تفاوت سقف کامپوزیت با عرشه فولادی

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت سقف کامپوزیت با عرشه فولادی

فرق سقف کامپوزیت با عرشه فولادی

با پیشرفت در حوزه ساخت و ساز، سبک‌های جدیدی برای ساخت انواع ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این سبک‌های جدید، سقف عرشه فولادی است که شاید امروزه نام آن را زیاد شنیده باشید. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد این نوع سقف، افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به دنبال بررسی فرق سقف کامپوزیت با عرشه فولادی هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

مقایسه سقف کامپوزیت با عرشه فولادی

به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم به مقایسه سقف کامپوزیت با عرشه فولادی بپردازیم و اهداف استفاده از آن‌ها را به شما بگوییم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

سقف کامپوزیت چیست؟

سقف کامپوزیت سقفی است که از ترکیب کردن بتن و فولاد ساخته می‌شود. مصالح اصلی برای ساخت این سقف مواردی مثل بتن، تیرآهن، میلگردهای حرارتی و تیرهای فرعی به شمار می‌روند. ریختن بتن بر روی سقف کامپوزیت به گونه‌ای انجام می‌شود که تیر بتنی به عنوان عضو فشاری بر روی تیرآهن قرار می‌گیرد.

میلگردهای حرارتی قرار داده شده در بتن، در جهت مخالف تیرهای جانبی جاگذاری می‌شوند و هنگام جوشکاری با آن‌ها از ترک خوردن بتن جلوگیری می‌کنند. تیرهای فرعی و پروفیل‌های آهنی از اعضای کششی سازه محسوب می‌شوند. برای مونتاژ تیرها از کاترهایی که گل میخ نام دارند، استفاده می‌شود. این کاترها یا برشگیرها در داخل بتن مدفون شده‌اند. سقف های کامپوزیت انواع مختلفی دارند و بسته به شرایط و نوع هر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با اطلاع از قیمت میلگرد، محصول باکیفیتی را در ساختمان خود به کار ببرید و سقف استانداردی داشته باشید.

سقف عرشه فولادی چیست؟

ما پیش‌تر درباره این که عرشه فولادی چیست؟، به طور مفصل توضیح داده‌ایم و مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنیم. در واقع این سقف مجموعه‌ای از ورق گالوانیزه است که با هدف اجرای کف و سقف در سازه فولادی استفاده می‌شود. معمولا سقف عرشه فولادی بر روی تیرآهن‌ها قرار می‌گیرد و یک سکوی بادوام برای استفاده از مصالح مختلف در سقف مانند بتن معمولی یا سبک، عایق و اعضای ضد آب فراهم می‌کند.

سقف عرشه فولادی از ورق فولادی موجدار نورد سرد ساخته شده است که با میلگردهای فولادی و بتنی تقویت شده‌اند. طراحی و ساخت این سقف ویژگی‌هایی مانند استحکام (مقاومت) به وزن را افزایش می‌دهد. در نتیجه هزینه مواد اولیه، حمل و نقل و نصب را کاهش می‌دهد.

سقف عرشه فولادی دارای طراحی ساده و عناصر متنوعی است، اما به طور کلی از ۴ عضو اصلی تشکیل می‌شود. این اجزا عبارتند از: ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای (موجدار)، گل میخ (برشگیر)، آرماتور (میلگرد) و بتن. پیش‌تر در مقاله‌ای درباره نحوه تولید عرشه فولادی صحبت کرده‌ایم.

سقف کامپوزیت یا عرشه فولادی

تفاوت سقف کامپوزیت و عرشه فولادی

۱. وزن

اولین چیزی که در هنگام مقایسه سقف کامپوزیت با عرشه فولادی باید در نظر گرفت، وزن هر یک از این موارد است. سقف های عرشه فولادی وزن کمتری نسبت به سقف های کامپوزیت دارند و بنابراین حمل و نقل و جابجایی آن‌ها آسان‌تر است.

