انواع اتصالات سوله کدامند؟

5/5 - (1 امتیاز)

انواع اتصالات سوله کدامند؟

انواع اتصالات سوله

در هنگام ساخت سوله باید توجه ویژه‌ای به اتصالات سوله داشته باشید. زیرا این اتصالات باید به گونه‌ای باشند که بتوانند در برابر نیروهای محوری، برشی و خمشی، عملکرد خوبی داشته باشند. در این صورت، استحکام و مقاومت سوله تضمین می‌شود و می‌تواند به صورت یکپارچه عمل کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اما بر اساس تجهیزات و شکل سوله، انواع اتصالات سوله ها با یکدیگر تفاوت دارند و برای هر نوع سوله، از اتصالات خاصی استفاده می‌شود. ما در ادامه به معرفی انواع اتصالات سوله می‌پردازیم، همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

انوع اتصالات سوله ها

شما می‌توانید برای این اتصالات از طراحی دستی اتصالات سوله استفاده کنید یا از انواع نرم‌افزارها کمک بگیرید. مهمترین انواع اتصالات سوله، شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. اتصال فلنجی

این اتصال یکی از رایج‌ترین روش های اتصال در سوله است. اگر می‌خواهید بیشتر با این اتصال آشنا شوید، مطلب فلنج چیست را مطالعه کنید. در اتصال فلنجی، تیر و ستون توسط صفحات فلزی به هم متصل می‌شوند. در این روش به تقویت قطری تیرآهن در نقطه اتصال نیازی نیست و از نظر اجرا نسبت به سایر اتصالات، سختی کمتری دارد.

اما در صورت وجود درصدی خطا در اندازه گیری‌ها، می‌تواند منجر به خم شدن ورق اتصال در حین جوشکاری و کاهش کیفیت کار شود. در این اتصال، بین تیر و ستون نیازی به تقویت قطری جان تیرآهن وجود ندارد. همچنین، موقعیت مناسب تیر در زمان اجرا، پیچیدگی اجرای ساخت را کاهش می‌دهد و طراحی اتصالات فلنجی سوله را به یکی از روش‌های پرطرفدار تبدیل می‌کند.

اتصال فلنجی سوله

اتصال فلنجی سوله

۲. اتصال با ورق کششی

این روش یکی از روش های اتصال تیر به ستون است که ورق انتهایی به شکل قائم در امتداد ستون نصب می‌شود. مزیت اتصال با ورق کششی نسبت به اتصال فلنجی، در کاهش ضخامت صفحه اتصال است.

۳. اتصال ساعتی

در این روش انتهای تیر و ستون روی هم قرار می‌گیرند و از طریق سوراخ‌های دایره‌ای شکلی که بین آنها ایجاد شده، به هم متصل می‌شوند. اتصال ساعتی به دلیل راحتی در اجرا، نصب و حمل و نقل آسان، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین به دلیل تغییر ضخامت لایه‌ها در محل اتصال و عدم استفاده از صفحات اتصال که نقش تقویت کننده را در سازه ایفا می‌کنند، استحکام آن در اتصال ساعتی کم است. اجرای نسبتا ساده و نصب و سوراخکاری آسان از مزایای این نوع اتصال محسوب می‌شوند.

۴. اتصال تیر به ستون در ناحیه داخلی

این نوع اتصال در سوله هایی با قاب خمشی مورد استفاده قرار می گیرد و با جابجایی محل اتصال تیر و ستون به خارج از ناحیه بحرانی، نوع اتصال متفاوت بوده و تیر در وصله ایجاد می‌شود.

۵. اتصال تاج سوله

اتصالات در تاج سوله یا در وسط دهانه سوله، معمولا به شکل فلنجی صورت می‌گیرد. در قاب‌های سنگین و دهانه‌های بزرگ، نیروی خمشی زیادی به تاج سوله وارد می‌شود. برای جلوگیری از این نیرو هنگام اتصال تیرهای چپ و راست، یک صفحه مثلثی شکل زیر بال پایینی تیر تعبیه می‌شود که از این طریق مقاومت تاج بالا می‌رود. برای اطلاع از بخش‌های مختلف سوله، پیشنهاد می‌کنیم مطلب سوله چیست را مطالعه کنید.

