بتن ریزی در هوای گرم و هر آنچه باید درباره آن بدانید

5/5 - (1 امتیاز)

بتن ریزی در هوای گرم و هر آنچه باید درباره آن بدانید

بتن ریزی در هوای گرم

بتن ریزی یکی از مهمترین مراحل در ساخت انواع سازه است، زیرا کیفیت بتن بر مقاومت نهایی ساختمان تاثیر بسیار زیادی دارد. اما بتن ریزی در هوای گرم می‌تواند مشکلاتی داشته باشد و این فرآیند را سخت‌تر کند. هوای گرم در ساخت و گیرش بتن مشکل ایجاد می‌کند، ولی با رعایت دستورالعمل‌های لازم در این خصوص می‌توانید از چالش‌های مربوط به آن جلوگیری کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ما در این مقاله قصد داریم شرایط بتن ریزی در هوای گرم و نکات مربوط به آن را بررسی کنیم. همچنین شما را با آنچه در آیین‌نامه‌ها برای بتن ریزی در هوای گرم آمده است، آشنا کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

حداکثر دمای بتن ریزی در هوای گرم

حداکثر دمای بتن ریزی در هوای گرم

در ابتدا خوب است به حداکثر دمای بتن ریزی در هوای گرم بپردازیم تا شما بدانید که به طور کلی چه دمایی برای این فرآیند به عنوان دمای گرم در نظرگرفته می‌شود. بر اساس نظر متخصصان و تجارب به دست آمده، در زمان بتن ریزی، دمای هیچ یک از بخش‌های بتن نباید بیشتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

همچنین در زمان بتن ریزی، دمای محیط هم نباید بیشتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشد. در غیر این صورت، مشکلاتی به وجود می‌آید که حل آن‌ها راهکارهایی را می‌طلبد. با ما همراه باشید تا این موارد را بررسی کنیم.

بتن ریزی در هوای گرم مطابق مبحث نهم و آبا

بر اساس آنچه در مقررات ملی ساختمان مبحث نهم و آیین نامه بتن ایران (آبا) آمده است، دمای بتن در بتن‌ریزی‌های معمولی باید حداکثر ۳۲ درجه سانتی‌گراد باشد. این عدد برای بتن‌ریزی‌های حجیم ۱۵ درجه سانتی‌گراد عنوان شده است. حداکثر دمای بتن در استاندارد اروپایی ENV 206 نیز تفاوت چندانی با استاندارد ایران ندارد و نباید بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

مشکلات بتن ریزی در هوای گرم

دماهای بالا تا حد زیادی بر فرآیند عمل‌آوری بتن تاثیر می‌گذارد، بنابراین هنگام بتن ریزی در هوای گرم چالش‌های زیادی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

بتن ریزی هوای گرم

کاهش مقاومت بتن

در طول بتن ریزی در هوای گرم و دمای بالا، فرآیند هیدراتاسیون سیمان را تسریع می‌بخشد. در نگاه اول ممکن است این موضوع سودمند به نظر برسد، زیرا بتن را به سرعت مقاوم می‌کند؛ اما اگر دما خیلی بالا باشد و واکنش خیلی سریع پیش رود، قدرت نهایی آن کمتر از حد انتظار خواهد بود.

لبته فهمیدن این می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد. زیرا شاید فکر کنید همه چیز طبق برنامه پیش رفته است، ولی بعد از چند روز که آزمایش مقاومت بتن را انجام دادید، متوجه می‌شوید که استحکام نهایی بتن کاهش یافته است.

نیاز به آب بیشتر

برای مقابله با اتلاف رطوبت و بهبود کارایی بتن در هوای گرم، می‌توان آب اضافی به مخلوط بتن اضافه کرد. البته باید توجه داشت در صورت زیاده‌روی در این امر، نسبت آب به سیمان بالایی را ایجاد می‌کنید که منجر به مقاومت نهایی کمتر و سطح متخلخل شده و در نتیجه بر دوام کلی بتن تاثیر منفی می‌گذارد.

خطر ایجاد ترک‌های بیشتر

در هوای گرم، خطر ترک خوردن بتن افزایش می‌یابد. برخی از علت های ترک خوردگی بتن در اینجا عبارتند از:

ترک ناشی از انقباض در بتن

همان‌طور که گفته شد دمای گرم و رطوبت بالا باعث افزایش تبخیر آب بتن تازه می‌شوند. اگر آب در مدتی کوتاه بیش از حد تبخیر شود، حجم بتن کاهش می‌یابد و ترک‌های کوچکی در سطح بتن ایجاد می‌شود.