۲. سرعت اجرا

با توجه به وزن کم سقف های عرشه فولادی، نصب آن‌ها نیز آسان است و سرعت نصب آن را می‌توان ۱۰ برابر سرعت نصب سقف های کامپوزیت دانست.

۳. محیط زیست

مصالح مورد استفاده در سقف های کامپوزیت، قابل بازیافت است که باعث کاهش ضایعات و تولید زباله می‌شود، در نتیجه مشکلات زیست محیطی کمتری به وجود می‌آورد.

۴. سرعت بازگشت سرمایه

در پروژه‌های ساخت وساز، سرعت عمل اهمیت زیادی دارد، زیرا سرعت بازگشت سرمایه را تعیین می‌کند. در هنگام بررسی تفاوت سقف کامپوزیت و عرشه فولادی باید گفت که سقف عرشه سریع‌تر نصب می‌شود. بنابراین می‌توان نرخ بازگشت سرمایه آن را بالاتر از سقف های کامپوزیت در نظر گرفت.

۵. نحوه نصب

اگر سقف های عرشه فولادی را به کار ببرید، می‌توانید بتن‌ریزی چند طبقه را به صورت همزمان با یکدیگر انجام دهید. اما در سقف کامپوزیتی این امکان‌پذیر نیست.

۶. مصالح مورد استفاده

میزان مصالح مورد نیاز ساختمان با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. در همین راستا، میزان کاربرد تیرهای فرعی در سقف های عرشه فولادی کمتر از سقف های کامپوزیت است. هنگام مقایسه سقف کامپوزیت با سقف عرشه فولادی باید توجه داشت که فاصله تیرهای فرعی نسبت به سقف های عرشه تا سه متر و با انجام قالب‌بندی نیز امکان‌پذیر است.

۷. هزینه

با استفاده از سقف عرشه فولادی، میزان نیاز به فولاد و بتن تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و این ممکن است نشان دهنده کاهش هزینه‌های مربوط به پروژه باشد. بنابراین با توجه به پایین بودن قیمت عرشه فولادی، مهندسان زیادی آن را ترجیح می‌دهند.

تفاوت سقف کامپوزیت و عرشه فولادی
۸. وزن ساختمان

وزن ساختمان همیشه مهمترین موضوع در ساخت و ساز بوده است. استفاده از سقف های عرشه فولادی، وزن سازه را به ازای هر متر مربع، در حد ۵۰ کیلوگرم کاهش می‌دهد.

۹. مقاومت در برابر زلزله

زمانی که وزن ساختمان کم باشد، در هنگام وقوع زلزله فشار کمتری به ساختمان وارد می‌شود و از این رو آسیب وارده به ساختمان کاهش می‌یابد. پس اگر می‌خواهید بدانید سقف کامپوزیت یا عرشه فولادی برای زلزله بهتر است، جواب این سوال سقف عرشه فولادی است. زیرا وزن بسیار کمتری دارد.

خرید انواع قطعات فولادی و آهن‌آلات از آیرومارت

ما در این مطلب به بررسی تفاوت سقف کامپوزیت و عرشه فولادی پرداختیم، ولی به طور کلی می‌توان گفت که هم از نظر اقتصادی و هم سرعت پروژه، سقف عرشه فولادی بهتر است. بنابراین امروزه این سقف از محبوبت بالایی برخودار شده است. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت ورق، میلگرد و قطعات فولادی دیگر، وارد سایت آیرومارت شوید و از به‌روزترین قیمت‌ها اطلاع پیدا کنید. همچنین برای سفارش کافیست به صورت آنلاین محصول خود را انتخاب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. مرادی
    خرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۱
    سقف کامپوزیت عرشه فولادی پس چیه؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۰, ۱۴۰۱ ۰۹:۳۵
      سلام. سقف کامپوزیتی انواع مختلفی دارد که سقف کامپوزیت عرشه فولادی یکی از انواع آن است. در این نوع سقف عرشه فولادی در زیر بتن قرار می‌گیرد.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.