پوتر ساختمان چیست؟

5/5 - (4 امتیاز)

پوتر ساختمان چیست؟

پوتر ساختمان چیست؟

ساختمان‌ها با اسکلت فلزی یا بتنی ساخته می‌شوند، اما در هر صورت همگی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. تیرها از مهم‌ترین اجزای ساختمان به شمار می‌روند. تیر بتنی که همان پوتر نامیده می‌شود، عمدتا سازه‌ای افقی است که فشارهای عمودی وارد بر سازه را تحمل می‌کند. بنابراین نقش بسیار مهمی را در مراحل ساخت ساختمان ایفا می‌کند.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم پوتر چیست و برای ساخت آن چه مراحلی باید طی شوند. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

منظور از پوتر در ساختمان چیست؟

در ساختمان سازی به تیر اصلی یا شاه تیر، پوتر گفته می‌شود. پوتر یا تیر، عنصری مهم در صنعت ساختمان است که بسته به کاربرد آن، به شکل عضوی افقی، مستقیم یا منشوری اجرا می‌شود که باید نیروهای عمودی وارد شده بر خود را تحمل کنند و به تکیه‌گاهی مثل ستون انتقال دهند.

پوتر ساختمان

چه نیروهایی بر پوتر وارد می‌شوند؟

در یک ساختمان، نیروهای داخلی و خارجی مختلفی به تیر یا پوتر وارد می‌شود. نیروهای داخلی شامل نیروهای برشی و خمشی می‌شود. با این حال، نیروهای خارجی تنوع بیشتری دارند، از جمله:

  • بار متمرکز
  • بار گسترده یکنواخت
  • بار گسترده جزئی
  • بار گسترده غیر یکنواخت
  • بار گسترده ذوزنقه‌ای

انواع پوتر در ساختمان کدامند؟

پوتر ساختمان را می‌توان بر اساس ساختار و وظیفه و از نظر تکیه‌گاه، به دو گروه تقسیم کرد:

انواع پوتر بر اساس ساختار و وظیفه:

  • تیر اصلی: اصلی‌ترین تیر که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود، پوتر اصلی است که نقش مهمی را در سازه ایفا می‌کند.
  • تیر فرعی: این پوتر از پوتر اصلی کوچک‌تر است و با اتصال به تیر اصلی بار را به سقف انتقال می‌دهد.
  • تیر نعل درگاه: این نوع پوتر در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف در بالای نافذ ساخته می‌شود.

انواع پوتر بر اساس تکیه‌گاه:

  • تیر ساده
  • تیر پیش آمده
  • تیر طره‌ای یا کنسولی
  • تیر یک سر گیر دار یک سر غلتکی
  • تیر دو سر گیردار
  • تیر سراسری یا سه دهانه

انواع پوتر در ساختمان

گیره پوتر چیست؟

گیره‌های پوتر انواع اتصالاتی به شمار می‌روند که برای تثبیت اعضا به تیرها، متصل می‌شوند. برای اتصال پشت بندها به قالب اصلی ساختمان از گیره‌های پوتر استفاده می‌کنند.

گیره‌ها در انواع مختلف با مشخصات گوناگون و در ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شوند. بدیهی است که با افزایش ضخامت گیره، استحکام آن نیز افزایش می‌یابد.

انواع گیره پوتر

بسته به نوع و محل استفاده، گیره های پوتر به سه صورت بلند، متوسط و لوله به لوله تولید می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • گیره پوتر بلند: این نوع گیره زمانی استفاده می‌شود که پشت بند افقی قالب ساختمان، از ناودان ساخته شده باشد یا زمانی که از لوله برای پشت بند قائم استفاده می‌شود.
  • گیره پوتر متوسط: این نوع گیره برای اتصالات، زمانی به کار می‌رود که پشت بند از خودِ لوله باشد. برای استفاده از این نوع گیره، قلاب در سوراخ‌های لبه قالب بتن قرار می‌گیرد و با پیچ به لوله محکم می‌شود.
  • گیره لوله به لوله: در هنگام کار با دو لوله نیز از این نوع گیره استفاده می‌شود. در واقع این گیره برای اتصال دو لوله موازی یا عمود بر هم به کار می‌رود. این گیره‌ها شبیه گیره‌های بلند به نظر می‌رسند، اما قلاب‌های آنها کشیده‌تر است و انحنای بیشتری دارند.