این ترک‌ها ممکن است کوچک به نظر برسند، اما می‌توانند در دراز مدت به کانال‌هایی برای ورود آب و مواد شیمیایی به بتن تبدیل شوند. این امر، دوام بتن را به خطر می‌اندازد و نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

ترک حرارتی در بتن

فرآیند هیدراتاسیون سیمان موجب ایجاد گرما در ساختار بتن می‌شود. با این حال، در اکثر مواقع دما در قسمت‌های مختلف آن یکسان نیست، زیرا دمای سطح بالایی بتن که مستقیما با هوای آزاد در ارتباط است، سریع‌تر کاهش می‌یابد.

اگر دمای سطح و هسته بتن خیلی متفاوت باشد، کشش‌های درون بتن افزایش یافته و باعث ایجاد ترک می‌شود؛ ترک‌هایی که در اندازه و شدت متفاوت رخ می‌دهند. در ضمن حرارت بالا حتی می‌تواند باعث افزایش خزش بتن نیز شود. برخی از این ترک‌ها می‌توانند مشکلات ساختاری در بتن ایجاد کنند.

مشکلات بتن ریزی در هوای گرم

شرایط بتن ریزی در هوای گرم

برای بتن ریزی در هوای گرم، بررسی و نظارت مداوم بر دما و مقاومت بتن آرمه برای اطمینان از عمل آوری کارآمد و انجام اقدامات لازم در صورت نیاز، بسیار اهمیت دارد. ما در این بخش نکات بتن ریزی در هوای گرم را به صورت گام به گام توضیح می‌دهیم:

۱. برنامه ریزی

برای بتن ریزی در هوای گرم بدون ایجاد مشکل، برنامه‌ریزی و هماهنگی باید در مراحل اولیه فرآیند ساخت بتن آغاز شود. برنامه‌ریزی برای این موارد می‌تواند در زمان و هزینه پروژه صرفه‌جویی کند. یک نقطه شروع خوب، در نظر گرفتن شرایط دمایی در محل است. ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • در زمان برنامه‌ریزی شده برای بتن ریزی و عمل‌آوری بتن در محل پروژه، قرار است رطوبت آن چقدر باشد؟
  • دمای هوا در طول روز و شب چقدر است؟
  • بهینه‌ترین ساعات برای بتن ریزی چه ساعت‌هایی است؟
  • آیا می‌توان بتن را در همان روز با توجه به دمای مورد انتظار، ریخته و کار را به پایان رساند؟
  • هنگامی که پاسخ این سوالات را داشتید، تعیین تجهیزات و نیازهای پرسنل پروژه شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

۲. تهیه تجهیزات لازم

برای بتن ریزی در هوای گرم ممکن است به تجهیزات اضافی مانند پمپ‌های آب، ژنراتورهای الکتریکی مختلف، تجهیزات روشنایی (برای کار در هوای تاریک) و ابزارهای دیگر نیاز داشته باشید. یکی از مسائل کلیدی در چنین شرایطی این است که خرابی یا تاخیر تجهیزات شاید مشکلات بزرگی ایجاد کند، زیرا بتن به سرعت روان بودن خود را از دست می‌دهد و بسیار سریع‌تر از شرایط عادی سخت می‌شود.؛ پس باید تمام جوانب را در نظر بگیرید.

همچنین پیش از بتن ریزی، در المان‌های اصلی سازه باید آرماتور بندی انجام شود. از جمله میلگردهای پرکاربرد در ساختمان‌های معمولی می‌توان به سایزهای ۱۴ و ۱۶ اشاره کرد. برای استعلام قیمت میلگرد ۱۴ امروز و قیمت میلگرد ۱۶ به وبسایت آیرومارت مراجعه کرده و سفارش خود را به آسانی ثبت کنید.

۳. طرح اختلاط بتن

پس از دانستن شرایط آب و هوایی مورد انتظار در محل، طرح اختلاط بتن (نسبت اجزای بتن) می‌تواند به کاهش مشکلات مرتبط با بتن ریزی در هوای گرم کمک کند:

از سیمان کندگیر استفاده کنید

برای بتن ریزی در هوای گرم می‌توان از سیمان‌های کندگیر استفاده کرد. سیمان پرتلند تیپ ۴ یک پیشنهاد مناسب برای این منظور است که موجب کاهش سرعت گیرش بتن می‌شود.

افزودنی‌های مناسب اضافه کنید

برخی از افزودنی‌ها مانند مواد پزولانی و خاکستر بادی را می‌توان برای کاهش انتشار گرما از فرآیند هیدراتاسیون سیمان و به تاخیر انداختن زمان گیرش استفاده کرد.

دمای بتن را کاهش دهید

یکی از موفق‌ترین راه‌ها در دستور کار بتن ریزی در هوای گرم، کاهش دمای مخلوط بتن است. این کار را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خنک کردن بتن با آب سرد
  • خنک کردن بتن با یخ
  • خنک کردن بتن با نیتروژن مایع
  • خنک کردن سنگدانه های بتن با پاشش آب روی آن‌ها

با توجه به روش انتخابی می‌توان دمای بتن را به میزان ۰.۵ تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد کاهش داد. شایان ذکر است که هزینه شیوه‌های ارائه شده در بالا بسته به تجهیزات مورد نیاز، تخصص پرسنل، محل پروژه و برخی موارد دیگر متفاوت است.

