عرشه فلزی و مشخصات سازنده بستگی دارد. تولیدکنندگان عرشه فولادی در کشور معتقدند فاصله بین دو ستون در عرشه سقف فولادی، نسبت به فرم عرشه اگر کامپوزیتی باشد از ۲.۵ متر تا ۳ متر می‌توان وسعت و طول پیدا کند. اما تا به امروز بزرگترین دهانه یک سقف عرشه فولادی نهایتا ۳.۳۰ سانتی‌متر بوده‌است. چراکه اگر دهانه از این مقدار بیشتر شود، لرزش‌های غیرقابل کنترلی در تمام سقف ایجاد خواهد شد.

فارغ از این، بسته به ضخامت ورق فولادی این اندازه دهانه تغییر می‌کند. برای مثال وقتی ضخامت ورق ۰.۹ میلیمتر باشد، این اندازه می‌تواند کمی بازتر شود و تا دو متر و شصت سانتی‌‌متر به طول بیانجامد. علت این امر این است، که ورق‌های ضخیم‌تر قابلیت استفاده در دال‌های با عمق بیشتر را دارند و این عمق بیشتر اجازه بازشدن دهانه را هم به ما می‌دهد. اگر ورق وظیفه‌ی باربری هم برعهده‌اش باشد و دهانه تا سه متر بزرگ شود و یا بیشتر، باید طبق ضوابط از ضخامت بیشتر از ۱ استفاده شود.
درواقع، یکی از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد عرشه فلزی تا چه اندازه می‌تواند دهانه داشته باشد، عمق آن است.

فاصله ستون در عرشه سقف فولادی

برخی از عوامل دیگری که بر دهانه عرشه فولادی تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  •  اندازه ضخامت ورق عرشه،
  •  کیفیت مصالح ساختمانی‌ به کار رفته، یعنی فولاد و لایه‌های محافظ یا هرشکل از اپوکسی،
  •  عمق دال.

عرشه کف فلزی اغلب برای تشکیل سیستم‌های کف استفاده می‌شود و به عنوان یک پایه محکم عمل می‌کند که یا با صفحات بتنی در هم قفل می‌شود یا به سادگی وزن بتن ریخته شده روی آن را تحمل می‌کند. همانطور که در بالا هم بیان شد، عرشه کف، وقتی که نیاز به حمایت از عمق دال بتنی دارد، به این معنی که وظیفه سازه‌ای و تحمل بار را هم باید برعهده داشته باشد، لزوما ضخامت و دهانه‌های طولانی‌تری خواهد داشت.

در این زمینه، آیرومارت آماده ارائه خدمات بسیار عالی با کیفیت برتر در زمینه تامین ورق است. به عنوان مثال، برای مشاهده قیمت ورق شیروانی و قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید با یک جستجوی ساده در وبسایت ما آن‌ها را بیابید.

مزیت‌های سقف عرشه فولادی

سقف‌های عرشه فولادی از یک زاویه، آینده ساختمان‌های شهرهای فردا خواهند بود. به دلیل مزیت‌هایی که دارند آن‌ها قادرند ساختمان‌هایی با کیفیت برتر تولید کنند. این مزیت‌ها را در این بخش بررسی کرده‌ایم:

سبکی

دال‌های ساخته شده با عرشه فولادی در مقایسه با دال‌های بتنی سنتی استحکام ساختاری بالایی دارند. این، نسبت استحکام به وزن بالایی ایجاد می‌کند که امکان کاهش وزن گسترده را فراهم می‌کند. همچنین ثابت می‌کند که این ویژگی برای ساختمان‌های چند طبقه بسیار سودمندتر خواهد بود، زیرا کل وزن ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد که می‌تواند به کوچک‌تر شدنِ فونداسیون منجر شود. خلاصه، عرشه فلزی، اسلب‌ها را سبک وزن می‌کند و میزان کار و تکیه‌گاه‌های مورد نیاز برای بتن‌ریزی دال را کاهش می‌دهد.

