انواع روش های برش تیرآهن

4.6/5 - (7 امتیاز)

انواع روش های برش تیرآهن

تیرآهن یکی از محصولات پرکاربرد در ساخت و ساز است. این محصول در طول‌های مختلف به فروش می‌رسد و هر تیرآهن دارای ظاهر، استقامت و ویژگی‌های خاص است. از این‌رو هنگام ساختن ساختمان باید به فکر برش تیرآهن باشید تا بتوانید آن را در قسمت‌های مختلف سازه به کار ببرید. روش های برش تیرآهن به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از تکنولوژی خاصی استفاده می‌کنند.

۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)

جهت آشنایی با راه های بریدن آهن به روش ساده و حرفه‌ای، در ادامه این مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

انواع دستگاه برش آهن

انواع روش های برشکاری تیرآهن

راه‌های گوناگونی برای برش تیرآهن وجود دارند که هر کدام در موقعیت‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها عبارتند از:

۱. برش سرد (کوپال)

این روزها روش برش سرد یکی از روش های اصلی برش تیرآهن محسوب می‌شود. این روش با کمک گیوتین‌های سنگین صورت می‌گیرند. در این‌جا با قرار دادن لبه برش روی لبه گیوتین و فشار دادن شاسی، تیغه‌های قیچی پایین آمده و ناحیه مورد نظر را برش می‌دهند.

دستگاه‌های پانچ و برش هیدرولیک نمونه‌هایی از دستگاه برش آهن به حساب می‌‌آیند که بدون ایجاد براده برش را انجام می‌دهند. محل برش معمولا با روش کوپال تغییر شکل می‌دهد، بنابراین از تجهیزات هیدرولیک برای عملیات جوشکاری استفاده می‌کنند. این تجیزات هیدرولیکی را می‌توان حمل کرد. البته هنگام برش باید به وزن و حجم تیرآهن توجه کنید و سپس دستگاه مورد نیازتان را انتخاب کنید.

۲. برش به روش گرم (برنول)

یکی دیگر از راه های بریدن آهن به روش ساده، برش گرم یا برنول است. گرمای حاصل از احتراق گاز استیلن و اکسیژن از نوک مشعل، موجب ذوب شدن محل برش می‌شوند. از این راه جهت برش پروفیل‌های فلزی دیگر مانند انواع میلگرد قیمت مناسب نیز استفاده می‌شود. روش برش گرم به مهارت زیادی نیاز دارد و برای انجام آن باید افراد متخصص را به کار بگیرید. در ضمن، برش گرم هزینه کمتری نسبت به برش سرد دارد.

۳. برش با اره آتشی

معمولا در کارگاه‌ها از این دستگاه برش آهن دستی برای برش‌کاری استفاده می‌کنند. اره‌ها برای برش پروفیل‌های آهنی دیگر مانند نبشی و ناودانی‌ها نیز به کار می‌روند. با کمک این دستگاه، عمل برش بسیار سریع انجام می‌شود و با کمک این نوع میز کار اره، می‌توان برش را در زاویه دلخواه انجام داد.

یکی از دستگاه‌های جانبی اره آتشی دارای کلید ایمنی خودکار است. زیرا در صورت شکستن تیغه در حین کار، این کلید ایمنی به طور خودکار دستگاه را خاموش می‌کند. مقدار نیروی برشی را باید اپراتور تعیین کند، بنابراین اپراتور باید تجربه کافی داشته باشد تا نیروی زیادی وارد نشود و تیغه نشکند.

۴. برش تیرآهن با اره نواری

این اره‌ها نسبت به سایر اره‌ها شکل باریک‌تری دارند و در محل انجام برش کمتر باعث پرتی می‌شوند. به دلیل بریدن بخش‌های ضخیم، عملیات با پاشیدن آب و صابون انجام می‌شود تا خنک شود. دستگاه اره نواری مناسب‌ترین روش برش تیرآهن های سنگین و تیرهای ضخیم مانند هاش است. کیفیت برش، در نهایت کیفیت و قیمت هاش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۵. برش با واتر جت

واتر جت اصطلاحی است که برای توصیف تجهیزاتی استفاده می‌شود که از جریان آب با فشار بالا برای برش‌کاری و تمیز کردن استفاده می‌کنند. این روش برش در کارگاه‌های ساختمانی رایج نیست و در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ای به کار می‌رود. در روش واتر جت، آب از یک سوراخ بسیار کوچک با مخلوطی از سنگ‌های ساینده مثل کاربید سیلیکون با فشار ۴۰۰۰ بار خارج می‌شود و در این صورت عمل برش صورت می‌گیرد. مهمترین ویژگی چنین برشی، فرآیند خنک‌سازی آن است. زیرا دمای کار در حین کار خیلی افزایش نمی‌یابد.