زمان حمل و نقل را به حداقل برسانید

به حداقل رساندن زمان حمل و نقل بتن برای جلوگیری از مشکلات اولیه گیرش آن بسیار مهم است. در نتیجه اگر فاصله محل تهیه بتن با کارگاه زیاد باشد، می‌تواند مسئله‌ساز شود.

شرایط بتن ریزی در هوای گرم

۴. بتن ریزی

گیرش سریع‌تر بتن در هوای گرم، کار با آن را سخت‌تر می‌کند. برای مواجهه با این مشکل که می‌تواند بر مقاومت بتن تاثیر منفی بگذارد، زمان ریختن بتن ریزی را به شب یا صبح زود تغییر دهید.

۵. عمل‌آوری بتن

عمل آوری بتن به حفظ رطوبت آن پس از گیرش اولیه بتن اشاره دارد که طی آن با استفاده از برخی روش‌ها مانند پاشش آب می‌توان رطوبت بتن را در حد مناسبی حفظ کرد. در اینجا باید مراقب دو موضوع باشید:

حفظ رطوبت در سطح مناسب

برای حفظ رطوبت بتن از چند روش می‌توان بهره برد:

  • حوض یا غوطه‌ور کردن بتن
  • اسپری یا مه پاشی بتن
  • قرار دادن پوشش‌های مرطوب روی بتن
  • پوشاندن بتن با کاغذ یا ورق‌های پلاستیکی غیر قابل نفوذ

این موارد ضمن حفظ رطوبت بتن اطمینان می‌دهند که سیمان به طور کامل هیدراته می‌شود.

نظارت بر دمای بتن

برای بررسی میزان تاثیر اقدامات انجام‌شده، بررسی مداوم شرایط بتن از جمله اندازه‌گیری دمای بتن پس از بتن ریزی مهم است. در این حالت می‌توان از شرایط بتن پس از بتن ریزی در هوای گرم آگاهی یافته و در صورت ایجاد مشکل مطابق دستورالعمل‌ها عمل کرد.

بتن ریزی

خرید تجهیزات برای بتن ریزی

مهمترین تجهیزات ساخت بتن در محل کارگاه، میکسر بتن یا بتونیر است که برای ساخت آن از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه ۳ میل و قیمت ورق اهن ۲ میل به عنوان کالاهای اساسی در انواع صنایع، کلیک کنید.

ما قیمت‌ها را روزانه در سایت آپدیت می‌کنیم و تنها با چند کلیک می‌توانید محصول مورد نظرتان را به صورت آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان مجرب آیرومارت بهره بگیرید.

فرآیند خرید میلگرد در آیرومارت بسیار آسان است؛ پس از ثبت سفارش اولیه، پیش فاکتور صادر شده و با پرداخت هزینه، کالای خریداری شده در سریع‌ترین زمان ممکن به محل موردنظر شما حمل می‌شود. .

در تمامی مراحل، کارشناسان فروش در آیرومارت همراه شما هستند و به سوالات شما پاسخ می‌دهند. آیرومارت ارائه‌دهنده انواع برندهای معتبر میلگرد است و شما می‌توانید قیمت برندهای مختلف از جمله قیمت میلگرد نیشابور و قیمت میلگرد ابهر را از این شرکت استعلام بگیرید.

گفتنی است آیرومارت به پشتوانه سخت‌افزاری خود مانند انبار به مساحت ده ‌هزار متر مربع با سالن سرپوشیده، امکان تامین محصولات از کارخانه‌های معتبر سراسر کشور را به صورت مستقیم فراهم آورده است. شما عزیزان می‌توانید پیش از خرید بار آن را رؤیت کرده و از ارائه خدمات انبارداری پس از خرید و عدم جابجایی آن بهره‌مند شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

1 چه آلیاژهایی از پروفیل استیل دکوراتیو از آیرومارت قابل تهیه است؟

انواع پروفیل استیل 304 و 201 معتبرترین برندهای بازار توسط آیرومارت با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به فروش می‌رسد.

2 تفاوت پروفیل استیل 304 و 201 چیست؟

درصد عناصر آلیاژی به کار رفته در این دو نوع گرید استنلس استیل با هم متفاوت است که مستقیم بر قیمت این محصول نیز تاثیر می‌گذارد.

3 آیا پروفیل استیل دکوراتیو فقط در انواع 201 و 304 تولید می‌شود؟

چندین سری استیل با خواص مختلف وجود دارد که از انواع استیل 304 و 201 بیشتر از سایر موارد برای ساخت پروفیل استیل دکوراتیو استفاده می‌شود.

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.