اتصال تاج سوله

اتصال تاج سوله

اتصالات ستون ها به فونداسیون در سوله

هنگامی که در حین ساخت انواع سوله مانند، سوله صنعتی و سوله تیر ورقی هستید، باید به بخش فونداسیون نیز دقت داشته باشید. زیرا فونداسیون یکی از مهمترین بخش‌های هر نوع سازه محسوب می‌شود. در بین انواع اتصالات سوله نیز اتصال ستون ها به فونداسیون از اهمیت خاصی برخوردار است که به روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

۱. اتصال ساده

در این روش صفحه و ستون به راحتی روی هم قرار می‌گیرند و این دو با جوش به هم متصل می‌شوند. برای اطمینان بیشتر، یک نبشی به صفحه ستون روی فونداسیون قرار می‌گیرد، سپس دو ناحیه را جوش می‌دهند. بنابراین در این روش، قیمت نبشی روز هم در هزینه ساخت سوله شما تاثیرگذار است.

۲. اتصال مفصلی خطی

این نوع اتصال نوع دیگری از اتصالات سوله محسوب می‌شود که در آن ستون با صفحات از پیش شیاردار شده، درگیر می‌شود و پس از آن، صفحه زیرین به فونداسیون پیچ می‌گردد.

اتصال مفصلی خطی سوله ها

اتصال مفصلی خطی در سوله ها

۳. اتصال بادبند

بادبندها باید به تیر و ستون متصل شوند که این کار از طریق صفحات فلزی صورت می‌گیرد. جهت انجام آن، بادبندها از طریق صفحات فلزی به ستون و تیر وصل می‌شوند. در قسمت میانی نیز صفحاتی را قرار می‌دهند تا بادبندهایی که نمی‌توانند از روی هم عبور کنند، به هم متصل شده و به مسیر خود ادامه هند.

۴. اتصال دو تیرآهن

هنگام محاسبات اتصالات سوله در بخش فونداسیون آن، می‌توانید دو تیرآهن را به هم متصل کنید. هدف اول، ساخت یک تیرآهن دوبل است که توسط صفحات و بست‌ها انجام می‌شود.

هدف دیگر افزایش طول تیر است و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به تهیه تیر آهن به طول بیش از ۱۲ متر باشد. اگر در سوله خود از این روش استفاده می‌کنید، برای اطلاع از قیمت تیرآهن ۱۶، قیمت تیرآهن ۱۴ و… وارد سایت آیرومارت شوید.

۵. اتصال سینه بند

با توجه به نکات گفته شده، سوله باید تا حد امکان پایدار باشد و هیچ نیرویی نتواند شکل و استحکام سوله را تغییر دهد. برای این منظور جهت جلوگیری از خم شدن سوله، از سینه بندها استفاده می‌شود.

امکان ساخت سینه بند با نبشی وجود دارد و طراحی آن به گونه‌ای است که تحمل بار حداقل ۲ درصدی را داشته باشد. سینه بند از طریق مکانیکی و برشی به قاب متصل می‌شود.

اتصال سینه بند در سوله

اتصال سینه بند در سوله

خرید تجهیزات لازم برای ساخت سوله

با توجه به نکات گفته شده، هنگام ساخت سوله به تجهیزاتی مثل تیرآهن، نبشی و … نیاز است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت تجهیزاتی مثل قیمت قوطی آهن، قیمت ناودانی، قیمت ورق سیاه، وارد سایت آیرومارت شوید و پس از اطلاع از هزینه‌ها، خریدتان را به صورت آنلاین انجام دهید. در ضمن، جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات سوله یا سایر محصولات، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

واحد تولید مجموعه آیرومارت، در راستای طراحی و ساخت سازه‌های فلزی و ساخت انواع سوله به همراه نصب آن‌ها فعالیت دارد. شما می‌توانید از طریق ارتباط با کارشناسان ما، از مشاوره‌های رایگان ایشان در خصوص ساخت سوله بهره‌مند شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.