تفاوت سقف کامپوزیت و عرشه فولادی از یک سو همین امر است. به این معنی که در این مورد، ورق‌های عرشه فلزی به عنوان اعضای کامپوزیت و به عنوان جدار جداکننده عمل می‌کنند که منجر به صرفه جویی در نصب و مواد و مصالح برای پرکردن سقف می‌شود. به‌علاوه، می‌توان روی عرشه‌های فولادی یا عرشه‌های فلزی برای تثبیت سینی‌های کابل و لوله‌ها تدارک دید که پس از قرار گرفتن روکش فلزی به راحتی می‌توان آن‌ها را چید. این امر به طور قابل توجهی وزن تحمیلی در هنگام نصب این خدمات بر روی اسلب‌های معمولی را کاهش می‌دهد.

قیمت مناسب

با توجه به قیمت آرماتور و استحکام برابر وقتی از سقف عرشه فلزی ترکیبی با میلگرد کمتر استفاده می‌کنیم، در مورد دال‌های مرکب می‌‌توان با حفظ همان مقاومت، مقدار بتن مصرفی در دال‌ها را به میزان زیادی کاهش داد. چون ورق نیاز به میلگرد تقویتی ندارد.

علاوه‌بر‌این، فولاد تقویت‌کننده در آرماتوربندی ساختمان را می‌توان تا ۲۵ درصد کاهش داد زیرا خود پروفیل عرشه تا حد زیادی به خاصیت تقویت کششی کمک می‌کند و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در زمان و مواد مورد نیاز می‌شود. این باعث کاهش هزینه‌ها می شود.

دهانه عرشه فلزی

اجرای ساده

عرشه فولادی را می‌توان در اندازه‌های دلخواه از قبل برش داد و با توجه به کاربرد در محل حمل کرد که می‌تواند به سرعت در منطقه ساخت و ساز سرهم شود و مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی، کار در محل را تا حد زیادی به حداقل می‌رساند و می‌تواند به ساخت سریعتر کمک کند.

علاوه‌بر‌این، چیدمان عرشه فولادی مانع از سایر فرآیندهای انجام شده در بخش های مختلف سایت ساخت و ساز نمی‌شود. در واقع، عرشه را می‌توان به عنوان یک سکوی کاری در طول ساخت و ساز استفاده کرد و سنگ تراشی و کارهای دیگر را می‌توان بدون مانع در حین و پس از ریخته‌گری دال انجام داد و در نتیجه هزینه، زمان و کار را کاهش داد. این امکان ساخت و ساز سریع و ایمن را فراهم می‌کند و به این صورت به نیروی انسانی کمتری برای انجام فعالیت‌ها نیاز دارید.

استحکام بالا

دال‌های کامپوزیت ساخته شده از بتن تقویت شده با عرشه فلزی می‌تواند استحکام بسیار زیادی برای سازه ایجاد کند. در سقف‌های ترکیبی ساختمان‌های High-Tech، استحکام بتن همراه با آرماتور انعطاف‌پذیر عرشه فلزی باعث ایجاد یک دال قوی‌تر می‌شود که می‌تواند مقدار زیادی بار را در مدت زمان طولانی تحمل کند. هیچ تقویت عمده‌ای مورد نیاز نیست مگر اینکه پارامترهای طراحی اقتضا کنند. همچنین ضخامت دال را می توان کاهش داد که می‌تواند اسلب‌های سبک‌تر را در عین حفظ استحکام یکسان ایجاد کند. این امر راه را برای کاهش بار پایه و در نتیجه مصرف مواد کمتر و در نتیجه کاهش هزینه ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به شما درباره چگونگی و نحوه اجرا و دیگر موارد مرتبط با سقف عرشه فولادی، به‌خصوص مسئله دهانه و یا فاصله دو ستون در این نوع از سازه بگوییم. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید حتما با ما در میان بگذارید. علاوه‌براین، ما در آیرومارت آماده‌ایم تا شما را به جمع دوستان و همراهان در زنجیره‌ی خدمات و اعتماد این سازمان اضافه کنیم. یک تماس کوتاه منجر به این اتفاق فرخنده خواهد شد، پس تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.3/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.