۶. برش با لیزر

لیزر نوعی فناوری است که از اشعه برای برش تجهیزات استفاده می‌کند. پرتو لیزر با تحریک مواد تشکیل‌دهنده لیزر با تخلیه الکتریکی یا تابش لامپ در یک محفظه بسته ایجاد می‌شود. برش لیزر تیرآهن با استفاده از پرتو از خروجی لیزر قوی بر روی جسم مورد نظر صورت می‌گیرد. فناوری لیزر به دلیل دقت بالا، عمدتا برای سوراخ‌کاری و ساختن نقش بر روی ورق‌ها به کار می‌رود. کاربردهای اصلی برش لیزر در صنایع نظامی، هوافضا و پزشکی است. این روش در کارگاه‌ها رایج نیست و بیشتر برای برش‌های آزمایشگاهی و صنعتی دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش لیزر تیرآهن

۷. برش تیرآهن با سنگ فرز

دستگاه سنگ فرز یکی از قدیمی ترین انواع دستگاه برش آهن است. این دستگاه برای برش لوله، میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی قیمت مناسب و سایر محصولات فولادی به کار می‌رود. از این دستگاه می‌توان برای پولیش نیز استفاده کرد. صفحه سنگی که برای برش استفاده می‌شود به طور کلی ۳ میلی‌متر ضخامت دارد و ضخامت سنگ فرعی حدود ۶ میلی‌متر است. برای برش تیرآهن با فرز یا برای برش فلزات گوناگون، از صفحات مختلفی استفاده می‌کنند. مثلا برای برش فولاد ضد زنگ بهتر است از سنگ مخصوص استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است زنگ بزند.

مزایای برش تیرآهن به روش سرد

برش سرد یا کوپال دارای مزایا و ویژگی‌هایی است. برخی از مزایای برش پرتو سرد عبارتند از:

حفظ خواص فلزات: دمای فلز در برش سرد زیاد افزایش نمی‌یابد. بنابراین می‌توان گفت در روش برش سرد خواص فلز حفظ می‌شود و تغییری در خواص شیمیایی و مکانیکی آن به وجود نمی‌آید.

انعطاف‌پذیری: برش سرد، مانند گیوتین، قیچی و اره، معمولا یک روش انعطاف‌پذیر است، زیرا می‌توان تیرآهن را به روش‌های مختلفی از اشکال هندسی ساده تا اشکال پیچیده برش داد.

سرعت بالا: یکی دیگر از مزایای برش سرد، سرعت بالای آن است که به آن امکان می‌دهد اندازه‌های بزرگ را شکل دهد.

معایب برش تیرآهن به روش سرد

مهمترین عیب برش سرد، هزینه مواد مصرفی است. تیغه، گیوتین، قیچی و غیره، همه مواردی محسوب می‌شوند که پس از برش روی ورق‌ها و سایر محصولات فولادی منسوخ شده و دیگر قابل استفاده نیستند. بنابراین می‌توان گفت که برش با تیر سرد به طور کلی روشی پرهزینه است.

معایب برش تیرآهن به روش سرد

مزایای برش تیرآهن به روش گرم

  • کاهش مقدار ضایعات
  • برش‌کاری با سرعت بالا و حجم زیاد
  • مکانیزه بودن عملیات برش

معایب برش تیرآهن به روش گرم

برش با روش گرم نیز معایبی دارد. به عنوان مثال، برش گرم می‌تواند با ایمنی پایین، حتی با یک ماشین مکانیکی همراه باشد. سوختگی و صدمات ناشی از برخورد، انفجار و … اجسام داغ در این روش بیشتر اتفاق می‌افتند. همچنین با افزایش دمای فلز، خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی محل برش تغییر می‌کند و این باعث کاهش استحکام و دوام محصول می‌شود.

خرید تیرآهن با قیمت مناسب

ما در این مطلب انواع روش های برش تیرآهن را برای شما شرح دادیم. شما می‌توانید جهت خرید تیرآهن با قیمت مناسب و به‌روز، وارد سایت آیرومارت شوید. در سایت ما، قیمت‌های روز بازار تیرآهن و هاش برندهای مختلف مانند قیمت تیرآهن کرمانشاه، ذوب آهن اصفهان، فایکو و … ، به همراه نمودار تغییرات قیمت آن‌ها، آورده شده است. همچنین می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره‌های بیشتر، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان آیرومارت شما را به صورت رایگان راهنمایی کنند.

منبع: mechanicalelements

مرضیه آلکلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.6/5 - (7 امتیاز)

  1. مقدم
    اسفند ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۸
    سفارش تیرآهن لانه زنبوری هم قبول می‌کنید؟
    1. آیرومارت
      اسفند ۱۸, ۱۴۰۰ ۰۹:۱۴
      سلام روز بخیر. برای دریافت مشاوره جهت تهیه تیرآهن لانه زنبوری با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  2. رضایی
    اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۹
    سلام برش تیرآهن رو با کدوم روش انجام بدیم ارزون تر تموم میشه؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۰
      سلام وقت بخیر در حال برای برش تیرآهن از هوابرش استفاده می‌کنند که قیمت مناسبی دارد.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.