گیره پوتر

اجرای پوتر در ساختمان چطور صورت می‌گیرد؟

در سازه‌های دارای اسکلت بتنی، پس از اجرای کامل انواع ستون در ساختمان، نوبت به اجرای پوترها می‌رسد که مراحل آن در ادامه شرح داده شده است.

مرحله اول؛ ساخت و نصب قالب پوتر

در مرحله اول به ساخت و نصب قالب پوتر پرداخته می‌شود. برای این کار ابتدا باید لوله‌ها و شمع‌های زیرِ آن را نصب کنید. سپس باید نسبت به آرماتوربندی‌های مورد نیاز برای اجرای پوتر اقدام کنید.

مقدار قطر میلگردها و فاصله آنها از یکدیگر با توجه به محاسبات فنی در نقشه‌های سازه تعیین می‌شود. بعد از اجرای آرماتوربندی، باید به سراغ ساخت و نصب قالب و آویزِ قالب بروید.

برای تهیه پوشش بتنی تیر آرماتوربندی شده، لازم است قبل از بتن‌ریزی بین آرماتور و فضای داخلی قالب یک فاصله نگه‌دار یا اسپیسر قرار گیرد.

مرحله دوم؛ بتن ریزی

بعد از قالب گیری، نوبت به بتن ریزی می‌رسد. در این مرحله و پس از اجرای سایر جزئیات سقف و تکمیل قالب‌گیری، تیر بتنی هم زمان با سقف، بتن‌ریزی می‌شود.

لازم به ذکر است که بهترین راه برای بتن‌ریزی سقف، استفاده از پمپ بتن است. در این روش می‌توان با حرکت لوله تخلیه، بتن را به محل مورد نظر هدایت کرد. در هنگام بتن ریزی، تراکم بتن ریخته شده باید طبق اصول انجام شود.

مرحله سوم؛ برداشتن قالب‌ها و شمع‌ها

پس از اتمام بتن‌ریزی و اطمینان از کارایی آن، به مرحله برداشتن قالب‌ها و برداشتن شمع‌ها می‌رسیم. زمانی که بتن بتواند تنش را تحمل کند و تغییر شکل آن از تغییر شکل‌های پیش بینی شده بیشتر نباشد، می‌توانید قالب برداری را انجام دهید.

پایه‌ها و قالب‌ها را نباید زمانی بردارید که هنوز قطعات بتنی مقاومت کافی را ندارند. بنابراین باید بررسی کنید که اعضا می‌توانند وزن خود و بارهای وارده را تحمل کنند یا خیر، سپس قالب‌برداری را انجام دهید.

حذف قالب و برچیدن پایه‌ها باید به‌صورت مرحله‌ای و بدون اعمال نیرو و ضربه انجام شود تا اعضا و قطعات بتنی، تحت تاثیر بارهای ناگهانی قرار نگیرند و بتن آسیب نبیند. همچنین ایمنی و عملکرد قطعات نباید به خطر بیفتد. در مورد پوترهایی با دهانه تا ۷ متر، برداشتن کل قالب و داربست و قرار دادن پایه‌های اطمینان مجاز است.

اما در دهانه بالای ۷ متر، تنظیم قالب و داربست باید به گونه‌ای صورت بگیرد که امکان برداشتن قالب بدون جابه‌جایی پایه اطمینان وجود داشته باشد. برداشتن پایه اطمینان باید بدون اعمال فشار و ضربه باشد و کم‌کم بار از روی آن برداشته شود.

اجرای پوتر در ساختمان

خرید انواع آهن آلات از آیرومارت

ما در آیرومارت با فروش اعتباری آهن آلات شرایطی را به وجود آورده‌ایم که مصرف‌کنندگان بتوانند راحت‌تر خرید خود را انجام دهند. شما می‌توانید برای خرید انواع آهن آلات و اطلاع از قیمت تیرآهن امروز و سایر انواع محصولات فلزی، وارد سایت ما شوید و با مقایسه قیمت‌ها سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

در ضمن، جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب مربوط به هر کالا، شما را راهنمایی کنند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (4 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.